Kaupunki tarjosi meille rivaria, mutta mies haluaa kykkimään kerrostaloon koska PARVEKE ON AURINGOSSA. Ei ole jumalauta todellista.
Kaupunki siis tarjosi meille 4h+keittiö + sauna rivaria, joita usein ei vapaudu mutta mies tahtoo toiseen tarjottuun asuntoon, saunattomaan kolmioon kerostalossa koska sen rivarin takapiha on varjossa ! Mies ilmoitti, että haluaa istua auringossa ja minä taas ilmoitin, että haluan oman saunan ja kaikille lapsille omat huoneet ( Tai siis pienellä ikäerolla olevat pojat omaan huoneeseen ja isosiskolle oma ). Joten nyt meillä on pattitilanne ja mykkäkoulu päällä :/
Kommentit (174)
Onko rivarissa millainen etupiha? Ystäväni kodissa, kaupungin vuokrakämppä sekin, on pieni ja puiden takia ikivarjoon jäävä takapiha mutta iso, aidattu etupiha johon on sijoitettu trampoliini sekä pöytä ja tuolit . Takapiha toimii lähinnä perheen ison koiran oleskelupaikkana, kesäisin koira tulee sisään vain yöksi.
Varjossa sijaitseva rivitalon piha on turha. Se täyttyy itikoilta eikä siellä viitsi olla päivällä eikä illalla.
Tuttavallani on kerrostaloasunto jossa parveke on länteen. Päivällä ei ole liian kuuma ja illalla on kiva juoda kaljaa ilta-auringossa.
Kun me etsittiin taloa niin minulla vaatimuksena oli että terassi on länteen. Lasten heikkalaatikko oli puiden varjossa mutta viime talvena kaupunki kaatoi puut meidän tontin ympäriltä ja nyt se on aika sopiva. Puut varjostavat, mutta vain osittain.
Teidän kannattaisi selvittää voisiko puita kaataa siitä teidän tontin ympäriltä. Vedota vaikka turvallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaupunki tietysti maksaa kokonaisuudessaan tuon asumisenne, saunomisenne yms? Aika tökeröä. Saisitte tyytyä edes saunattomaan kämppään, kun ette kerran itse maksa koko lystistä mitään. Ihme loiselukoita.
Kaupungin vuokratalosta iltaa. Luonnollisestikaan en tunne kaikkia talon asukkaita, mutta tuntemistani asukkaista löytyy mm.opettaja, kaupankassoja useampi ja sosiaalityöntekijä. Ihan itse palkallaan maksavat vuokraa. Parhaassakin tapauksessa esim.työttömät,opiskelijat,osa-aikatyöntekijät,pienipalkkaiset ym.saavat asumistukea joka on osa vuokrasta. Kellekään ei makseta koko vuokraa.
Miksi joku sossu tai ope asuu kaupungin vuokratalossa ?? Huh huh . Onko yh ja monta lasta vai miten ei oo varaa muuhun ?
Ite just muuttamassa pois vaikka opinnot viel kesken vähän . Ei enää ikinä .
Tuskin on siitä kyse,etteikö olisi varaa muuhun. Talomme ei ole aivan halvimmasta päästä,sijaitsee hyvällä alueella ja on uudehko. Olen kyllä kuullut kauhutarinoita kaupungin vuokrataloista, mutta täällä asuu asiallista porukkaa. Rauhallinen,siisti taloyhtiö vaikka onkin sekaisin lapsiperheitä,vanhuksia ja opiskelijoita.
Minä sain itselleni saunallisen rivitalokaksion luultavasti siksi. että kukaan ei halunnut sinne kun takapihat varjossa ja päätyasunto, minun asuntoni, pahiten. Olen kuitenkin aurinkoarka kalpeanama, joten minulle tämä piha sopii. Poltan hyttyssavuja ja hengailen tyytyväisenä varjossa. Myös mäyräkoirani arvostaa viileää varjoa kesähelteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaupunki tietysti maksaa kokonaisuudessaan tuon asumisenne, saunomisenne yms? Aika tökeröä. Saisitte tyytyä edes saunattomaan kämppään, kun ette kerran itse maksa koko lystistä mitään. Ihme loiselukoita.
Kaupungin vuokratalosta iltaa. Luonnollisestikaan en tunne kaikkia talon asukkaita, mutta tuntemistani asukkaista löytyy mm.opettaja, kaupankassoja useampi ja sosiaalityöntekijä. Ihan itse palkallaan maksavat vuokraa. Parhaassakin tapauksessa esim.työttömät,opiskelijat,osa-aikatyöntekijät,pienipalkkaiset ym.saavat asumistukea joka on osa vuokrasta. Kellekään ei makseta koko vuokraa.
Miksi joku sossu tai ope asuu kaupungin vuokratalossa ?? Huh huh . Onko yh ja monta lasta vai miten ei oo varaa muuhun ?
Ite just muuttamassa pois vaikka opinnot viel kesken vähän . Ei enää ikinä .
Esim. Helsingissä noin kuudesosa kaupungin asukkaista asuu Hekalla. Ei voi tulla yllätyksenä et ne kaikki ei ole todella köyhiä tai moniongelmaisia eikä kaikki talot ole todella rauhattomia. Itsekin olen opettaja joka ei vielä ole saanut vakkaripestiä vaan olen tehnyt lyhyempiä sijaisuuspätkiä. "Yllättäen" ei siis ole ollut vielä hyvä hetki ottaa asuntolainaa. Mutta olen siis juuri sellainen hiljainen, korkeakoulutettu, töitä tekevä naapuri joita ei mukamas Hekalla voi kuvitella olevan. Ja muista talossa asuvista valtaosa on muuten eläkeläisiä. Vanha talo ja pieni vuokra niin moni on asunut täällä vuosikausia.
Ihan ihme käsityksiä täällä palstalla välillä... Niitä kaupungin vuokrataloja on oikeesti kaikkialla ja niissä asuu kaikenlaisia ihmisiä. Suurelle osalle kaupungin kämpän saaminen on edelleenkin lottovoitto eikä mikään kauhea kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi em. asumismuotoa ei kävisi alkuunkaan. Ainakin meidän ok-talossa löytyy pihaa jokaiseen ilmansuuntaan, saa olla kukin siellä minkä parhaaksi katsoo. Ilmalämpöpumpun viilennys auttaa sisätiloissa, on kullanarvoinen kapistus helteilläkin.
Ilmalämpöpumpun voi myös asentaa kerrostaloon, en tiedä antaako kaupunki lupaa asentaa omistamaansa taloon mutta muuten siihen ei pitäisi olla mitään estettä. Meidän talossa muutamalla on, yksikkö on parvekkeella. Se on ihan ehdoton. Minullakin on lasitettu 9 neliön parveke etelään, ei paljon auta aurinkoisella paahteella vaikka lasit on auki, kun parveke ei ole ulkoneva vaan sisäänvedetty, ilma ei paljon vaihdu paitsi jos kovalla tuulella vetää läpivedon. Muttei sekään ei mitään viilennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki siis tarjosi meille 4h+keittiö + sauna rivaria, joita usein ei vapaudu mutta mies tahtoo toiseen tarjottuun asuntoon, saunattomaan kolmioon kerostalossa koska sen rivarin takapiha on varjossa ! Mies ilmoitti, että haluaa istua auringossa ja minä taas ilmoitin, että haluan oman saunan ja kaikille lapsille omat huoneet ( Tai siis pienellä ikäerolla olevat pojat omaan huoneeseen ja isosiskolle oma ). Joten nyt meillä on pattitilanne ja mykkäkoulu päällä :/
Menkää töihin, niin ei tarvitse tyytyä siihen mitä kaupunki "tarjoaa"
Olen helsinkiläinen sairaanhoitaja ja asun stadin asunnoilla eli kaupungin asunnossa. Naapurissa mm tilintarkastaja ja lastentarhanopettaja, alakerrassa terveydenhoitaja.
Mielestäni kaikki käymme töissä. Kolmion vuokra 900 e kk lähiössä. Itse maksan, en ymmärrä mitä tarkoitat? Paljonko omistusasjat maksavat vastiketta ja lainaa yhteensä?Sulla menee se vuokra taivaan tuuliin eikä omaisuutesi lisäänny.Itsellä asumiskulut ovat tuon 900e/kk, sisältäen sekä vastikkeen että lainan lyhennyksen (pk-seutu, hyvä alue)
Sivusta: MIKSI on joillakin niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät HALUA omistusasuntoa, syitä voi olla monia.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut asunnossa, jossa oli parveke johon aurinko paistoi valtaosan päivästä. Ihan kamala. Lämmitti koko asunnon ja parvekkeella ei voinut olla. Se siitä kesäruokailusta ihanasti parvekkeella. Aamukahvit sai juuri ja juuri juotua jos meni ennen klo 7 aamulla.
Voi laittaa päivänvarjon ja kukkia/kasveja sinne varjostamaan. Asunnon ikkunoihin on myös saatavilla jos jonkinmoisia ratkaisuja viilennykseen (kaihtimet, pimennysverhot).
Ettekö te kukaan matkusta lämpimissä maissa. Siellä on lähes vakiona kuumat parvekkeet ja patiot. Ei ne ihmiset märise että ei voi mitään kun aurinko paahtaa. He laittavat markiisit tai kasveja varjostamaan. Ja ikkunoihin pimennysverhot, joilla saa blokattua paahteen.
Sen pienen osan vuotta kun täällä on kuumaa, niin minä nautin. Parvekkeen suunnalla on minunkaltaisilleni merkitystä. Etelä tai länsi kelpaa. Parveke pysyy pienellä vaivalla viihtyisänä ja nättinä. Ihanaa kun on kesä 🌞
Vierailija kirjoitti:
Onko rivarissa millainen etupiha? Ystäväni kodissa, kaupungin vuokrakämppä sekin, on pieni ja puiden takia ikivarjoon jäävä takapiha mutta iso, aidattu etupiha johon on sijoitettu trampoliini sekä pöytä ja tuolit . Takapiha toimii lähinnä perheen ison koiran oleskelupaikkana, kesäisin koira tulee sisään vain yöksi.
Taas yksi rivitaloasumisen mahdollinen huono puoli: naapurin koira kaiket päivät pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen sairaanhoitaja ja asun stadin asunnoilla eli kaupungin asunnossa. Naapurissa mm tilintarkastaja ja lastentarhanopettaja, alakerrassa terveydenhoitaja.
Mielestäni kaikki käymme töissä. Kolmion vuokra 900 e kk lähiössä. Itse maksan, en ymmärrä mitä tarkoitat? Paljonko omistusasjat maksavat vastiketta ja lainaa yhteensä?Olen eri vastaaja. Köyhyys periytyy ja toisinpäin: varakkaista vanhemmista on se apu, että meidän perhe asuu jo velattomasti ja ikää on rapiat 40v. Vastikkeeseen menee rahaa, mutta siinä se. Ja ihan tavallisia duunareita ollaan. Meni kyllä ohi aiheen, sori.
Jokainen alapeukuttaja vaihtaisi paikkaa kanssani (puhun taloudellisesti tilanteesta). Kateus on suomalaisilla veressä.
Aloittajalle sanoisin, että päättäkää jonkun muun asian perusteella. Lasten koulut, liikenneyhteydet, naapurusto tms. Ja se rivarin pihanhoito; joutuisit ehkä yksin vastaamaan siitä jos miehesi ei sinne edes halua. Voi olla tympeää.
Mä alapeukutin, ja mulla on oma, velaton asunto pääkaupunkiseudulla (kiitos sen, että olen ainoa lapsi ja perin uuden asuntoni isältäni - perintöverotkin sai suhteellisen nopeasti maksettua). Eli maksan pelkkää vastiketta siinä, missä sinäkin, eli en vaihtaisi paikkaa kanssasi.
Tästäkin huolimatta tiedän, että omaisuutta voi kerätä muutenkin kuin ostamalla oman asunnon, vaikka se Suomessa onkin yleisin tapa sitoa rahaa kiinni (muualla Euroopassa meidän tapamme on erittäin harvinainen - olemme anomalia). Tiedän vuokralla asuvia ihmisiä, jopa Helsingin Pörssissä työskenteleviä, joita ei kiinnosta oman asunnon ostaminen vaan esim. sijoitustoiminta koska silloin ei ole hankalasti sidottu kämppäänsä ja yhteen kaupunkiin tai yhteen maahan. Yhdellä näin toimivalla kaverilla (jolla on varmaan kymmenkertainen palkka mun liksaan verrattuna) on suunnitelmissa muuttaa eläkepäiviksi jonnekin Aasiaan - ei tarvitse muuta kuin irtisanoa asunto, pakata matkalaukku ja lähteä. Tuotoilla ja säästöillä elää mukavasti muutaman vuosikymmenen ajan.
Mulle taas sopii se, että omaisuus on asunnossa kiinni, koska en ole muuttamassa Suomesta pois (ellei jotain maailmanpoliittisesti katastrofaalista tapahdu). Taloyhtiö on 2000-luvun puolelta, joten ihan heti ei ole esim. putkiremontteja tulossa (sitten kun niiden aika alkaa 20-30 vuoden kuluttua lähestyä, voin vaikka myydä kämppäni ja muuttaa uudempaan johonkin kehyskuntaan - pääkaupunkiseudulle on muuttamassa vuoteen 2030 mennessä 250 000 ihmistä muualta Suomesta, joten asunnoille on menekkiä).
Mutta kaikki eivät siis pidä asuntoa tai taloa sijoituskohteena, johon kannattaisi satsata koko omaisuus.
Eläkä nyt keskittykö tuohon trollin joka jauhaa vuokra-asumisesta ja köyhyydestä, huomiosta sekin viestejä kirjoittelee, ei kukaan oikeasti noin ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole suhteessa.
Onneksi kaikki suhteet eivät ole AP:n suhteen kaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite just muuttamassa pois vaikka opinnot viel kesken vähän . Ei enää ikinä .Esim. Helsingissä noin kuudesosa kaupungin asukkaista asuu Hekalla. Ei voi tulla yllätyksenä et ne kaikki ei ole todella köyhiä tai moniongelmaisia eikä kaikki talot ole todella rauhattomia. Itsekin olen opettaja joka ei vielä ole saanut vakkaripestiä vaan olen tehnyt lyhyempiä sijaisuuspätkiä. "Yllättäen" ei siis ole ollut vielä hyvä hetki ottaa asuntolainaa. Mutta olen siis juuri sellainen hiljainen, korkeakoulutettu, töitä tekevä naapuri joita ei mukamas Hekalla voi kuvitella olevan. Ja muista talossa asuvista valtaosa on muuten eläkeläisiä. Vanha talo ja pieni vuokra niin moni on asunut täällä vuosikausia.
Ihan ihme käsityksiä täällä palstalla välillä... Niitä kaupungin vuokrataloja on oikeesti kaikkialla ja niissä asuu kaikenlaisia ihmisiä. Suurelle osalle kaupungin kämpän saaminen on edelleenkin lottovoitto eikä mikään kauhea kohtalo.
Yksityiseltä vuokrattaessa tilanne elää ja voit joutua muuttamaan lyhyelläkin varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki käymme töissä. Kolmion vuokra 900 e kk lähiössä. Itse maksan, en ymmärrä mitä tarkoitat? Paljonko omistusasjat maksavat vastiketta ja lainaa yhteensä?Olen eri vastaaja. Köyhyys periytyy ja toisinpäin: varakkaista vanhemmista on se apu, että meidän perhe asuu jo velattomasti ja ikää on rapiat 40v. Vastikkeeseen menee rahaa, mutta siinä se. Ja ihan tavallisia duunareita ollaan. Meni kyllä ohi aiheen, sori.
Jokainen alapeukuttaja vaihtaisi paikkaa kanssani (puhun taloudellisesti tilanteesta). Kateus on suomalaisilla veressä.
Aloittajalle sanoisin, että päättäkää jonkun muun asian perusteella. Lasten koulut, liikenneyhteydet, naapurusto tms. Ja se rivarin pihanhoito; joutuisit ehkä yksin vastaamaan siitä jos miehesi ei sinne edes halua. Voi olla tympeää.
Mä alapeukutin, ja mulla on oma, velaton asunto pääkaupunkiseudulla (kiitos sen, että olen ainoa lapsi ja perin uuden asuntoni isältäni - perintöverotkin sai suhteellisen nopeasti maksettua). Eli maksan pelkkää vastiketta siinä, missä sinäkin, eli en vaihtaisi paikkaa kanssasi.
Tästäkin huolimatta tiedän, että omaisuutta voi kerätä muutenkin kuin ostamalla oman asunnon, vaikka se Suomessa onkin yleisin tapa sitoa rahaa kiinni (muualla Euroopassa meidän tapamme on erittäin harvinainen - olemme anomalia). Tiedän vuokralla asuvia ihmisiä, jopa Helsingin Pörssissä työskenteleviä, joita ei kiinnosta oman asunnon ostaminen vaan esim. sijoitustoiminta koska silloin ei ole hankalasti sidottu kämppäänsä ja yhteen kaupunkiin tai yhteen maahan. Yhdellä näin toimivalla kaverilla (jolla on varmaan kymmenkertainen palkka mun liksaan verrattuna) on suunnitelmissa muuttaa eläkepäiviksi jonnekin Aasiaan - ei tarvitse muuta kuin irtisanoa asunto, pakata matkalaukku ja lähteä. Tuotoilla ja säästöillä elää mukavasti muutaman vuosikymmenen ajan.
Mulle taas sopii se, että omaisuus on asunnossa kiinni, koska en ole muuttamassa Suomesta pois (ellei jotain maailmanpoliittisesti katastrofaalista tapahdu). Taloyhtiö on 2000-luvun puolelta, joten ihan heti ei ole esim. putkiremontteja tulossa (sitten kun niiden aika alkaa 20-30 vuoden kuluttua lähestyä, voin vaikka myydä kämppäni ja muuttaa uudempaan johonkin kehyskuntaan - pääkaupunkiseudulle on muuttamassa vuoteen 2030 mennessä 250 000 ihmistä muualta Suomesta, joten asunnoille on menekkiä).
Mutta kaikki eivät siis pidä asuntoa tai taloa sijoituskohteena, johon kannattaisi satsata koko omaisuus.
Kuten sanoin; olen eri vastaaja. Vastasin kysymykseen asumiskuluista. Kysymyksen esittäjä antoi ymmärtää, että vuokra on verrattavissa omistusasumisen kuluihin ja että ns. keskiluokkakin asuu vuokralla.
Asumisesta siis vain puhuin. Sijoittamisesta en ole kiinnostunut. Omistusasuminen merkkaa minulle sitä, että voin paremmin valita asuinpaikkani ja päättää asumiseeni liittyvistä asioista. Vaikkapa siitä haluanko aurinkoa vai varjoa.
Käteen jää 3000 € ja maksan Hekan kämpästä 400 kuussa. Matkustelen ja nautin elämästä, pieni kaksio riittää hyvin minulle, keskustaan junalla 9 min. En koe tarpeelliseksi omistaa yhtään mitään, paitsi perintönä on tullut kesämökki joka on ihan mukava, mutta en olisi itse ostanut.
Muualla Euroopassa on ihan normaalia asua vuokralla, eikä haukuta heti sossupummiksi.
Olen asuntooni saanut nuorempana ja köyhempänä ja siitä ei ole pakko luopua, vaikka tulotaso on noussut.
Jos joutuisin työttömäksi, pärjäisin asunnossani oikein hyvin eikä olisi lainaa rasitteena.
Ehdottomasti se rivari, et anna periksi tässä asiassa.
Lapset kasvaa ja tarvitsevat omaa tilaa. Perherauha pitemmälle taattu jos jokaiselle löytyy oma soppi.
Rivitalossa on niin paljon helpompi asua kuin kerrostalossa. Asuttiin pikkulapsiaika rivarissa ja se oli hyvä ratkaisu, leikkikaverit samasta pihapiiristä ja keskellä taloja oli suojaisa leikkipiha. Näköyhteys omasta kodista leikkipihaan. Ulos saa laitettua kukkapenkkejä ja hyötykasveja jos näin haluaa. Ihan parasta.
Kerrostalosta tulee paljon vähemmän lähdettyä ulos. Nyt asun kerrostalossa, asunut jo vuosia. Elämäntilanne ratkaisee mikä on paras asumismuoto.
Asuin kerrostalossa huoneistossa johon paistoi suurimman osan päivästä aurinko, asunto oli helvetin kuuma hellekesinä. Nyt asun varjoisalla puolella kerrostalossa ja tämä on paljon parempi ratkaisu kuin edellinen. Asunto on viileä kesällä. Puut suojaa naapureilta. Parvekkeella voi olla jos tykkää, edellisessä se oli helteen takia mahdotonta muulloin kuin varhain aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki käymme töissä. Kolmion vuokra 900 e kk lähiössä. Itse maksan, en ymmärrä mitä tarkoitat? Paljonko omistusasjat maksavat vastiketta ja lainaa yhteensä?Sulla menee se vuokra taivaan tuuliin eikä omaisuutesi lisäänny.Itsellä asumiskulut ovat tuon 900e/kk, sisältäen sekä vastikkeen että lainan lyhennyksen (pk-seutu, hyvä alue)
Sivusta: MIKSI on joillakin niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät HALUA omistusasuntoa, syitä voi olla monia.
Kaikki haluavat omistusasunnon. Kaikki eivät uskalla ottaa lainaa. Ovat pelkureita ja jänishousuja. Luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuokrallakin asuvista yleensä maksetaan ihan omasta pussista vai luuletko että kaikki vuokralla asuvat ovat työttömiä? missähän olette itseänne sivistäneet? :D on kyllä joillain oudot käsitykset :D
Sossupummit asuu vuokralla. Köyhät.
Me asumme vuokrarivarissa ja olen ollut tyytyväinen. Kummaltakaan puolelta ei juuri kuulu ääniä, ensimmäisenä iltana kysyin mieheltä että asuuko täällä varmasti muita? .D Hissi ei kolise. Alaovi ei pauku.
Piha on pieni mutta juuri passelin kokoinen meille, puut toimivat näköesteenä mutta pihaan paistaa silti aurinko. Parvekkeelle aurinko ei yllä, mutta me nautimme siitä sillä vanhan kodin parveke oli pätsi jossa ei voinut oleskella.