Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan liian monimutkaiset ruokaohjeet

Vierailija
28.05.2018 |

Lapsuudessani 80-90-luvulla tehtiin simppeleitä kotiruokia, ja ruokaohjeetkin on varmaan ollut helppo toteuttaa helposti saatavilla aineksilla. Nykyään lehtien ja netin ruokaohjeet on usein tehty tosi monimutkaisiksi ja sellaisiksi, että aineksia pitäisi lähteä hakemaan hypermarketista tai erikoisliikkeistä. Tarviiko niistä resepteistä tehdä niin vaikeita ja monimutkaisia? Eikö voisi edes välillä laittaa hyviä simppeleitä ohjeita, joihin saa ainekset lähikaupasta?

Esim nyt Yhteishyvässä härkis-kikhernepihvit ja kirsikkasalsa, halloumi-kesäkurpitsakääröt tai varhaiskaalia avokadopastan tapaan.

Alkaa vain ahdistamaan, kun katsoo noita ohjeita, eikä varmaan edes maistu erityisen hyvältä. Yksinkertaisuus kunniaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on yksi syy miksi ruuanlaitto on multa enimmäkseen jäänyt. Ei mitään järkeä ostaa kymmentä ruoka-ainetta ja maustetta joista 9 jää osittain käyttämättä.

Vierailija
2/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä kun useassa ohjeessa on montaa ainesta joita tarvitaan vain tyyliin puoli teelusikallista eikä lopulle ainekselle ole mitään muuta käyttöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tykkään kovasti niistä monimutkaisista ruoista yleensä, juuri joku tyyliin halloumi-kesäkurpitsakääröt saa jo ajatuksena veden kielelle.

Mutta kun arki on mitä on, niin samaa olen ihmetellyt että miten ihmisillä on aikaa näpertää tuollaisia arkisin - vai onko? Olen myös miettinyt että johtuuko valmis- ja einesruokien suuri suosio osin siitä, että yleensä mistää keittokirjoista, lehdistä tai blogeista ei löydy vinkkejä semmoiseen tavalliseen, noin puolessa tunnissa valmistuvaan simppeliin arkiruokaan, joten vähemmän kokeneet ruoanlaittajat ei mistään oikein opi tekemään sellaiseta perusruokaa. Eikä sitten taas pidemmän päälle joka päivä jaksa laittaa noita monimutkaisia, joten sitten mennään eineshyllylle.

Vierailija
4/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä että nykyään löytyy paljon kaikkia erikoisempiakin reseptejä. Ei niitä simppelimpiäkään silti ole minun mielestäni vaikea löytää.

Vierailija
5/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaohjeiden pääasiallinen tarkoitus on antaa ideoita. Eli mitä tekisit kaupasta ostamastasi härkiksestä tai jauhelihasta. Voit härkiksen sijasta käyttää  hyvin myös jauhelihaa, jos sulla ei ole härkistä. Kotitalous on peruskoulussa pakollinen oppiaine ainakin yhden kurssin verran, joten jokainen osaa laittaa itselleen jotain peruspöperöä.  Ja mitä tulee kauppojen valikoimiin, niin ainakin tuosta lähikaupastani pienestä K-Marketista saa niin härkistä, haloumia kuin avocadojakin eli ei tarvitse lähteä hypermarkettiin. 

Vierailija
6/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee kauppojen valikoimiin, niin ainakin tuosta lähikaupastani pienestä K-Marketista saa niin härkistä, haloumia kuin avocadojakin eli ei tarvitse lähteä hypermarkettiin. 

Tästä tuli mieleen että kaikkialla Suomessa ei välttämättä saa. Itse asun Helsingissä, ja olen tottunut tosiaan siihen että tuosta lähi K-marketistakin löytää kaikenlaista tuollaista. Olen kasvissyöjä, mutta ei tarvitse juosta supermarketeissa saadakseen kaikkea mitä tarvii. Jopa pienenpienestä Alepasta kotini vieressä löytyy aika paljon.

Siksi olikin ylläri, kun menin vierailulle Pohjois-Karjalaan työn takia muuttaneen veljeni luo. Oli siellä kasvissyöjä vähän ihmeessä että mitäs täältä ostaisi kun ei siinä K-marketissa (joka oli aikalailla samankokoinen kuin oma lähikauppani Helsingissä) ei ollutkaan tarjolla niitä ruoka-aineita joita olen tottunut käyttämään omassa ruokavaliossani. 

Vierailija
7/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein niistä ohjeista vain tehdään tarpeettoman monimutkaisia. Esim. pari vuotta sitten suklaafondant oli muotia. Tein ensin Glorian ruokalehden ohjeen mukaan, jossa piti keltuaiset ja valkuaiset vatkata erikseen ja resepti oli muutenkin pitkä ja monivaiheinen.

Seuraavassa kuussa Pirkassa oli fondantohje. Kananmunat vain vaahdotettiin ja muut aineet joukkoon, vuokiin ja uuniin. Helppo resepti ja raaka-aineitakin vähemmän.

Lopputulos oli koostumukseltaan ihan samanlainen ja maultaan vähintään yhtä hyvä!

Vierailija
8/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee kauppojen valikoimiin, niin ainakin tuosta lähikaupastani pienestä K-Marketista saa niin härkistä, haloumia kuin avocadojakin eli ei tarvitse lähteä hypermarkettiin. 

Tästä tuli mieleen että kaikkialla Suomessa ei välttämättä saa. Itse asun Helsingissä, ja olen tottunut tosiaan siihen että tuosta lähi K-marketistakin löytää kaikenlaista tuollaista. Olen kasvissyöjä, mutta ei tarvitse juosta supermarketeissa saadakseen kaikkea mitä tarvii. Jopa pienenpienestä Alepasta kotini vieressä löytyy aika paljon.

Siksi olikin ylläri, kun menin vierailulle Pohjois-Karjalaan työn takia muuttaneen veljeni luo. Oli siellä kasvissyöjä vähän ihmeessä että mitäs täältä ostaisi kun ei siinä K-marketissa (joka oli aikalailla samankokoinen kuin oma lähikauppani Helsingissä) ei ollutkaan tarjolla niitä ruoka-aineita joita olen tottunut käyttämään omassa ruokavaliossani. 

Serkullani vastaava kokemus Pohjois-Suomesta, kun oltiin viime kesänä sukuloimassa. Gluteenittomia ja maidottomia tuotteita, kuten gluteenitonta leipää, kaurakermaa tai riisijäätelöä oli vaikea löytää! Etelä-Suomessa saa pienestäkin kaupasta.

Vierailija
9/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaohjeiden pääasiallinen tarkoitus on antaa ideoita. Eli mitä tekisit kaupasta ostamastasi härkiksestä tai jauhelihasta. Voit härkiksen sijasta käyttää  hyvin myös jauhelihaa, jos sulla ei ole härkistä. Kotitalous on peruskoulussa pakollinen oppiaine ainakin yhden kurssin verran, joten jokainen osaa laittaa itselleen jotain peruspöperöä.  Ja mitä tulee kauppojen valikoimiin, niin ainakin tuosta lähikaupastani pienestä K-Marketista saa niin härkistä, haloumia kuin avocadojakin eli ei tarvitse lähteä hypermarkettiin. 

Meillä ei oppinut koulussa kyllä laittamaan mitään oikeaa ruokaa. Tehtiin jotain banaanipirtelöitä ja sitruunakiisseleitä ja leivottiin.

Vierailija
10/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uusavutonta. Niitä reseptejä on todella helppo soveltaa. Ei tarvitse olla kaikkia mausteita ja esimerkiksi jonkin öljyn tai etikan voi korvata toisella. Sellerin voi korvata porkkanalla, punasipulin keltasipulilla, ruohosipulin tms. yrtin jättää vaikka pois jne. Maku voi hieman muuttua, mutta mitä sitten? Eivät ne ohjeet mitään jumalan sanaa ole. Valitse kaapista tai kaupasta jokin vastaavalla tavalla ruuanlaitossa käyttäytyvä tuote ja käytä sitä tai jätä pois, mitä ei ole, jos se ei ole esim. rakenteen takia välttämätöntä.

Omasta mielestäni useimmat lehtien reseptit ovat kyllä vielä kovin yksinkertaisia tyyliin sekoita kaikki ainekset ja paista. Joskus on jokin sellainenkin vaihe kuin että lado vuorotellen vuokaan, taputtele pihveiksi tai kääri rullalle. Jos tämä on liian rankkaa, voi tyytyä tekemään keittoja ja patoja.

Ja miksi ne loput aineet pitäisi jättää käyttämättä? Mausteet, etikat, öljyt, kuiva-aineet yms. säilyvät lähes loputtomasti. Eikö niitä todella voi muka mihinkään muuhun käyttää? Itse suunnittelen seuraavan ruuan usein niin, että katson kaappiin ja teen jotain, mihin saan käytettyä sen lopun inkiväärinjuuren, varsisellerin, kvinoan tai garin, jos niitä siellä kaapissa on.

Vierailija
11/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä yksinkertaisia ruokia, niin mihin tarvitsee reseptejä? Etkö osaa tehdä makkarakeittoa, liha-juurespataa, kiusausta tai laatikkoruokia ilman erillistä ohjetta? Mitä ihmeen mieltä olisi vuosi toisensa jälkeen julkaista lehdessä näitä samoja "vinkkejä"? Ei kai se meidän muiden lukijoiden vika ole, ettet sinä osaa kokata?

Vierailija
12/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yksi syy miksi ruuanlaitto on multa enimmäkseen jäänyt. Ei mitään järkeä ostaa kymmentä ruoka-ainetta ja maustetta joista 9 jää osittain käyttämättä.

No mikset tee sitten yksinkertaista ruokaa?

Vierailija
13/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä yksinkertaisia reseptejä, kotikokista löytyy ohje vaikka perunoiden keittämiselle. Ruokalehtien ja yritysten reseptit taas on tarkoitettu mainoksiksi ja inspiraatioksi!

Vierailija
14/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tehdä yksinkertaisia ruokia, niin mihin tarvitsee reseptejä? Etkö osaa tehdä makkarakeittoa, liha-juurespataa, kiusausta tai laatikkoruokia ilman erillistä ohjetta? Mitä ihmeen mieltä olisi vuosi toisensa jälkeen julkaista lehdessä näitä samoja "vinkkejä"? Ei kai se meidän muiden lukijoiden vika ole, ettet sinä osaa kokata?

Itselläni katkesi yhteys tuollaisiin ruokaperinteisiin, kun aloin kasvissyöjäksi 16-vuotiaana. Ei sen puoleen, ettei meillä kotonakaan tuollaisia juuri syöty, lähinnä keitettyä perunaa ja lihapullaa tai keitettyä perunaa ja jotain kalaa se oli. Äiti ei viitsinyt uhrata aikaa ruoanlaittoon, kun piti koko puuhaa muutenkin naista alentavana pakkopullana.

Mutta tosiaan kun nuorena aloin vegeksi, en yhtään tiennyt mitä kuuluisi syödä mihinkin aikaan päivästä, millaisia ruokia laittaa. Enkä osannut oikein mitään laittaakaan, paitsi mitä lehdistä luin juuri niitä monimutkaisia ohjeita. Niitä tein silloin kun jotain tein, mutta en juuri sinkkuna jaksanut väkertää niitä kuin viikonloppuna. Muuten elin jogurteilla, hedelmillä, pähkinöillä ja teellä. 

Nyt olen jo nelikymppinen ja edelleen tilanne on vähän sama. Olen jopa hyvä tekemään tiettyjä työläitä kasvisruokalajeja, mutta arjessa olen edelleen ihan avuton, en tiedä yhtään mitä voisi tehdä esim. päivälliseksi työpäivän jälkeen. Niinpä syön edelleen niitä karjalanpiirakka, jogurtti, banaani juttuja teinityyliin.

Vierailija
15/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni katkesi yhteys tuollaisiin ruokaperinteisiin, kun aloin kasvissyöjäksi 16-vuotiaana. Ei sen puoleen, ettei meillä kotonakaan tuollaisia juuri syöty, lähinnä keitettyä perunaa ja lihapullaa tai keitettyä perunaa ja jotain kalaa se oli. Äiti ei viitsinyt uhrata aikaa ruoanlaittoon, kun piti koko puuhaa muutenkin naista alentavana pakkopullana.

Mutta tosiaan kun nuorena aloin vegeksi, en yhtään tiennyt mitä kuuluisi syödä mihinkin aikaan päivästä, millaisia ruokia laittaa. Enkä osannut oikein mitään laittaakaan, paitsi mitä lehdistä luin juuri niitä monimutkaisia ohjeita. Niitä tein silloin kun jotain tein, mutta en juuri sinkkuna jaksanut väkertää niitä kuin viikonloppuna. Muuten elin jogurteilla, hedelmillä, pähkinöillä ja teellä. 

Nyt olen jo nelikymppinen ja edelleen tilanne on vähän sama. Olen jopa hyvä tekemään tiettyjä työläitä kasvisruokalajeja, mutta arjessa olen edelleen ihan avuton, en tiedä yhtään mitä voisi tehdä esim. päivälliseksi työpäivän jälkeen. Niinpä syön edelleen niitä karjalanpiirakka, jogurtti, banaani juttuja teinityyliin.

Kuulostaapa surulliselta. Mikset tee vaikka linssikeittoa, papupataa, kasvisvuokaa? Tofua ja riisiä/pastaa/muusia/nuudeleita? Tai näin kesällä voisi käydä jokin ruokaisa salaatti, jossa pastaa, marinoituja papuja/herneitä, kasviksia ja kastike. Pitsoista, lasagnesta, burritoista, hampurilaisista yms. on helppo tehdä vegeversiot. Soijarouheella voi korvata jauhelihan esim. makaronilaatikossa. Maailma on kasvisruokaa täynnä.

Vierailija
16/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien noiden mainitsemiesi Yhteishyvän reseptien  ainekset löytyy kyllä mulla ainakin ihan lähikaupasta, enkä edes asu pääkaupunkiseudulla tai lähelläkään kotikaupunkini keskustaa...

Vierailija
17/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet ovat kalliita, joskus ostan ja teen vaikka broileria rosepippurikastikkeella.

Usein nähtyä niin monta mieltä kuin miestäkin, siksi ei voi nimetä vaan sovellettua oikea sana.

Jos ei tiedä mitä laittaisi, vain keitettyä perunaa ja kalaa uunissa paahdettuna, sitruunaa tai kermaviilikastiketta.

Vierailija
18/18 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa googlettaa helppo kasvisruoka tms, esimerkiksi punainen linssi-dahl on helppo, nopea ja edullinen. Mausteet ja yrtit eivät ole ehdottomia, tosin jos kerran investoi jeeraan, niin sillä pärjää monta vuotta.