Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
KIITOS JA AAMEN!
minkäs sille mahtaa että on L U K I H Ä I R I Ö?? mutta onneks mua ei haittaa, että tuollaisesta joku jaksaa vetää herneet nenäänsä! ha ha!
HA! HA! I'M USING THE INTERNET!!!1
Vierailija kirjoitti:
Englannista ”suomennetut” koska-lauseet. Esim: tänään on kuuma koska kesä.
Ja sitten nämä perinteiset olen käynyt vaakalla ja lihonnut-jutut.
Uusi tuttavuus on kaali. Jo pari kertaa joku on kysellyt kaalen valmistusohjeita ja toinen on kertonut syövänsä kaalen porkkanoiden kanssa.
Takki vuorElla
Juoda viintä
Matkustaa Thaimaaseen tai muuhun maaseen
Tuo "olen lihonnut"on luullakseni oikein, verbin perusmuoto on silloin "lihota". Lihoan, lihosin, olen lihonnut, olin lihonnut.
Tavallisempi verbi "lihoa" taas taipuu: Lihon, lihoin, olen lihonut, olin lihonut. (Meniköhän oikein.)
Tuohon yhdyssanavirheasiaan vielä. En usko että väärin kirjoittaja mitenkään kokee näkevänsä ylimääräistä vaivaa turhan välilyönnin lisäämisessä. Saattaa päässään kuvitella siihen sanojen väliin pienen välin tai painottaa eri osia eri tavalla, ja jos kirjoittaa tosi nopeasti, niin aivot ei ehdi korjata sitä mitä päähän tuli ensimmäisenä. Siksi varmaan tehdään "voimaantumis biisi" -tyylisiä kirjoitusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tavat on todella ärsyttäviä. Kokoan alas muutaman esimerkin.
1. Olin kaverin kanssa uimassa,ja syötiin karkkia.En ymmärtänyt ottaa mukaan vesipulloa,vaan ostin kaupasta limsan. Ärsyttävintä tässä esimerkissä on se, ettei ihmiset tajua laittaa pilkun ja pisteen jälkeen väliä.
2. Ostin kaupasta makkaraa,,,kaljaa,,,tupakkia ja sinappia.
Tässä esimerkissä v*tuttaa se, kun ei osata laittaa vain yhtä pilkkua, ja jättää välejä.
3. Emojien liikakäyttö (tämä on yleistä iäkkäimmillä ihmisillä)
Ihanaa päivää sinulle😉😉😉rakas ystäväni MAIJA😍😍😍😍😍toivottavasti olet nukkunut hyvin,ja ostanut uusimman seuran🦄🦄🦄 läheisestä cittarista,ja ruvennut kutomaan villasukkia lapsen lapsille🙋🏼🙋🏼🙋🏼🙋🏼🙋🏼Ei voi olla mitään ärsyttävämpää kuin emojien liikakäyttö vanhusten keskuudessa 🤦🏻♀️
Eikös sentään enemmän ärsytä alkoholin liikakäyttö vanhusten keskuudessa (mummu tai ukki kaappijuoppona)?
Ja nuorten keskuudessako ei emojien liikakäyttö ärsytä niin paljon?
Äitinkaa, iskänkaa yms...
Vauvva
Röntken
Näkiä
Sydämmeen
Ruokat
Vierailija kirjoitti:
hulahula kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, että onko nämä jo mainittu, mutta:
- ressi (stressi)
- rosentti (prosentti)
- reeni (treeni)
"Treenin" suomenkielinen vastine on "harjoittelu".
Nuo ovat tosiaan kauheita.
Joko on mainittu "varkut"? Vaatekappale siis.
"Ny rillataan!"
"Morsiammelle" on kyllä häkellyttävän usein nähty kirjoitusvirhe, myös täällä AV:lla.
Onpas osa nyt näreissään! Ei, en ole mikään kielipoliisi, tuotan itse välillä täysin luokatonta tekstiä ja minusta on joskus hauskaa painottaa sanomani älyvapautta just vaikka yhdyssanavirheillä. Jos teksti on muutenkin sellaista trollolloo-tyylistä, jota heitetään välillä kavereille.
Ärsyyntyminen tässä yhteydessä tarkoittaa ainakin mulla sellaista tahatonta inhoreaktiota, joka ei liity kirjoittajaan juuri millään. Vähän samanlainen ärsytys tulee, kun lapsena mäiskytettiin toisen korvan juuressa hitaasti, että toista alkaisi v..maan. Nyt vaan joku "tänään alkaa tapletin nakerrus" saa aikaan saman pienen leimahduksen sisällä.
ap
Yksi kaverini laittaa aina välilyönnin ennen pistettä, huutomerkkiä tai kysymysmerkkiä. Lisäksi hän käyttää varmaan kaikkia tässä kertjussa mainittuja kammottavuuksi. Olen saanut häneltä esimerkiksi seuraavanlaisia viestejä:
Moi ! Mitens menee ?
En ole enään kotona . Lähdin jo .
Hän aikoo kuulemma jatkossakin jättää välin, koska muuten lause "näyttäisi hölmöltä". :D
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti ärsyttävimpiä ovat muodot "joutua tehdä", "pystyä tehdä". Myös possessiivisuffiksivirheet ovat ärsyttäviä.
Ihmettelen tosiaan, kun monessa lehdessäkin nyt on ihan säännöllisesti näkynyt esim. "hänen rakentama talo", "hänen kirjoittama kirja", jne.
Samoin olen kahtena peräkkäisenä päivänä nähnyt "sekä - että" korvattavan sanoilla "sekä - ja".
Onko otettu muista kielistä mallia ("both - and", "både - och")? Väärin kumminkin.
Verenpaineeni ei nouse edes kirjoitusvirheistä niiskuttavista nössöluuserista.
Nipottajista ei pidetä, ole sinäkin cool, äläkä ruikuta.
Vierailija kirjoitti:
enään
Se on ENÄÄ!
Oho, oletpas taitava! :o Osaatko mitään muuta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enään
Se on ENÄÄ!
Oho, oletpas taitava! :o Osaatko mitään muuta? :D
ot mut akussa on ilta pulu
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Mielestäni voi yleisellä tasolla keskustella kirjoitusvirheistä, jotka toivoisi pois. Itsekään en sitten yksittäiselle kirjoittajalle huomauttaisi: "Nyt kirjoitit väärin, haha!" Se olisi epäkohteliasta.
Ehkä hän osaakin ne mutta ei ole sisäistänyt niitä niin hyvin, että ne tulisi aina luonnostaan, kun kirjoittaa ajatuksiaankin nopeammin.
Itse en melkein koskaan kirjoita niin nopeasti, että tulisi yhdyssanavirheitä helpoissa sanoissa, mutta kerran hätäistä tahtia kirjoitin jonkin superhelpon yhdyssanan erikseen, siis luokkaa "jalka pallo". Ihmettelin mitä aivoissani tapahtui, vai sattuiko väli vain sattumalta juuri sanojen väliin.