Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
241/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisystäväni tekstaa ja kysyy laitanko proileria.

Vierailija
242/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sielä

jonnekkin

Me mennään.

Huh miten kuivaa kirjakieltä, jos pitää aina sanoa "me menemme"

Mennään on passiivi. Muistaakseni opetetaan alakoulun neljännellä, joten ihan perussivistykseen olisi kuulunut tuon tietäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärät muodossa 16.5 ilman järjestyslukua osoittavaa pistettä.

Jestas, tätä näkee ihmisillä, jotka ovat töissä ja jonkinmoinen koulutuskin takana, ainakin se peruskoulu, jossa tuo opetetaan. En voi ymmärtää ja puutun joka kerta. Olen saanut jopa moitteita, kun puutun. Tekijälle tulee kuulema paha mieli, hyvänen aika, ihminen laittoi näkyville aikataulun tukevan vuoden tapahtumista, kaikista kuukausista puuttui piste. 😳

Äidinkielenopettajaksi valmistunut kollegani kirjoittaa päivämäärät ilman jälkimmäistä pistettä. Eikä vain somessa tai yksityisesti, vaan ihan oppitunnilla oppilaille. Olen nähnyt omin silmin.

Koulutuksen taso.

SE on nykykäytäntö. Tavat ja oikeinkirjoitusohjeet muuttuvat, valitettavasti.

12.05 tarkoittaa kellon aikaa = viisi minuuttia yli 12.

12.05. tarkoittaa päivämäärää = toukokuun 12. päivä.

Tämä oikeinkirjoituskäytäntö on ja pysyy.

Nuija! Se on 12:05

En ole nuija.

Ajan ilmoittaminen muotoa 12:05 on hyväksyttävä muttei virallinen. Kyseistä kaksoispisteellä ilmoitettavaa tapaa käytetään yleisesti digitaalisissa tietojärjestelmissä. Asiakirjoihin kellonaika kuuluu kuitenkin kirjoittaa pisteellä. Tämä olisi sinun hyvä tietää.

Ja lopeta toisten ihmisten haukkuminen.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/kellonaika/luokka/929/ohje/…

Vierailija
244/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18-vuotta. Miksi?

Koska numeron kanssa yhdysviiva, samoin A-rappu ja vierasperäiset yhdyssanaosat pop-musiikki vaativat yhdyssanaviivan, suomen kielen peruskielioppia.

Nolo!

Vierailija
245/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jestas, tätä näkee ihmisillä, jotka ovat töissä ja jonkinmoinen koulutuskin takana, ainakin se peruskoulu, jossa tuo opetetaan. En voi ymmärtää ja puutun joka kerta. Olen saanut jopa moitteita, kun puutun. Tekijälle tulee kuulema paha mieli, hyvänen aika, ihminen laittoi näkyville aikataulun tukevan vuoden tapahtumista, kaikista kuukausista puuttui piste. 😳

Äidinkielenopettajaksi valmistunut kollegani kirjoittaa päivämäärät ilman jälkimmäistä pistettä. Eikä vain somessa tai yksityisesti, vaan ihan oppitunnilla oppilaille. Olen nähnyt omin silmin.

Koulutuksen taso.

Ei pidä paikkaansa. Piste tulee olla myös lopussa.

Vierailija
246/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Myö kielipoliisit ollaan ainoita, jotka enää välittää oikeaoppisesta suomen kielestä. On äärettömän surullista, että on olemassa (liikaa) kaltaisiasi ihmisiä, jotka vähät välittää siitä, et suomen kielen taito rapistuu silmissä. Sitten olette sillä asenteella, että "No mitäs sillä on väliä" ja että kirjoitusvirheisiin puuttuvat ovat "kielipoliiseja".

Älyttömimpiä on ne selitykset, kun sanotaan, että "Kyllä minä osaan kirjottaa, en vaan välitä miten kirjotan nettiin."?! Ihan tahallaanko sellaset ihmiset jättää välimerkit pois, laittavat välilyönnin yhdyssanan väliin yms ? Vai miksi sitten kirjottaa väärin, jos kerran osaa oikein?

Ei kukaan vaadi kirjottamaan kirjakieltä ja murteilla voi kirjottaa ihan hyvin (kuten minäkin), mut yhdyssanat, välimerkit, kansallisuudet ja kielet pienellä alkukirjaimella jne. pitäs olla kunnossa.

Kieltämättä nuo oitta-, öittä -loppuiset verbit ovat vaativia suomen kielessä, siis: kirjOIttaa.

Jep, mutta koska kirJOtan murteella niin en ala kirjottaa kirjakieltä. Kirjotan myös alottaa, kun tarkotan aloittaa. Tai tarkotan, kun tarkotan tarkoitan. Nuo on murreilmaisuja, joita voi kirjottaa ei-virallisissa teksteissä. Mut vaikka kirjotan murteella, niin silti yhdyssanat yms. kieliopilliset asiat pitää olla kunnossa.

Sitä en ymmärrä, että miksi nillittää murreilmaisuista tai typoista, vaikka olen itse todella paha äidinkielinatsi, kuten ystäväni kutsuvat..

Samaa mieltä.

En rupee netissä kirjottamaan kirjakieltä, vaan yritän jotenkuten soveltaa oikeinkirjoitusta puhekieliseen tekstiin (eli siihen, miten ajattelen asian pääni sisällä).

Voisiko olla niin, että jotkut sekottaa kirjakielen ja oikeinkirjotuksen? Usein kuulee just jotain sellasta, että turha jossain netissä on mitään oikeinkirjoitusta miettiä. En ymmärrä miksi se olisi turhaa, siinähän ne oikeinkirjotustaidot pysyy tallessa, eikä tartte sitten tosipaikan tullen ruveta hankalasti muistelemaan, vaan voi keskittyä itse asiaan. Se kyllä olisi tyhmää, jos pitäisi alkaa nettikeskusteluissa kuulostaa viralliselta, mutta sitähän ei pahimmatkaan kielinatsit käsittääkseni vaadi. :D

Tässäkin oli nyt vaikka mitä outoja virkerakenteita, mutta ajattelin sanottavani pääni sisällä näin, joten kirjotan mielestäni nettipalstalle tarpeeksi oikein.

Vierailija
247/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisystäväni tekstaa ja kysyy laitanko proileria.

Joko jätit hänet? Eihän tuollaisen kanssa voi missään nimessä olla.

Vierailija
248/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomenkieliset leffojen tai sarjojen nimet kirjoitetaan näin: Salatut Elämät, Taru Sormusten Herrasta.

Vierailija
249/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen taso.

12.05 tarkoittaa kellon aikaa = viisi minuuttia yli 12.

12.05. tarkoittaa päivämäärää = toukokuun 12. päivä.

Tämä oikeinkirjoituskäytäntö on ja pysyy.

Mitäs jos se olisi 12:05? :p

Vierailija
250/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teranssi.

Maistuu hyvälle.

Luulen, että tuo "maistuu hyvälle" hyväksytään oikeaksi. Itse sanon aina "maistuu hyvältä" (olen Lounais-Suomesta).

Vierailija
251/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanen iten munver en pain etta no staa yhdy ssa navir heet ,ky llä hän tä stä kinteks tistäsa aselvän ja asiastamyös ,vai kka onjon kinver ran kirj oitusvi rheit ä.

Vierailija
252/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanen iten munver en pain etta no staa yhdy ssa navir heet ,ky llä hän tä stä kinteks tistäsa aselvän ja asiastamyös ,vai kka onjon kinver ran kirj oitusvi rheit ä.

tÄll eenvoit aisiinru veta alka maan kirjoi tta maa n Suo menk ieltä .tUs kinkell ään olisisitävas taanmi tään ?

Vierailija
253/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ElämäNkerta",  "mitä ilmeisEmmin".

Vierailija
254/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo esim. "1967 luvulla."

'Vuosiluku ' tarkoittaa tarkkaa vuotta.

Sana 'luku' sellaisten ilmaisujen perässä, kuin esim.1950-luku, tai 1990-luku taas kokonaista vuosikymmentä.

Olipa sekava kommentti.

Aivan ymmärrettävästi kirjoitettu kommentti.

Sekavuus on ihan jossain muualla.

Vierailija
255/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti ärsyttävimpiä ovat muodot "joutua tehdä", "pystyä tehdä". Myös possessiivisuffiksivirheet ovat ärsyttäviä.

Vierailija
256/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs henkilö väittää osaavansa yhdyssanat, mutta kiireessä kirjoittaa ne joskus erikseen. Hmm...luulisi turhan välilyöntinäppäimen takomisen hidastavan kirjoittamista entisestäänXD

Vierailija
257/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko tai lihamakaronilaatikko. 

Vierailija
258/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ääliöt kuin ap joilla elämässä ne suurimmat murheet ovat tällaisia 😄 ei helevetti.

Vierailija
259/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

KIITOS JA AAMEN!

minkäs sille mahtaa että on L U K I H Ä I R I Ö?? mutta onneks mua ei haittaa, että tuollaisesta joku jaksaa vetää herneet nenäänsä! ha ha!

Vierailija
260/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tavat on todella ärsyttäviä. Kokoan alas muutaman esimerkin.

1. Olin kaverin kanssa uimassa,ja syötiin karkkia.En ymmärtänyt ottaa mukaan vesipulloa,vaan ostin kaupasta limsan. Ärsyttävintä tässä esimerkissä on se, ettei ihmiset tajua laittaa pilkun ja pisteen jälkeen väliä.

2. Ostin kaupasta makkaraa,,,kaljaa,,,tupakkia ja sinappia.

Tässä esimerkissä v*tuttaa se, kun ei osata laittaa vain yhtä pilkkua, ja jättää välejä.

3. Emojien liikakäyttö (tämä on yleistä iäkkäimmillä ihmisillä)

Ihanaa päivää sinulle😉😉😉rakas ystäväni MAIJA😍😍😍😍😍toivottavasti olet nukkunut hyvin,ja ostanut uusimman seuran🦄🦄🦄 läheisestä cittarista,ja ruvennut kutomaan villasukkia lapsen lapsille🙋🏼🙋🏼🙋🏼🙋🏼🙋🏼

Ei voi olla mitään ärsyttävämpää kuin emojien liikakäyttö vanhusten keskuudessa 🤦🏻‍♀️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan