Naisten sosiaalinen paine meikata... Onko sitä oikeasti?
Suomalaisista naisista noin puolet kulkee pääosin ilman meikkiä lähes joka paikassa. Silti puhutaan siitä, että naisilta edellytettiin meikkaamista. Voiko se todella pitää paikkansa silloin, jos iso osa naisista on yleensä lähes koko ajan ilman meikkiä? Vai ovatko nämä meikittömänä olevat naiset niitä rohkeita oman tiensä kulkijoita, jotka käytöksellään murtavat ahtaita sukupuolirooleja?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkaan ihan joka päivä:
Arkena aamulla kevyt päivämeikki: pohjustus, luomiväri, valokynä, ripsari, puuteri, huulirasva tai -kiille.
Vapaa-aikana yleensä vain ripsari ja huulikiilto.
Juhliin sitten täysi tällinki päälle :)
Tykkään meikata!
Minustakin meikkaaminen on ihanaa! Tykkään tuloksesta ja jollain tavalla koen meikkaamisen olevan myös hyvin rentouttavaa. On mukavaa hetken ajan saada
keskittyä pelkästään itseensä. Puuhassa on vahva esteettinen ulottuvuus, sillä pääosin meikit myös näyttävät kauniilta ja tuoksuvat hyviltä.
Useiden naisten kasvoja ja hiuksia kaunistavista tuotteista löydettiin vaarallisia bakteereja, kemikaaleja ja raskasmetalleja, kuten lyijyä ja elohopeaa. Kaikista huulipunista löydettiin lyijyä https://www.terve.fi/artikkelit/kosmetiikasta-loydettiin-vaarallisia-ke…
huulipuna sisälsi ulostetta: Testeissä meikeistä löytyi bakteereja, ihmisen virtsaa ja eläimen ulostetta.
https://yle.fi/uutiset/3-10163634
Kosmetiikasta on löydetty istukkaa, valaan oksennusta, linnun ulostetta, lehmän lantaa ja spermaa
http://www.iltalehti.fi/kauneus/2010101212504751_ka.shtml
Harva tietää, että suurin osa huulipunista sisältää murskattuja kovakuoriaisia.Tali on yleisin kosmetiikkatuotteissa käytetty ainesosa. Se on tehty kuolleista eläimistä, joita löytyy erilaisista paikoista, kuten teurastamosta, eläintarhoista ja yllättäen myös tien poskesta. Härän siemennesteestä on tullut suosittu ainesosa hiustuotteissa. Listan järkyttävin ainesosa lienee lasten esinahat, joista otettuja soluja käytetään nykyään ikääntymistä estävissä tuotteissa.
https://www.stara.fi/2012/09/14/kosmetiikkatuotteiden-sisalto-allottaa/
Onnea hajuaistillesi ja esteettiselle kokemuksellesi.
Oikeasti, tällaisten aineiden levittämistä naamalle joku pitää "huolittelun" mittarina :D
Vierailija kirjoitti:
No mitä tuumitte meikittömästä pankkivirkailijasta tai hotellin respasta? Entäs meikitön kosmetiikkaosaston myyjä? Miehillä varmaan ok, mutta naisten osalta moni kummeksuisi.
Entäs sitten jos työhaastatteluun menee meikittä tai juhliin? Entäs morsian, jolla ei ole meikkiä? Kyllä niitä paineita on.
Itselläni onneksi tummat kulmat ja ripset, niin säästyn meikkaamien vaivalta ilman suurempia ihmettelyjä. Voisin sanoa että toisin on vaaleakulmaisilla naisilla.
Olin 90-luvulla useamman vuoden töissä pankissa asiakaspalvelutehtävissä, en meikannut. Ei ollut mikään ongelma. Liekö tilanne muuttunut sitten sen jälkeen.
Itse miellän että vaikutan töissä ammatimaisemmalta kun en meikkaa tai ehosta itseäni sen kummemmin, minulla on kyllä hillityt ripsienpidennykset koska olen muuten niin vaalea että näytän olmilta vaaleine ripsineni. Joskus jos jaksan laitan vähän kulmakynää myös, mutta siinäpä se. Hiuksetkin on aina vain ponnarilla tai letillä töissä. Itse kokisin hassuksi esimerkiksi lääkärin vastaanotolla jos lääkäri on tosi laitettu ja viimeisen päälle rajaukset silmissä ym. Ehkä se on vaan todella tyhmä ennakkoluulo siitä että meikkaaminen ja itsensä ehostaminen on tyhjäpäisten hommaa.
