Naisten sosiaalinen paine meikata... Onko sitä oikeasti?
Suomalaisista naisista noin puolet kulkee pääosin ilman meikkiä lähes joka paikassa. Silti puhutaan siitä, että naisilta edellytettiin meikkaamista. Voiko se todella pitää paikkansa silloin, jos iso osa naisista on yleensä lähes koko ajan ilman meikkiä? Vai ovatko nämä meikittömänä olevat naiset niitä rohkeita oman tiensä kulkijoita, jotka käytöksellään murtavat ahtaita sukupuolirooleja?
Kommentit (159)
Riippuu varmaan vähän ammatistakin missä on. Itse oon koodari, ja täällä olisi lähinnä paine meikittömyyteen. Ja muutenkin sellaiseen farkku+t-paita tai collegehupparityyliin. Itse kuitenkin tykkään meikata ja pukeutua naisellisesti, ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Mutta luulen että minua pidettäisiin jotenkin sympaattisempana ihmisenä jos en meikkaisi ja pukeutuisin rennommin.
En usko aloittajan väitteen "puolet naisista ei meikkaa" pitävän paikkaansa. Itse en meikkaa ollenkaan. En tunne itseni lisäksi ketään naista, joka ei meikkaisi.
Naisilla on sosiaalinen paine näyttää siltä, että ulkonäön eteen on nähty edes vähän vaivaa. Jotenkin koko homma tiivistyy aikoinaan Cosmopolitanista lukemaani ohjeeseen, joka meni jotenkin näin: mies haluaa naisensa karvattomana, mutta ei halua nähdä miten karvat poistetaan. Eli naisilla on vähän niin kuin velvollisuus poistaa karvoja ei-toivotuista paikoista, värjätä kulmia ja ripsiä ja hiuksia, huolehtia että hiukset ovat pehmeät ja kiiltävät, iho hyvässä kunnossa, oman vartalon parhaita puolia korostavat ja huonoja puolia peittävät vaatteet, vartalo pysyy ylipäätään mielellään tietyn mitta-asteikon sisäpuolella jne. Kaikki tämä pitäisi kuitenkin tehdä sopivan vaivihkaa, ettei tulisi paljastaneeksi turhamaisuuttaan. On samaan aikaan viestitettävä, että huolehtii ulkonäöstään (tai "itsestään", kuten usein kuulee sanottavan) ja että lopputuloksen saavuttaminen on aika vaivatonta.
Niin kauan kuin ihmiset meikkaavat koska kokevat olevansa rumempia ilman meikkiä ja tuntevat häpeää täysin meikittömästä naamastaan, on kyse sosiaalisesta paineesta.
Meikkaamisen määrä voi sitten olla muoti- ja makukysymys.
Jos ei olisi peilejä, en meikkaisi. En tykkää omasta naamasta ilman meikkiä, koska olen niin vaalean ja valjun näköinen. Aina kun kävelen peilin ohi ilman meikkiä ja erehdyn siihen katsomaan, on pakko kaivaa meikkipussi esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..
Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.
En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.
Se vaikuttaakin alitajuntaan...
Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.
Anna tulla vaan :)
Miten kukaan voi kieltää sen, että meikkaamisen perusidea on se, että ihminen luonnollisena on ruma ja sitä pitää meikillä kaunistaa?! Vai mikä muu on idea? Kertokaa? Kuka haluaa meikillä maalata itsensä rumemmaksi?
Ei ole luonnollisena ruma (tai ehkä sinä koet olevasi, mutta nyt ei puhuta sinusta). Meikkaamisessa on kyse siitä, että sen avulla ihminen voi eri tilanteissa esiintyä vähän eri tavoin. En mene töihinkään "luonnollisena" heti herättyäni ilman tukan kampaamista pyjama päällä. "Feikkaan" sinun näkemyksesi mukaisesti itsestäni erilaisen version kuin mitä olen kotioloissa siistiytymällä ja vaihtamalla vaatteet. Näytän vähän erilaiselta, mutta olen vastaherättyäni kotona ja töissä laittautuneena ihan yhtä todellinen versio itsestäni, vaikka erilaiselta näytänkin. Meikittömänä ei tee ihmisestä yhtään sen aidompaa kuin meikkaaminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on sosiaalinen paine näyttää siltä, että ulkonäön eteen on nähty edes vähän vaivaa. Jotenkin koko homma tiivistyy aikoinaan Cosmopolitanista lukemaani ohjeeseen, joka meni jotenkin näin: mies haluaa naisensa karvattomana, mutta ei halua nähdä miten karvat poistetaan. Eli naisilla on vähän niin kuin velvollisuus poistaa karvoja ei-toivotuista paikoista, värjätä kulmia ja ripsiä ja hiuksia, huolehtia että hiukset ovat pehmeät ja kiiltävät, iho hyvässä kunnossa, oman vartalon parhaita puolia korostavat ja huonoja puolia peittävät vaatteet, vartalo pysyy ylipäätään mielellään tietyn mitta-asteikon sisäpuolella jne. Kaikki tämä pitäisi kuitenkin tehdä sopivan vaivihkaa, ettei tulisi paljastaneeksi turhamaisuuttaan. On samaan aikaan viestitettävä, että huolehtii ulkonäöstään (tai "itsestään", kuten usein kuulee sanottavan) ja että lopputuloksen saavuttaminen on aika vaivatonta.
Tämä! Eli kuten joku on joskus sanonut: on osattava laittautua niin, että näyttää kauniilta, muttei liian laitetulta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä miltä näyttää au naturel. Jos näyttää raikkaalta ja hyvinvoivalta ilmankin meikkiä, ei varmaan koe painetta. Mutta kyllä mä oon huomannut että muhun suhtaudutaan todella paljon ystävällisemmin silloin kun edes yritän peittää mun mustat silmänaluset, tasottelen naamalta pahimmat punotukset ja kiillot jne., vetäsen vähän väriä kulmiin ja ripsiin. Koen että sitä pidetään vähän omituisena ja vastenmielisenäkin jos ei yritä tehdä tuollaisille "kauneusvirheille" mitään, eri asia jos sellaisia ei ole. Ihan niin kuin oudoksutaan sellaistakin naista, joka ei ajele säärikarvoja.
Se on se sinun itseluottamus, mikä saa muut kohtelemaan sinua rennommin ja ystävällisemmin. Ilman meikkiä käyttäydyt anteeksipyytelevämmin ja sinusta vaistoaa, että olet epävarma.
Riippuu myös töistä. Kun esiinnyn laitan huolellisen meikin, en siis mitään räikeää sotamaalia, niinkuin täällä varmasti saivartelijat haluaisivat uskoa. Mutta tasoitan ihon, peitän silmänaluset ja mahdolliset näpyt, silmiin rajaus ja ripsiväriä, kuultovoidetta poskipäille ja vähän poskipunaa. Olen kalpea ja kalvakka ilman meikkiä. Myös asiakaspalvelutyössä meikkaaminen on oletus, muuten ihmiset kyselevät koko ajan oletko sairas. Ja asiakaspalvelijana edustat työnantajaasi...
Treffeille meikkaan, tietysti. Ehtii mies ihmetellä kalpeuttani ja silmänalusia sitten myöhemmin jos siitä joku juttu tulee. Ainoastaan yksi mies on sanonut että näytän paremmalle ilman meikkiä, mutta tuokaan ei varmasti oikeasti ollut miehen mielestä totuus, halusi vaan piristää tms. Varmasti moni mies dumppaisi jo ensitreffeillä jos en meikkaisi, tuleehan kalpeasta helposti väsynyt ja valju vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Eli kuten joku on joskus sanonut: on osattava laittautua niin, että näyttää kauniilta, muttei liian laitetulta.
naisilla sama vaatimus miehiä kohtaan on että pitäisi tienata kivasti, mutta ei saa tehdä pitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.
Mies
A) Kukaan ei kysynyt
B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitön
En ole yllä kirjoittanut, enkä mieskään. Mutta:
A) Tämä on keskustelupalsta. Täällä saa keskustella, vaikkei kukaan kysyisi.
B) Toki mies voi tykätä enemmän meikittömistä naisista kuin kevyesti meikatuista, vaikkei kykenisi näitä toisistaan erottamaan. Huomaahan sen eron, kun pussaa. Ja vaikka ei huomaisikaan, voi silti tykätä ajatuksesta, että nainen ei meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naisilla sama vaatimus miehiä kohtaan on että pitäisi tienata kivasti, mutta ei saa tehdä pitkää päivää.
