Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?
Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.
Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.
Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?
Kommentit (280)
Ap kysyy, mitä tehdä. Vastaan, että heittää harjoituskappaleensa kompostiin ja vie töihin harvemmin.
Sitten ot. Tuntuu oudolta, ettei leipomista harrastavaa kiinnosta kokeilla erilaisia juttuja, uusia reseptejä, erilaisia jauhoja (esim. mantelijauho), erilaisia raaka-aineita jne. Urautuuko joku harrasteleipuri todellakin pelkkään vehnään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.
Tästäpä tulikin mieleeni, kuinka tyttäreni (joka ei ole allergikko ja joka on vain puoliksi suomalainen), meni kutsuttuna kaverinsa luokse kylään. Kaverin perhe aikoi juuri syödä illallista (= mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa), mutta kukaan perheenjäsenistä ei kysynyt tyttäreltäni, oliko hän syönyt mitään ja haluaisiko hän syödä perheen kanssa. No, hän ei ollut syönyt mitään, ja joutui sitten lähtemään toisen nälkäisen kutsutun kaverin kanssa lähikauppaan ostamaan pikanuudeleita. Tällaista on suomalainen "vieraanvaraisuus", ja samaa periaatetta noudattavat useimmat kommentoijatkin täällä.
Vieraanvaraisuus ei ole tämän ketjun aihe. Et tainnut ymmärtää edes lainaamaasi viestiä.
Jep. Kun kysehän on vain siitä, että ap haluaa kakut syötäviksi sen sijaan, että heittäisi ne roskiin. Ei siitä, että ap nyt ehdottomasti leipoisi juuri niitä työkamujaan varten.
Se on oikeastaan ihan se ja sama mitä varten kakut on leivottu ja kuka ne on leiponut. Ap tuo ne työpaikalle ja on tökeröä olla tuomatta jotain erikoisruokavalioiselle kun erikoisruokavalio on tiedossa.
Minä vien monesti esimerkiksi töihin, illanistujaisiin tuomiseksi tms jos saan lahjaksi pähkinäsuklaata tai suklaakonvehteja mutten voi itse syödä niitä. Harjoitanko nyt syrjintää muita erikoisruokavalioita kohtaan? Vai pitääkö käydä ostamassa myös meille pähkinäallergisille sopivaa suklaata myös, mahdollisille gluteenittomille myös, entäs maitoallergiset, vegaanit, suolistosairaat jne?
T: se pähkinäallergikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jätetään yksi ulkopuolelle, kun hän ei ole samanlainen kuin muut? Ja sitten kommentoijat kuorossa säestää, että se on sen oma vika.
Haiskahtaa...
Eikö tuota itse muka huomaa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikki kommentit, joissa ehdotetaan jonkinlaista positiivista ratkaisua, saavat alapeukutusta, kun taas kaikki tylyt kommentit tyyliin "älä vaan ota sitä kitisijää huomioon", saavat yläpeukutusta. Näinkö kitsaita ja syrjiviä me olemme työkavereitamme kohtaan?
Syrjiviä... ei hitto! Tämän takia suomessa on niin negatiivinen ilmapiiri kun kaikesta voidaan vetää herne nenään. Ratkaisu: valittaja joko ei syö tai tuo omat tarjottavat. Ei kellään ole mitään velvollisuutta leipoa ylimääräisiä gluteenittomia tuotoksia ettei tule näitä mielensäpahoituksia, varsinkaan kun kyseinen henkilö ei leivo vartavasten työpaikkaa varten. Hävetkää nyt valittajat! Mikä estää tuomasta omia leivonnaisia? Mä en ainakaan ikinä kehtaisi erityisruokavalioisena vaatia että mua varten pitäisi jonkun omalla vapaa-ajalla leipoa ylimääräistä.
Tästäpä tulikin mieleeni, kuinka tyttäreni (joka ei ole allergikko ja joka on vain puoliksi suomalainen), meni kutsuttuna kaverinsa luokse kylään. Kaverin perhe aikoi juuri syödä illallista (= mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa), mutta kukaan perheenjäsenistä ei kysynyt tyttäreltäni, oliko hän syönyt mitään ja haluaisiko hän syödä perheen kanssa. No, hän ei ollut syönyt mitään, ja joutui sitten lähtemään toisen nälkäisen kutsutun kaverin kanssa lähikauppaan ostamaan pikanuudeleita. Tällaista on suomalainen "vieraanvaraisuus", ja samaa periaatetta noudattavat useimmat kommentoijatkin täällä.
Vieraanvaraisuus ei ole tämän ketjun aihe. Et tainnut ymmärtää edes lainaamaasi viestiä.
Jep. Kun kysehän on vain siitä, että ap haluaa kakut syötäviksi sen sijaan, että heittäisi ne roskiin. Ei siitä, että ap nyt ehdottomasti leipoisi juuri niitä työkamujaan varten.
Se on oikeastaan ihan se ja sama mitä varten kakut on leivottu ja kuka ne on leiponut. Ap tuo ne työpaikalle ja on tökeröä olla tuomatta jotain erikoisruokavalioiselle kun erikoisruokavalio on tiedossa.
Minä vien monesti esimerkiksi töihin, illanistujaisiin tuomiseksi tms jos saan lahjaksi pähkinäsuklaata tai suklaakonvehteja mutten voi itse syödä niitä. Harjoitanko nyt syrjintää muita erikoisruokavalioita kohtaan? Vai pitääkö käydä ostamassa myös meille pähkinäallergisille sopivaa suklaata myös, mahdollisille gluteenittomille myös, entäs maitoallergiset, vegaanit, suolistosairaat jne?
Niin ja laihduttajille jotain vähäkalorista herkkua?
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy, mitä tehdä. Vastaan, että heittää harjoituskappaleensa kompostiin ja vie töihin harvemmin.
Sitten ot. Tuntuu oudolta, ettei leipomista harrastavaa kiinnosta kokeilla erilaisia juttuja, uusia reseptejä, erilaisia jauhoja (esim. mantelijauho), erilaisia raaka-aineita jne. Urautuuko joku harrasteleipuri todellakin pelkkään vehnään?
Jokainen harrasteleipuri varmaan itse päättää mitä tekee? Ja tilauskakku yleensä on sellainen kuin tilaaja haluaa. Itseni lähipiirissä ei ole keliaakikkoja niin en katsonut tarpeelliseksi tilata juhliini gluteenitonta kakkua enkä olisi sellaista halunnut kenenkään tekevän siksi että keliaakikkotyökaveri ei tulisi pahalle mielelle jos ei saisi maistaa harjoituskakkua.
Käske sen kitisijän juosta järveen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi todellakaan syödä esimerkiksi mantelijauhoa :D
Ihan oikeasti, ei ole olemassa ruoka-ainetta jota ihan kaikki voisivat syödä.
Mä kirjoitinkin jo tähän ketjuun että itse vien töihin ne tarjottavat mitä en itse voi syödä. Ja ne yhteistyötahoilta saadut lahjat jota en itse voi syödä. Kenen tässä tapauksessa pitäisi pahoittaa mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen harrasteleipuri varmaan itse päättää mitä tekee? Ja tilauskakku yleensä on sellainen kuin tilaaja haluaa. Itseni lähipiirissä ei ole keliaakikkoja niin en katsonut tarpeelliseksi tilata juhliini gluteenitonta kakkua enkä olisi sellaista halunnut kenenkään tekevän siksi että keliaakikkotyökaveri ei tulisi pahalle mielelle jos ei saisi maistaa harjoituskakkua.
Tietysti jokainen päättää itse mitä tekee. Ymmärsin aloituksesta, että ap vie töihin myös muita leipomuksia kuin tilauskakkuharjoituksia. Ap totta kai saa ihan vapaasti leipoa pelkkiä vehnäleivonnaisia, kunhan ihmettelen ettei ole kiinnostusta kokeilla muitakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi todellakaan syödä esimerkiksi mantelijauhoa :D
Ihan oikeasti, ei ole olemassa ruoka-ainetta jota ihan kaikki voisivat syödä.
Olet aivan oikeassa. Kyse olikin siitä, eikö ole kiinnostunut kokeilemaan esimerkiksi niitä mantelijauhoja, tai jotain muuta. Ja sanotaan nyt vielä selvyyden vuoksi, että ap:n ei tarvitse kokeilla mitään uutta, eikä kokeilla vain ja aioastaan sellaista mikä sopii myös keliaakikolle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.
Kyllä se on niin tarkkaa. Mulla on itsellä kulho, leivontavälineet ja pöydän suojaksi muoviliina, joita säilytän suljetussa laatikossa enkä käytä niitä kuin gluteenittomiin. Silti mun keittiössä voisi tapahtua se, että leivos ei olekaan gluteeniton, jos vaikka joku lapsista olisi ottanut samalla lusikalla eri jauhopusseista. Tämän taas vältän sillä, että gluteenittomat on eri hyllyllä ja vain minulla on lupa koskea niihin.
