Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten sosiaalinen paine meikata... Onko sitä oikeasti?

Vierailija
14.05.2018 |

Suomalaisista naisista noin puolet kulkee pääosin ilman meikkiä lähes joka paikassa. Silti puhutaan siitä, että naisilta edellytettiin meikkaamista. Voiko se todella pitää paikkansa silloin, jos iso osa naisista on yleensä lähes koko ajan ilman meikkiä? Vai ovatko nämä meikittömänä olevat naiset niitä rohkeita oman tiensä kulkijoita, jotka käytöksellään murtavat ahtaita sukupuolirooleja?

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo liittyy tiettyihin ammatteihin. Jos ei ole sellaisessa työssä, missä edellytetään huoliteltua ulkonäköä, niin eipä niitä paineita meikkaamiseen ole.

Itse en meikkaa edes juhliin, koska en enää osaa. Ihan maksimissaan laitan ripsiväriä ja huulikiiltoa. Tummia silmänalusia peitän peitevoiteella, mutta se on ainoa meikkaus mitä arjessa harrastan. Ne silmänaluset on ihan oikeasti tummat, ei sellaiset joita näkee YouTuben videoissa, joissa neuvotaan peittämään tummia silmänalusia. Tosin jos olisin mies, niin kärsisin vaan tai ehkä en edes kärsisi. Kesällä aurinkolasit auttavat piilottamaan ne.

Vierailija
22/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..

Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni meikkaa niin kevyesti ettei meikkiä edes huomaa ellei oikein tarkasti katso. Vaikea siis sanoa kuinka moni oikeasti on meikitön ja moniko on vain laittanut kevuesti bb-voidetta tai vähän ripsiväriä.

Vierailija
24/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sanoisin että on ammatteja joissa tulee olla huoliteltu, koskee myös kasvoja. Itse en ainakaan töihin voi mennä suoraan sängystä.

Vapaa-aika on eri asia.

Pitää varmaan paikkansa. Monissa asiakaspalveluammateissa ihmisiltä tunnutaan odottavan tietynlaista ulkonäköä (onhan ulkomailla julkaistu tuosta esimerkiksi pankkien sisäisiä ohjeita henkilöstölle).

Vierailija
25/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tunne moista sosiaalista painetta. Mulla on ihan hyvä  itsetunto eikä tarvetta apinoida muita ihmisiä.

Vierailija
26/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on akne (naama kukkii kuin nuorella lätkänpelaajalla), joten koen voimakasta painetta meikkaamiseen sen peittämiseksi ennen kuin poistun kotoa ulos. En tiedä miten asian kokisin, jos iho olisi parempi. Ehkä sitten meikittömänä olo tuntuisi luontevammalta. Huonosta ihosta kärsivänä pelkään ihmisten tuijottavan näppylöitä, jos liikun jossain ilman meikkiä.

Mun silmään "piiloon" meikattu akne näyttää pahemmalle, kuin se että olisi ilman meikkiä.

Ehkä mulle se ajatus tulee enemmänkin siitä että, jo muutenkin "huono"kuntoista ja rasittunutta ihoa rasitetaan lisää paksulla meikillä. Tekisi mieli mennä "huutamaan" varsinkin nuoremmille tytöille, että maalit pois naamasta ja anna iho raukan hengittää!!! Aikaisemmin kun meikkasin joka päivä mun iho oli aivan kamalassa kunnossa, välillä rutikuiva ja välillä taas kunnon kipeiden finnien peitossa ja iho oli vaan elottoman näkönen. Sit totesin et prkl tän kierteen täytyy loppua ja lopetin päivittäisen meikkaamisen. Kyllä töissä vähä pitkään katottiin parina päivänä mutta eipä kukaan tullu mitään sanomaan. Nykyään sit iho on hyvässä kunnossa, sen verran olen uudelleen alkanut meikkaamaan että käytän CC-voidetta tasoittamaan ihon väriä.

Vierailija
27/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..

Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.

Vierailija
28/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa meikata. Ihoni on herkkä, eikä siis kestä kaikkia tuotteita eikä kestäisi myöskään niiden päivittäistä poispesemistä. Lisäksi silmäni ovat aivan epäsymmetriset ja luomeni oudot puoliksi lurpattavat, eikä minulla ole aavistustakaan miten sellaiset voisi meikata nätisti. Tuntuu, että normaalit meikkausvinkit eivät toimi minulla.

Vierailija
29/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on akne (naama kukkii kuin nuorella lätkänpelaajalla), joten koen voimakasta painetta meikkaamiseen sen peittämiseksi ennen kuin poistun kotoa ulos. En tiedä miten asian kokisin, jos iho olisi parempi. Ehkä sitten meikittömänä olo tuntuisi luontevammalta. Huonosta ihosta kärsivänä pelkään ihmisten tuijottavan näppylöitä, jos liikun jossain ilman meikkiä.

Mun silmään "piiloon" meikattu akne näyttää pahemmalle, kuin se että olisi ilman meikkiä.

Ehkä mulle se ajatus tulee enemmänkin siitä että, jo muutenkin "huono"kuntoista ja rasittunutta ihoa rasitetaan lisää paksulla meikillä. Tekisi mieli mennä "huutamaan" varsinkin nuoremmille tytöille, että maalit pois naamasta ja anna iho raukan hengittää!!! Aikaisemmin kun meikkasin joka päivä mun iho oli aivan kamalassa kunnossa, välillä rutikuiva ja välillä taas kunnon kipeiden finnien peitossa ja iho oli vaan elottoman näkönen. Sit totesin et prkl tän kierteen täytyy loppua ja lopetin päivittäisen meikkaamisen. Kyllä töissä vähä pitkään katottiin parina päivänä mutta eipä kukaan tullu mitään sanomaan. Nykyään sit iho on hyvässä kunnossa, sen verran olen uudelleen alkanut meikkaamaan että käytän CC-voidetta tasoittamaan ihon väriä.

En ole nuori tyttö, vaan keski-ikää lähestyvä nainen. Akne on ollut ongelma jo nuoresta asti. Iho on kukkinut ihan samalla tavalla meikkasi sitä tai ei. Oma olo vain on meikattuna paljon miellyttävämpi.

Vierailija
30/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.

En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.

Vierailija
31/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä miltä näyttää au naturel. Jos näyttää raikkaalta ja hyvinvoivalta ilmankin meikkiä, ei varmaan koe painetta. Mutta kyllä mä oon huomannut että muhun suhtaudutaan todella paljon ystävällisemmin silloin kun edes yritän peittää mun mustat silmänaluset, tasottelen naamalta pahimmat punotukset ja kiillot jne., vetäsen vähän väriä kulmiin ja ripsiin. Koen että sitä pidetään vähän omituisena ja vastenmielisenäkin jos ei yritä tehdä tuollaisille "kauneusvirheille" mitään, eri asia jos sellaisia ei ole. Ihan niin kuin oudoksutaan sellaistakin naista, joka ei ajele säärikarvoja.

Vierailija
32/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.

Se vaikuttaakin alitajuntaan...

Vierailija
33/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikkaa, mutta minulla on värjätyt ripset ja kulmat koska olen muuten vaalea.

Vierailija
34/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.

Mies

Vierailija
35/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.

Vierailija
36/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en meikkaa ollenkaan vapaaehtoisesti. En ole koskaan meikannut. Meikkaan harvoin ja ainoastaan mieheni vaatimuksesta silloin, jos käymme ulkona.

Mun mies ei onneksi välitä. Se veis mut ravintolaan vaikka hiukset takussa ja kuola poskella. 😊 Ei oo ikinä pyytäny laittautumaan, silloin harvoin kun itse haluan laittautua, mies kertoo kuinka olen kaunis ilmankin ja ei minun olisi tarvinnut. 😁

Vierailija
37/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikkaa enkä pidä liiallisesta meikkaamisesta muilla. Luonnollista ulkonäköä arvostan.

Nainen, 36

Vierailija
38/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.

Mies

A) Kukaan ei kysynyt

B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitön

Vierailija
39/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.

Anna tulla vaan :)

Miten kukaan voi kieltää sen, että meikkaamisen perusidea on se, että ihminen luonnollisena on ruma ja sitä pitää meikillä kaunistaa?! Vai mikä muu on idea? Kertokaa? Kuka haluaa meikillä maalata itsensä rumemmaksi?

Vierailija
40/159 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikkaa koskaan. En edes omista mitään meikkejä. Mies ja tuttavat ovat alistuneet kohtaloonsa eli siihen ettei näe minua meikattuna. Mies on ainoa joka joskus on asian ottanut esille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi