Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten sosiaalinen paine meikata... Onko sitä oikeasti?

Vierailija
14.05.2018 |

Suomalaisista naisista noin puolet kulkee pääosin ilman meikkiä lähes joka paikassa. Silti puhutaan siitä, että naisilta edellytettiin meikkaamista. Voiko se todella pitää paikkansa silloin, jos iso osa naisista on yleensä lähes koko ajan ilman meikkiä? Vai ovatko nämä meikittömänä olevat naiset niitä rohkeita oman tiensä kulkijoita, jotka käytöksellään murtavat ahtaita sukupuolirooleja?

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä miltä näyttää au naturel. Jos näyttää raikkaalta ja hyvinvoivalta ilmankin meikkiä, ei varmaan koe painetta. Mutta kyllä mä oon huomannut että muhun suhtaudutaan todella paljon ystävällisemmin silloin kun edes yritän peittää mun mustat silmänaluset, tasottelen naamalta pahimmat punotukset ja kiillot jne., vetäsen vähän väriä kulmiin ja ripsiin. Koen että sitä pidetään vähän omituisena ja vastenmielisenäkin jos ei yritä tehdä tuollaisille "kauneusvirheille" mitään, eri asia jos sellaisia ei ole. Ihan niin kuin oudoksutaan sellaistakin naista, joka ei ajele säärikarvoja.

Se on se sinun itseluottamus, mikä saa muut kohtelemaan sinua rennommin ja ystävällisemmin. Ilman meikkiä käyttäydyt anteeksipyytelevämmin ja sinusta vaistoaa, että olet epävarma. 

Hah hah. Se on ihan fakta että kauniita ihmisiä kohdellaan paremmin ja heihin halutaan tehdä tuttavuutta.

Vierailija
62/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Study participants then rated the women in terms of competence, likability, attractiveness and trustworthiness.

"We found that when faces were shown very quickly, all ratings went up with cosmetics in all different looks," said Nancy Etcoff, lead author and associate researcher at Massachusetts General Hospital. "The women were judged as more competent, likable, attractive and trustworthy.""

https://abcnews.go.com/Health/cosmetics-make-women-likable-competent-tr…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.

Mies

A) Kukaan ei kysynyt

B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitön

Ketjun aloittaja kysyi meikkaamisesta ja sosiaalisesta paineesta. Siihen vastasin. Onko sinulla kaikki hyvin?

Mies

"Onko naisilla oikeasti sosiaalinen paine meikata" on eri kysymys kuin "satunnainen mies: mitä mieltä olet meikkaamisesta". Onko itselläsi kaikki hyvin?

Sukupuolia ei kysymyksessä eritelty. Sosiaaliseen paineeseen tai sen puutteeseen kuuluu ihmisten mielipiteet asioista ja niiden esille tuominen. Mikä tässä on epäselvää?

Mies

Vierailija
64/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.

Mies

A) Kukaan ei kysynyt

B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitön

Ketjun aloittaja kysyi meikkaamisesta ja sosiaalisesta paineesta. Siihen vastasin. Onko sinulla kaikki hyvin?

Mies

"Onko naisilla oikeasti sosiaalinen paine meikata" on eri kysymys kuin "satunnainen mies: mitä mieltä olet meikkaamisesta". Onko itselläsi kaikki hyvin?

Sukupuolia ei kysymyksessä eritelty. Sosiaaliseen paineeseen tai sen puutteeseen kuuluu ihmisten mielipiteet asioista ja niiden esille tuominen. Mikä tässä on epäselvää?

Mies

Aloittajana minua ei haittaa kuulla miestenkin näkemyksiä asiaan. Tiedän nimittäin, että joskus naisten into meikata parisuhteessa ollessaan saattaa vähentyä, ainakin mikäli mies useaan otteeseen tekee selväksi, ettei meikkaamisesta joko pidä tai huomaa sitten mitään eroa sillä, onko nainen meikannut vai ei. Huolitellusta ulkonäöstä olisi kiva saada myönteistä palautetta. Ellei sitä saa, niin harvemmin ehkä viitsii ainakaan kumppania varten ehostaa itseään.

Vierailija
65/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan meikannut. En koskaan enkä minnekään. En baariin, en juhliin, en edes omiin maistraattihäihini.

Toki olen kokeillut teini-iässä kaverin luona esim. huulipunaa, mutta se tuntui inhottavalta, maistui pahalta ja näytti typerältä. Joten ei sitten tehnyt mieli kokeilla toistamiseen.

Olen kotoisin Lapin perukoilta, eikä sukulaisnaisistani edelleenkään meikkaa kuin ehkä pari ja hekin vain erikoistapauksissa. Karvojen ajelukaan ei tunnu sukulaisiani pahemmin kiinnostavan, tosin eipä se kiinnosta minuakaan.

En ole mikään luonnonkaunis nainen, en edes nätti. Mutta poikaystäviä on ollut ja puoliso löytyi suhteellisen vaivatta. Ja sama juttu muilla sukulaisnaisilla: jokainen heistä on onnellisesti naimisissa. Tuntuukin, että meilläpäin arvostetaan enemmän persoonallisuutta pakkeloinnin ja tälläämisen sijaan.

Ja ei, en ole koskaan kuullut mitään negatiivisia kommentteja meikkaamattomuudestani. Ei siinä, että edes piittaisin, jos joku alkaisi aiheesta minulle suutaan soittamaan. Selän takana puhujatkaan eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Jos en kelpaa tällaisena kuin olen, niin tervemenoa.

Vierailija
66/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies

A) Kukaan ei kysynyt

Mies

Mies

Se on epäselvää miten missasit aloituksen pointin. Itse myös ilmeisesti koit relevantiksi ilmoittaa sukupuolesi itse kysymykseen vastaamattoman kommenttisi yhteydessä. Mutta sulla on varmaan tälle päivälle vielä monta keskustelua joihin sun pitää päästä kommentoimaan jotain sun miesnäkökulmasta, joten en halua pidätellä tämän enempää!

Vierailija
67/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käytä meikkiä.

Ja se johtuu ihan mun omasta laiskuudesta ku en halua herätä aamulla tuntia kahta aikasemmin et naama ois nätti.

En jaksa meikata roskien takia, en meikkaa töihin, en kauppa reissulle tai muullonkaan.

Sitte ku meikkaan niin oon menossa baariin tai sitte mulla on yksinkertasesti ollu jo niin tylsää, että oon halunnu viihdyttää itseä meikkaamalla.

En ole itse ikinä ymmärtänyt sitä kun kaverini ei voi roskia viedä, jos naamassa ei ole meikkiä.

N20

Ei se mitään, vaikket ymmärrä muita. Vastaavasti ei moni varmaan ymmärrä tuota sunkaan "itsesi viihdyttämistä" meikkaamalla...

Aina löytyy näitä ylpeitä "minä en ymmärrä"-ihmisiä. Hohhoijaa.

Eikös se ulkonäköpaine oo menny aika pitkälle jos ei roskiakaan voi viedä? Silloinhan meikkaaminen rajoittaa jo arkipäiväistä elämää.

Ja mitä sitte mitä kukakin tekee kun on tylsää? Ajan tappoahan se vain on.

Vierailija
68/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä arkisin meikkiä enkä koe kokeneeni sosiaalista painetta tms. tähän liittyen. Ei kukaan ole edes ikinä huomauttanut minulle asiasta.

Vierailija
69/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi erehtyä luulemaan että kadulla kulkee paljon naisia jotka eivät meikkaa, vaikka todellisuusessa kyseiset naiset vaan suosii hyvin luonnollista meikkiä. Itse en esim koskaan käytä ripsaria tai muuta silmämeikkiä (viime vuosina en ole edes juhliin laittanut ripsaria, alle 20v muistaakseni laitoin), vaan mun joka päiväinen meikki on meikkivoide, peitevoide ja puuteri. Lisäksi harjaan kulmakarvat oikeaan muotoon, sillä ovat aika tuuheat ja menevät usein naamaa pestessä ihan siksakkiin. Joskus laitan poskipunaa mutta usein en koska mulla on luonnostaan semmoset ihmeelliset punaset läntit poskipäiden kohdalla ja ne helottaa meikkivoiteenkin läpi niin tavallaan poskipuna on turhaa. Huulirasvaa myös käytän, mutta vaikka onkin värillinen niin en ihan rinnasta sitä huulikiiltoon tai -punaan. Puoli vuotta sitten vielä kestovärjäsin kulmiani ja ripsiäni, mutta ne ovat nyt jotenkin tummuneet ilmeisesti itestään kun uutta värjäystä ei oo vieläkään tarvinnu tehdä.. (Onko mahdollista että ne tummuu vaikka hiukset ei?)

Ja siis ilman ihomeikkiäkin voisin olla, mutta aknen runtelema iho ei oikeen kivalle näytä ja ihoni on vielä tosi rasvoittuva, ilman meikkiä näytän voissa uitetulta (plus oon huomannu että mitä enemmän naama kiiltää, sitä paremmin kuoppa-arvet erottuu). Ja kyllähän meikki suojaa ihoa tuulelta, saasteilta ja auringolta. Iltaisin pitää vaan muistaa huolellinen pesu niin ei tukkeudu iho.

Vierailija
70/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käytä meikkiä.

Ja se johtuu ihan mun omasta laiskuudesta ku en halua herätä aamulla tuntia kahta aikasemmin et naama ois nätti.

En jaksa meikata roskien takia, en meikkaa töihin, en kauppa reissulle tai muullonkaan.

Sitte ku meikkaan niin oon menossa baariin tai sitte mulla on yksinkertasesti ollu jo niin tylsää, että oon halunnu viihdyttää itseä meikkaamalla.

En ole itse ikinä ymmärtänyt sitä kun kaverini ei voi roskia viedä, jos naamassa ei ole meikkiä.

N20

Ei se mitään, vaikket ymmärrä muita. Vastaavasti ei moni varmaan ymmärrä tuota sunkaan "itsesi viihdyttämistä" meikkaamalla...

Aina löytyy näitä ylpeitä "minä en ymmärrä"-ihmisiä. Hohhoijaa.

Miks sie pahoitit mielesi? En miekää ymmärrä ku jotku laittaa naaman mettään mentäessä? Kuka siellä sun pärstän näkkee?

Vierailija
71/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ilman ihomeikkiäkin voisin olla, mutta aknen runtelema iho ei oikeen kivalle näytä ja ihoni on vielä tosi rasvoittuva, ilman meikkiä näytän voissa uitetulta (plus oon huomannu että mitä enemmän naama kiiltää, sitä paremmin kuoppa-arvet erottuu). Ja kyllähän meikki suojaa ihoa tuulelta, saasteilta ja auringolta. Iltaisin pitää vaan muistaa huolellinen pesu niin ei tukkeudu iho.

Tämä mielipide akneihon meikkaamisesta tuntuu nykyään yleistyneen myös ihotautilääkäreiden keskuudessa.

Vierailija
72/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa meikata. En ole koskaan opetellut. Enkä sitten aikuisellakaan iällä kokenut sitä niin merkittäväksi asiaksi, että olisin myöhemmin perehtynyt. Mulla ei edes ole mitään meikkituotteita kotona, enkä varmaan osais ostaakaan niitä. Olen taatusti paremman näköinen naturellina, kuin että jos yrittäisin jotain naamaani sutia näillä taidoilla. En koe sosiaalista painetta meikkaamiseen, joskus on ehkä nuorempana ollut vähän arka olo ilman meikkiä, mutta olen aikuisuuden myötä kasvanut sellaisista tuntemuksista ulos.

Työni ei vaadi minkäänlaista ehostusta. Jos olisin töissä sellaisella alalla, missä kuuluisi olla siistit vaatteet päällä ja tukka laitettuna niin tottakai silloin olisi ollut pakko opetella myös laittamaan naama.

Juhliin käyn meikkauttamassa naamani ammattilaisella tai pyydän ystävää meikkaamaan. Viimeksi olen laittautunut omiin häihini. Ystäväni oli apuna ostamassa meikkejä ja meikkasi minut, mutta ne tökötit menivät jo vanhaksi ja heitin lopulta pois.

Ei ole kukaan tullut koskaan sanomaan, että mun naama ei tällaisena kelpaa. Mutta me asutaankin lestadiolaisalueella, niin että täällä ollaan meikittömiin naisiin totuttu ilmeisesti muutenkin.

Vierailija
73/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä miehet sanovat pitävänsä luonnollisen näköisistä naisista, mutta jostain syystä paras flaksi ei kuitenkaan tunnu käyvän maantienharmaatukkaisilla, riipputissisillä, karvaisilla, väsyneen näköisillä naisilla. Jokin tässä ei nyt täsmää. Voisin jopa sanoa, että koskaan en ole kuullut miehen kehuvan kuvatunlaisen naisen ulkonäköä.

Vierailija
74/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä miehet sanovat pitävänsä luonnollisen näköisistä naisista, mutta jostain syystä paras flaksi ei kuitenkaan tunnu käyvän maantienharmaatukkaisilla, riipputissisillä, karvaisilla, väsyneen näköisillä naisilla. Jokin tässä ei nyt täsmää. Voisin jopa sanoa, että koskaan en ole kuullut miehen kehuvan kuvatunlaisen naisen ulkonäköä.

Kaksoistandardit. Naisen pitäisi pitää huolta ulkonäöstään, mutta ei saa vaikuttaa liian turhamaiselta. Pitäisi vain luonnollisesti ilman meikkiä ja sen ihmeempää treenaamista vain näyttää samalta kuin Scarlett Johansson punaisella matolla. Helppoa, eikö vain!

Vierailija
75/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..

Meikkaamattomuus on hyväksytympää luonnostaan kauniille ihmisille. Luonnostaan ruma saa kyllä ilman meikkiä kuulla kuinka ei huolehdi itsestään eikä viitsi yhtään panostaa itseensä.

Vierailija
76/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, monet miehet valittavat että naiset huijaavat meikkaamalla Tinder-kuviin. Jostain syystä kuitenkaan mätsejä ei tule, jos käyttää luonnollisia kuvia ilman meikkiä ja kuvakäsittelyitä. (Rajasin ja suoristin kuvia kuitenkin ja lisäsin aavistuksen kontrastia ja kirkkautta, mutta en käyttänyt mitään filttereitä.)

Vierailija
77/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sanoisin että on ammatteja joissa tulee olla huoliteltu, koskee myös kasvoja. Itse en ainakaan töihin voi mennä suoraan sängystä.

Vapaa-aika on eri asia.

Huoliteltu ei todellakaan tarkoita meikkaamista.

huoliteltu

siisti, sliipattu, hyvin pukeutunut, hyvinpukeutuva.

https://www.suomisanakirja.fi/huoliteltu

Huoliteltu tarkoittaa, että olet puhdas, pessyt kasvosi jne. ja kammannut hiuksesi, sekä sitä, että vaatteesi ovat järjestyksessä.

Vierailija
78/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olen meikannut viime vuosituhannella. En meikkaa edes juhliin kun olen niin huono siinä.

Vierailija
79/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyss, naisten sosiaalisista paineista ei saa esittää poikkipuolista mielipidettä.

Ja miesten sosiaalisista paineista ei saa puhua, ettei ole ulisija.

Ihan ihmeellisen paljon niitä paineitaan miehet sitten tälläkin palstalla tuovat esiin, jos se ulisijaksi leimautuminen on niin kamalaa. Vai onko kyseisillä miehillä masokistisia taipumuksia? 🤔

Vierailija
80/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sanoisin että on ammatteja joissa tulee olla huoliteltu, koskee myös kasvoja. Itse en ainakaan töihin voi mennä suoraan sängystä.

Vapaa-aika on eri asia.

Huoliteltu ei todellakaan tarkoita meikkaamista.

huoliteltu

siisti, sliipattu, hyvin pukeutunut, hyvinpukeutuva.

https://www.suomisanakirja.fi/huoliteltu

Huoliteltu tarkoittaa, että olet puhdas, pessyt kasvosi jne. ja kammannut hiuksesi, sekä sitä, että vaatteesi ovat järjestyksessä.

Naisilla tuohon huoliteltuun ulkonäköön mielletään usein kuuluvan myös kevyt ehostus meikin avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän