Pakkopaluu Helsinkiin miehen työllisyyden takia - miten tästä pettymyksestä voi toipua?
Olen todella romuna ja haluaisin mielipiteitä ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Eli tilanteemme on se, että joudumme näillä näkymin luovuttamaan realiteettien edessä ja palaamaan 4 Itä-Suomessa vietetyn vuoden jälkeen Helsinkiin ensi syksynä. Syynä tähän on se, että mieheni ei ole onnistunut löytämään mielekästä työtä täällä eikä ole valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työstään Helsingissä (on käynyt viimeiset 3 vuotta 4 päivää viikossa töissä Helsingissä). Myös talous alkaa olla pahasti kuralla tämän järjestelyn takia.
Minulla täällä on vakituinen työ ja lapsetkin ovat molemmat jo koulussa, joten heidän repiminen koulu- ja kaveriympyröistä tuntuu hirveältä.
Teidän, että jokainen perhe on erilainen ja ihmiset tekevät päätöksiään omien arvojensa pohjalta, mutta mitä teidän mielestä meidän tilanteessa pitäisi tehdä? Pitäisikö minun pakottaa mieheni luopumaan työstään, jotta saadaan asua täällä vai pitäisikö vastaavasti meidän muiden luopu Itä-Suomesta vain mieheni työn takia (minulle löytyy töitä molemmista)? Vai - tätäkin olen rehellisuuden nimissä miettinyt - pitäisikö minun sanoa miehelleni, että hän on vapaa valitsemaan asuinpaikkansa, mutta minä ja lapset pysymme täällä?
Kiitoksia mielipiteistä!
Kommentit (284)
Ei kukaan terve ihminen halua pois Pölösen Onnelasta.
Vierailija kirjoitti:
Asutte siis Joensuussa. Muita keskisuuria kaupunkeja ei siellä ole. Itse olen Joensuusta lähtöisin, mutta kyllä paljon mielummin asun Helsingissä kuin kaukana idässä.
Jos pidät Joensuun kokoisesta kaupungista, niin Lähti hieman isompana voisi olla teille kompromissi asuinpaikkana.
Joensuu on yliopistokaupunki ja siellä on paljon teollisuutta. Kai sieltä nyt jotain töitä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Kakkaahan tuo on.
Helsinkiin muutto laskee elintasoa.
Joudutte asumaan ahtaasti ja teillä ei ole edes omaa pihaa.
Istuisitte ahtaassa neukkukuutiossa, jossa sohvan vierellä kuivaisitte vaatteita pyykkitelineessä.
Vierailija kirjoitti:
Asutte siis Joensuussa. Muita keskisuuria kaupunkeja ei siellä ole. Itse olen Joensuusta lähtöisin, mutta kyllä paljon mielummin asun Helsingissä kuin kaukana idässä.
Jos pidät Joensuun kokoisesta kaupungista, niin Lähti hieman isompana voisi olla teille kompromissi asuinpaikkana.
Kaukana mistä? Tässähän on nyt kyse siitä, että AP ei haluaisi muuttaa Helsinkiin.
Mieheni on ollut Brysselissä töissä yli kymmenen vuotta. Tulee viikonlopuksi kotiin Helsinkiin. En halunnut jättää hyvää työpaikkaani, eikä lapset koulujaan ja kavereitaan. Hyvin on sujunut, koska olemme molemmat tyytyväisiä elämäämme.
Pihaa ei kukaan kaipaa. Ei se siitä ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkaahan tuo on.
Helsinkiin muutto laskee elintasoa.
Joudutte asumaan ahtaasti ja teillä ei ole edes omaa pihaa.
Istuisitte ahtaassa neukkukuutiossa, jossa sohvan vierellä kuivaisitte vaatteita pyykkitelineessä.
Hesalaisten mielestä tuo on ihan normaalia :D
Eivät tiedä hyvästä elämästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pihaa ei kukaan kaipaa. Ei se siitä ole kiinni.
Et tykkäisi siis keinutella omassa pihakeinussa ja grillata omalla patiolla tai ripustaa kesäisin riippukeinua koivujen väliin.
Kesällä on niin ihanaa syödä omalla terassilla ja myös juoda siellä aamukahvit linnunlaulua kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuu on yliopistokaupunki ja siellä on paljon teollisuutta. Kai sieltä nyt jotain töitä löytyy?
Ei löydy. Ilman hyviä suhteita. Nepotismi jyllää.
t. akateemisesti koulutettu mies.
Kyllä Joensuussakin kalleimmat ja arvostetuimmat asunnot ovat ruutukaava-alueella. Omakotitalot ovat halpoja keskustan kerrostaloihin verrattuna. Mitä lähempänä toria, sitä kalliimmat kämpät. Myös uudet Pielisjoen varrella olevat kerrostalot ovat vähintäänkin puoli miljoonaa kolmio.
Lapset saa hyppiä omassa pihassa omalla tramboliinilla ja leikkiä omalla hiekkalaatikolla. Kesällä omalle pihalle on kiva laittaa teltta pystyyn, jossa lapset saavat leikkiä ja nukkua öitä.
Talvella omiin puskiin ja puihin voi ripustaa kauniit valot ja koristaa pihan jäälyhdyillä ja roihuilla. Omaan lipputankoon saa vetää viirin ja lipun.
Jos olisi omakotitalo, pitäisi luopua mökistä. Parasta on kerrostalo keskustassa ja mökki maalla.
Miehen ei kannata jättää hyvää työtä. Ehkä tulevaisuudessa hän voisi tehdä enemmän etätyötä. Ap voi hankkia kodinhoitoapua, siellä päinhän on työttömiä pilvin pimein. Toisaalta lapset sopeutuvat yleensä nopeasti, ja aikuisina kuitenkin tulevat Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuo nyt ole aika selvä tilanne, jos 3 haluaa yhtä järjestelyä ja 1 toista...? Miksi yksi ihminen saisi päättää kolmen muun elämään noin merkittävästi vaikuttavasta asiasta? Ei ainakaan meidän perheessä saisi. Siitä ei edes tarvitsisi keskustella.
Eli ei muuta kuin mies työttömäksi Itä-Suomeen? Kylläpä muuten on houkutteleva valinta ja varmasti tekee tälle miehelle hyvää :)
Kyllähän sitä varmasti töitä löytyisi, se on eri asia mitä töitä. Aloittaja kirjoitti että mies ei ole onnistunut löytämään MIELEKÄSTÄ työtä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi omakotitalo, pitäisi luopua mökistä. Parasta on kerrostalo keskustassa ja mökki maalla.
Molemmat voi saada.
Ei tämä Helsinki nyt mikään Mörkölä ja paheiden pesä ole.
Ja kyllä: helsinkiläiset pitävät täysin normaalina sitä, ettei ole omaa pihaa, pihakeinua tai pyykkejä koivujen välissä.
AP:n tilanteen vaikeuden ymmärrän kyllä, kun ajattelen asiaa toisin päin: en missään nimessä, IKINÄ, muuttaisi Itä-Suomeen tai yhtään minnekään muualle Helsingistä kuin ulkomaille suurempaan kaupunkiin kuin tämä ihana kotikaupunkini on.
Koska tilanne on ollut tuollainen jo kolme vuotta niin uskon että olet jo päätöksesi tehnyt ja etsit täältä vaan tukea sille. Lasten näkökulmasta voin sanoa ettei se muuttaminen mitään loppuelämän traumoja aiheuta. Itse muutin vanhempieni työn takia 2-3 vuoden välein ja minusta tuli sosiaalinen, avoin ja itsenäinen juuri sen takia. Lisäksi Suomi on pieni maa ja siellä vanhassa kotikaupungissa on helppo käydä kylässä kavereiden luona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Joensuussakin kalleimmat ja arvostetuimmat asunnot ovat ruutukaava-alueella. Omakotitalot ovat halpoja keskustan kerrostaloihin verrattuna. Mitä lähempänä toria, sitä kalliimmat kämpät. Myös uudet Pielisjoen varrella olevat kerrostalot ovat vähintäänkin puoli miljoonaa kolmio.
Ihmettelen, että kenellä on varaa maksaa noita hintoja kun työllisyystilanne on se mikä on kyseisessä kaupungissa. Vai ostaako se yksi tietty mafia noi kaikki asunnot sijoitusasunnoikseen...?