Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?
Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.
Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.
Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei tokikaan ole velvollisuutta huomioida tätä yhtä työkaveria. Mutta normaalin tunne-elämän omaava aikuinen pystyy asettumaan tämän yhden työkaverin asemaan ja ymmärtää, miksi työkaveria on alkanut AP:n toiminta nyppiä. AP rahtaa työpaikalle jatkuvasti kakkuja ym. leivonnaisia, joita tarjoilee kaikille muille paitsi tälle yhdelle. "Sori, nää ei käy sulle" on lause, jonka keliaakikko kuulee liian usein. Useimmat nielevät harminsa hiljaa itsekseen eivätkä pidä siitä melua.
Toinen asia on kontaminaatioriski. Ymmärrän hyvin, ettei AP halua tehdä myytäväksi gluteenittomia leivonnaisia. Sen sijaan olisi mahdollista tehdä leivonnaisia perunajauhosta. Näitä ei tarvitse markkinoida gluteenittomana, vaan kertoa että ainesosat eivät itsessään sisällä gluteenia mutta ne on valmistettu keittiössä, jossa valmistetaan myös vehnäpohjaisia tuotteita (ns. saattaa sisältää -varoitus). Todellisuudessa kotikeittiössä on täysin mahdollista tehdä riittävän gluteenittomia leivonnaisia, kun noudattaa normaalia hygieniaa eikä ota vehnäjauhoja esiin samaan aikaan kun leipoo gluteenitonta.
Teet todella turhaa työtä jos valmistat keliaakikoille gluteenitonta "saattaa sisältää" -merkinnällä. Hän kun ei todennäköisimmin sitä syö.
Söisitkö itse kakkua, jossa saattaa olla esim. rotanmyrkkyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa karmivinta on se, miten huolettomasti ap:ta kehotetaan vaihtamaan leipomukset gluteenittomaan kun "eihän se ole kuin jauhojen vaihto".
Juuri tuon takia itse en todellakaan uskalla syödä kenenkään kotonatekemiä gluteenittomia leipomuksia, kun oletus on ettei homma ole kuin jauhojen vaihto...
Moniko on kysynyt ap:lta esim. onko hänellä kiertoilmauuni? Jos sellaisessa olet paistanut gluteenileivonnaisia, pitäisi koko uuni tehopuhdistaa. Sama homma mikron kanssa. Kaikki ainekset, ruokasoodia myöten tulisi hommata erilliset gluteenitonta varten.
Homma ei todellakaan ole "vain jauhojen vaihto".
No, kaikki keliaakikot eivät ole näin superherkkiä. Minun lapsellani on keliakia ja hänen vasta-ainearvojaan seurataan säännöllisesti. Perheessä kenelläkään muulla ei ole keliakiaa, joten teemme sekä normileivonnaisia että gluteenittomia. Käytämme samoja valmistusvälineitä, astioita ja myös kiertoilmauunia. Joskus jopa paistamme siellä uunissa gluteenittoman pitsan yhtä aikaa normipitsan kanssa. Tästä huolimatta lapsen keliakiavasta-aineet ovat jo useita vuosia olleet aivan normaalilla tasolla ja kaikki muutkin oireet ovat pysyneet poissa.
...tai sitten vaan käynyt tähän mennessä tuuri.
Ja vaikka ouhutraisiin "eri herkkyksistä", niin liiketoiminnassa tulee mennä sen herkimmän mukaan. Jos maksan gluteenittomasta kakusta, niin en halua ikävää ylläriä siitä ettei kakku ollutkaan gluteeniton, kuten myyjä väitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.
Juuri näin! Miksi pitäisi varta vasten hankkia tai leipoa gluteenitonta. Vaikka se on jo moneen kertaan sanottu, niin on aivan eri asia tuoda "ylijäämiä", etteivät päädy roskiin, tai sitten tarjota esim. synttäreiden takia. Tällöin on kohteliasta varata jotain kaikille. Ei tulisi mieleenkään vaatia, että jonkun pitäisi leipoa minut silmälläpitäen.
