Mummo ei mielestäni huolehdi tarpeeksi hyvin hygieniasta hoitaessaan lastenlapsia
Tämä on hieman kiusallinen ja hankala tilanne johon toivoisin vinkkejä. Eli mummo joka tykkää hoitaa lastenlapsia ja jota lapsetkin rakastavat ylikaiken ei ole turhan tarkka käyttämään lapsia pesulla kun ovat yökylässä mummolassa. Saattaa olla tilanne että hakiessa on samat vaatteet päällä kuin viedessä, mutta likaantuneena. Aina on pakattuna kuitenkin varavaatetta että siitä ei ole kiinni. Lapselta kun kysyy kävittekö saunassa tai suihkussa vastaus on ei. Kuitenkin ulkoilevat paljon jne, niin minusta olisi ihan ehdotonta että illalla käydään pesulla ja pistetään puhtaat vaatteet päälle. Miten voisi mummoa loukkaamatta sanoa asiasta? Harmittaa tämä asia oikeesti tosi paljon, kun tuntuu että kohta ei halua edes viedä lapsia sinne ainakaan yökylään.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
No meillä kotona ollessa (viikonloppu ja lomat), kun lapset eivät tee mitään kovin suttuista tai hikistä hommaa, ei käydä joka ilta suihkussa. Pesevät peppunsa bideellä ja naamansa/kainalonsa lavuaarissa.
Mutta tarha-, harrastus-, kyläily- ja koulupäivinä käyvät kyllä pikasuihkussa iltaisin. Hiuksia eivät joka kerta pese shampoolla, vaan huuhtovat vedellä. Syynä juurikin nuo täit, kihomadot ja muut.
Itsekin olen töissä, jossa joudun (toisten) lasten koskettelemaksi, ja käyn samalla tavalla suihkussa joka ilta. Ihan juuri siksi, etten saa loisia ja tauteja.
Loisia ei voi välttää pesemällä, nuo tarttuu hetkessä kun on sopiva kontakti, esim. kihomadot lapsen kädestä toisen lapsen käteen ja siitä suuhun. Kaikki tapahtuu muutamassa minuutissa.
Mä en ymmärrä, lapsi ei mene rikki jos yksi iltapesu jää välistä. Olen itse ollut vaikka telttailemassa lapsen kanssa, samoissa vaatteissa on nukuttu.
Em ymmärrä myöskään miksi pitää kuluttaa vettä ja vaatteita ja omia voimia vaihtamalla ihan kaikki vaatteet joka päivä. Pieni töhry verkkarin polvessa ei kotioloissa haittaa mitään, kun ei olla pissaisia eikä haista hieltä.
Ap vaikuttaa suorittajaäidiltä, kun voimat ja parisuhde loppuvat tuolla pingotuksella, niin minulta ei riitä myötätuntoa eikä monelta muultakaan, koska on ihan itse aiheutettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
Näinhän se on, ja sitten sitten liiallisen pesun aiheuttamaa kuivumista hoidetaan läträämällä kemikaaleja iholle ja kohta iho ei pärjää enää omillaan. Kierre on valmis.
Minun anoppi vei aina lapsen suihkuun kun hän oli vain pari tuntia mummolassa hoidossa. Vaihtoi itse ostamansa uudet vaatteet lapsen päälle. Kaikki tämä siitäkin huolimatta, että joka ikinen kerta pesin ja puin lapsen parhaimpiinsa jotta mummon ei tarvitsisi osoittaa mieltään (näin minä sen otin)
Ap, ota se mummilakäynti vaan sellaisena kesämökkikeikkana, onhan suomalaisilla mökeilläkin sellaista puolipaskaista ja kotiin tullessa käydään kunnolla sitten pesulla. Ei se yksi viikonloppu tai pari päivää mitään tee.
Isommille lapsillesi voit sitten sanoa, että muistavat mummilla käydä itse pesulla ja vaihtavat vaatteet.
Meillä taas anoppilassa on aika ällöttävä yleinen hygieniataso. Huonekaluihin ei voi kokea ilman, että kädet tahmaantuvat. Vessassa omituisia hajustimia, muttei puhtautta. Siellä en edes haluaisi mennä suihkuun, jota ei ole kai ikinä pesty.
