Mummo ei mielestäni huolehdi tarpeeksi hyvin hygieniasta hoitaessaan lastenlapsia
Tämä on hieman kiusallinen ja hankala tilanne johon toivoisin vinkkejä. Eli mummo joka tykkää hoitaa lastenlapsia ja jota lapsetkin rakastavat ylikaiken ei ole turhan tarkka käyttämään lapsia pesulla kun ovat yökylässä mummolassa. Saattaa olla tilanne että hakiessa on samat vaatteet päällä kuin viedessä, mutta likaantuneena. Aina on pakattuna kuitenkin varavaatetta että siitä ei ole kiinni. Lapselta kun kysyy kävittekö saunassa tai suihkussa vastaus on ei. Kuitenkin ulkoilevat paljon jne, niin minusta olisi ihan ehdotonta että illalla käydään pesulla ja pistetään puhtaat vaatteet päälle. Miten voisi mummoa loukkaamatta sanoa asiasta? Harmittaa tämä asia oikeesti tosi paljon, kun tuntuu että kohta ei halua edes viedä lapsia sinne ainakaan yökylään.
Kommentit (141)
Kovin on tarkkaa. Meillä ei lapset käy läheskään joka päivä suihkussa, puhtaat vaatteet vaihdetaan kuitenkin joka päivä, käsiä pestään monta kertaa päivässä ja hampaat aamuin-illoin. Hyvin ovat pärjänneet, ei ole allergioita eikä astmoja. Pieni koirakin on mukana sotkemassa :).
Eli nyt kyllä sallisin mummolle tuon vapauden, pesette itse sitten kotona vaikka kahteen kertaan. Ilmainen ja ilmeisesti muuten hyvä hoitaja kuitenkin?
Näissä jutuissa on pistänyt silmään tuo, että joskus se ongelma on koko mummola. Eli mummo itse on jo niin piipussa ettei kodin perus/ylläpitosiivous enää onnistu syystä tai toisesta. Kuinka mahdotonta se olisi hoidella hommia vastavuoroisuusperiaatteella? Kysäistä mummolta että kun muksu kuitenkin myllää siellä paikat hyrskyn myrskyn, niin muksun vanhempi vastineeksi hoidosta ja viihteestä voisi vaikka siivota? Näin ei syyllistetä mummoa sottapytyksi ja vanhempi saa mielenrauhan vierailun ajaksi, puhumattakaan siitä mummosta joka varmasti on tyytyväinen pienestäkin avusta.
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa on pistänyt silmään tuo, että joskus se ongelma on koko mummola. Eli mummo itse on jo niin piipussa ettei kodin perus/ylläpitosiivous enää onnistu syystä tai toisesta. Kuinka mahdotonta se olisi hoidella hommia vastavuoroisuusperiaatteella? Kysäistä mummolta että kun muksu kuitenkin myllää siellä paikat hyrskyn myrskyn, niin muksun vanhempi vastineeksi hoidosta ja viihteestä voisi vaikka siivota? Näin ei syyllistetä mummoa sottapytyksi ja vanhempi saa mielenrauhan vierailun ajaksi, puhumattakaan siitä mummosta joka varmasti on tyytyväinen pienestäkin avusta.
Niinpä. Tosi kiva, piipussa oleva mummo hoitaa vielä penskatkin, ilmaiseksi tietysti, ja kiitokseksi saa haukut epähygieenisyydestä, kun ei täytä standardeja. Mummoressu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös hygienian puute yksi syy (muitakin on), miksi lapsia ei mummolaan viedä. Mummo kyllä veisi suihkuun, mutta suihkussa jalat jää kiinni lattiaan. Viimeksi kun käytiin, meidän 4-vuotias alkoi vessassa itkeä, kun vessassa haisi niin pahalle, eikä suostunut käymään pöntöllä. En kyllä jättäisi sinne mitään elollista.
Hoidon vastikkeeksi voisit maksaa mummolle siivoojan esim: 2xkuussa.
Minkä hoidon vastikkeeksi? Tuossahan lukee, että lapsia ei viedä mummolaan.