Mä vien joskus töihin juhlien ylijäämätarjottavaa, joskus jotain muuta kierrätettävää (lasten vaatteita työkavereiden lapsille, kahvipusseja ja vanhoja lakanoita käsityönharrastajille, lukemiani pokkareita jne.). Yleensä jokainen hyötyy jotenkin joskus, mutta aina ei käy kaikki kaikille.
Itse olen allerginen enkä juuri koskaan voi syödä mitään työpaikalla tarjolla olevista jutuista. Itse en myöskään koskaan vie juhlista niitä minulle spesiaalisti tehtyjä kakkuja tai ruokia töihin. Ne syödään muun allergisen perheen kanssa kotona. Eli en voi itsekään syödä töihin tuomiani tarjottavia.
Meillä toimii tämä kierrättäminen aika hyvin työpaikalla, itse juuri sain lapselle pyörän täksi kesäksi työkaverilta.
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei tokikaan ole velvollisuutta huomioida tätä yhtä työkaveria. Mutta normaalin tunne-elämän omaava aikuinen pystyy asettumaan tämän yhden työkaverin asemaan ja ymmärtää, miksi työkaveria on alkanut AP:n toiminta nyppiä. AP rahtaa työpaikalle jatkuvasti kakkuja ym. leivonnaisia, joita tarjoilee kaikille muille paitsi tälle yhdelle. "Sori, nää ei käy sulle" on lause, jonka keliaakikko kuulee liian usein. Useimmat nielevät harminsa hiljaa itsekseen eivätkä pidä siitä melua.
Toinen asia on kontaminaatioriski. Ymmärrän hyvin, ettei AP halua tehdä myytäväksi gluteenittomia leivonnaisia. Sen sijaan olisi mahdollista tehdä leivonnaisia perunajauhosta. Näitä ei tarvitse markkinoida gluteenittomana, vaan kertoa että ainesosat eivät itsessään sisällä gluteenia mutta ne on valmistettu keittiössä, jossa valmistetaan myös vehnäpohjaisia tuotteita (ns. saattaa sisältää -varoitus). Todellisuudessa kotikeittiössä on täysin mahdollista tehdä riittävän gluteenittomia leivonnaisia, kun noudattaa normaalia hygieniaa eikä ota vehnäjauhoja esiin samaan aikaan kun leipoo gluteenitonta.
Ehkä se ero on juuri se, etten näe ap:n mitenkään erityisesti huomioivan työkavereitaan. Häenllä on ongelma. Liikaa kakkuja. Mihin laittaa ne? Roskiin? Vyötärölle? Halukkaiden suuhun? Missä on lähimmät halukkaat? Töissä. Vien ne sinne. Syökööt halukkaat ja loput roskiin. Kyllähän keliakikkokin saisi ottaa, mutta sattuneista syistä hän ei tietenkään halua ottaa. Kuten ehkä ei joku laihduttajakaan tai diabeetikko tai suolaisen ruuan ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tosi monissa kaupan tuotteissakin lue, että saattaa sisältää pieniä määriä sitä ja tätä. Sillä suljetaan pois se mahdollisuus, että joku voi väittää saaneensa allergisen reaktion jostain tuotteesta, jossa ei kuuluisi olla niitä allergisoivia ainesosia. Suojakeino siis.
.Ei, vaan se maininta on siinä ihan syystä. Tuotteita valmistetaan samoilla linjoilla, joten on mahdollisuus että esim fazerin sinisessä on jäämiä pähkinästä, sillä samalla linjalla on valmistettu pähkinäsuklaata.
Aivan. Kyllä minä tiedän tämän. Ja juuri siksi ne valmistajat ilmoittavat näin, koska sillä suojaavat sen, että heidän tuotteestaan mahdollisesti joku saa allergiareaktion ja syyttää valmistajaa. Jää siis täysin sen syöjän itsensä vastuulle, syökö vai ei. Koska se merkintä siellä oli. Suojaa tietenkin myös kuluttajaa, mutta ennen kaikkea valmistaja vapauttaa itsensä vastuusta. Eli niin kuin kirjoitit, se maininta on siinä ihan SYYSTÄ. Syy se on katsos sekin.
En edellenkään ymmärrä miksi joidenkin mielestä ap on jotenkin velkaa/ velvollinen tuomaan gluteenitonta tuolle ihmiselle. Enemmän ihmettelen, että miten on kehdannut ruikuttaa asiasta.
Miksi ei itse tuo kaikille sitä yhtä usein kuin ap tuo omia kakkujaan?
Sitten olis hänellekkin.
Menee varmaan noihin harjoitteluihin muutenkin kiitettävästi rahaa, että tuskin voittoa kauheasti lopullisesta tilauksesta jää. Pitäidikö sekin tuhlata ahneen työkaverin hyväksi?
Juhlatarjoilu tms. On ihan eriasia.
Tämä on vähän kuin jollain olisi liian runsaat eväät ja antaisi siitä muille ja joku allerginen alkaisi vaatia, että ens kerralla otat eväät joita hänkin voi syödä, kun niitä aina jää yli.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Jos itse olisin kakkumaakari, niin panotaisin nimen omaan gluteinittomiin tuotteisiin, koska se on nyt vähän muotia ja tilausta tuotteille on. Lopeta ennemin vehnäjauhojen käyttö keittiössä, niin välineet pysyy gluteinittomina.
Pakko olla provo, koska sun kakkufirmassa olisi erityyppinen valikoima ja sinähän tiedät mitkä kakut myyvät eniten? Eiköhän aappe konkurssinkin uhalla valmista juuri sellaisia kakkuja joita hän haluaa valmistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet todella turhaa työtä jos valmistat keliaakikoille gluteenitonta "saattaa sisältää" -merkinnällä. Hän kun ei todennäköisimmin sitä syö.
Meillä keliaakikko aivan itse tekee itselleen edellä kuvatulla tavalla näitä "saattaa sisältää" -leivonnaisia (koska kaikki kotikeittiössä saattaa sisältää gluteenia, jos keittiössä joskus on vehnäjauhojen kanssa touhuttu...). Hän myös silloin tällöin herkuttelee esim. Fazerin saattaa sisältää -suklaalla. Tästä huolimatta hänen keliakiansa on erinomaisessa hoitotasapainossa, ei mitään oireita eikä vasta-aineet ole koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä keliaakikko aivan itse tekee itselleen edellä kuvatulla tavalla näitä "saattaa sisältää" -leivonnaisia (koska kaikki kotikeittiössä saattaa sisältää gluteenia, jos keittiössä joskus on vehnäjauhojen kanssa touhuttu...). Hän myös silloin tällöin herkuttelee esim. Fazerin saattaa sisältää -suklaalla. Tästä huolimatta hänen keliakiansa on erinomaisessa hoitotasapainossa, ei mitään oireita eikä vasta-aineet ole koholla.
Se on oma valinta jos riskin ottaa. Kyllähän osa ihmisistä tupakoikin, vaikka tietää sen lisäävän riskiä vakaviin sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että sen gluteenittoman ihmisen elämä on muutenkin hankalaa rajoitteidensa vuoksi (eihän hän tahallaan ole sairastunut), joten olisihan se kohteliasta JOSKUS asettua hänen asemaan ja miettiä miltä HÄNESTÄ tuntuu ja ehkä JOSKUS huomioida myös hänet. Hyvältä ne kakut hänenkin suussaan maistuvat, ymmärrän kyllä että tulee paha mieli katsoa toisten herkuttelua kun itselle ei ole mitään. Ei ap:lla ole velvollisuutta aina leipoa hänelle omaa kakkua, mutta voisitko edes joskus huomioida jotenkin myös hänet?
