Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?

Vierailija
06.05.2018 |

Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.

Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.

Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?

Kommentit (280)

Vierailija
161/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi APn pitäisi muuttaa koko keittiönsä gluteenittomaksi vain sen takia, että saisi yhdelle vietyä jotain? Ja koska toiminta on pienimuotoista, niin en usko että yhtäkkiä alkaisi tulemaan paljon gluteenittomia tilauksia että vaihto olisi kannattavaa. Jatka vain vientiä, jotta saat palautetta kakuista, ja kaupasta ostat pakkauksen gluteenittomia keksejä joista aina pari viet sille keliaakikolle.

Ja jos ap alkaa valmistaa gttomia, tulee hänen voida taata se gluteenittomuus. Eli tilat tehopuhdistukseen ja kaikki saastuneet ainekset vaihtoon.

Jos yksikin maksanut keliaakikko-asiakas saa altistuksen ap:n leipomuksista, niin ei hyvä juttu pienelle yritystoiminnalle, puskaradio kun toimii. Keliaakikot jakavat netissä paljon tietoa keskenään, missä kukakin on saanut turvallista syötävää ja missä on saatu gluteenialtistus.

Eli aikamoinen riski nuo eritysruokavaliot ovat jos niitä ja niiden vaatimaa tarkkuutta ei kunnolla tunne.

Vierailija
162/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko tätä. Siis jos on oikeasti keliakia. Nämä muotigluteenittomat pitävät aiheesta turhaa melua.

Kauheata melua jostain lounasruoasta, mutta jäkiruoksi voi ottaa vehnäpullaa, ei se niin väliä.

Ajattelin samaa ja pakko kysyä ap:lta, onko vinkuja oikea keliaakikko vai itsensä diagnosoinut osa-aikainen muotigluteeniton? Ensin mainitut eivät sairaudestaan juuri huutele, jälkimmäiset taas pitävät meteliä itsestään muidenkin edestä.

Edellämainitut yleensä pelkäävät tilanteita, joissa tarjoillaan gluteenitonta kotileipoista, koska riski niin helvetinmoinen. Itse yritän livistää paikalta, kerran nakkasin vaivihkaa annetun pullan roskiin ja esitin syöneeni... Ei vasn uskalla ottaa riskiä vain toisen mieliksi. Kolme päivää kamalia kipuja ja vessassa juoksemista + oli kuin krapulaisella.

Ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta näkee hyvin, että Suomessa on kiusaamiskulttuuri, joka johtuu epäsensitiivisyydestä ja tietynlaisesta kovuudesta. Kohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista pidetään heikkoutena ja lässyilynä.

Ymmärrän, että jos joskus harvoin tuo jotain ylijäämää töihin, ei se voi olla tietynlaista. Mutta ap kertoi tekevänsä kakkuja tilauksesta. Jos todella on niin, hän osannee tehdä myös erikoisruokavalioiden mukaisia leipomuksia ja tekee joskus myös niitä. Kaikissa kakuntekijöiden blogeissa joita olen lukenut, on ollut myös gluteenittomia ja maidottomia kakkuja, ne ovat ihan peruskamaa.

Se, että tämä yksi henkilö jää koko ajan ilman muiden nauttiessa, sulkee hänet pois ryhmästä useammalla kuin yhdellä tavalla. Itse esimiehenä joutuisin puuttumaan tuohon siten, että kieltäisin ap:ta tuomasta enää kakkujaan töihin, koska yksi jää aina tarjoomuksetta.

Ei työpaikka mikään lastentarha ole.

Juuri näin! Ja juuri tuon takia onkin niin ikävä ilmapiiri!

Vierailija
164/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.

Haiskahtaa...

Eikö tuota itse muka huomaa?

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?

Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.

Tästäpä tulikin mieleeni, kuinka tyttäreni (joka ei ole allergikko ja joka on vain puoliksi suomalainen), meni kutsuttuna kaverinsa luokse kylään. Kaverin perhe aikoi juuri syödä illallista (= mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa), mutta kukaan perheenjäsenistä ei kysynyt tyttäreltäni, oliko hän syönyt mitään ja haluaisiko hän syödä perheen kanssa. No, hän ei ollut syönyt mitään, ja joutui sitten lähtemään toisen nälkäisen kutsutun kaverin kanssa lähikauppaan ostamaan pikanuudeleita. Tällaista on suomalainen "vieraanvaraisuus", ja samaa periaatetta noudattavat useimmat kommentoijatkin täällä.

Vieraanvaraisuus ei ole tämän ketjun aihe. Et tainnut ymmärtää edes lainaamaasi viestiä.

Vierailija
165/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.

Haiskahtaa...

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?

Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.

Tästäpä tulikin mieleeni, kuinka tyttäreni (joka ei ole allergikko ja joka on vain puoliksi suomalainen), meni kutsuttuna kaverinsa luokse kylään. Kaverin perhe aikoi juuri syödä illallista (= mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa), mutta kukaan perheenjäsenistä ei kysynyt tyttäreltäni, oliko hän syönyt mitään ja haluaisiko hän syödä perheen kanssa. No, hän ei ollut syönyt mitään, ja joutui sitten lähtemään toisen nälkäisen kutsutun kaverin kanssa lähikauppaan ostamaan pikanuudeleita. Tällaista on suomalainen "vieraanvaraisuus", ja samaa periaatetta noudattavat useimmat kommentoijatkin täällä.

Vieraanvaraisuus ei ole tämän ketjun aihe. Et tainnut ymmärtää edes lainaamaasi viestiä.

Jep. Kun kysehän on vain siitä, että ap haluaa kakut syötäviksi sen sijaan, että heittäisi ne roskiin. Ei siitä, että ap nyt ehdottomasti leipoisi juuri niitä työkamujaan varten.

Vierailija
166/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus töissä tapana kantaa lähes joka päivä kahvipullaa töihin, sijaisena oli itse diagnoosin tehnyt keliaatikko, joka aina jaksoi marista ei taaskaan mitään minulle, eihän me edes tiedetty milloin hän on töissä.

Lopetettiin koko pullan kanto, kun huomattiin, että kaikkien vatsan seutua alkoi turvottaa, turvotus levis jopa kasvoihin.

Vierailija
167/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Huono vertaus.

Varmasti ap tarjoaisi tälle keliaakikolle sopivaa syötävää jos kotiinsa kutsuisi.

Vierailija
168/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Nimenomaan vieraanvaraisuus on tämän ketjun aihe. Monelle ei toisten huomioon ottaminen ole luonnollinen taito. Yksi voidaan jättää ulkopuolelle niin kevyesti. Perustellaan omalla syyllä. Sitähän tämä ketju on täynnä. Pitääkö yksi vammainen työntekijä ottaa myös huomioon? Mitä muuta muka?

Vierailija
169/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Nimenomaan vieraanvaraisuus on tämän ketjun aihe. Monelle ei toisten huomioon ottaminen ole luonnollinen taito. Yksi voidaan jättää ulkopuolelle niin kevyesti. Perustellaan omalla syyllä. Sitähän tämä ketju on täynnä. Pitääkö yksi vammainen työntekijä ottaa myös huomioon? Mitä muuta muka?

"Vammainen" kuuluu lainausmerkkeihin.

Vierailija
170/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan vastuullasi. Oletko sanonut, että joudut harjoittelemaan ja tuot niitä siksi töihin?

Jos muut kerran syövät kakkujasi ilmaiseksi, laittakoot senttejä kolehtiin jotta allerginen voi hankkia itselleen kaupasta jotain?

Kyllä kaikille pitää jotain olla.

Alapeukuista päätellen itsekkäiden ihmisten määrä epäitsekkäisiin on 6:1.

Vierailija
171/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa karmivinta on se, miten huolettomasti ap:ta kehotetaan vaihtamaan leipomukset gluteenittomaan kun "eihän se ole kuin jauhojen vaihto".

Juuri tuon takia itse en todellakaan uskalla syödä kenenkään kotonatekemiä gluteenittomia leipomuksia, kun oletus on ettei homma ole kuin jauhojen vaihto...

Moniko on kysynyt ap:lta esim. onko hänellä kiertoilmauuni? Jos sellaisessa olet paistanut gluteenileivonnaisia, pitäisi koko uuni tehopuhdistaa. Sama homma mikron kanssa. Kaikki ainekset, ruokasoodia myöten tulisi hommata erilliset gluteenitonta varten.

Homma ei todellakaan ole "vain jauhojen vaihto".

Vierailija
172/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Työpaikan kahvihuone ei taida olla kenenkään koti eikä siellä taukoa viettävät henkilöt kenenkään vieraina.

Tämän ketjun marttyyrien perusteella neuvoisin ap:ta jatkossa viemään ylimääräiset leipomukset vaikka naapurin koirille...

Vierailija
173/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on yhtään järkevä esimies tai pomo niin hän puuttuu tuohon tilanteeseen tavalla tai toisella

Eiköhän sillä esimiehellä ole ihan oikeitakin töitä ettei tarvitse ratkoa mitään naurettavia lastentarhaongelmia... Vähänkin järkevä aikuinen keliaakikko ymmärtäisi että ap ainoastaan haluaa hyötykäyttää ylimääräiset leivonnaiset tuomalla niitä töihin, ei yritä hemmotella kaikkia muita paitsi häntä.

Vierailija
174/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti AP itse tilannetta, jossa työkaveri säännöllisesti tuo ihania herkkuja kaikille muille mutta ei sinulle. Tuntuisiko kivalta?

Gluteeniton kakku on todella helppo ja halpa tehdä - vaihdat vehnäjauhot perunajauhoon. Normaali keliaakikko ei tarvitse erikseen omia valmistusastioita, vaan normaali hygienia riittää. Tiedän kokemuksesta, lapsellani on keliakia.

Miksi ap:n pitäisi leipoa ylimääräistä tälle yhdelle, varsinkin kun hän ei vartavasten leivo töihin, nämä ovat vain koe-erien tuotosta. Varmasti leipoo jos tämä valittaja tilaa itselleen gluteenittoman kakun ja maksaa siitä. Mikä velvollisuus on leipoa ylimääräistä yhtä tyyppiä varten? Ahneutta! Leipokoon itse!

Normaalia toisten huomioon ottamista. Vie vaikka Kukkapuskan joskus korvikkeeksi. Tässä sinulle, kun kakkuni ei ole sinulle.

Vierailija
175/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.

Siis ihanko oikeasti? Ja sitten ne allergikot ja ruokarajoitteiset, jotka eivät pidä itsestään meteliä, jäävät ilman? Ei esimerkiksi kananmuna-allergiaa pysty kenenkään tavallisista lounastuntieväistä päättelemään. 

No kyllä. Normaalit käytöstavat ovat sitä, että jos jotain tarjoaa rajatulle ryhmälle kuten työporukka tai koululuokka tms., niin totta kai otetaan huomioon tasapuolisesti kaikki. En edes uskalla kysyä minkälaisessa ympäristössä olet itse kasvanut, ellet tätä tajua?

Jos aikoo jotain työpaikalle tuoda kaikkia varten säännöllisesti kuten ap, silloin kannattaa tarkistaa mitä ruokarajoitteita toisilla on. Annan villin vinkin: ihmisiltä voi kysyä asiaa. Edes kerran pari olisi ap sitten voinut tuoda vaikka gluteenittomat keksit kuten joku yllä ehdotti. Varmaan olisi työkaveri ollut kiitollinen huomioimisesta ja sanonut, ettei joka kerta tarvitse erikseen tuoda hänelle mitään.

Se, että toistuvasti yksi suljetaan tylysti mitään sanomatta porukan ulkopuolelle vain sen takia, että hänellä on sairaus, on todella törkeää käytöstä. Miten ap kehtaa olla noin moukkamainen itse ja vielä valittaa netissä siitä, kun työkaveri on asiasta huomauttanut??

Yksi asia on tarjota ja toinen on kuskata töihin ylijäämäjutut. halukkaille ottajille. Ethän sinä ajattelisi noin jos ap sanoisi tuovansa pieneksi jääneet vaattensa työkavereille ilmaiseksi otettavaksi ja sitten joku ap:tä isokokoisempi olettaisi ap:n hankkivan hänellekin kaupasta vaatteita, koska muutkin saivat vaatteita? Vai ajattelisitko?

Jos taas järjestää juhlat tms. niin silloin tietenkin pitää huolta, että kaikilla juhlijoilla on kivaa ja syötävää ja kaikilla hauskaa.

Vierailija
176/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla ei tokikaan ole velvollisuutta huomioida tätä yhtä työkaveria. Mutta normaalin tunne-elämän omaava aikuinen pystyy asettumaan tämän yhden työkaverin asemaan ja ymmärtää, miksi työkaveria on alkanut AP:n toiminta nyppiä. AP rahtaa työpaikalle jatkuvasti kakkuja ym. leivonnaisia, joita tarjoilee kaikille muille paitsi tälle yhdelle. "Sori, nää ei käy sulle" on lause, jonka keliaakikko kuulee liian usein. Useimmat nielevät harminsa hiljaa itsekseen eivätkä pidä siitä melua.

