Mummo ei mielestäni huolehdi tarpeeksi hyvin hygieniasta hoitaessaan lastenlapsia
Tämä on hieman kiusallinen ja hankala tilanne johon toivoisin vinkkejä. Eli mummo joka tykkää hoitaa lastenlapsia ja jota lapsetkin rakastavat ylikaiken ei ole turhan tarkka käyttämään lapsia pesulla kun ovat yökylässä mummolassa. Saattaa olla tilanne että hakiessa on samat vaatteet päällä kuin viedessä, mutta likaantuneena. Aina on pakattuna kuitenkin varavaatetta että siitä ei ole kiinni. Lapselta kun kysyy kävittekö saunassa tai suihkussa vastaus on ei. Kuitenkin ulkoilevat paljon jne, niin minusta olisi ihan ehdotonta että illalla käydään pesulla ja pistetään puhtaat vaatteet päälle. Miten voisi mummoa loukkaamatta sanoa asiasta? Harmittaa tämä asia oikeesti tosi paljon, kun tuntuu että kohta ei halua edes viedä lapsia sinne ainakaan yökylään.
Kommentit (141)
Ap, älä jumalauta kuvittele ilmaista mummoa palvelusväeksi! Olet niin niuho että oksettaa. Liika hygienia on pelkästään pahasta. Eri juttu jos mummulassa syötäisiin lattialta, se herättäisi kysymyksiä.
Miten lapsesi käyttäytyy mummolassa? Pistääkö hanttiin pesua ja pukemista? Mulla on sellainen kokemus, että en saanut lasta vaihtamaan vaatteita millään ja ei ollut edes pakannut oikein mitään vaihtovaatetta. Hampaat pakotin pesemään ja ostin hammasharjan. Oli mulla siis pari yötä. Mummonsa tuli hakemaan ja sanoin, että jos saisit vaatteet häneltä vaihdettua. Myöhemmin mummo kerto, ettei onnistunut, oli ruvennut riehumaan, kun oli moista ehdotettu. Ikinä en ole kohdannut niin epäsiistiä tyttöä.
Hanki lastenhoito maksullisena palveluna tai hoida itse.
Oikeesti, kuinka saastaisia ihmiset oikein ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks ne lapset pitää joka päivä käyttää suihkussa ja joka päivä vaihtaa vaatteet. Esimerkiks viikonloppu menee musta lapsilla ihan hyvin suihkussa käymättä ja samoilla vaatteilla, jos nyt ei oo suurempia tahroja vaatteisiinsa saanu. Lapset ei tarvi jokapäivästä suihkua tai vaatteiden vaihtoa kuten aikuiset, koska he eivät hikoile, eivätkä rasvoitu samalla tavalla. Jos lapsi on hirveän hiekkainen tai kurainen, niin sitten käskisin suihkuun, en jos leikkiminen on ollut siistiä leikkiä nurmikolla. Lisäksi elinympäristön steriiliys aiheuttaa ongelmia myöhemmin, on todettu että se saattaa johtaa allergioigin ja vastustuskyvyn alenemaan. (Lähde Duodecim)
Talvella ei jokapäiväinen suihku ole tarpeen, kesällä ainakin meillä on. Ulkoillaan paljon, ja hiekkaa ja muuta likaa on. Ei hinkata saippualla jokaista neliösenttiä, mutta irtolika suihkutellaan pois. Tukka pestään tarvittaessa, eli melkein joka päivä. Toki niillä lapsilla, jotka kesällä ovat lähinnä sisätiloissa pleikkarin ohjain kädessä, ei tällaista tarvetta ole.
Meillä lapset on ilmeisesti eri tavalla kasvatettuja kun pihalla ei möyritä hiekassa tai heitetä sitä toisten päälle niin että tukka täytyy joka päivä pestä. :) Ps. Ei edes omisteta pleikkaria, kun ei miehen kanssa ymmärretä mihin sellaista tarvii
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, kuinka saastaisia ihmiset oikein ovat?
En tunne kuin yhden perheen, jossa ei peseydytä joka päivä. Valitettavasti haisevat eikä ole oikein lapsilla kavereita. Yritin kerran äidille kauniisti puhua lasten ja heidän vaatteidensakin pesusta. Hän totesi säästävän luontoa ja kasvattavan lapsensa niinkuin hänet itsensäkin on kasvatettu. Mun mies ei päästä niitä enää meille sisälle, tuolitkin haisivat heidän kyläilynsä jälkeen.
Minkä kokoiset imettimet mummollasi on? Onko isot nännit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
No meillä kotona ollessa (viikonloppu ja lomat), kun lapset eivät tee mitään kovin suttuista tai hikistä hommaa, ei käydä joka ilta suihkussa. Pesevät peppunsa bideellä ja naamansa/kainalonsa lavuaarissa.
Mutta tarha-, harrastus-, kyläily- ja koulupäivinä käyvät kyllä pikasuihkussa iltaisin. Hiuksia eivät joka kerta pese shampoolla, vaan huuhtovat vedellä. Syynä juurikin nuo täit, kihomadot ja muut.
Itsekin olen töissä, jossa joudun (toisten) lasten koskettelemaksi, ja käyn samalla tavalla suihkussa joka ilta. Ihan juuri siksi, etten saa loisia ja tauteja.
Huhheijaa, en enää yhtään ihmettele että täit ja kihomadot jyllää, jos ihmisten ymmärrys on tätä luokkaa. Gsus sentään!!
Ps. Meillä lapset käyvät suihkussa jopa kahdesti päivässä, ajatelkaa! Ei ole allergioita, kummallakaan ei ikinä ainuttakaan korvatulehdusta ja flunssia 1-2 vuodessa. Eli ei todellakaan pilaa vastustuskykyä se, että on siisti ja puhdas.
En enää yhtään ihmettele että keskiverto lapsi haisee ja tyttäreni kavereilla on rasvaiset hiukset ja liasta tummuneet päälivaatteet. Ja että minua, mielestäni täysin normaaliin hygieniaan tottunutta on aina lähikontaktiin päässeet ihmetelleet, kun tuoksun ja maistun niin hyvältä. Tokihan vuorokauden pari samoissa kuteissa hautonut hikipylly on aromeiltaan ihan eri luokkaa.. onneksi omat lapseni nauttivat puhtaudesta ja käyvät ihan pyytämättä pesulla päivittäin sekä laittavat aina aamulla puhdasta ylle. Kyse on ihan jo kohteliaisuudesta muita ihmisiä kohtaan!
Mä ihmettelen, kuinka pienistä lapsista on kyse. Mun 3,5- ja 5-vuotiaat lapset käyvät ihan omaehtoisesti pesulla aamuisin ja iltaisin. Tarvitsevat vielä apua, mutta melkein kaiken pystyvät hoitamaan itse.
Hoida ite pentujesi pesut ja vaatteitten vaihdot tai tilaa hoitaja, kun olet itse viihteellä. Mummot ei ole sitä varten, että raatavat lapsiensa takia vielä vanhoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Hoida ite pentujesi pesut ja vaatteitten vaihdot tai tilaa hoitaja, kun olet itse viihteellä. Mummot ei ole sitä varten, että raatavat lapsiensa takia vielä vanhoinakin.
Entä jos mummo haluaa hoitaa lapsenlapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi mielestäni käydä pesemässä lapset iltaisin, ottaisi likaiset vaatteet kotiin pestäviksi. Asia ratkaistu. Ja siinä samalla voisi vaikka hieroa vähän mummon hartioita.
Ei ehdi, pitää maata hotelli Vantaassa jonkun möhömahan alla.
Eiku kyllä mä yleensä olen päällä. Hei laukkaa ratsu reima!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käydä joka päivä suihkussa? Jos ei ole likainen niin ei siihen ole tarvetta, iho vain kärsii siitä jatkuvasta läträyksestä. Tiedän muutaman lapsen joiden vanhemmat pakottavat lapset suihkuun joka ilta, ja monella on hilseilevä ja kutiseva iho.
No meillä kotona ollessa (viikonloppu ja lomat), kun lapset eivät tee mitään kovin suttuista tai hikistä hommaa, ei käydä joka ilta suihkussa. Pesevät peppunsa bideellä ja naamansa/kainalonsa lavuaarissa.
Mutta tarha-, harrastus-, kyläily- ja koulupäivinä käyvät kyllä pikasuihkussa iltaisin. Hiuksia eivät joka kerta pese shampoolla, vaan huuhtovat vedellä. Syynä juurikin nuo täit, kihomadot ja muut.
Itsekin olen töissä, jossa joudun (toisten) lasten koskettelemaksi, ja käyn samalla tavalla suihkussa joka ilta. Ihan juuri siksi, etten saa loisia ja tauteja.