Huoh. Sitähän sitä toivoisi ja varmasti ja kokemukseni mukaan 99% ihmisistä yleensä huomioi ja ottaa huomioon jos ja kun vain voi ja tietää etukäteen. - Ei välttämättä juuri Ap:n tapauksen kaltaisessa tilanteessa, jossa hänellä on kannettavana "kiltin ihmisen taakka." - Hän ilm. hieman potee syyllisyyttä, ettei ole tuota keliaakikkoa huomioinut. Toisaalta jos ja kun ollaan työyhteisössä, niin jos ja kun hän tällä tavoin yksi työntekijä ilahduttaa usein työkavereitaan, niin toki voinee kysyä, että pitäisikö työnantajan jossain vaiheessa vaikka hieman sponsoroida tilannetta ja valvoa, että kaikki työntekijät tulee kohdelluksi tasapuolisesti vai pidetäänkö normaalina, että yksi jää aina ilman herkkuja, muiden niitä saadessa. - Jonkun mielestä tämä tietysti kuullostaa sairaalta paapomiselta ja on sitä mieltä, että Ap saa itse valita kenelle tarjoa tai on tarjoamtta. No. Niin saa ja voi, mutta on asialla toinenkin puoli. Kuka ylipäätään haluaa joutua aina seuraamaan vierestä muiden herkutellessa? Tai kuka haluaa jäädä kuulematta viikon parasta juttua aina, vaikka muut saavatkin sen kuulla? Tai haluaako jokui jäädä aina ilman oikeutta esittää loma-ajoista toiveita, jos muut saavat, niitä esittää. Mitä yksityisiä toimia saa jakaa työajalla osan porukan kanssa ja milloin on ymmärrettä, että kyse on työajasta, eikä siitä, että työpaikalla vietetään "kakku kestejä", joihin kutsutaan kaikki uut paitsi se yksi, tai ainakin hänen annetaan aina ymmärtää, että ei kuulu joukkoon kun ei voi jakaa sitä, mitä muut saavat ja voivat kun on sairaus estää, niin tekemästä.
Ap:lle ja muille terveille kyse on vain leivonnaisista, mutta oikeasti kyse on isommista asioista. Jos oltaisiin koulussa eikä työpaikalla, puhuttaisiin kiusaamisesta. Ajatelkaa vaikka, että yksi lapsi tuo kouluun karkkia ja tarjoaa välitunnilla kaikille muille paitsi yhdelle, ihan jatkuvasti. Lapsi saa pahoittaa mielensä, aikuinen ei, vaikka ulkopuolelle jäämisen tunne on ihan yhtä paha.
Monellako työpaikalla työntekijät ovat lapsia?
Aikuinen kun kestää jo sen, ettei voi syödä sitä kermakakkua oman sairautensa takia.
Et vain halua ymmärtää. On kyse toisten ihmisten huomioonottamisesta. Ap tietää että työpaikalla on yksi keliaakikko, mutta ei suostu huomioimaan tätä tarjoiluissaan. Se on tietoinen valinta. Onko ap:lla joku todella hyvä syy sille ettei sitä yhtä voi huomioida? Tämä ap:n kaveri on jopa ääneen tuonut ilmi että harmi kun hänelle ei koskaan ole mitään kahvin kanssa.
Mikä estää häntä ostamasta kaupasta tuotteita ihan kuten ap:kin tekee? Vai onko ongelma, että joku muu saa nyt jotain ihan ilmaiseksi?
Kuinka paljon AP:n on harjoiteltava ihan tavallisen vehnäjauhokakun valmistusta? Jos harjoittelee lähinnä eri täytevaihtoehtoja tai koristeluja, niin olisi aivan mahdollista edes kerran huomioida tämä yksi työkaveri tekemällä harjoituskakku perunajauhoista. Jäisi sitten työkaverin omalle vastuulle maistaako vai eikö. Mutta jos AP ei halua tätä pientä vaivannäköä nähdä, niin sitten on joko kestettävä työkaverin kitinä tai heitettävä harjoituskakut roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin, että Suomessa on kiusaamiskulttuuri, joka johtuu epäsensitiivisyydestä ja tietynlaisesta kovuudesta. Kohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista pidetään heikkoutena ja lässyilynä.
Ymmärrän, että jos joskus harvoin tuo jotain ylijäämää töihin, ei se voi olla tietynlaista. Mutta ap kertoi tekevänsä kakkuja tilauksesta. Jos todella on niin, hän osannee tehdä myös erikoisruokavalioiden mukaisia leipomuksia ja tekee joskus myös niitä. Kaikissa kakuntekijöiden blogeissa joita olen lukenut, on ollut myös gluteenittomia ja maidottomia kakkuja, ne ovat ihan peruskamaa.
Se, että tämä yksi henkilö jää koko ajan ilman muiden nauttiessa, sulkee hänet pois ryhmästä useammalla kuin yhdellä tavalla. Itse esimiehenä joutuisin puuttumaan tuohon siten, että kieltäisin ap:ta tuomasta enää kakkujaan töihin, koska yksi jää aina tarjoomuksetta.
Onkohan esimiehellä valtuudet puuttua siihen, mitä ihmiset kahvitauolla kahvinsa kanssa nauttivat? Olen hieman eri mieltä tuosta asiasta. Ei hemmetti millään kahvipullalla ihmisiä "suljeta" mistään pois. Kyse on vaan siitä, että se yksi ei voi syödä sitä mitä muut.
Hajusteallergian ymmärrän, että silloin voi esimies puuttua asiaan, koska hengittämättäkään ei voi olla. Mutta pullat ja kakut voi jättää syömättä, jos ne ei itselle sovi.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aikuiset ihmiset! Niin monessa muussakin asiassa on jäätävä ilman. Milloin mistäkin syystä. Minä jäin lapsena välillä jopa ilman ruokaa, kun oltiin niin köyhiä.
Jos vapaaehtoisesti jotain ylimääräisiä leivonnaisiaan vie tarjolle, niin ne ottaa, ketkä voi ja muut ei. Voihan siellä olla joku sellainenkin, jolle ei vaan maun takia joku kelpaa, pitäiskö sen alkaa vaatia jotain muuta itselleen? Mua närästää ne kanelilla maustetut porkkanaleivokset, mitä toiset tuntuu rakastavan, enkä ikinä inahdakaan, että hei miksi ei mulle ole jotain muuta. Ei toisten velvollisuus ole minun makuasioistani huolehtia.
Entä jos joku leipoisi jatkossa vain ja ainoastaan kanelilla maustettuja porkkanaleivoksia? Ja ymmärräthän, että keliakia on elinikäinen sairaus, ei makuasia.
Niin meillä yksi työkaveri tekeekin. Jos hän jotain tarjolle tuo, niin ne on juuri näitä porkkanaleivoksia. Ja kaikki muut tykkää niistä myös kovasti. Minä jopa haistan aamulla, milloin on porkkanaleivoksia tuotu, niissä on niin voimakas se mausteiden tuoksu. Ei todellakaan haittaa minua. Minulla on aina jotain omaa itse tuotua enkä ole kenenkään toisen tarjoilujen varassa, ei ole kukaan muukaan meistä. Olisi naurettavaa ruveta tuollaisesta riskaamaan, tuohan on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oma valinta jos riskin ottaa. Kyllähän osa ihmisistä tupakoikin, vaikka tietää sen lisäävän riskiä vakaviin sairauksiin.
Sulla tais mennä pointti ohi... Nuo saattaa sisältää varoitukset on yritysten vastuunrajoituslausekkeita. Noin merkittyjen tuotteiden tutkitut gluteenipitoisuudet ovat olemattoman pieniä. Lähes mikä tahansa normaaliin elämään kuuluva toiminta kuten vaikka pyöräily on merkittävästi suurempi terveysriski. Kukin saa tietysti omaa elämäänsä hankaloittaa niin paljon kuin haluaa minimaalisten riskien välttämiseksi. Useimmat keliaakikot kuitenkin pysyvät täysin terveinä vaikka söisivät kotikeittiössä ja kiertoilmauunissa valmistettuja gluteenittomia leivonnaisia ja silloin tällöin Fazerin suklaata.
MINULLA ON OIKEUS!!!!!
t.keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.
Siis ihanko oikeasti? Ja sitten ne allergikot ja ruokarajoitteiset, jotka eivät pidä itsestään meteliä, jäävät ilman? Ei esimerkiksi kananmuna-allergiaa pysty kenenkään tavallisista lounastuntieväistä päättelemään.
No kyllä. Normaalit käytöstavat ovat sitä, että jos jotain tarjoaa rajatulle ryhmälle kuten työporukka tai koululuokka tms., niin totta kai otetaan huomioon tasapuolisesti kaikki. En edes uskalla kysyä minkälaisessa ympäristössä olet itse kasvanut, ellet tätä tajua?
Jos aikoo jotain työpaikalle tuoda kaikkia varten säännöllisesti kuten ap, silloin kannattaa tarkistaa mitä ruokarajoitteita toisilla on. Annan villin vinkin: ihmisiltä voi kysyä asiaa. Edes kerran pari olisi ap sitten voinut tuoda vaikka gluteenittomat keksit kuten joku yllä ehdotti. Varmaan olisi työkaveri ollut kiitollinen huomioimisesta ja sanonut, ettei joka kerta tarvitse erikseen tuoda hänelle mitään.
Se, että toistuvasti yksi suljetaan tylysti mitään sanomatta porukan ulkopuolelle vain sen takia, että hänellä on sairaus, on todella törkeää käytöstä. Miten ap kehtaa olla noin moukkamainen itse ja vielä valittaa netissä siitä, kun työkaveri on asiasta huomauttanut??
Höpö höpö! On täysin eri asia tarjota juhlissa tai kutsutuille vieraille jotain kuin täysin ylimääräisesti tuoda töihin jotain! Ei ap ole sitä keliaakikkoa sinne kutsunut syömään vaan se on työpaikka. Oletettavasti jokainen työntekijä pitää huolen omista syömisistään päivän aikana.
Eikä ap valita vaan kysyy mielipidettä. Oma mielipiteenion, että tekee kakyt kuten haluaa ja vie ne töihin, ne syö jotka katsovat voivansa syödä. Aivan järjetöntä ap:n olisi ryveta tehtailemaan tälle yhdelle myös sopivia syötäviä, jos hänellä ei siihen ole tarvetta.
Entäs ne, joilla on dieetti menossa? Kauheaa kiusaamista heitä kohtaan, vai?
Valitettavaa on, että ihmisillä on rajoitteita, mutta ei aina voida mennä sen heikoimman mukaan. Johan siinä kärsii ne terveetkin!
Meilläkin on töissä "keliaakikko", joka tutkii tuoteselosteet ja ihmettelee suureen ääneen, jos ei ole hänelle sopivaa syötävää. Kuitenkin napsii suuhunsa heti kun kahvihuone tyhjenee. Älytöntä!
PS. Tekee mieli kysyä, millaisen kasvatuksen ap:n työkaveri on saanut, kun ei tajua, ettei hän ole se tärkein? Iloitsisi muiden puolesta, jotka saavat herkutella.
Kuinka vaikeaa on ajatella vähän muitakin ja tehdä edes välillä jotain gluteenitonta? Miksi sitä hiton myrkkyä pitää tunkea kaikkeen. Ei ihme, että suomi on täynnä sairaita, kun joku levittää tuota pahuksen gluteenia joka suuntaan. Sun työkaverit ja sinä varmaan joudutte ennenaikaiselle eläkkeelle, kun elimistö pettää. Siinä sitten nähdään kuka on oikea voittaja! Gluteeniton tietysti. Tee itsellesi ja muille palvelus ja ala tekemään kaikki kakkuset gluteenittomana niin parannat kansanterveyttä jo huimasti. Varmasti saisit lisää asiakkaitakin ja mielenterveytesi parantuisi, niin et enää myrkyttäisiä työkavereittesi suolistoa :)
Ketjun vastausten perusteella ap:n kannattaa varmaan lopettaa moinen toisten huomioiminen. Tässä kun on pohjimmiltaan kyseessä siitä että jos itse ei saa, ei halua että kukaan toinenkaan saa. Jos keliaakikko on tosiaan noin katkera niin jääköön extraherkut pois muiltakin jos se on parempi että ne menee roskiin.
Varmasti voi, mutta ap ei tee näitä kakkujaan työkavereilleen ja heidän tarpeisiin vaan kuskaa ylijääneet tuotteet muiden "tuhottavaksi". Jos ne kakkuylijäämät nyt ei sitten sovi kaikille niin se on harmillista, mutta tehdä nyt vielä enemmän tuotteita ja ostaa vielä enemmän aineksia, jotta vois siten lisätä ylijäämän määrää on ihan hassua. Jo nyt ap:llä on ongelma saada ne "tuhottua" ilman roskikseen heittämistä tai lihoamista.
Ap harjoittelee tietenkin sellaisia kakkuja, joiden harjoittelusta on hänelle hyötyä. Vaikka sitten tuplagluteenilla.