Olen vain ottanut sellaisen kannan, että muistutan lapsia käsienpesusta ja etteivät koskettele siellä kasvojaan. Kun tullaan kotiin, vaatteet lentävät heti pyykkiin ja ihmiset suihkuun. Lapsetkin ovat huomanneet, että miksi sukanpohjat on mummilan jälkeen ihan likaiset... En ole jaksanut alkaa anopin kanssa välejä pilaamaan tämän takia, kun miksi se siitä muuttuisi enää tässä iässä. Otan kaiken sotkun lasten hygieniakasvatuksena - näkevätpähän, millaista on, jos ei ikinä siivoa :-D
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, lapsi ei mene rikki jos yksi iltapesu jää välistä. Olen itse ollut vaikka telttailemassa lapsen kanssa, samoissa vaatteissa on nukuttu.
Em ymmärrä myöskään miksi pitää kuluttaa vettä ja vaatteita ja omia voimia vaihtamalla ihan kaikki vaatteet joka päivä. Pieni töhry verkkarin polvessa ei kotioloissa haittaa mitään, kun ei olla pissaisia eikä haista hieltä.
Ap vaikuttaa suorittajaäidiltä, kun voimat ja parisuhde loppuvat tuolla pingotuksella, niin minulta ei riitä myötätuntoa eikä monelta muultakaan, koska on ihan itse aiheutettu.
Sukkien ja alusvaatteiden vaihtaminen joka päivä ei ole suorittamista vaan kotioloissa ihan minimivaatimuksia hygienialle.
Vuonna 2018 on ihan turha vertailla mitään savutupien aikoja.
Elämän kiertokulku: jossakin vaiheessa oikein toimivista äideistä tulee väärin toimivia mummoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä kotona ollessa (viikonloppu ja lomat), kun lapset eivät tee mitään kovin suttuista tai hikistä hommaa, ei käydä joka ilta suihkussa. Pesevät peppunsa bideellä ja naamansa/kainalonsa lavuaarissa.
Mutta tarha-, harrastus-, kyläily- ja koulupäivinä käyvät kyllä pikasuihkussa iltaisin. Hiuksia eivät joka kerta pese shampoolla, vaan huuhtovat vedellä. Syynä juurikin nuo täit, kihomadot ja muut.
Itsekin olen töissä, jossa joudun (toisten) lasten koskettelemaksi, ja käyn samalla tavalla suihkussa joka ilta. Ihan juuri siksi, etten saa loisia ja tauteja.
Loisia ei voi välttää pesemällä, nuo tarttuu hetkessä kun on sopiva kontakti, esim. kihomadot lapsen kädestä toisen lapsen käteen ja siitä suuhun. Kaikki tapahtuu muutamassa minuutissa.
Toki näin, mutta pitää tietysti arjessa muutenkin välttää likaisilla käsillä syömistä tai hiusten ja takkien yms. pääkosketusta. Ja käytetyt vaatteet pesuun, niin täit ei pääse leviämään kodin tekstiileihin.
Meillä on toisella lapsella ihotauti, joka vaatii kevyen suihkuttelun aamuin illoin ja rasvauksen päälle, jotta pysyy kurissa. Toinen lapsi terve, hänen kanssaan en kyllä välittäisi, vaikka joskus jäisikin iltapesut vähemmälle. Hampaat nyt olisi hyvä pestä, mutta satunnaisesti ei senkään väliinjättö tapa.
Rauhoitu ap.
Ap, kerro sille mummille teidän rutiineista ja aikatauluista. Helpottaa teitä kaikkia, jos asiat tehdään joka paikassa abouttiarallaa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näin, mutta pitää tietysti arjessa muutenkin välttää likaisilla käsillä syömistä tai hiusten ja takkien yms. pääkosketusta. Ja käytetyt vaatteet pesuun, niin täit ei pääse leviämään kodin tekstiileihin.
Täit muuten viihtyvät parhaiten puhtaassa. Likaisessa eivät pärjää ollenkaan niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täit ja kihomadot eivät lähde suihkussa eivätkä hiustenpesussa. Suihku ja hiustenpesu eivät edes ennaltaehkäise täitä ja kihomatoja. Pidä huoli, ettei teidän perheestänne tule täiden ja kihomatojen levittäjä, hanki tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täit muuten viihtyvät parhaiten puhtaassa. Likaisessa eivät pärjää ollenkaan niin hyvin.
No näinhän ne täinystävät valistavat. Mutta miksi esim. sodassa korsuoloissa miehet kuhisivat täistä? Tai miksi köyhissä oloissa slummeissa on täitä?
Olisiko kuitenkin kiinni siitä likaisuudesta.
Ja toinen mantra on se, että "eipä ole allergioita, kun elää liassa ja siivoaa harvemmin." Hm, olen törmännyt henkilöihin, joilla on astmaa ja allergiaa suttuisesta kodista ja kotieläimistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täit ja kihomadot eivät lähde suihkussa eivätkä hiustenpesussa. Suihku ja hiustenpesu eivät edes ennaltaehkäise täitä ja kihomatoja. Pidä huoli, ettei teidän perheestänne tule täiden ja kihomatojen levittäjä, hanki tietoa asiasta.
Kyllä sillä voi estää niitä munia tarttumasta. Kun heittää vaatteet pyykkiin ja pesee kotiin tullessaan kädet on jo puolet pienempi riski. Toki sitten ne lyhyet kynnet ja muu hygienia vielä päälle.
Mua mietityttää tämä: ei lasta nyt kai tartte päästä varpaisiin pestä päivittäin. Naama ja kädet ja hampaat illalla, ja puhtaat vaatteet, jos eilisissä on tahroja tai selkeästi vaikka hihansuut likaiset. Mutta lapset eivät hikoile aikuisten tapaan, joten joka toinen tai kolmaskin päivä pesemistä riittää, ja hiukset ehkä kerran viikossa eikä välttämättä edes shampoolla. Itsekin pesen hiukset vain joka toinen päivä. Periaatteen vuoksi pesemistä en oikein ymmärrä.
Meilläkin mummolassa jää hampaat joskus pesemättä ja yöllä juotetaan 2 vuotiaille vielä maitoa, mutta blaah. Jos parin kk välein käy siellä yölylässä niin aivan yks hailee, tykkää kuitenkin siellä olla.
Jaa. Minä luulin että tällä puhutaa ruokailusta ja vessarutiineista.
Täytyypä kysyä tyttäreltä että toivooko lastaan pestävän paremmin.
Muumimummi kirjoitti:
No, tällä mummolla on tilanne toisinpäin. Siis lasten vaatteet ovat aina likaisia ja varavaatteita puuttuu tai ovat tosi outoja. Esim liian pieniä tai pelkkiä paitoja ja sukat aina eri paria. Kaikki vaatteet, mitä olen ostanut, katoavat jonnekin, en niitä enää koskaan lasten päällä näe ja sitten on niitä outoja liian pieniä tai liian isoja virttyneitä vaatteita. Hammasharja saattaa unohtua yökylään tullessa, joten olen ostanut luokseni varaharjat. Vaippaikäiselle ei huomata laittaa vaippoja mukaan, joten minulla on niitäkin. Emme suihkuttele välttämättä joka päivä esim talvella, mutta tarpeen mukaan kylläkin. Kädet pestään sisään tullessa ja ennen ruokaa ja hampaat iltaisin.
Ne vanhemmat käyttää huumeita, ovat myyneet sun ostamat vaatteet.
Ymmärrän kyllä pointtisi mutta eiköhän yhden yön selviä ilman suihkuakin. Puhtaat vaatteet on toki eri asia, voisithan sanoa mummolle että vaikka lapset vaatisivat niin aamulla aina uudet ja puhtaat vaatteet päälle.
Ei meidänkään lapset käy mummolassa suihkussa, on se sellaista puljaamista liukkailla lattioilla pienten lasten kanssa että ymmärrän hyvin ettei meidän polvivaivainen mummo mielellään tee sitä, emme ole edes pyytäneet.
Toisaalta, kuten moni on todennutkin että melko pieni hinta siitä että lapsillasi on kivaa ja te saatte lapsivapaata aikaa :). Anna asian olla, pistä lapset suihkuun heti kotona ja vaatteet pesuun.
Alle murrosikäisellä hiukset rasvoittuu 3 päivässä? Tuo ei ole normaalia. Pikkulapsen hiuksia ei edes saisi shampoopestä monta kertaa viikossa.