Mummo ei mielestäni huolehdi tarpeeksi hyvin hygieniasta hoitaessaan lastenlapsia
Tämä on hieman kiusallinen ja hankala tilanne johon toivoisin vinkkejä. Eli mummo joka tykkää hoitaa lastenlapsia ja jota lapsetkin rakastavat ylikaiken ei ole turhan tarkka käyttämään lapsia pesulla kun ovat yökylässä mummolassa. Saattaa olla tilanne että hakiessa on samat vaatteet päällä kuin viedessä, mutta likaantuneena. Aina on pakattuna kuitenkin varavaatetta että siitä ei ole kiinni. Lapselta kun kysyy kävittekö saunassa tai suihkussa vastaus on ei. Kuitenkin ulkoilevat paljon jne, niin minusta olisi ihan ehdotonta että illalla käydään pesulla ja pistetään puhtaat vaatteet päälle. Miten voisi mummoa loukkaamatta sanoa asiasta? Harmittaa tämä asia oikeesti tosi paljon, kun tuntuu että kohta ei halua edes viedä lapsia sinne ainakaan yökylään.
Kommentit (141)
Aloin miettiä sitä, kun lapsena itse olin mummulassa. Kyllä siellä peseydyttiin joka päivä, ja vaatteet vaihdettiin, jos ne olivat likaiset. Mun mummu oli tsaarin vallan aikana syntynyt, mutta silti ymmärsi hygieniasta paljonkin. Ja onhan sitä itselläkin kivempaa, kun on puhdas...
Onneksi mun lapset niin isoja, ettei tarvi niitä viedä enää hoitoon mummoloihon. Aiemminkin vaan kerta vuodessa, kun oli aina niin vaikeeta.
Äitini ylpeili, ettei lapseni tarvinneet kertaakaan zylitolia ruuan päälle. Juuei pessy hampaitakaan.
Anoppi oli mulle vihainen, kun mä en kylvettänyt pikkuvauvojs joka ilta. Parhaimmillaan pesin vauvanpyllyä parikyt kertas päivässä ja välillä pikasuihku. Tosin, kun lapset oli anoppilassa, niin ei niitä pesty ollenkaan, ehkä kädet isommasta liasta.
Mä kyllä ymmärrän aloittajaa. Meillä on totuttu siihen, että lapsi käy pesulla päivittäin. Kädet, kasvot, jalat, alapesu ainakin. Ja vaihtaa puhtaat alusvaatteet/yöpuvun yöksi.
No, laitoinpa lapseni yökylään 300 kmn päähän kolmeksi yöksi ystävälle, jolla itsellään on kolme lasta. Kun sitten hain lapsen, hänellä oli samat vaatteet, hiukset rasvaiset, pesulla ei oltu käyty kertaakaan. Totesin, että nämä kyläilyt hoidetaan jatkossa niin, että olen itse mukana.
Ymmärrän että kyrsii, mutta onneksi on vain satunnaista.. meillä mieheni lapsi käy joka toinen vkl ja äitinsä luona hygienia on aina ollut teidän mummon tyylistä. On muuten aika haastava opettaa hieltä ja ties miltä ruumiineritteiltä haisevaa teiniä peseytymään ja vaihtamaan vaatteet, kun ei ole sitä pienenä oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän aloittajaa. Meillä on totuttu siihen, että lapsi käy pesulla päivittäin. Kädet, kasvot, jalat, alapesu ainakin. Ja vaihtaa puhtaat alusvaatteet/yöpuvun yöksi.
No, laitoinpa lapseni yökylään 300 kmn päähän kolmeksi yöksi ystävälle, jolla itsellään on kolme lasta. Kun sitten hain lapsen, hänellä oli samat vaatteet, hiukset rasvaiset, pesulla ei oltu käyty kertaakaan. Totesin, että nämä kyläilyt hoidetaan jatkossa niin, että olen itse mukana.
Voi ei... Kyllä lapset pitäisi pestä iästä huolimatta joka päivä. Mun teini tuli yökylästä (olu yli vuorokauden), niin kukaan heistä ei käynyt suihkussa ja teini halusi heti suihkuun kotiin tullessaan. Tuo perhe käyttää pyykinpesussa jotain haisevaa omoa, joten tyttärenikin lemusi myös omolta, vaikka käyttikin omua vaatteitaan.
Mummi on omat lapsensa hoitanut, joten hän ei ole lastesi hoitaja. Hoida ihan itse lapsesi ja tavatkaa vaikka kahvilassa tai ravintolassa, jonne viette mummon hemmotteltavaksi.
Hoh hoh, mitenhän sitä selvisi hengissä 70-luvun lapsena Lapin perukoilla, kun vessa oli ulkovessa, likaämpäriin heitettiin kaikki biojäte ja päälle öisin pissattiinkin ja se sitten kiikutettiin tunkiolle, sauna oli vähän kulahtanut puusauna, jossa käytiin kerran tai max. kahdesti viikossa, kaivovettä juotiin kaikki samalla kauhalla, käsiä pestiin vain, jos ne olivat oikeasti likaiset ja niin edelleen ja niin edelleen!
Ja terveitä oltiin, tosin rokotukset oli tietysti paikallisesta neuvolasta saatu. Ruoan suhteen noudatettiin yleisiä ohjeita (poro ja riista pakastettiin nopeasti, kalat käsiteltiin ja suolattiin oikein loisten varalta, mutta esim. suolistettuja riistalintuja roikotettiin ovenpielessä ulkona pitkäänkin, eikä se aitan seinustalla kuivattu kuivalihakaan mitään kovin hygieenistä tavaraa takuulla ollut). Flunssaa oli äärimmäisen harvoin. Itse sairastin muutaman lastentaudin, mutta sain jokaisen niistä vieraillessani "hygieenisissä oloissa" asuvien ja elävien tuttujen luona Etelä-Suomessa. Allergioita minulla ei ole ollut koskaan.
Eli noihin aikoihin verrattuna nykymeno vaikuttaa kyllä ajoittain melko hysteeriseltä hyysäämiseltä, joskin kyllähän nykylapsen vatsa olisi väistämättä jonkin aikaa sekaisin, jos se reppana oman lapsuuteni "alkukantaisiin" oloihin suoriltaan heitettäisiin.
Haisulimummot kirjoittelee rasva tukasta valuen 😷
Ihan sama, jos joskus viimetuhannella jynssättiin porukka puhtaaksi kerran tai kaksi viikossa. Nykyään ei enää kuulu haista. Jopa atoopikot käy pesulla joka päivä, kun nykyään tiedetään ihorasvan härskiintyvän ja aiheuttavan pahempia oireita, jos päivittäinen pesu jätetään välistä. Jynssätä ei tarvi!
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ystävän etu. Ehkä tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös hygienian puute yksi syy (muitakin on), miksi lapsia ei mummolaan viedä. Mummo kyllä veisi suihkuun, mutta suihkussa jalat jää kiinni lattiaan. Viimeksi kun käytiin, meidän 4-vuotias alkoi vessassa itkeä, kun vessassa haisi niin pahalle, eikä suostunut käymään pöntöllä. En kyllä jättäisi sinne mitään elollista.
Hoidon vastikkeeksi voisit maksaa mummolle siivoojan esim: 2xkuussa.
Mummolassa säilytetään kynsileikkurit samassa laatikossa, keittiössä missä haarukat ja kahvilusikat ovat. "metallia siis säilytetään samassa laatikossa..." Mummolla on paha kynsisieni. Porukat käyvät vessassa ja eivät pese käsiään, siitä sitten ruokapöytään ja leikkeleet yms kaivetaan käsin sieltä paketista leivän päälle. Välillä ovat paskataudissa ja eivät ilmoita siitä mitään.
Mitäs teillä? Ai lapset ei pääse suihkuun?.. Jepjeps
Meillä muksut käy pesulla kaks kertaa viikossa, kesällä useammin eikä mitään vahinkoa ole ikinä tapahtunut. Nyt teinit käyvät toki joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään normi että lapsetkin käy suihkussa päivittäin?
Kesäkautena ainakin ajoittain meillä, muulloin harvemmin. Futistreenejä, ratsastustunteja, metsässä tuntikausia leikkimistä... punkkikautena varsinkin oon aika tarkka, samalla se suihku menee kun itsekin käyn pesulla.
Luuletko, että suihkussa käyminen poistaa PUNKIT? No ei todellakaan poista ensimmäistäkään. Jos oikeasti haluat olla tarkka punkkiaikana, niin pidät punkkisyynin joka ilta. Suihkussa käyminen on aivan turha rituaali tähänkin asiaan.
Ihminen on selvinnyt kivikaudestakin, lapset ei kahdesta yöstä.
"Ei huolehdi hygieniasta"?? Eli siis mummukka haisee, ei pese hampaitaan jne.? Näinhän tuollainen otsikko luetaan.
Mummo taitaa seurata tarkkaan suosituksia.
https://www.stara.fi/2017/01/26/suihkussa-ei-saisi-kayda-joka-paiva/
https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/kuinka-usein-tulisi-…
Kaiken huipuksi mummolasta taisi tulla liian onnellinen lapsi kotiin. 😄 Minulla ei ole tullut mieleenkään pestä lapsia joka ilta. Puhtaita vaatteitakaan ei joka päivä vaihdeta. Samalla tavalla kasvatan lapset kuin minut on kasvatettu. Terveitä, hyvinvoivia ja älykkäitä heistä on näyttänyt tulevan ilman jokailtaista suihkua. Ap, stressaaminen ei tee hyvää ihmiselle. Rentoudu vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään normi että lapsetkin käy suihkussa päivittäin?
Kesäkautena ainakin ajoittain meillä, muulloin harvemmin. Futistreenejä, ratsastustunteja, metsässä tuntikausia leikkimistä... punkkikautena varsinkin oon aika tarkka, samalla se suihku menee kun itsekin käyn pesulla.
Luuletko, että suihkussa käyminen poistaa PUNKIT? No ei todellakaan poista ensimmäistäkään. Jos oikeasti haluat olla tarkka punkkiaikana, niin pidät punkkisyynin joka ilta. Suihkussa käyminen on aivan turha rituaali tähänkin asiaan.
Mietin samaa, liekö uskossaan vahva... Eiköhän tuo kuitenkin pese(tä) pennut punkkisyynin jälkeen kun ovat valmiiksi alasti. Ehkä hikisiäkin treenien jälkeen.
Tämä hygieiavouhotus on lähinnä pätemistä. Yritetään olla hienoja, kun peseydytään maanisesti. Ollaan muita parempia ja arvostellaan niitä joilla on tässäkin asiassa tolkku ja järki mkana. Ei se sosiaalinen status pesemällä nouse.
Siis eikö ole ihan normaalia (jopa mummolassa) että edes alusvaatteet ja sukat vaihdetaan joka päivä? Hammaspesu aamuin illoin, kädet pestään ennen ruokailua jne? Jos mummeli ei tuota jaksa, niin ehkä yökyläilyjä hänen luokseen ei pitäisi tehdä?