Mummo ei mielestäni huolehdi tarpeeksi hyvin hygieniasta hoitaessaan lastenlapsia
Tämä on hieman kiusallinen ja hankala tilanne johon toivoisin vinkkejä. Eli mummo joka tykkää hoitaa lastenlapsia ja jota lapsetkin rakastavat ylikaiken ei ole turhan tarkka käyttämään lapsia pesulla kun ovat yökylässä mummolassa. Saattaa olla tilanne että hakiessa on samat vaatteet päällä kuin viedessä, mutta likaantuneena. Aina on pakattuna kuitenkin varavaatetta että siitä ei ole kiinni. Lapselta kun kysyy kävittekö saunassa tai suihkussa vastaus on ei. Kuitenkin ulkoilevat paljon jne, niin minusta olisi ihan ehdotonta että illalla käydään pesulla ja pistetään puhtaat vaatteet päälle. Miten voisi mummoa loukkaamatta sanoa asiasta? Harmittaa tämä asia oikeesti tosi paljon, kun tuntuu että kohta ei halua edes viedä lapsia sinne ainakaan yökylään.
Kommentit (141)
Tätä lukiessa nousee kiitollisuus omia vanhempia kohtaan, jotka mukisematta ottavat lapset luokseen jopa viikoksi kerrallaan, pesevät, syöttävät ja muutenkin huolehtivat lapsistani todella hyvin. Keksivät kaikkea pientä kivaa, retkiä jne lasten kanssa. Viihtyvät lapset ja isovanhemmat ainakin kertovat nauttivansa lasten seurasta. Tuskin valehtelevat, kun itse kyselevät koska seuraavan kerran saavat pikkuiset hoitoon.
Siis onko nykyään normi että lapsetkin käy suihkussa päivittäin?
Ai kamala, älä vaan laita lapsiasi partioon. Ne pienet partiolaiset 7-10, ovat jo 1-2 yön viikonloppu retkillä. Näillä retkillä ollaan yleensä todella paljon ulkona. Illalla toki johtajat kehoittavat menemään pesemään hampaat, mutta ei siinä vieressä seisota. Samaten aamulla kyllä lapset itse pukevat. Moni ei jaksa kaivaa puhtaita vaatteita, niin sitten viikonloppu mennään samoilla vaatteilla. Ja tiedätkö mitä, vaikka lapset ehkä ovatkin vähän likaisia, niin ovat he myös super onnellisia. Eikä kyllä kertaakaan ole yksikään vanhempi valittanut, että lapset ei ole suihkussa käynyt
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti totta taas tää meininki täällä, kaikkien mielestä on ihan ok että lapset laitetaan likaisina about suoraan hiekkalaatikolta sänkyyn ilman minkäänlaista peseytymistä ja aamulla samat paskavaatteet päälle uudestaan.
Mitä siinä on sitten niin kamalaa? Suunnilleen tuo meininki meillä oli lapsena. Hengissä selvittiin aikuisiksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti totta taas tää meininki täällä, kaikkien mielestä on ihan ok että lapset laitetaan likaisina about suoraan hiekkalaatikolta sänkyyn ilman minkäänlaista peseytymistä ja aamulla samat paskavaatteet päälle uudestaan.
Sama. Just se että jos vielä on vaihtovaatteet siinä vinkkinä, niin ei niitä turhaan oo pakattu. Meidän mummolassa on käytetty kolme päivää samoja sukkia "kun ei vaan tullut mieleen vaihtaa". Jos se ei ole aikuisillekaan normaalia, miksi sitä ei opeteta jo lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa on mummolan säännöt. Kunnioita niitä tai älä vie lapsia sinne hoitoon.
Lapsen etu on mummolan sääntöjä tärkeämpi.
Kuinkahan se mummojen oma hygienia? Eikö normaali ihminen edes vähän peseydy joka päivä?
Mummo on varmaan illalla jo aika rikki paimennettuaan pentuja koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään normi että lapsetkin käy suihkussa päivittäin?
Kesäkautena ainakin ajoittain meillä, muulloin harvemmin. Futistreenejä, ratsastustunteja, metsässä tuntikausia leikkimistä... punkkikautena varsinkin oon aika tarkka, samalla se suihku menee kun itsekin käyn pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa on mummolan säännöt. Kunnioita niitä tai älä vie lapsia sinne hoitoon.
Lapsen etu on mummolan sääntöjä tärkeämpi.
Kuinkahan se mummojen oma hygienia? Eikö normaali ihminen edes vähän peseydy joka päivä?
Lapsen edusta päättävät huoltajat. Jos mummon hoito ei kelpaa, hankitte hoitajan muualta.
Minä kun olin pieni, mummo pyyhki keittiö rätillä suun ja kädet, muistan vastenmielisen hajun. Terveenä pysyin. Jotkut vaatteet nyt, voi haloo!
Minäkin pakkaan tytölle aina vaihtovaatetta yms. mukaan kun menee mummilleen - ja tosi usein lapsi on samoissa vaatteissa kun haen. Kyse siis yhdestä yöstä.
Ja siis rehellisesti kysyn - mitä väliä? :D Kyllä itsekin ryönään kotona joskus pari päivää peseytymättä ja samoissa vaatteissa, enkä ole tähän ikään mennessä siitä kärsinyt.
Ihmettelisin, jos vaikka pissa tai kakka on tullut housuun ja silti olisi samat vaatteet päällä eikä peseydytty, mutta joku normaali ruoka- tai pihatahra? Ei ole niin justiinsa.
Turha puhtausintoilu altistaa allergioille. Ei ennenkään käyty kuin kerran viikossa saunassa ja silloin vaikdettiin puhtaat vaatteet. Näin minun lapsuudessani maalla. Kaikki sisarukseni ovat perusterveitä
ilman mitään allergioita. Antaa lasten olla välillä sottapyttyjäkin, se karaisee!
Senkin uhalla että kakkia saan niskaan... Omat lapsuudenajat on kuitenkin vielä mielessä. Ei meilläkään isovanhemmat olleet turhan tarkkoja hygieniasta. Iltaisin pestiin hampaat, huuhtaistiin jalat jos olin paljain jaloin ulkoillut, ja vaihdettiin yöpaita päälle. Joskus käytiin saunassakin, mutta harvemmin kun oli sähkösauna josta isovanhemmat eivät pitäneet kun "eihän siitä kunnon löylyjä saa". Aamulla herätessä laitettiin samat vaatteet kuin edellisenä päivänä, elleivät ne olleet selkeästi likaiset. Siis joku ruohotahra housunpolvessa tai puserolle tippunut mansikkaa oli vielä ok, muttei tietenkään enää jos oli maito- tai mehulasi kaatunut syliin. Hengissä olen vielä, vaikka usein vietin viikon, pidempäänkin mummolassa.
Ennemmin siis näkisin, että ellei lapselle ole tästä mitään haittaa, antaa niiden touhailla mummonsa kanssa. Vaatteita joutaa vaihtelemaan ja pesemään kotonakin, mummo ei ole maisemissa ikuisesti.
Meillä lapset käy kerran viikossa kunnolla kylvyssä, kesällä tehdään päivittäin pikainen iltasuihkutus. Peppu pestään tietysti monta kertaa päivässä, samoin käsiä ja kasvoja. Mutta en näe mitään mieltä esimerkiksi pienten lasten jatkuvassa hiusten pesemisessä. Ihan turhaa hommaa. Ja ei ole tauteja eikä loisia tullut.
Minkä pirun takia lapsia tarttis joka välissä jynssätä? Eihän se ole terveellistä aikuisillekaan.
Pesetkö, ap, pentujesi tukatkin joka ilta? EI KANNATA.
Kyllä olet kiittämätön, jos vaadit lapsillesi jotain täyttä kylvetystäkin anopiltasi. Naamat ja kädet tarpeen mukaan ja aamuin illoin riittää kyllä yökylässä. Joku pieni, kuiva likaläntti paidassa ei todellakaan vahingoita ketään, eri asia, jos on skeidat housuissa.
No, tällä mummolla on tilanne toisinpäin. Siis lasten vaatteet ovat aina likaisia ja varavaatteita puuttuu tai ovat tosi outoja. Esim liian pieniä tai pelkkiä paitoja ja sukat aina eri paria. Kaikki vaatteet, mitä olen ostanut, katoavat jonnekin, en niitä enää koskaan lasten päällä näe ja sitten on niitä outoja liian pieniä tai liian isoja virttyneitä vaatteita. Hammasharja saattaa unohtua yökylään tullessa, joten olen ostanut luokseni varaharjat. Vaippaikäiselle ei huomata laittaa vaippoja mukaan, joten minulla on niitäkin. Emme suihkuttele välttämättä joka päivä esim talvella, mutta tarpeen mukaan kylläkin. Kädet pestään sisään tullessa ja ennen ruokaa ja hampaat iltaisin.
Jos lapsi ei oikeasti ole likainen (päälle kaatunut maitolasi tai ryömitty mudassa), ei lapsellesi ole mitään haittaa yhdestä pesemättömyydestä.
Vaatteita olisi tarkoitus myös käyttää muutama päivä. Ne tulisi pestä vasta kun ovat oikeasti likaisia. Mikään tekstiili ei kestä, jos ne pestään jokaisen päivän käytön jälkeen. Hirveää veden ja vaatteiden tuhlausta!
Jos sängyssä samoissa lakanoissa nukutaan vain yksi yö tai pari yötä, ei pesemättömyydestä ole silloinkaan haittaa. Ei vaikka hiuksissa olisi vähän hiekkaa. Miksi ihmseessä pesemättömyys olisi yöllä jotenkin vaarallista?
No sehän on sitten ihan tavallinen mummi. Lähes poikkeuksetta hygieniasäädöt on vähän höölimmät mummojen hoitaessa. Ihan sama vessa-ja ruuanlaittotavoissa. Yleensä. Eivät ole niin tarkkoja. Minua ahdisti ennen tämä tosi paljon, mutta ei enää.
Nuo ulkoa saadut bakteerit ovat juuri niitä, joita lapsesi elimistö tarvitsee. Ne ehkäisevät autoimmunisairauksien syntymistä. Suomen ja Venäjän rajalla on maailman suurin elintasokuilu. Sama kuilu näkyy myös allergioissa ja autoimmunitaudeissa, joita on Suomessa monin kerroin enemmän. Kaikki autoimmunisairaudet eivät muuten ole lieviä tai vain vähän ongelmia aiheuttavia. Joukossa on sairastuneen pahasti invalidisoivia tiloja!