Ja tuolla mummolla on varmasti paremmin varaa maksaa siivoojasta kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mummolla ei enää kodin hoitaminen onnistu, niin onko järkevää ainakaan kovin pieniä lapsia laittaa sinne hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa on mummolan säännöt. Kunnioita niitä tai älä vie lapsia sinne hoitoon.
Lapsen etu on mummolan sääntöjä tärkeämpi.
Kuinkahan se mummojen oma hygienia? Eikö normaali ihminen edes vähän peseydy joka päivä?
Lapsen edusta päättävät huoltajat. Jos mummon hoito ei kelpaa, hankitte hoitajan muualta.
Olemme hankkineet, silloin harvoin, kun on ollut tarpeen. Tästä toki ollaan saatu haukut päin naamaa sekä mummo mustamaalaa perhettämme sääliä kerjäten, kun hän "ei kelpaa" hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös hygienian puute yksi syy (muitakin on), miksi lapsia ei mummolaan viedä. Mummo kyllä veisi suihkuun, mutta suihkussa jalat jää kiinni lattiaan. Viimeksi kun käytiin, meidän 4-vuotias alkoi vessassa itkeä, kun vessassa haisi niin pahalle, eikä suostunut käymään pöntöllä. En kyllä jättäisi sinne mitään elollista.
Aattele, mä oon joskus kuullut että jotkut auttaa ihmisiä pyyteettömästi, siis saamatta mitään vastapalkaksi. Ihan auttamisen ilosta 😮
Voivoi. Olisit iloinen että mummo ylipäätään on olemassa lapsillesi.
Mä en ymmärrä miks ne lapset pitää joka päivä käyttää suihkussa ja joka päivä vaihtaa vaatteet. Esimerkiks viikonloppu menee musta lapsilla ihan hyvin suihkussa käymättä ja samoilla vaatteilla, jos nyt ei oo suurempia tahroja vaatteisiinsa saanu. Lapset ei tarvi jokapäivästä suihkua tai vaatteiden vaihtoa kuten aikuiset, koska he eivät hikoile, eivätkä rasvoitu samalla tavalla. Jos lapsi on hirveän hiekkainen tai kurainen, niin sitten käskisin suihkuun, en jos leikkiminen on ollut siistiä leikkiä nurmikolla. Lisäksi elinympäristön steriiliys aiheuttaa ongelmia myöhemmin, on todettu että se saattaa johtaa allergioigin ja vastustuskyvyn alenemaan. (Lähde Duodecim)
Mä haluaisin kuulla mummojen näkökulmia ja kokemuksia. Oikeanlainen mummous kuulostaa nimittäin ihan äärettömän stressaavalta. Oma lapsi on kohta aikuinen, ja vaikea tässä on mitään sulopalleroita odottaa, jos edessä on taas uusi kierros työleiriä, velvollisuuksia ja sosiaalisia pakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, mä oon joskus kuullut että jotkut auttaa ihmisiä pyyteettömästi, siis saamatta mitään vastapalkaksi. Ihan auttamisen ilosta 😮
Kyllä mä autan ihmisiä ihan auttamisen ilosta. Mutta en tuota mummoa, koska siitä ei saa mitään muuta kuin pahan mielen (olen yrittänyt, en tee samaa virhettä toistamiseen).
Vierailija kirjoitti:
Voivoi. Olisit iloinen että mummo ylipäätään on olemassa lapsillesi.
Mä toivoisin, että lasteni toinen mummo ymmärtäisi jättää perheemme rauhaan. Yksikään lapsi ei tarvitse ilkeää, narsistista mummoa. Enempi tuosta on harmia kuin iloa. Tai siis iloa tuosta ei ole ollut koskaan, eikä apua.
Hyi, eipä ihme että tuolla näkee likaisia lapsia. Olen ihmetellyt, miksi joillakin lapsilla on likainen naama, pitkät kynnet, vaikkuiset korvat, takkuiset hiukset (tytöt varsinkin), ja yllä likaiset nuhruvaatteet. Räkä valuu nenästä, muttei tajuta niistää. Tuollaisena en lähtisi minnekään julkiselle paikalle. Mutta eihän se lapsi sitä ymmärrä, vaan pitää normaalina.
Jotkut vanhemmat ei tajua myöskään pestä lapsen ulkovaatteita tarpeeksi usein - karseita paskaisia toppatakkeja näkee ihmisten ilmoilla. Samat lapset kulkee joka päivä piintyneissä toppiksissaan ja linttaan astutuissa kuomissaan. Surullista.
En yhtään ihmettele, miksi tarhat ja koulut on täynnä täi- ja kihomatoepidemioita. Eihän tuollaisten vanhemmat tajua, että sellaisiakin voisi olla olemassa tai jaksa vaivautua edes hoitamaan niitä pois.
Ehkäpä ap:n mummo on aikanaan kasvattanut samanmoisia lapsia? Vai onko hän dementoitunut tai väsynyt?
Minusta on normaalia, että joka päivä käydään pesulla ja laitetaan puhtaat vaatteet, mikäli vanhat on likaiset. En halua, että lapsenikaan kulkevat kotona tarha- tai kouluvaatteissa, joissa peuhaavat siellä täiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks ne lapset pitää joka päivä käyttää suihkussa ja joka päivä vaihtaa vaatteet. Esimerkiks viikonloppu menee musta lapsilla ihan hyvin suihkussa käymättä ja samoilla vaatteilla, jos nyt ei oo suurempia tahroja vaatteisiinsa saanu. Lapset ei tarvi jokapäivästä suihkua tai vaatteiden vaihtoa kuten aikuiset, koska he eivät hikoile, eivätkä rasvoitu samalla tavalla. Jos lapsi on hirveän hiekkainen tai kurainen, niin sitten käskisin suihkuun, en jos leikkiminen on ollut siistiä leikkiä nurmikolla. Lisäksi elinympäristön steriiliys aiheuttaa ongelmia myöhemmin, on todettu että se saattaa johtaa allergioigin ja vastustuskyvyn alenemaan. (Lähde Duodecim)
Talvella ei jokapäiväinen suihku ole tarpeen, kesällä ainakin meillä on. Ulkoillaan paljon, ja hiekkaa ja muuta likaa on. Ei hinkata saippualla jokaista neliösenttiä, mutta irtolika suihkutellaan pois. Tukka pestään tarvittaessa, eli melkein joka päivä. Toki niillä lapsilla, jotka kesällä ovat lähinnä sisätiloissa pleikkarin ohjain kädessä, ei tällaista tarvetta ole.
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
Jaa... Ajattelin otsikosta, että kyse on siis jostain todellisesta epähygieniasta. Mutta jos lapsi ei yhtenä tai kahtena päivänä käy suihkussa, niin ei todellakaan ole haitaksi. Ellei nyt tyyliin ole yrjönnyt ja paskonut päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään normi että lapsetkin käy suihkussa päivittäin?
Ei. Pari kertaa viikossa riittää, jos ei ole likainen. Jos on likainen, tarpeen mukaan.
Meillä tehtiin just kevätpölyaikaan pihahommia, vain tuolloin on tuntunut olevan suihku tarpeen päivittäin.
En tiedä, onko tekemistä asian kanssa, mutta ei allergioita eikä useimmilla talvikausilla ainoatakaan virusta. Käsihygienia toki hoidetaan.
Miksi tästäkin asiasta ei voi sanoa sille mummolle itselleen vaan pitää täällä marista? Taita olla keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
No meillä kotona ollessa (viikonloppu ja lomat), kun lapset eivät tee mitään kovin suttuista tai hikistä hommaa, ei käydä joka ilta suihkussa. Pesevät peppunsa bideellä ja naamansa/kainalonsa lavuaarissa.
Mutta tarha-, harrastus-, kyläily- ja koulupäivinä käyvät kyllä pikasuihkussa iltaisin. Hiuksia eivät joka kerta pese shampoolla, vaan huuhtovat vedellä. Syynä juurikin nuo täit, kihomadot ja muut.
Itsekin olen töissä, jossa joudun (toisten) lasten koskettelemaksi, ja käyn samalla tavalla suihkussa joka ilta. Ihan juuri siksi, etten saa loisia ja tauteja.
Siis apua :D
Jos käyttää samoja vaatteita pari päivää niin tarkoittaa että kulkee paskaisissa vaatteissa ?! Te ette sit oikeita paskaisia vaatteita oo nähneet :D