Sinä hoikka/normaalipainoinen ihminen, miksi vilkuilet minun, lihavan ostoksia kassahihnalla?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kyllä tuijottavat jos ostaa hirveän kasan herkkuja, vaikka olisi normaalikokoinen.
Totta, mikähän siinä on niin ihmeellistä?
Voi hyvänen aika. Pyöräily ei kyllä kuluta paljoa paskaakaan. Se millä laihdut on se, että syöt vähemmän kuin kulutat. Kävele joka paikkaan, kauppaan, postiin, töihin jne mene portaat. Syö vähemmän. Autoilrmalla et laihdu.
En katso tarkoituksella kenenkään ostoksia tai mieti kenenkään ylipainoa. Lähinnä mietin, tuliko nyt kaikki ostettua, ettei tartte tehdä uutta reissua. Lisäksi yritän arvata ostosteni loppusumman.
Vierailija kirjoitti:
plösö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plösö kirjoitti:
Vähän ehkä OT, mutta itseä ihmetyttää. Olen siis vähän ylipainoinen (80kg, 171cm) nainen. Tyypillinen viikon ruokaostoslastini näyttää jotakuinkin seuraavalta:
- ruis- tai neljän viljan puuroa (aamiainen)
- hedelmiä (päärynä, omena, banaania leivän päälle)
- vihanneksia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, punasipuli)
- kanaa/kalaa/papuja
- kreikkalaista jogurttia (rasvatonta)
- maitoa (rasvatonta, 1-2 purkkia viikossa menee)
- ruisleipää (1 reissumies päivässä)
- maapähkinävoita (1 rkl reissumiehelle)
- oliiviöljyä
- avokado tai kaksi
- pakastemarjoja (puuroon ja jogurttiin)
- chia-siemeniä (puuroon ja jogurttiin)
- pähkinöitä (välipalaksi pieni kourallinen)
- couscousta/täysjyväriisiä/täysjyväpastaa
- Polar-juustoa (vähärasvaista)
Miksi vaa'an lukema ei silti mene 80 kg:n alapuolelle?! En syö hirveitä annoksia (n. 80-120g kanaa/kalaa/papuja per illallinen, lisäksi vain salaattia jogurttikastikkeella ja joskus sekoitan salaatin sekaan n. puoli dl couscousta tai täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa, tämä n. joka toinen päivä. Juon n. pullon viiniä (kuivaa) viikossa, ehkä joskus yhden saunaoluen mutta en edes viikottain. Ruokajuomana vesi, usein en edes juo mitään ruuan kanssa.
Syön viisi kertaa päivässä; aamiainen joko puuro marjoilla (tai joskus 1 tl hillosilmällä) tai reissumies (maapähkinävoilla ja banaanilla), välipala pähkinöitä, lounas jogurtti jossa chiasiemeniä ja marjoja, välipala päärynä, ja illallinen kuten yllä mainitsin.
Syönkö liian vähän vai jotenkin "väärin"?
Pitää kai mennä ravintoterapeutille o_0 En tosiaan tajua miten paino ei putoa.
(Liikun myös päivittäin koiran kanssa mutta muuten oikeastaan en. Onko aineenvaihdunta jumissa?)
Liittyy siis sillä tavalla kuitenkin aiheeseen, että mun ostoksissa ei pitäisi olla mitään vikaa, mutta olen silti lihava :(
"Juon n. pullon viiniä (kuivaa) viikossa, ehkä joskus yhden saunaoluen mutta en edes viikottain. Ruokajuomana vesi, usein en edes juo mitään ruuan kanssa. " Voisitko jättää viinin pois, kun laihdutat? Ruuansulatuksessa alkoholi stoppaa muiden aineiden imeytymisen ja keskittyy alkoholiin. Ei nyt tarvitse absolutistiksiryhtyä, mutta jos laihduttamisen aikana lopettaisit ja sen jälkeen vähentäisit alkon kulutusta.
Minkä kanssa juot rasvatonta maitoa, jos ruokajuomana on vesi?
Liikkumiselle tarvitsisi tehdä muutoksia. On hienoa, että liikut koiran kanssa, mutta miten on muun hyötyliikunnan ja sykettä nostavan liikkumisen kanssa? Pyöräiletkö?
Joo olen itsekin epäillyt tuota alkoholia, vaikka se vähäistä onkin.
Rasvatonta maitoa käytän kahvimaitona plus laitan vähän aamupuuroon kun en malta odottaa että se jäähtyy, etten polta suutani :D
Mä olen jotenkin ollut siinä luulossa, että laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla, eikä liikunnalla ole sen kanssa niin hirveästi tekemistä (tai siis että jos haluaisi tuloksia liikunnalla niin sitä pitäisi harrastaa veren maku suussa päivittäin ja korkealla sykkeellä)?
Jotenkin vaikuttaa, että pidät liikuntaa vastenmielisenä? Ymmärränkö oikein? Ruokavalio on tottakai kaiken a ja o laihdutuksessa. Mutta laihdutuksen aikana vähenee sekä kehon rasvamassa että lihasmassa. Säännöllinen liikunta voi puolittaa lihasmassan vähenemisen ja vaikuttaa näin toimintakyvyn säilymiseen. Liikunnan tulee olla monipuolista ja sisältää myös lihasvoimaharjoittelua, joka säilyttää lihasmassaa.
Veren maku suussa -harjoittelu kuulostaa ikävältä, enkä suosittele mitää rääkkejä. Pikemminkin kannattaa käydä vaikka jonkun liikunta-alan ammattilaisen kanssa läpi, miten edetä. Jos teet jotain megahikijumppaa kovatehoisesti, niin joo laihdut, mutta kilot palaa takaisin kaiken päätyttyä. Pahimmassa tapauksessa rääkkäät kehoa jollain laihdutusdieetilla, jolla kiloja lähtee nopeasti ja jotka palaavat kaksinkerroin motivaation tai penikkataudin tai pitkän sairastelukierteen päätteeksi.
En sinänsä pidä, en vaan tykkää esim käydä salilla. Toinen juttu on sitten että mulla ei oikein tahdo olla siihen aikaa eikä energiaa, oon kumminkin kokopäivätöissä ja koiran kanssakin pitää liikkua kolmesti päivässä. Sen lisäksi pitää tietysti huolehtia, että koti on puhdas, kaapissa on ruokaa, ja vaatteet on pesty. Mulla on myös aika iso puutarha ja varsinkin kesällä isotöinen. Herään jo nyt kuudelta ja menen nukkumaan kymmeneltä, tuntuu että tunnit loppuu kesken ellei halua olla koko ajan menossa. Olen siis sinkku.
Mulla on tosin nyrkkeilysäkki kotona (harrastin ennen potkunyrkkeilyä vähän aikaa), auttaisikohan jos sillä vetäisi puolen tunnin treenit päivittäin? Siinä kyllä syke nousee ja olen aina ihan hikimärkä. Jos se vaikka jotenkin boostaisi tuota aineenvaihduntaa? Hmmm?
Ja siis tosiaan en halua mitään "laihdutuskuureja", tavoitteena on pudottaa max. 10 kg ja sitten jotenkin saada se paino pysymään siellä :)
Voi hyvää päivää näitä juttuja. :D
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Pyöräily ei kyllä kuluta paljoa paskaakaan. Se millä laihdut on se, että syöt vähemmän kuin kulutat. Kävele joka paikkaan, kauppaan, postiin, töihin jne mene portaat. Syö vähemmän. Autoilrmalla et laihdu.
Aivan yhtä hyvin voi pyöräillä. Pääasia, että hyötyliikuntaa tulee riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä hyvin voi pyöräillä. Pääasia, että hyötyliikuntaa tulee riittävästi.
Voi mutta reipas kävely on yli puolet tehokkaampaa. Pyöräily ei oikeasti kuluta, ellet vedä jatkuvasti ylämäkiä kovalla vauhdilla.
Jos minä, virkamiesmäisesti pukeutunut 172cm/60kg mies, ostaisin 10 pakastepizzaa, suklaalevyjä ja 3x1,5L-päkin Coca-Colaa niin eikö minun ostoksiani tuijotettaisi?
Katson kaikkien muidenkin ostoksia, jos olen puuhakkaan sosiaalisella tuulella. On hauskaa arvuutella heidän elämäänsä muutenkin niiden ostostensa perusteella.
plösö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plösö kirjoitti:
Vähän ehkä OT, mutta itseä ihmetyttää. Olen siis vähän ylipainoinen (80kg, 171cm) nainen. Tyypillinen viikon ruokaostoslastini näyttää jotakuinkin seuraavalta:
- ruis- tai neljän viljan puuroa (aamiainen)
- hedelmiä (päärynä, omena, banaania leivän päälle)
- vihanneksia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, punasipuli)
- kanaa/kalaa/papuja
- kreikkalaista jogurttia (rasvatonta)
- maitoa (rasvatonta, 1-2 purkkia viikossa menee)
- ruisleipää (1 reissumies päivässä)
- maapähkinävoita (1 rkl reissumiehelle)
- oliiviöljyä
- avokado tai kaksi
- pakastemarjoja (puuroon ja jogurttiin)
- chia-siemeniä (puuroon ja jogurttiin)
- pähkinöitä (välipalaksi pieni kourallinen)
- couscousta/täysjyväriisiä/täysjyväpastaa
- Polar-juustoa (vähärasvaista)
Miksi vaa'an lukema ei silti mene 80 kg:n alapuolelle?! En syö hirveitä annoksia (n. 80-120g kanaa/kalaa/papuja per illallinen, lisäksi vain salaattia jogurttikastikkeella ja joskus sekoitan salaatin sekaan n. puoli dl couscousta tai täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa, tämä n. joka toinen päivä. Juon n. pullon viiniä (kuivaa) viikossa, ehkä joskus yhden saunaoluen mutta en edes viikottain. Ruokajuomana vesi, usein en edes juo mitään ruuan kanssa.
