Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
281/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

centti

sectio

infulenssa rokote

Vierailija
282/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mangeetti.

- Ja Mikael Junger.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mangeetti.

- Ja Mikael Junger.

Sekä "desing".

Vierailija
284/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihan sama mitä urheilulajia harrastat. TREENAAT. Et siis jumppaa, voimistele , nyrkkeile, lenkkeile, käy kuntosalilla. Vaan treenaat, koska se on trendikäs ulkomaankieleen vivahtava mukahieno sana.

Ei nyt kirotusvirhesana, muta kuiteski.

Vierailija
285/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ajatus, että pitäisi käyttä harjoittelua treenaamisen tilalla.

"Olen tänään vähän harjoitellut." "Tulisitko mun kanssa harjoittelemaan?" "Harjoittelin tosi kovasti eilen."

Jos joku puhuisi noin, kysyisin kyllä että minkä harjoittelusta on kyse.

Vierailija
286/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tässä mainituista ei edes ole mitään kielioppivirheitä. Saatan kirjoittaa reenit tai ressi (treenit ja stressi), mutta ne on sellaista puhekielen ilmauksia, sanalla leikittelyä. Kieli muuttuu koko ajan, ette te besserwisseritkään kirjoita enää v:tä tuplaveeksi "wanha" tai t:tä deeksi "duomio", vaikka niin on joskus ollut ihan oikein kirjoittaa.

Turha ahdistua tällaisista luonnollisista asioista, maailma ja kieli muuttuu koko ajan, kielioppivirheistä tuleekin uusia sääntöjä jne.

Vierailija
287/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilia, kirjailia, urheilia...

Vierailija
288/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen putkeen kirjoittamien ilman pisteitä todella ärsyttävää sekavaa luettavaa hermo menee.

Vierailija
289/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla mitään ärsyttävämpää kuin emojien liikakäyttö vanhusten keskuudessa 🤦🏻‍♀️

En ole vanhus (vielä) mutta näin aiheen sivusta ihmettelen, että mikä ihme saa nuoret kuvittelemaan, että he omistavat emojit? Ei niissä tietääkseni ole asetettu yläikärajaa ja jos olisi, saattaisi parikin tahoa ehkä jo olla älähtänyt ikäsyrjinnästä. Sama tuli vastaan, kun puhuin Snapchatista siskontytölle ja hän tuhahteli pilkallisesti, koska satuin käyttämään tietämättäni vain nuorisolle varattua ilmaisua "snäpissä". Hänen perustelunsa oli, että "me omistetaan tää maa kun te ootte kuolleet", johon oli pakko todeta vain, että noilla älynlahjoillasi varustettuna kuolet varmaan jossain typerässä onnettomuudessa hyvinkin nuorena. Lisäksi tietty huomautin siitä, että tupakoimattona, kasviksia paljon syövänä ja alkoholittomana elän todennäköisesti pidempään kuin hän joka 16-vuotiaana veti jo kaikkea mahdollista. Oli pakko sanoa ilkeästi, että neidiltä lähti luulot kerrasta.

Vierailija
290/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen tänään vähän harjoitellut." "Tulisitko mun kanssa harjoittelemaan?" "Harjoittelin tosi kovasti eilen."

”Olen tänään vähän treenannut” kertoo aivan yhtä vähän siitä, minkä treenaamisesta on kyse.

Vierailija
291/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen.

Kirjoitetaan tällainen.

Vierailija
292/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

( tummanpunainen )

Vierailija
293/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

( tummanpunainen )

*joka

294/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burbee

Sneak peak

Vierailija
295/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-huoltaja

Maailman mestari

Vierailija
296/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nämä ihmiset kirjoittavat sanan röntgen, mutta sanovat rönkten tai röngten.

Vierailija
297/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

catlady kirjoitti:

Burbee

Sneak peak

Voisitko kertoa näistä enemmän? Mikä ihmeen burbee?

Vierailija
298/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Olen tänään vähän treenannut” kertoo aivan yhtä vähän siitä, minkä treenaamisesta on kyse.

Treenaaminen viittaa useammin liikuntaharjoitukseen, kun taas harjoittelu voi olla vaikka kielen sanojen opettelua. Harjoittelulla on laajempi merkitys kuin treenaamisella. Suomenkielistä vastinetta pitäisi käyttää silloin, kun merkitys on sama, mutta on epäkäytännöllistä noudattaa jotain periaatetta pakonomaisesti silloinkin, kun viestintä oikeasti vaikeutuu.

"Harjoitus" sopii tilanteisiin, joissa on selvää mistä harjoituksesta on kyse. Treeniohjelmaan voi kirjoittaa otsikoiksi Harjoitus 1, Harjoitus 2 jne.

Jos puhuu vain harjoittelusta, pitää yleensä tarkentaa (harjoitteliko auton ajamista vai harjoittiko lihaksiaan salilla), sillä pelkkä harjoittelu ei kerro mitään mutta pelkkä treeni oletetaan lihasharjoitukseksi.

Vierailija
299/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannista ”suomennetut” koska-lauseet. Esim: tänään on kuuma koska kesä.

Ja sitten nämä perinteiset olen käynyt vaakalla ja lihonnut-jutut.

Uusi tuttavuus on kaali. Jo pari kertaa joku on kysellyt kaalen valmistusohjeita ja toinen on kertonut syövänsä kaalen porkkanoiden kanssa.

Takki vuorElla

Juoda viintä

Matkustaa Thaimaaseen tai muuhun maaseen

Tuo "olen lihonnut"on luullakseni oikein,  verbin perusmuoto on silloin "lihota". Lihoan, lihosin, olen lihonnut, olin lihonnut.

Tavallisempi verbi "lihoa" taas taipuu: Lihon, lihoin, olen lihonut, olin lihonut.   (Meniköhän oikein.)

"Suomen kielen lautakunta totesi, että vaikka vuori-sanan i:llinen taivutus on hyvin vakiintunut erikoisalalla mm. käsityöterminä, ei kahtalaisesta taivutustavasta ole yleiskielessä haittaa. Samoin voidaan käyttää rinnakkain johdoksia vuorillinen ja vuorellinen sekä vuoriton ja vuoreton."

Vierailija
300/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten virheisiin puuttutaan ylimielisesti. Oma virhe on hauska lapsus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi