Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?
Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.
Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.
Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras leivonnainen on kaikille sopiva,tasapuolisesti.
Haluan nähdä sen leivonnaisen, jossa on otettu kaikki maailman allergiat ja rajoitteet huomioon.
Jaa toinen ääripää, "Kaikki maailman allergiat". Mikä argumentti tuo on olevinaan? Reseptejä on joka lähtöön. Munaton, maidoton, viljaton, pähkinätön kakku on helppo tehdä. Siinä on yleisimmät yliherkkyydet edustettuina. Mutta ilmalle ja vedelle ja lusikallekin voi olla allerginen. Aloituksessa on kyse vain yhdestä rajoitteesta. Tai lähinnä siitä, että yksi työkaveri jätetään tarkoituksellisesti ulkopuolelle.
Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on niin yleinen tauti, että eikö sinulta todellakaan koskaan tilata gluteenitonta? Sitä lähinnä ihmettelen.
Itse varmaan lopettaisin kakkujen roudaamisen töihin, jos ne aiheuttavat epäsopua. Varmaan löytyy jokin muu paikka, joka voi ottaa ne vastaan? (Vaikka paikallisen koulun opehuone tms)
Keliakiaa sairastaa n. 2% väestöstä. Loput ovat muotigluttaajia.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on niin yleinen tauti, että eikö sinulta todellakaan koskaan tilata gluteenitonta? Sitä lähinnä ihmettelen.
Itse varmaan lopettaisin kakkujen roudaamisen töihin, jos ne aiheuttavat epäsopua. Varmaan löytyy jokin muu paikka, joka voi ottaa ne vastaan? (Vaikka paikallisen koulun opehuone tms)
Keliakiaa sairastaa n. 2% väestöstä. Loput ovat muotigluttaajia.
Miinustajalle ajankohtaista tietoa:
"Väestötutkimuksissa keliakiaa on todettu noin 2 prosentilla suomalaisista. Ihokeliakian yleisyys on noin kuudesosa suolen keliakian yleisyydestä." Duodecim 2017
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Eli ei todellakaan ole todella yleinen.
Lopeta herkkujen vieminen kokonaan, niin alkavat muutkin mulkoilla tuota vinkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.
No itse olen töissä ravintolassa. periaatteessahan se keliaakikko ei sielläkään voisi syödä mitään, jos on kovin herkkä, gluteenittomille annoksille ei tosiaan ole mitään eri välineitä, millä ne valmistetaan, paitsi se gluteenittomia varten oleva rasvakeitin. Esim. hampurilais sämpylät lämpiää kyllä ihan sillä samalla parilalla. Mulla on kokemusta keliakiasta niin, että veljelläni se on ollut vuosia. Ei meillä kotonakaan veljen ruokia varten ollut mitään erillisiä astioita. Mutta jos tietää olevansa ääri herkkä, niin sitten varmaan on oltava aika tarkka noiden erilaisten leiomusten kanssa a varmaan ihan sen ravintolassa syömisenkin kanssa.
Miksi APn pitäisi muuttaa koko keittiönsä gluteenittomaksi vain sen takia, että saisi yhdelle vietyä jotain? Ja koska toiminta on pienimuotoista, niin en usko että yhtäkkiä alkaisi tulemaan paljon gluteenittomia tilauksia että vaihto olisi kannattavaa. Jatka vain vientiä, jotta saat palautetta kakuista, ja kaupasta ostat pakkauksen gluteenittomia keksejä joista aina pari viet sille keliaakikolle.
Jos minulla olisi keliakia en edes uskaltaisi syödä kotileipureiden tekemiä 'gluteenittomia' tekeleitä ellei koti jossa tuotteet on tehty olisi myös gluteeniton...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisisin niin, että leipoisin muille jotakin vähän halvemmista raaka-aineista, tai pienemmän satsin, että mulla olisi varaa käydä ostamassa keliakikolle edes jotakin gluteenittomia keksejä kaupasta. Jos se edes semmosena eleenä olisi hyvittävä.
Mutta eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että ap leipoisi varta vasten töihin. Hän tekee tilaustöinä kakkuja, välillä testaa uusia reseptejä ennen sen varsinaisen tilauksen tekemistä ja vie siis nämä testikakut töihin, kun ei voi yksinkään kaikkea syödä. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tuo aloitus!
Itselläni on ruokarajoitteita. Olen täysin tottunut siihen ettei aina (useimmiten) kahviloistakaan löydy minulle sopivaa syötävää ja se on ihan ok mulle, en edes halua tehdä asiasta numeroa. Se iso kupillinen teetä hunajalla riittää kyllä makean nälkään. Kun töissä muut syö jotain leivonnaista niin hedelmät mulle on ok. Välillä mulla on joku oma keksipaketti kahvihuoneen kaapissa, mutta en todellakaan odota, että mulle etsittäisiin jotain sopivaa. Olen aikuinen ihminen ja kestän kyllä toisten herkuttelun.
Tuo kahvilajuttu on eri. Kahvilan pitää olla kannattava, ja ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa pitää tiskissä kaikenlaisia erilaisia allergioita huomioivia leivoksia, koska on vaarana että päivän päätteeksi ne lentävät roskiin kun niille ei ollutkaan menekkiä.
Ap taas tietää että menekkiä olisi gluteenittomallekin. Miksei hän halua huomioida yhtä työkavereista?
Siksi ap ei huomioi yhtä työkaveria koska ei tee kakkujaan tilauksesta työkavereilleen. Tai toki tämä yksi keliaakikko voisi joskus tilata ap:ltä kakun, maksua vastaan tietenkin.
Ihmiset on järjettömän ahneita! Toinen tuo hyvää hyvyyttään omalla kustannuksellaan ylijäämäleivonnaisia töihin ja sitten yksi itkee kun hän ei voi niitä syödä. Aikuinen ihminen! Noloa!
Kommentoin jo aiemmin tähän ketjuun olevani myös ruoka-ainerajoitteinen (vehnä+maito) ja todella harvoin työkavereiden tuomat herkut sopii mulle, mutta en vain ole osannut loukkaantua. Ehkä en vaan ole tarpeeksi ahne ja tarpeeksi perso makealle... Osaan myös itse hankkia herkkuni kun sellaista mieli tekee. En mielelläni myöskään ota riskiä, että esim. se maidoton -hupsis- olikin vain laktoositon, kun leipoja ei täysin ymmärtänyt näiden eroa.
Veikkaan että nämä mielensäpahoittajat ovat myös niitä jotka kehtaa valittaa kaikesta muustakin ilmaiseksi saadusta, jos ei ihan miellytä. Oli se sitten joku tavara, ruoka, palvelu tai elämys...
Mieti AP itse tilannetta, jossa työkaveri säännöllisesti tuo ihania herkkuja kaikille muille mutta ei sinulle. Tuntuisiko kivalta?
Gluteeniton kakku on todella helppo ja halpa tehdä - vaihdat vehnäjauhot perunajauhoon. Normaali keliaakikko ei tarvitse erikseen omia valmistusastioita, vaan normaali hygienia riittää. Tiedän kokemuksesta, lapsellani on keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisisin niin, että leipoisin muille jotakin vähän halvemmista raaka-aineista, tai pienemmän satsin, että mulla olisi varaa käydä ostamassa keliakikolle edes jotakin gluteenittomia keksejä kaupasta. Jos se edes semmosena eleenä olisi hyvittävä.
Mutta eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että ap leipoisi varta vasten töihin. Hän tekee tilaustöinä kakkuja, välillä testaa uusia reseptejä ennen sen varsinaisen tilauksen tekemistä ja vie siis nämä testikakut töihin, kun ei voi yksinkään kaikkea syödä. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tuo aloitus!
Itselläni on ruokarajoitteita. Olen täysin tottunut siihen ettei aina (useimmiten) kahviloistakaan löydy minulle sopivaa syötävää ja se on ihan ok mulle, en edes halua tehdä asiasta numeroa. Se iso kupillinen teetä hunajalla riittää kyllä makean nälkään. Kun töissä muut syö jotain leivonnaista niin hedelmät mulle on ok. Välillä mulla on joku oma keksipaketti kahvihuoneen kaapissa, mutta en todellakaan odota, että mulle etsittäisiin jotain sopivaa. Olen aikuinen ihminen ja kestän kyllä toisten herkuttelun.
Tuo kahvilajuttu on eri. Kahvilan pitää olla kannattava, ja ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa pitää tiskissä kaikenlaisia erilaisia allergioita huomioivia leivoksia, koska on vaarana että päivän päätteeksi ne lentävät roskiin kun niille ei ollutkaan menekkiä.
Ap taas tietää että menekkiä olisi gluteenittomallekin. Miksei hän halua huomioida yhtä työkavereista?
Siksi ap ei huomioi yhtä työkaveria koska ei tee kakkujaan tilauksesta työkavereilleen. Tai toki tämä yksi keliaakikko voisi joskus tilata ap:ltä kakun, maksua vastaan tietenkin.
Ihmiset on järjettömän ahneita! Toinen tuo hyvää hyvyyttään omalla kustannuksellaan ylijäämäleivonnaisia töihin ja sitten yksi itkee kun hän ei voi niitä syödä. Aikuinen ihminen! Noloa!
Kommentoin jo aiemmin tähän ketjuun olevani myös ruoka-ainerajoitteinen (vehnä+maito) ja todella harvoin työkavereiden tuomat herkut sopii mulle, mutta en vain ole osannut loukkaantua. Ehkä en vaan ole tarpeeksi ahne ja tarpeeksi perso makealle... Osaan myös itse hankkia herkkuni kun sellaista mieli tekee. En mielelläni myöskään ota riskiä, että esim. se maidoton -hupsis- olikin vain laktoositon, kun leipoja ei täysin ymmärtänyt näiden eroa.
Veikkaan että nämä mielensäpahoittajat ovat myös niitä jotka kehtaa valittaa kaikesta muustakin ilmaiseksi saadusta, jos ei ihan miellytä. Oli se sitten joku tavara, ruoka, palvelu tai elämys...
Juuri tuon mokariskin takia epäilen vahvasti, että mahtaako tämä "keliaakikko" olla muotigluttaaja.
-keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Mieti AP itse tilannetta, jossa työkaveri säännöllisesti tuo ihania herkkuja kaikille muille mutta ei sinulle. Tuntuisiko kivalta?
Gluteeniton kakku on todella helppo ja halpa tehdä - vaihdat vehnäjauhot perunajauhoon. Normaali keliaakikko ei tarvitse erikseen omia valmistusastioita, vaan normaali hygienia riittää. Tiedän kokemuksesta, lapsellani on keliakia.
Joo. Ja kun kokemusta keliakian vaatimasta tarkkuudesta ei ole, niin käytetään kontaminoituneita aineksia ja aiheutetaan vahingossa keliaakikoille myrkytys.
Arvaan, että ap saisi tästä(kin) huudot.
Juuri siksi keliaakikot yleensä huolehtivat omista syötävistä, koska mokan sattuessa pelkästään näkyvät oireetkin voi olla todella kivuliaat + ohutsuolen tuho, jonka korjaantuminen vie aikansa. Ainakin itsestäni liian iso riski jonkun kakkupalan takia, siksi vähän epäilenkin onko keliaakikon sijasta muotigluttaaja.
- keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin, että Suomessa on kiusaamiskulttuuri, joka johtuu epäsensitiivisyydestä ja tietynlaisesta kovuudesta. Kohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista pidetään heikkoutena ja lässyilynä.
Ymmärrän, että jos joskus harvoin tuo jotain ylijäämää töihin, ei se voi olla tietynlaista. Mutta ap kertoi tekevänsä kakkuja tilauksesta. Jos todella on niin, hän osannee tehdä myös erikoisruokavalioiden mukaisia leipomuksia ja tekee joskus myös niitä. Kaikissa kakuntekijöiden blogeissa joita olen lukenut, on ollut myös gluteenittomia ja maidottomia kakkuja, ne ovat ihan peruskamaa.
Se, että tämä yksi henkilö jää koko ajan ilman muiden nauttiessa, sulkee hänet pois ryhmästä useammalla kuin yhdellä tavalla. Itse esimiehenä joutuisin puuttumaan tuohon siten, että kieltäisin ap:ta tuomasta enää kakkujaan töihin, koska yksi jää aina tarjoomuksetta.
Ei työpaikka mikään lastentarha ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n pitäisi leipoa ylimääräistä tälle yhdelle, varsinkin kun hän ei vartavasten leivo töihin, nämä ovat vain koe-erien tuotosta. Varmasti leipoo jos tämä valittaja tilaa itselleen gluteenittoman kakun ja maksaa siitä. Mikä velvollisuus on leipoa ylimääräistä yhtä tyyppiä varten? Ahneutta! Leipokoon itse!
Naurettavaa kitinää kun kyse on ylimääräisistä herkuista joita ap hyvää hyvyyttään tuo työkavereille. Ei ole minkäänlaista velvollisuutta tuoda ruokarajoitteisille erikseen varsinkin kun kyse on ylijäämäleivonnaisista. Mielenkiinnosta kysyn että montako kertaa tuo keliaakikko on tuonut tarjottavaa? Oman kokemukseni mukaan pahimpia kitisijöitä on ne jotka ei itse koskaan tuo mutta saamassa pitäisi olla. Töihin tuodut tarjottavat on extraa joista ei muutenkaan aina kaikki pääse osalliseksi jos on lomalla, sairaana tms. Onneksi mun ruokarajoitteinen työkaverini on niin aikuinen että hän vaan toteaa että en voi syödä ja sillä selvä. Yleensä mikään tuotu ei hänelle käy mutta ei häntä haittaa. Saa varmasti herkkunsa hankittua.
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko tätä. Siis jos on oikeasti keliakia. Nämä muotigluteenittomat pitävät aiheesta turhaa melua.
Kauheata melua jostain lounasruoasta, mutta jäkiruoksi voi ottaa vehnäpullaa, ei se niin väliä.
Ajattelin samaa ja pakko kysyä ap:lta, onko vinkuja oikea keliaakikko vai itsensä diagnosoinut osa-aikainen muotigluteeniton? Ensin mainitut eivät sairaudestaan juuri huutele, jälkimmäiset taas pitävät meteliä itsestään muidenkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.
Tästäpä tulikin mieleeni, kuinka tyttäreni (joka ei ole allergikko ja joka on vain puoliksi suomalainen), meni kutsuttuna kaverinsa luokse kylään. Kaverin perhe aikoi juuri syödä illallista (= mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa), mutta kukaan perheenjäsenistä ei kysynyt tyttäreltäni, oliko hän syönyt mitään ja haluaisiko hän syödä perheen kanssa. No, hän ei ollut syönyt mitään, ja joutui sitten lähtemään toisen nälkäisen kutsutun kaverin kanssa lähikauppaan ostamaan pikanuudeleita. Tällaista on suomalainen "vieraanvaraisuus", ja samaa periaatetta noudattavat useimmat kommentoijatkin täällä.
Meidän työpaikan kahvipöydissä on aina ainoalle keliaakikolle varattua tarjottavaa. Ei itseleivottua, koska monesti on tarjottavatkin leipomosta mutta soveltuvin osin samantyylistä kuin muillekin.