Toinen asia on kontaminaatioriski. Ymmärrän hyvin, ettei AP halua tehdä myytäväksi gluteenittomia leivonnaisia. Sen sijaan olisi mahdollista tehdä leivonnaisia perunajauhosta. Näitä ei tarvitse markkinoida gluteenittomana, vaan kertoa että ainesosat eivät itsessään sisällä gluteenia mutta ne on valmistettu keittiössä, jossa valmistetaan myös vehnäpohjaisia tuotteita (ns. saattaa sisältää -varoitus). Todellisuudessa kotikeittiössä on täysin mahdollista tehdä riittävän gluteenittomia leivonnaisia, kun noudattaa normaalia hygieniaa eikä ota vehnäjauhoja esiin samaan aikaan kun leipoo gluteenitonta.

Vierailija
177/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Pointtisi on ihan ok, mutta ei kuulu tämän ketjun aiheeseen.

Vierailija
178/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti AP itse tilannetta, jossa työkaveri säännöllisesti tuo ihania herkkuja kaikille muille mutta ei sinulle. Tuntuisiko kivalta?

Gluteeniton kakku on todella helppo ja halpa tehdä - vaihdat vehnäjauhot perunajauhoon. Normaali keliaakikko ei tarvitse erikseen omia valmistusastioita, vaan normaali hygienia riittää. Tiedän kokemuksesta, lapsellani on keliakia.

En ole ap, mutta mietin tätä. Ei tuntunut miltään. Olen kasvanut jo sen ohi kun tulee paha mieli. Se oli silloin joskus lapsuudessa. Allergiset/ sairaat ovat tottuneet siihen etteivät aina voi syödä samaa kuin muut. Omat eväät eikä tarvitse pelätä vatsakipuja tai hengen lähtöä.

Vierailija
179/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa karmivinta on se, miten huolettomasti ap:ta kehotetaan vaihtamaan leipomukset gluteenittomaan kun "eihän se ole kuin jauhojen vaihto".

Juuri tuon takia itse en todellakaan uskalla syödä kenenkään kotonatekemiä gluteenittomia leipomuksia, kun oletus on ettei homma ole kuin jauhojen vaihto...

Moniko on kysynyt ap:lta esim. onko hänellä kiertoilmauuni? Jos sellaisessa olet paistanut gluteenileivonnaisia, pitäisi koko uuni tehopuhdistaa. Sama homma mikron kanssa. Kaikki ainekset, ruokasoodia myöten tulisi hommata erilliset gluteenitonta varten.

Homma ei todellakaan ole "vain jauhojen vaihto".

No, kaikki keliaakikot eivät ole näin superherkkiä. Minun lapsellani on keliakia ja hänen vasta-ainearvojaan seurataan säännöllisesti. Perheessä kenelläkään muulla ei ole keliakiaa, joten teemme sekä normileivonnaisia että gluteenittomia. Käytämme samoja valmistusvälineitä, astioita ja myös kiertoilmauunia. Joskus jopa paistamme siellä uunissa gluteenittoman pitsan yhtä aikaa normipitsan kanssa. Tästä huolimatta lapsen keliakiavasta-aineet ovat jo useita vuosia olleet aivan normaalilla tasolla ja kaikki muutkin oireet ovat pysyneet poissa.

Vierailija
180/280 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla ei tokikaan ole velvollisuutta huomioida tätä yhtä työkaveria. Mutta normaalin tunne-elämän omaava aikuinen pystyy asettumaan tämän yhden työkaverin asemaan ja ymmärtää, miksi työkaveria on alkanut AP:n toiminta nyppiä. AP rahtaa työpaikalle jatkuvasti kakkuja ym. leivonnaisia, joita tarjoilee kaikille muille paitsi tälle yhdelle. "Sori, nää ei käy sulle" on lause, jonka keliaakikko kuulee liian usein. Useimmat nielevät harminsa hiljaa itsekseen eivätkä pidä siitä melua.

Toinen asia on kontaminaatioriski. Ymmärrän hyvin, ettei AP halua tehdä myytäväksi gluteenittomia leivonnaisia. Sen sijaan olisi mahdollista tehdä leivonnaisia perunajauhosta. Näitä ei tarvitse markkinoida gluteenittomana, vaan kertoa että ainesosat eivät itsessään sisällä gluteenia mutta ne on valmistettu keittiössä, jossa valmistetaan myös vehnäpohjaisia tuotteita (ns. saattaa sisältää -varoitus). Todellisuudessa kotikeittiössä on täysin mahdollista tehdä riittävän gluteenittomia leivonnaisia, kun noudattaa normaalia hygieniaa eikä ota vehnäjauhoja esiin samaan aikaan kun leipoo gluteenitonta.

Miksi ap tekisi leivonnaiset perunajauhoista, jos on tilattu vehnäjauholeivonnaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä