Tatuoinnin merkitys nykyään
Onko nykyään tatuoinnilla oltava joku merkitys?
Tai tietenkin se on jokaisen oma valinta onko merkitystä ja mitä iholleen laittaa. Mutta minua jotenkin ihmetyttää kun olen ottamassa ensimmäistä tatuointia ja kuvaksi olen valinnut suden, koska pidän susista ja kuva on minusta hieno. Ei ole mitään nyyhky tarinaa taustalla tai muutakaan merkitystä, en koe olevani luonteeltani susi tms p*skaa. :'D
Noh ainakun kerron jollekkin tästä tulevasta tatuoinnista, ihmiset vastaa että miksi ihmeessä ja että mikä merkitys tällä kuvalla muka on? Kun kerron että se on mielestäni hieno ja pidän susista eikä ole merkitystä sen enempää ihmiset nauraa ja sanoo että eikö kannattaisi ottaa vaikka sellaista ja sellaista (siis ehdottelevat kuvaa josta itse tykkäisi enemmän) huoh. Tai sitten ehdottaa että ottaisin lapseni nimen mutta en halua itse lapseni nimeä vielä, otan sen myöhemmin.
Olenko ollut väärässä kun olen luullut että nykyään tatuointeja otetaan myös ilman mitään tarinaa taustalla.
Lisään vielä että olen miettinyt tatuoinnin ottoa jo kohta 5vuotta ja olen miettinyt monenlaisia mutta susi on se josta aina olen haaveillut eniten ja sudet ovat aina olleet mielestäni kiehtovia eläimiä joten en ole siis ottamassa hetken mielijohteesta.
Kertokaa myös millaisia tatskoja teillä on ja onko niillä tarinaa vai onko ne otettu sen takia koska olette vain pitäneet siitä.
Kommentit (60)
Minä olen noista kaikkea joten? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vangeilla, huo*illa ja merimiehillä on tatuointeja.
Siis 80% suomalaisista on noita. Ok.
Laumasielu, wt, alempi sosiaaliluokka.
Kuvia otetaan niin monesta syystä kun on ottajiakin.
Itse en lämpene näistä trendikkäistä jutuista; 90-luvulla ne oli tribaalit, nyt tekstitatuoinnit, unisiepparit ja mandalat. Toisaalta myöskään old school ei ole minun mieleeni tai ihan pienet jutut saati rakkaustatuoinnit.
Itselläni on kuvaa vasemmassa jalkapöydässä, oikeassa olkavarressa ja yläselässä. Isohkoja black and gray kuvia, jotka tehty sellaisella tyypillä, joka osaa asiansa. Kaikkiin minun kuviini liittyy hyvin vahva merkitys ja tarina. Ei silti ihan ilmiselvä; ei lasten nimiä tai kasvoja tai muuta heti yhdistettävää. Mutta lyhyesti sanottuna kuvat ovat vakaasti harkittuja ja mukanani olevat juuret, perhe ja oma tarinani.
Minulla on tuttuja, jotka hankkivat kuvia ihan vain kuvien takia. Sekin on ookoo, mutta itse en voisi hankkia mitään ihan vain, koska se näyttää mielestäni kivalta. Erikoisin on eräs naisihminen; käsivarressa Marilyn ja nyrkkeilyhanskat. Ja tyyppi ei varmasti tiedä edes Marilynin oikeaa nimeä, ei ole mitenkään fani ja kuntonyrkkeilemässä on käynyt eläessään varmaan kolme kertaa.
Miksi tatuoinnilla pitäisi olla joku merkitys? Sama kuin kotona pitäisi olla joku tarina tai selitys sille, miksi olohuoneessa on juuri tietty tapetti. Ihminen koristautuu itseään varten, ei sen takia, että joku utelias saa kuulla keksityn selityksen tatuoinnille.
Mä otan tatuoinnin yleensä niin että sillä kuvalla on joku merkitys. Tai sitten otan vaan jonkun itseäni miellyttävän kuvan jollain reissulla niin että reissusta jää kiva muisto. Suurin osa tatuoinneistani on otettu ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Kuten myös opettajilla, papeilla ja partureilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamalaa😄
Vierailija kirjoitti:
Miksi tatuoinnilla pitäisi olla joku merkitys? Sama kuin kotona pitäisi olla joku tarina tai selitys sille, miksi olohuoneessa on juuri tietty tapetti. Ihminen koristautuu itseään varten, ei sen takia, että joku utelias saa kuulla keksityn selityksen tatuoinnille.
Tätä minäkin olen miettinyt että eikö tatuointi tule itselle ja itseä varten, miksi siis pitäisi olla joku tarina tai merkitys. Heti ollaan nauramassa että älä ota kun ei ole merkitystä. Se tuntuu vähän pahalle ja siksi kirjoitin tänne. On kiva kuulla teidänkin mielipiteitä.
Sanot vain kaikille kysyjille, että merkitys on niin henkilökohtainen, että haluat pitää sen itselläsi.
Eiköhän nuo merkitysjutut ole lähteneet noista Miami/LA/New York Ink-sarjoista. Niissähän aina itkeskellään miten koko suku kuoli syöpään ja itsekin jäin rekan alle, mutta sitten kiipesin vuorelle ja siellä oli suunnilleen yhtä monta perhosta kuin kuolleita sukulaisia ja ne olivat vielä sen rekan värisiä, joten otan nyt perhosen.
Itse en tunne ketään, jonka tatuointi olisi muuta kuin kiva kuva tai jotain suosikkiasiaa/eläintä/henkilöä/hahmoa esittävä.
Vierailija kirjoitti:
Laumasielu, wt, alempi sosiaaliluokka.
Sulla on aika suppea ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten myös opettajilla, papeilla ja partureilla.
Ja mikä syntisintä niin myös hoitajilla!
Tatuoinnin merkitys on erottaa hampit tolkun ihmisistä.
Tatuoinnin merkitys on signaloida muille että täällä kulkee wt.
Kroppa on sinun, ja saat ja sinun oikeastaan pitää tehdä sillä juuri mitä SINÄ haluat, eika mitä "pitäisi".
Eli ei, tatuoinneilla todellakaan tarvitse olla merkitystä, saati sitten kertoa sitä kyselijöille jos ei itse halua.
Omilla tatuoinneillani ovat kaikki jollakin tasolla itselleni merkityksellisiä, mutta en tosiaan ala joka kyselijälle selitellä tarkoitusperiäni.
Ei kaikkien tatskojeni tekijätkään tiedä miksi valitsin juuri sen kuvan.
Anna palaa vaan (ja menethän ammattitaitoiselle tatuoijalle please?).
Ne tarinan keksijät vasta naurettavia on, tatuointiohjelmassa nyyhkivät jonkun pateettisen tarinan ruman tatuointinsa syyksi.. ei hyvää päivää.
Jos itse ottaisin tatuoinnin, ottaisin tietenkin vain sen takia että se miellyttäisi ja olisi joku kiinnostukseni kohde, kuten juuri esim susi (rakastan sitä eläinlajia) tai varis (toinen mielenkiinnon ja rakkauteni kohde). Riittää että ne ovat itselleni tärkeitä luontokappaleita.
Joku luontoaih se jokatapauksessa olisi, tavarat eivät merkitse minulle mitään, en tatuoisi itseeni autoa tms.
Mutta en aio hankkia koskaan tatskaa, olen ylpeä että olen selvinnyt suttaamattomana tähän ikään. Alkaa puuduttaa ne iänikuiset sutatut käsivarret, joista ei saa edes selvää mitä esittävät, näkyy vaan töhryä. Hienompaa nähdä ns.puhdasta ihoa, melkeinpä jo harvinaisempi näky.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tatuoinnit kertovat matalasta koulutustasosta, ja noiden rikollisten ja merimiesten ohella monet pintajulkkikset hankkivat noita töherryksiä ihoonsa. Jostain syystä joillakin on tarve kirjoittaa ihoonsa joku latinan-, kiinan- tai englanninkielinen elämänviisaus aivan kuin sitä ei muuten muistaisi. Naisilla klassinen tatuointi on ns. tramp stamp ("lutkaleima"), joka sijaitsee alaselässä hiukan takamuksen yläpuolella. Jotkut eivät myöskään muista omien lastensa syntymäpäiviä, vaan nekin pitää tatuoida ihoon.
Monelle tatuoijalle näkee myös käyvän niin että alunperin muutamasta huomaamattomasta tatuoinnista harrastus paisuu siihen että koko selkä, käsivarret ja jalat peittyvät tatskoista. Useimmat sentään välttävät kasvoihin tulevia tatuionteja. Monelta alan harrastajalta saattaa olla myös tatskojen ohella erilaisia lävistyksiä vahvistamassa kuvaa alaluokan edustajasta.