Ne joiden mielestä tällaista painetta on, miltä se siis tarkalleen ottaen tuntuu? Meikkaan päivittäin, mutta vuosi vuodelta kevyemmin. Kukaan ei ole ikinä sanonut tai antanut ymmärtää että pitäisi meikata enemmän. Uskoisin että naiset meikkaavat, koska tuntevat silloin itsensä varmemmaksi, en usko että kovin moni nainen meikkaa sen takia että muut odottavat hänen tekevän niin.
Ei jaksaisi keksiä ihmisille lisää ulkoisia paineita, ainakin silloin kuin sellaisia ei ole. Esim painostus olla täydellinen äiti on todellista, koska siitä puhutaan jatkuvasti ja naiset tuomitsevat toisiaan. Monet eivät kuitenkaan välitä siitä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä tuumitte meikittömästä pankkivirkailijasta tai hotellin respasta? Entäs meikitön kosmetiikkaosaston myyjä? Miehillä varmaan ok, mutta naisten osalta moni kummeksuisi.
Entäs sitten jos työhaastatteluun menee meikittä tai juhliin? Entäs morsian, jolla ei ole meikkiä? Kyllä niitä paineita on.
Itselläni onneksi tummat kulmat ja ripset, niin säästyn meikkaamien vaivalta ilman suurempia ihmettelyjä. Voisin sanoa että toisin on vaaleakulmaisilla naisilla.
Enemmän tuumin niitä järkyttäviä kulmakarvoja, rajauksia ja ripsiä :D
Ennemminkin tuntuu että juuri niitä meikkaavia arvostellaan eikä meikittömiä. Itse nuorempana rakastin meikkaamista ja olin tosi hyväkin siinä. Se oli sellaista luovaa itseilmaisua, välillä vähän överiäkin. En tehnyt sitä muiden takia, päinvastoin usein sanottiin että olisin luonnollisena kauniimpi. Itse vain tykkäsin ja jokaisella on mielestäni oikeus näyttää juuri siltä miltä itse haluaa, meikittömänä tai meikillä. Emme ole esteettisesti kenellekään mitään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..
Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.
En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.
Se vaikuttaakin alitajuntaan...
Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.
Anna tulla vaan :)
Miten kukaan voi kieltää sen, että meikkaamisen perusidea on se, että ihminen luonnollisena on ruma ja sitä pitää meikillä kaunistaa?! Vai mikä muu on idea? Kertokaa? Kuka haluaa meikillä maalata itsensä rumemmaksi?
Allekirjoitan tästä sen, että meikkaamisella pyritään kaunistamaan ulkonäköään, mutta ei se sitä tarkoita että luonnollisena ihminen olisi ruma. En pidä itseänikään (ja muita tietenkin vielä vähemmän) rumana ilman meikkiä, mutta tykkään silti meikata kevyesti näyttääkseni vähän paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..
Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.
En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.
Se vaikuttaakin alitajuntaan...
Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.
Anna tulla vaan :)
Miten kukaan voi kieltää sen, että meikkaamisen perusidea on se, että ihminen luonnollisena on ruma ja sitä pitää meikillä kaunistaa?! Vai mikä muu on idea? Kertokaa? Kuka haluaa meikillä maalata itsensä rumemmaksi?
Meikillä korostetaan hyviä puolia ja peitetään huonompia, esim näppyjä tai tummia silmänalusia. Tämä ei tarkoita sitä että on luonnollisena ruma. Jos suhtautuu noin hysteerisesti johonkin ihon virheisiin, kannattaisi harkita terapiaa.
Minäkin pidän omista kasvoistani tällaisena, ilman meikkiä. Ihoni on ihan hyvä, ja tykkään pisamista joita kesällä saan. Joskus laitan ripsaria, ja talvisin valokynää ja ripsaria, ja se riittää.
En itse pysty mitenkään samaistumaan naisiin, jotka eivät voi kaupassa piipahtaa tai edes roskia viedä ilman meikkiä. Kuulostaa aikaa vievältä ja sitovalta ja ahdistavalta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miehet sanovat pitävänsä luonnollisen näköisistä naisista, mutta jostain syystä paras flaksi ei kuitenkaan tunnu käyvän maantienharmaatukkaisilla, riipputissisillä, karvaisilla, väsyneen näköisillä naisilla. Jokin tässä ei nyt täsmää. Voisin jopa sanoa, että koskaan en ole kuullut miehen kehuvan kuvatunlaisen naisen ulkonäköä.
Miten meikki kohottaa riippurintoja :O
Tiesitkö, että on myös luonnonblondeja, luonnonpunatukkaisia ja luonnonbrunetteja? Joillain on jopa pikimustat hiukset ihan luonnostaan :)
Miten yhdistitkin meikkaamattoman henkilön johonkin kuvitteelliseen, jossa yhdistyvät mielestäsi äklöimmät piirteet ? Vielä ihan sattui olemaan väsynytkin tämä kuvitteellinen henkilö :D
Unohdit, että esim. terveellisiä elämäntapoja noudattava joogaaja on usein vetreä ja energinen, vaikka hiukset sattuisivat olemaan maantienharmaat ja rinnatkin riippumaan :)))
Minä en meikkaa, enkä ole erityisen näköinen, mutta silti erityisesti kesäisin kuulen ihmisten ihmettelevän olenko joku kuuluisuus, joskus arvailevat nimeäkin. En tiedä miksi, mutta luulen sen jotuvan siitä, en meikkaa, luonnollinen hiusvärini on muuten ihan peestä, mutta en silti värjää sitä. Ikää 40 +.
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän että vaikutan töissä ammatimaisemmalta kun en meikkaa tai ehosta itseäni sen kummemmin, minulla on kyllä hillityt ripsienpidennykset koska olen muuten niin vaalea että näytän olmilta vaaleine ripsineni. Joskus jos jaksan laitan vähän kulmakynää myös, mutta siinäpä se. Hiuksetkin on aina vain ponnarilla tai letillä töissä. Itse kokisin hassuksi esimerkiksi lääkärin vastaanotolla jos lääkäri on tosi laitettu ja viimeisen päälle rajaukset silmissä ym. Ehkä se on vaan todella tyhmä ennakkoluulo siitä että meikkaaminen ja itsensä ehostaminen on tyhjäpäisten hommaa.
Alapeukuttaneille sellainen kysymys että herättääkö teissä luottamusta lääkäri jolla on Kylie Jenner -meikki, huulitäytteet ym.? Kyllä minulla ainakin tulee sellainen olo että jos siihen omaan päästään käytetään tunteja päivässä niin prioriteetit ei ole ihan kunnossa. Nykyisin kun katsoo porukkaa niin ei ihan 15 minuutissa tule se contourmeikki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkaan ihan joka päivä:
Arkena aamulla kevyt päivämeikki: pohjustus, luomiväri, valokynä, ripsari, puuteri, huulirasva tai -kiille.
Vapaa-aikana yleensä vain ripsari ja huulikiilto.
Juhliin sitten täysi tällinki päälle :)
Tykkään meikata!
Minustakin meikkaaminen on ihanaa! Tykkään tuloksesta ja jollain tavalla koen meikkaamisen olevan myös hyvin rentouttavaa. On mukavaa hetken ajan saada
keskittyä pelkästään itseensä. Puuhassa on vahva esteettinen ulottuvuus, sillä pääosin meikit myös näyttävät kauniilta ja tuoksuvat hyviltä.Useiden naisten kasvoja ja hiuksia kaunistavista tuotteista löydettiin vaarallisia bakteereja, kemikaaleja ja raskasmetalleja, kuten lyijyä ja elohopeaa. Kaikista huulipunista löydettiin lyijyä https://www.terve.fi/artikkelit/kosmetiikasta-loydettiin-vaarallisia-ke…
huulipuna sisälsi ulostetta: Testeissä meikeistä löytyi bakteereja, ihmisen virtsaa ja eläimen ulostetta.
https://yle.fi/uutiset/3-10163634
Kosmetiikasta on löydetty istukkaa, valaan oksennusta, linnun ulostetta, lehmän lantaa ja spermaa
http://www.iltalehti.fi/kauneus/2010101212504751_ka.shtml
Harva tietää, että suurin osa huulipunista sisältää murskattuja kovakuoriaisia.Tali on yleisin kosmetiikkatuotteissa käytetty ainesosa. Se on tehty kuolleista eläimistä, joita löytyy erilaisista paikoista, kuten teurastamosta, eläintarhoista ja yllättäen myös tien poskesta. Härän siemennesteestä on tullut suosittu ainesosa hiustuotteissa. Listan järkyttävin ainesosa lienee lasten esinahat, joista otettuja soluja käytetään nykyään ikääntymistä estävissä tuotteissa.
https://www.stara.fi/2012/09/14/kosmetiikkatuotteiden-sisalto-allottaa/
Onnea hajuaistillesi ja esteettiselle kokemuksellesi.
Oikeasti, tällaisten aineiden levittämistä naamalle joku pitää "huolittelun" mittarina :D
Oletko kuullut siitä, että nykyään suurimman osan kosmetiikasta pystyy ostamaan luomusertifioituna versioina? Ei ole pakko altistaa itseään kaikille mahdollisille kemikaaleille, vaikka meikata tahtoisikin.
Itse tykkään meikata, ja kasvot on paras osa minua. Pienellä vaivalla eli noin 10min arkiehostuksella koen oloni paljon itsevarmemmaksi. Monet työkavereista ei meikkaa, itse en ole kyllä ikinä mennyt töihin luomuna. Juhliin meikkaan sitten ihan reippaasti, on ihanaa näyttää kauniilta!
Täällä myös yksi vähämeikkinen. Meikkivoiteita en edes omista, joskus saatan töihin korjailla naamaa valokynällä, kun lapset ovat edesauttaneet silmäpussien kasvatuksessa. Eipä tuota nenää pitkin ole katsottu.
Sen sijaan sosiaalinen paine kohdistuu sääri- ja kainalokarvoihin. Heti tuli viikonloppuna pitkiä katseita, kun caprien alta näkyi vähän karvaista säärtä. Tuntuu, että tukkaa, kulmia ja ripsiä lukuunottamatta pitäisi olla aivan posliini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkaamattomuus on hyväksytympää luonnostaan kauniille ihmisille. Luonnostaan ruma saa kyllä ilman meikkiä kuulla kuinka ei huolehdi itsestään eikä viitsi yhtään panostaa itseensä.
Siis kuka noin sanoo? Eikö ongelma silloin ole siinä että lähipiirissä on jotain uskomattoman epäkohteliaita ihmisiä, eikä se että "ruma" nainen ei meikkaa. Ulkonäöstään voi huolehtia muutenkin kuin meikkaamalla, esim. peseytymällä, urheilemalla ja pukeutumalla puhtaisiin, imarteleviin vaatteisiin. Kaikki tämä vaaditaan kai myös miehiltä?
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä tällaista painetta on, miltä se siis tarkalleen ottaen tuntuu? Meikkaan päivittäin, mutta vuosi vuodelta kevyemmin. Kukaan ei ole ikinä sanonut tai antanut ymmärtää että pitäisi meikata enemmän. Uskoisin että naiset meikkaavat, koska tuntevat silloin itsensä varmemmaksi, en usko että kovin moni nainen meikkaa sen takia että muut odottavat hänen tekevän niin.
Ei jaksaisi keksiä ihmisille lisää ulkoisia paineita, ainakin silloin kuin sellaisia ei ole. Esim painostus olla täydellinen äiti on todellista, koska siitä puhutaan jatkuvasti ja naiset tuomitsevat toisiaan. Monet eivät kuitenkaan välitä siitä.
Minkä takia sinä meikkaat päivittäin? Senkö takia että tuntisit olosi varmemmaksi? Tuotahan se paine meikata juuri on. Tuolta se tuntuu. Se on epävarmuuden tunnetta itsestään ilman meikkiä, tunnetta siitä että täytyy laittaa se ripsari ettei näytä olmilta tai peitepuikkoa silmänalusiin ettei näyttäisi pandalta. Tunne siitä, että meikattuna olet pikkuisen parempi.
Vierailija kirjoitti:
No enpä kyllä tuumi mitään. Tai ehkä lähinnä että miksi hemmetissä mun pitää käydä pankkikonttorissa vielä 2018 vuonna. Jos ihminen on siisti ja huoliteltu työhön sopivalla tavalla, ei meikkaamisella ole väliä. Jos iho on hyvin rasvainen, kuten minulla oli ennen myös, peittäisin kiiltoa itse hieman puuterilla. Jos tuo sitten on sitä painetta meikkaamiseen, niin olkoon.
Riippuu varmaan aikapaljon ulkonäöstä kun Suomestakin löytyy niitä ääliöitä, jotka haukkuvat toisten ulkonäköä. Jos tykkää meikata niin meikatkoon ja jos ei tykkää niin sekin on hyväksyttävää, kunhan itse on tyytyväinen.
Itse meikkaan arkisin vähän mutta on kiva laittautua joskus enemmänkin :-)
Mä en meikkaa, koska mun silmät ei kestä jokapäiväistä ehostautumista. Tykkäisin kyllä pistää vähän ripsaria ja vähän jotain muutakin, mutta ne verestävät, kirvelevät silmät eivät ole ollenkaan mukava vaihtoehto.