Syön viisi kertaa päivässä; aamiainen joko puuro marjoilla (tai joskus 1 tl hillosilmällä) tai reissumies (maapähkinävoilla ja banaanilla), välipala pähkinöitä, lounas jogurtti jossa chiasiemeniä ja marjoja, välipala päärynä, ja illallinen kuten yllä mainitsin.
Syönkö liian vähän vai jotenkin "väärin"?
Pitää kai mennä ravintoterapeutille o_0 En tosiaan tajua miten paino ei putoa.
(Liikun myös päivittäin koiran kanssa mutta muuten oikeastaan en. Onko aineenvaihdunta jumissa?)
Liittyy siis sillä tavalla kuitenkin aiheeseen, että mun ostoksissa ei pitäisi olla mitään vikaa, mutta olen silti lihava :(
"Juon n. pullon viiniä (kuivaa) viikossa, ehkä joskus yhden saunaoluen mutta en edes viikottain. Ruokajuomana vesi, usein en edes juo mitään ruuan kanssa. " Voisitko jättää viinin pois, kun laihdutat? Ruuansulatuksessa alkoholi stoppaa muiden aineiden imeytymisen ja keskittyy alkoholiin. Ei nyt tarvitse absolutistiksiryhtyä, mutta jos laihduttamisen aikana lopettaisit ja sen jälkeen vähentäisit alkon kulutusta.
Minkä kanssa juot rasvatonta maitoa, jos ruokajuomana on vesi?
Liikkumiselle tarvitsisi tehdä muutoksia. On hienoa, että liikut koiran kanssa, mutta miten on muun hyötyliikunnan ja sykettä nostavan liikkumisen kanssa? Pyöräiletkö?
Joo olen itsekin epäillyt tuota alkoholia, vaikka se vähäistä onkin.
Rasvatonta maitoa käytän kahvimaitona plus laitan vähän aamupuuroon kun en malta odottaa että se jäähtyy, etten polta suutani :D
Mä olen jotenkin ollut siinä luulossa, että laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla, eikä liikunnalla ole sen kanssa niin hirveästi tekemistä (tai siis että jos haluaisi tuloksia liikunnalla niin sitä pitäisi harrastaa veren maku suussa päivittäin ja korkealla sykkeellä)?
Ruokavaliolla se laihtuminen tapahtuukin.
Jotta paino putoaisi, pitää kuitenkin sisään mennä vähemmän energiaa kuin kuluu. Muuten paino pysyy entisellään tai nousee.
Tuota ruokalistaa katsoessa näyttäisi, että vähintään kulutuksen verran siinä kaloreita tulee. Siksi se painokin pysyy siinä missä se on.
plösö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, miksi käytät maapähkinävoita?
Käytän sitä 1 rkl:n leivän päällä banaanin ja kanelin kanssa niinä aamuina, kun syön aamiaisleivän enkä puuroa. Hyviä rasvoja kait yritän siitä hakea ja energiaa?
No, energiaahan siitä ainakin saa...
Energian yksi tunnetut yksiköthän ovat kalori ja joule. Jos taas laihduttamaan pyrkii, pitäisi sitä energian saantia rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
plösö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, miksi käytät maapähkinävoita?
Käytän sitä 1 rkl:n leivän päällä banaanin ja kanelin kanssa niinä aamuina, kun syön aamiaisleivän enkä puuroa. Hyviä rasvoja kait yritän siitä hakea ja energiaa?
No, energiaahan siitä ainakin saa...
Energian yksi tunnetut yksiköthän ovat kalori ja joule. Jos taas laihduttamaan pyrkii, pitäisi sitä energian saantia rajoittaa.
Seuraan DASH-ruokavaliota joka on 1200 kcal päivässä. Punnitsen ja mittaan ruuat. Että mitenköhän paljon vähemmän niitä kaloreita sitten pitäisi päivässä syödä?
Jotenkin vaikuttaa, että pidät liikuntaa vastenmielisenä? Ymmärränkö oikein? Ruokavalio on tottakai kaiken a ja o laihdutuksessa. Mutta laihdutuksen aikana vähenee sekä kehon rasvamassa että lihasmassa. Säännöllinen liikunta voi puolittaa lihasmassan vähenemisen ja vaikuttaa näin toimintakyvyn säilymiseen. Liikunnan tulee olla monipuolista ja sisältää myös lihasvoimaharjoittelua, joka säilyttää lihasmassaa.
Veren maku suussa -harjoittelu kuulostaa ikävältä, enkä suosittele mitää rääkkejä. Pikemminkin kannattaa käydä vaikka jonkun liikunta-alan ammattilaisen kanssa läpi, miten edetä. Jos teet jotain megahikijumppaa kovatehoisesti, niin joo laihdut, mutta kilot palaa takaisin kaiken päätyttyä. Pahimmassa tapauksessa rääkkäät kehoa jollain laihdutusdieetilla, jolla kiloja lähtee nopeasti ja jotka palaavat kaksinkerroin motivaation tai penikkataudin tai pitkän sairastelukierteen päätteeksi.