Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuijottavat lapset

Vierailija
13.05.2018 |

Mikä siinä on, että pitää toljottaa? Yleensä näiden tuijottajalasten vanhemmatkin tuijottavat kaikkia ohikulkijoita monttu auki.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaako teitä muiden ihmisten katseet? Nyt en ihan ymmärrä mikä pointti tässä ketjussa on..

Mua ainakin ahdistaa. Kaikkia ei ahdista. Me, joita asia ilmeisesti ahdistaa, keskustelemme tässä, että miksi pitää tuijottaa ja töllöttää? Ohikulkevan katse on ihan eri asia, kuin pitkäkestoinen ja äärimmäisen utelias tuijotus. Tämä mun pointti, mites muilla? -ei ap

Itseäni tuijotus ahdistaa ja myös ärsyttää. Pidän sitä epäkohteliaana. 

Tuijottavia koiria pidän söpöinä. Ympäristön tarkkailu ja vahtiminenhan on koirien duuni.

- ap

No näin. Moukkamaista.  :) Meidän edesmennyt koiramme oli oikein haka tässä tarkkailuhommassa. Viihtyi pihalla aamusta iltaan katsellen naapurien touhuja. Pää pyöri kuin hyrrä edestakaisin. Kaikkien kaveri silti :D

Olipa moukkamainen koira teillä. Ajattelepa, miten moni ihminen ahdistui sen tuijotuksesta.

Just! :D Vapaa kasvatus, you know... Kumma juttu, kun naapurit tulivat sitä aina rapsuttelemaan pihaan ja sen kanssa nurmikolle hengailemaan. Eräs rouvista kävi monta kertaa pyytämässä sitä ulos mukaansa lenkille, mutta en antanut.

Näyttelytuomareitakin tuijotti aina sen verran intensiivisesti, että palkittiin.

Jos kirjoitit tuon viestin tosissasi, olen nähnyt kaiken. Kaiken.

Vierailija
62/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aina sähähdän niille, että painu nyt v*ttuun siitä toljottamasta. Tai teen jonkin kauhean irvistyksen tms. Siinähän oppivat.

Niin, ainakin oppivat oikein aikuisen esimerkistä, että toisille kiroilu ja sähähtely on ok. Ehkä sitten seuraavan kerran tervehtivät sua opettamallasi tavalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aina sähähdän niille, että painu nyt v*ttuun siitä toljottamasta. Tai teen jonkin kauhean irvistyksen tms. Siinähän oppivat.

Niin, ainakin oppivat oikein aikuisen esimerkistä, että toisille kiroilu ja sähähtely on ok. Ehkä sitten seuraavan kerran tervehtivät sua opettamallasi tavalla!

Menikö tunteisiin? 

Vierailija
64/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaako teitä muiden ihmisten katseet? Nyt en ihan ymmärrä mikä pointti tässä ketjussa on..

Mua ainakin ahdistaa. Kaikkia ei ahdista. Me, joita asia ilmeisesti ahdistaa, keskustelemme tässä, että miksi pitää tuijottaa ja töllöttää? Ohikulkevan katse on ihan eri asia, kuin pitkäkestoinen ja äärimmäisen utelias tuijotus. Tämä mun pointti, mites muilla? -ei ap

Tuijottavia koiria pidän söpöinä. Ympäristön tarkkailu ja vahtiminenhan on koirien duuni.

- ap

No mitäs jos alkaisit ajatella, että ympäristön tarkkaileminen on myös lasten hommaa?

Mitä ympäristön tarkkailua se nyt on, että tuijotetaan omissa askareissaan ja omalla pihallaan  touhuavaa naapuria? Ja pitkään, todella suu auki möllöttäen, ei mitenkään äkkinäisesti vilkaisten. Kuuluu kasvatukseen, että "ei sovi ketään tuijottaa". Ihan pienet taaperot aivan eri asia. ohis

Et kai kuvittele, että minä osaan vastata sinulle, mitä lapsi - tai koira - tuijottaa? Mene itse kysymään. Lapsen kasvatuksessa on aika helkkarin monta opetettavaa asiaa, josta aika harva menee perille kerralla. Yritä nyt kestää vain.

No kai voit huolehtia omasta kakarastasi niin, että oppii olemaan tuijottamatta? Ja ihan älytöntä vetää koirat tosissaan tähän keskusteluun mukaan! Sivistymätöntä on muita ihmisiä tuijottaa, siitä ei mihinkään pääse. Mutta ilmeisesti olet eri mieltä. Antoisia töllötyksiä vaan teille. Suut kiinni kuitenkin, muista kesä ja kärpäset :D

Vierailija
65/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti rinnastatte tuijottavan koiran tuijottavaan kouluikäiseen lapseen, jonka luulisi jo hallitsevan käyttäytymisnormeja hieman? 

- ap

Vierailija
66/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te edes huomaatte, että teitä tuijotetaan? Tuijottelette itse?

Tai joku mt diagnoosi, joka saa aikaan tuon tunteen? Vainoharhaisuus?

On sulla kyllä ympäristön havainnointi aika hyvällä mallilla, jos et huomaa milloin sua tuijotetaan.

Vierailija
67/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saan kyllä virtuaalisesti nokkiini, mutta menköön: 

Siis suomalaiset erottaa jopa ulkomailla tuosta tollotuksesta/tuijotuksesta!! Olen asunut useammassa eri maassa ja missään muualla ei töllötetä niin avoimesti ja suu auki kuin Suomessa ja se toistuu myös, jos suomalainen matkustaa toiseen maahan.

Tämä on synkkä totuus. Mistä sitten johtuukin, en tiedä.

Vierailija
68/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

No mitäs jos alkaisit ajatella, että ympäristön tarkkaileminen on myös lasten hommaa?

Mitä ympäristön tarkkailua se nyt on, että tuijotetaan omissa askareissaan ja omalla pihallaan  touhuavaa naapuria? Ja pitkään, todella suu auki möllöttäen, ei mitenkään äkkinäisesti vilkaisten. Kuuluu kasvatukseen, että "ei sovi ketään tuijottaa". Ihan pienet taaperot aivan eri asia. ohis

Et kai kuvittele, että minä osaan vastata sinulle, mitä lapsi - tai koira - tuijottaa? Mene itse kysymään. Lapsen kasvatuksessa on aika helkkarin monta opetettavaa asiaa, josta aika harva menee perille kerralla. Yritä nyt kestää vain.

No kai voit huolehtia omasta kakarastasi niin, että oppii olemaan tuijottamatta? Ja ihan älytöntä vetää koirat tosissaan tähän keskusteluun mukaan! Sivistymätöntä on muita ihmisiä tuijottaa, siitä ei mihinkään pääse. Mutta ilmeisesti olet eri mieltä. Antoisia töllötyksiä vaan teille. Suut kiinni kuitenkin, muista kesä ja kärpäset :D

Kuule, eikö sinusta ole aika hassua, että vaadit lapsilta hyvää käytöstä, mutta itse käyttäydyt rumasti? Minä kirjoitin asiallisesti, sinä vastaat puhumalla lapsistani rumasti kakaroita. Toki yritän opettaa lapsilleni hyviä käytöstapoja , mutta en ole varma, menevätkö ne hukkaan maailmassa, jossa muut ihmiset eivät käyttäydy hyvin.

Lapseni eivät ole koskaan olleet kovia tuijottamaan, mutta koirani on. Enkä tajua, miksi ei voi verrata.

Vierailija
69/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jotenkin epänormaali vai olenko liian normaali, kun mua ei toljota kukaan? Mitä ihmettä? Mitä teissä on niin kummallista, että lapsetkin toljottaa suu auki?

Vierailija
70/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

No näin. Moukkamaista.  :) Meidän edesmennyt koiramme oli oikein haka tässä tarkkailuhommassa. Viihtyi pihalla aamusta iltaan katsellen naapurien touhuja. Pää pyöri kuin hyrrä edestakaisin. Kaikkien kaveri silti :D

Olipa moukkamainen koira teillä. Ajattelepa, miten moni ihminen ahdistui sen tuijotuksesta.

Just! :D Vapaa kasvatus, you know... Kumma juttu, kun naapurit tulivat sitä aina rapsuttelemaan pihaan ja sen kanssa nurmikolle hengailemaan. Eräs rouvista kävi monta kertaa pyytämässä sitä ulos mukaansa lenkille, mutta en antanut.

Näyttelytuomareitakin tuijotti aina sen verran intensiivisesti, että palkittiin.

Jos kirjoitit tuon viestin tosissasi, olen nähnyt kaiken. Kaiken.

No tietenkin ihan 100% tosissani. Olet nyt nähnyt kaiken, ihan kaiken ;D

Vierailija
71/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoeläin kirjoitti:

Nyt saan kyllä virtuaalisesti nokkiini, mutta menköön: 

Siis suomalaiset erottaa jopa ulkomailla tuosta tollotuksesta/tuijotuksesta!! Olen asunut useammassa eri maassa ja missään muualla ei töllötetä niin avoimesti ja suu auki kuin Suomessa ja se toistuu myös, jos suomalainen matkustaa toiseen maahan.

Tämä on synkkä totuus. Mistä sitten johtuukin, en tiedä.

Tässä on kyllä perää. Esimerkiksi oma äitini on tuollainen toljottaja. Hän on suht sivistynyt, asiallinen ja hyviä käytöstapoja kannattava ihminen - mutta siitä huolimatta hänellä on tapana tuijottaa ihmisiä monttu auki. Ehkä hän ei tajua sitä itse. Ulkomailla hän saattaa jopa osoittaa ihmisiä sormella ja kommentoida.

- ap

Vierailija
72/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö tunteisiin? 

Ei mennyt. Nyt kun minun tunteeni on käsitelty, voisitko vastata itse asiaan? (Ei liene tarpeen kysyä mitään sinun tunteistasi, ne tulivat ilmi jo noissa tunnelatautuneissa vastauksissa

)

Vierailija
73/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa että ärsyynnytte lasten tuijotuksesta. Mistä te tiedätte että ne tuijottaa jos ette ite tuijota? Ehkä ne kattoo sua ap (ja muut) että mitä sä siinä naama ammollaan mulkkaat. Varmaan vielä muljautat silmiä ja katsot naama nyrpeänä. Ne lapset varmaan miettii että miksi täti/setä on niin vihainen.

Mä en oikeesti huomaa jos joku mua tuijottaa kun en muita ihmisiä sen enempää noteraa. Ja jos tuijottavat, lapset tai aikuiset, niin ei kyllä närästä yhtään minua. On tässä elämässä pahempiakin ongelmia kuin se että joku katsoo. Ja kyllä ne kouluikäisetkin ovat vielä lapsia jotka ovat kiinnostuneita ihmisistä ja asioista, ei se ole välttämättä mitään huonoa käytöstä.

Vierailija
74/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on absurdi ketju. Miten voi jotakuta niin häiritä pienen lapsen katse?

Minä en ole ikinä huomannut kenenkään toljottavan minua. Joko olen niin huomaamaton tai - mikä todennäköisempää - en vain huomioi moista. Omassa toiminnassani ja yleisessä ympäristön havainnoinnissa on riittävästi.

Lapset sitä paitsi oppivat havainnoimalla. Jos joku käyttäytyy poikkeavasti tai näyttää erikoiselta, totta kai se herättää lapsen huomion. Teini-iän lähestyessä jo pitäisi oppia olemaan tuijottamatta, mutta sitä nuoremmat tietysti katsovat.

Eikä siinä ole mitään negatiivista, jollei siihen aikuinen yhdistä kielteisiä oletuksia! Ap selvästi yhdistää, ja sitä minä tässä en nyt ymmärrä. Entä, jos katse onkin ihaileva? Tai neutraali? Sinähän et voi tietää, joten miksi heti lähdet liikkeelle oletuksesta, että lapsella on kielteisiä ajatuksia sinusta?

Anna nyt hyvänen aika olla, ja elä omaa elämääsi. Vaikutat ihan älyttömän neuroottiselta, kun noin pähkit, mitä muut katsovat ja mitä samalla ajattelevat.

Vierailija
75/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Kuule, eikö sinusta ole aika hassua, että vaadit lapsilta hyvää käytöstä, mutta itse käyttäydyt rumasti? Minä kirjoitin asiallisesti, sinä vastaat puhumalla lapsistani rumasti kakaroita. Toki yritän opettaa lapsilleni hyviä käytöstapoja , mutta en ole varma, menevätkö ne hukkaan maailmassa, jossa muut ihmiset eivät käyttäydy hyvin.

Lapseni eivät ole koskaan olleet kovia tuijottamaan, mutta koirani on. Enkä tajua, miksi ei voi verrata.

Tenava, kakara, mukula, penska, kersa, mikä lie. Yhteiskasvata sinä lapset ja koirat samalla metodilla, ihan sama mulle. Tuijotelkaa koiran kanssa vaikka kilpaa. Söpö näky.  :)

Vierailija
76/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Oon samanlainen sun kans. Tuijottaminenhan on uhkan merkki eläinmaailmassa niin ei ihme että me sivistyneet ihmiset vihaamme sitä. Joskus irvistän tuijottajille. Koirat kyllä saa tuijottaa ja ne ottaa herkästi muhun kontaktia :)

Vierailija
77/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tenava, kakara, mukula, penska, kersa, mikä lie. Yhteiskasvata sinä lapset ja koirat samalla metodilla, ihan sama mulle. Tuijotelkaa koiran kanssa vaikka kilpaa. Söpö näky.  :)

En ymmärrä, mikä viestisi pointti oli, mutta hyvää kesää nyt kuitenkin.

Vierailija
78/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Oon samanlainen sun kans. Tuijottaminenhan on uhkan merkki eläinmaailmassa niin ei ihme että me sivistyneet ihmiset vihaamme sitä. Joskus irvistän tuijottajille. Koirat kyllä saa tuijottaa ja ne ottaa herkästi muhun kontaktia :)

Eli eläinten uhkaava viestintä on ok, mutta lasten tuijottaminen (jota on vaikea kuvitella uhlaavaksi), on kauheaa. Selvä!

Vierailija
79/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku random lapsi ajattelee minusta. Olet ap totaalisen outo.

Vierailija
80/101 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma, nyt mä olen nähnyt tämän vuoden omituisimman trollin. Ojennan palkinnon ap:lle.

Tämä pääsee samana huuhaakategoriaan kuin bmi-taulukon lahjaksi antanut anoppi.