Ei liity mitenkään tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta meikki tekee naisista rumia, varsinkin jos meikkiä on liikaa. Arvostan kovasti naisia jotka eivät meikkaa.
Mies
A) Kukaan ei kysynyt
B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitön
Ketjun aloittaja kysyi meikkaamisesta ja sosiaalisesta paineesta. Siihen vastasin. Onko sinulla kaikki hyvin?
Mies
En koe painetta meikata. Tyttäreni 17v ei myöskään meikkaa. En ikinä menisi sellaiseen työhön jossa minun odotettaisiin meikkaavan, mutta mieskollegan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies
A) Kukaan ei kysynyt
B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitönEn ole yllä kirjoittanut, enkä mieskään. Mutta:
A) Tämä on keskustelupalsta. Täällä saa keskustella, vaikkei kukaan kysyisi.
B) Toki mies voi tykätä enemmän meikittömistä naisista kuin kevyesti meikatuista, vaikkei kykenisi näitä toisistaan erottamaan. Huomaahan sen eron, kun pussaa. Ja vaikka ei huomaisikaan, voi silti tykätä ajatuksesta, että nainen ei meikkaa.
Eräs mies töissä esitteli iltapäivälehdessä olleita kuvia missistä bikineissä rannalla ja totesi tämän esimerkkinä siitä, että todella kaunis ihminen näyttäisi kauniilta vaikka säkki päällään, ilman mitään laittautumista. Tässä tapauksessa kyse oli siitä, ettei tätä laittautumista tunnistettu. Olihan missi kuvia varten meikattu, hiuksia laitettu, otettu useita versioita kuvista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä miltä näyttää au naturel. Jos näyttää raikkaalta ja hyvinvoivalta ilmankin meikkiä, ei varmaan koe painetta. Mutta kyllä mä oon huomannut että muhun suhtaudutaan todella paljon ystävällisemmin silloin kun edes yritän peittää mun mustat silmänaluset, tasottelen naamalta pahimmat punotukset ja kiillot jne., vetäsen vähän väriä kulmiin ja ripsiin. Koen että sitä pidetään vähän omituisena ja vastenmielisenäkin jos ei yritä tehdä tuollaisille "kauneusvirheille" mitään, eri asia jos sellaisia ei ole. Ihan niin kuin oudoksutaan sellaistakin naista, joka ei ajele säärikarvoja.
Se on se sinun itseluottamus, mikä saa muut kohtelemaan sinua rennommin ja ystävällisemmin. Ilman meikkiä käyttäydyt anteeksipyytelevämmin ja sinusta vaistoaa, että olet epävarma.
Sori, mutta ei pidä paikkaansa :D Mulla ei ole mitään ongelmaa mun meikittömän naaman kanssa, mutta olen huomannut että monelle muulle se on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies
A) Kukaan ei kysynyt
B) Veikkaanpa että 98% miehistä ei osaa sanoa onko nainen kevyesti meikattu vai oikeasti meikitönKetjun aloittaja kysyi meikkaamisesta ja sosiaalisesta paineesta. Siihen vastasin. Onko sinulla kaikki hyvin?
Mies
"Onko naisilla oikeasti sosiaalinen paine meikata" on eri kysymys kuin "satunnainen mies: mitä mieltä olet meikkaamisesta". Onko itselläsi kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko oikeesti tosissanne, että kaikkien naisten tulisi meikata?? Tai että se on toisten huomioon ottamattomuutta, jos ei meikkaa?? Olen kyllä aivan hämmentynyt nyt.. koko elämäni 26 vuotta olen kulkenut kaupungilla, juhlissa, koulussa, töissä, baareissa jne ilman meikkiä, eikä KUKAAN KOSKAAN ole kysynyt miksi en meikkaa, tai ihmetellyt sitä. Päinvastoin, olen kuullut runsaasti kehuja luonnonkauneudesta, jota ei meikillä tarvitse pilata. En ole koskaan oppinut meikkaamaan, enkä aio opetellakaan. En ole mikään hippityttö, vaan pukeudun klassisen tyylikkäästi. Hiukset ovat myös omaa alkuperäistä väriä, ehkä juuri siksi en kaipaa tehosteita kasvonpiirteille. Monesti kun hiukset on värjätty liian tummaksi, niin omat kulmat ja ripset ovat sitten liian valjut.. itse ihmettelen näitä sotamaski naamalla kulkevia naisia, ja oikeasti ihmettelen kuka mies kiinnostuu feikistä ulkonäöstä? Aamulla vierestä herää aivan erinäköinen mörökölli, jonka naaman voi pestä pois..
Vaikket itse meikkaa, niin ole kovin mukavaa käytöstä noin suoraan dissata niitä, jotka tekevät toisin kuin sinä meikkaamalla kasvonsa.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus. Ihmettelen vain sitäkin, minkä kuvan ihmiset antavat tyttölapsilleen. Lähtökohtako on se, että tyttö/nainen on ruma, jota pitää keinotekoisesti kaunistaa..? Toki kun tämä iskostetaan pienestä pitäen lapsen päähän (lapsi katsoo vierestä, kun äiti meikkaa ja laittaa itseään), niin ei ole mikään ihme, että 90%:lla on huono itsetunto ainakin jossain kohtaa elämää.
En ikinä kokenut äitini laittautumista tuolla tavoin. Heität aivan hatusta noita näkemyksiäsi.
Se vaikuttaakin alitajuntaan...
Nyt tekisi mieli kirjoittaa rumasti. Ei, hajuvettä ennen kotoa lähtöä laittanut ja huulet punannut äiti ei ole heikentänyt tällä toiminnallaan itsetuntoani tipan tippaa. Päinvastoin, tätä laittautumista oli lapsena kiva seurata. Laittoi isäkin juhliin lähtiessä paremmin päälle, ajoi parran yms.
Anna tulla vaan :)
Miten kukaan voi kieltää sen, että meikkaamisen perusidea on se, että ihminen luonnollisena on ruma ja sitä pitää meikillä kaunistaa?! Vai mikä muu on idea? Kertokaa? Kuka haluaa meikillä maalata itsensä rumemmaksi?Ei ole luonnollisena ruma (tai ehkä sinä koet olevasi, mutta nyt ei puhuta sinusta). Meikkaamisessa on kyse siitä, että sen avulla ihminen voi eri tilanteissa esiintyä vähän eri tavoin. En mene töihinkään "luonnollisena" heti herättyäni ilman tukan kampaamista pyjama päällä. "Feikkaan" sinun näkemyksesi mukaisesti itsestäni erilaisen version kuin mitä olen kotioloissa siistiytymällä ja vaihtamalla vaatteet. Näytän vähän erilaiselta, mutta olen vastaherättyäni kotona ja töissä laittautuneena ihan yhtä todellinen versio itsestäni, vaikka erilaiselta näytänkin. Meikittömänä ei tee ihmisestä yhtään sen aidompaa kuin meikkaaminenkaan.
En koe olevani ruma ilman meikkiä, sillä en koskaan meikkaa. Koen olevani niin kaunis, etten tarvitse keinotekoisia maaleja naamaani näyttääkseni kauniimmalta. En myöskään koe tarvetta eri tilanteissa näyttää erilaiselta. Vaatteet ja kampaus ovat toki erilaiset juhlissa ja arkena, mutta naama on aina sama ja olen siihen tyytyväinen :)
Meikkaan aina töihin.
Minulla on yhden naisen firma ja myyn osaamistani muille. Kukaan ei pakota meikkaamaan mutta tuntuu että annan paremman kuvan itsestäni kun jaksan vähän panostaa ulkonääköni.
Minusta se meikkaamisen paine on suurimmillaan teini-iässä ja nuorena aikuisena. Kaikki kaverini meikkasivat ja aina sai kuulla ihmettelyjä, miksi ei meikkaa. Aina sai selitellä. Siinä iässä myös oma ulkonäkö ja muoti kiinnostavat paljon. Sitten kun ihmiset aikuistuvat, muut asiat alkavat kiinnostaa enemmän ja tuntuvat tärkeämmiltä kuin oman naaman puljaaminen.