Huhheijaa, en enää yhtään ihmettele että täit ja kihomadot jyllää, jos ihmisten ymmärrys on tätä luokkaa. Gsus sentään!!
Ps. Meillä lapset käyvät suihkussa jopa kahdesti päivässä, ajatelkaa! Ei ole allergioita, kummallakaan ei ikinä ainuttakaan korvatulehdusta ja flunssia 1-2 vuodessa. Eli ei todellakaan pilaa vastustuskykyä se, että on siisti ja puhdas.
Tuo on täysin nykypäivän tietämyksen vastaista. Kahdesti päivässä suihkuttelemalla tuhoaa vain ihon oman hyödyllisen bakteerikerroksen. Eri asia tietysti, jos on selvästi likainen, mutta normielämässä ei todellakaan ole hyötyä käydä kahdesti päivässä suihkussa. Mikäli näin kuitenkin haluaa toimia, ei ainakaan saisi käyttää saippuaa kuin kainaloihin yms. Älä viitsi olla ylihysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täysin nykypäivän tietämyksen vastaista. Kahdesti päivässä suihkuttelemalla tuhoaa vain ihon oman hyödyllisen bakteerikerroksen. Eri asia tietysti, jos on selvästi likainen, mutta normielämässä ei todellakaan ole hyötyä käydä kahdesti päivässä suihkussa. Mikäli näin kuitenkin haluaa toimia, ei ainakaan saisi käyttää saippuaa kuin kainaloihin yms. Älä viitsi olla ylihysteerinen.
Tähän vielä lisäyksenä, etten menisi tuolla tietämyksellä kauheasti taivastelemaan. Täiden tarttumiseen ei todellakaan mikään kahdesti päivässä suihkuttelu vaikuta.
Tuo on pientä. Meillä maatalon emäntä (aka mummo) ei ole niin någo nuuka hygieniasta.
Viikon reissuun varattuja vaihtovaatteita ei ole lainkaan otettu käyttöön, samoissa lähtöpäivän kledjuissa tulevat takaisin. Ei tämä vielä mitään, sillä mummo iloisesti NUOLEE voiveitset yms. ruoanlaitossa käytettävät välineet. Vauvana syötiin samasta lusikasta...
Jos maito vähän klimppiintyy, ei sen väliä, lettutaikinaan vaan. Vuoden tai kaksi vanhat itseleivotut piparit on ihan hyviä vielä.
Ovat nuo lapset vielä hengissä, mutta muutamat mahataudit on mummolassa mystisesti alkaneet.
Rakas on mummo lapsille ja mainio anoppi noin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi mielestäni käydä pesemässä lapset iltaisin, ottaisi likaiset vaatteet kotiin pestäviksi. Asia ratkaistu. Ja siinä samalla voisi vaikka hieroa vähän mummon hartioita.
Eiku kyllä mä yleensä olen päällä. Hei laukkaa ratsu reima!
Ja siitä viikkopesulle, ettei täit ja satiaiset tartu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa on mummolan säännöt. Kunnioita niitä tai älä vie lapsia sinne hoitoon.
Lapsen etu on mummolan sääntöjä tärkeämpi.
Kuinkahan se mummojen oma hygienia? Eikö normaali ihminen edes vähän peseydy joka päivä?
Olisikohan teidän perheessänne lasten edun mukaista ottaa heidät huostaan?
Kas kun äiti ei viitsi, eikä mummo selvästikään jaksa niitä hoitaa vaatimaasi leikkaussalihygieniaa noudattaen, ja sinulla on vielä tuo anaalinen persoonallisuuskin. Katso sanakirjasra, junthi.
Ei suoraan liity persläpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tämä "hyödyllisen bakteerikerroksen tuhoaminen" oikein sitten vaikuttaa, kun koko perheellä on hyvä iho eikä sairastellakaan? Lapset nyt jo teinejä eikä ole näkynyt ihottumia eikä finnejä. Ei kyse ole hysteriasta vaan siitä, että jokainen, pienikin lapsi, nauttii puhtaudesta. Jokainen tietää eron vastapestyihin vrs. käytettyihin lakanoihin sujahtamisessa. Tästä on kyse. Minä en sitä paitsi pakota lapsia suihkuun, ihan itse menevät.
t. Se jonka kotona suihkutellaan 1-2 krt päivä