230 lisää, että tämä on sen vuoksi, että minä en halua ottaa sitä vastuuta, että jollakin tulee oireita. Minä pidän huolen ettei mikään sekoitu, mutta kun talossa on 3 muutakin leipuria niin helkkaristako minä tiedän kuinka tarkasti se kulho on pesty vai onko vaan jauhojen jäljiltä virutettu ja onko jauhoja muistettu varmasti ottaa eri lusikoilla, jos tarvii perunajauhoa ja vehnäjauhoa.
kysy onko hänelle ok jos käytät gluteenittomia aineksia mutta välineitäsi et ala vaihtamaan. jos ei tuote kelpaa niin too bad.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jokainen päättää itse mitä tekee. Ymmärsin aloituksesta, että ap vie töihin myös muita leipomuksia kuin tilauskakkuharjoituksia. Ap totta kai saa ihan vapaasti leipoa pelkkiä vehnäleivonnaisia, kunhan ihmettelen ettei ole kiinnostusta kokeilla muitakin juttuja.
Varmasti Ap:lla on kiinnostusta kokeilla gluteenittomiakin, mutta kun se ei ole niin yksinkertaista. Keliaakikolle pitää olla mieluiten eri keittiö. Tai sitten eri koneet/kulhot yms yms. Ja se on todella niin tarkkaa. Siihen ei harrastelijalla riitä rahat.
Minä sanoisin keliaakikolle, että en pysty tekemään oikeasti gluteenitonta, enkä halua sairastuttaa sinua. Jos tuo ei riitä niin, kitisköön rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta gluteenittomat leivonnaiset, joissa ei käytetä hiivaa vaan leivinjauhetta, eivät maistu mitenkään kummallisilta. Sitä paitsi netti on nykyään pullollaan erilaisia gluteenittomia leivontareseptejä, joten sieltä löytyy kaikenlaista kokeiltavaa.
Gluteenittomia jauhoseoksia on kuitenkin monenlaisia, ja itse käyttäisin vain terveyskaupasta ostettuja jauhoja ja/tai sekoittaisin jauhot itse.
Alapeukuista päätellen gluteenittomilla ei ole tänään puheenvuoroa.
Vastaan kuitenkin sinulle: en ole gluteeniton, mutta käyn mielelläni sukulaistädillä herkuttelemassa. Hänen miehensä on keliaakikko ja siellä saa jumalaisia leivonnaisia :)
Mutta tädin jauhopeukalo hallitsee eri leivontakulttuurit, se on kai jonkinlainen syntymävika.
Pyydä et inisijä ostaa sulle niitä kalliita jauhoja ja tee seuraava koekakku niistä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useammankin kahvilan, jossa kaikki kakut ovat gluteenittomia. Ihan "normaalit" ihmiset niitä siellä syö. Omiin juhliin leivon pelkästään gluteenittoman kakun, niin ei tarvitse tehdä montaa erikseen. (Kaksi keliaakikkoa suvussa.) Jos kakkuja leipoo, ei ole iso vauva opetella leipomaan myös gluteenittomasti. Ei ole vaikeaa ja jos kakkuja haluaa myydä, siitä on iso etu jos osaa tehdä. Allergiat ja erityisruokavaliot yleisiä nykyään.
Jos minä tilaan ap:lta kakun, en halua sen omevan gluteeniton, sillä se tulee kalliimmaksi. Haluan sellaisen kakun, joka on minun mieleeni. Kun ap harjoittelee tämän jakun tekemistä, ei hän voi tehdä sitä gluteenittomana. Mikä tässä nyt on niin hiton hankalaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on niin yleinen tauti, että eikö sinulta todellakaan koskaan tilata gluteenitonta? Sitä lähinnä ihmettelen.
Itse varmaan lopettaisin kakkujen roudaamisen töihin, jos ne aiheuttavat epäsopua. Varmaan löytyy jokin muu paikka, joka voi ottaa ne vastaan? (Vaikka paikallisen koulun opehuone tms)
Työkaverit kiittää tätä yhtä vinkuvankua. Tyypillinen vinkuvanku "kun mulla on kurjaa, haluan, että muillakin on kurjaa".
Eikös tämä mene samaan kategoriaan kuin syksyiset omppujen tarjoajat? Joskus duunissa omenapuiden omistajat ovat tuoneet omenoita tarjolle, kun niitä on ollut liikaa omiksi tarpeiksi. Ja monestihan pientaloalueiden portinpielissä näkyy syksyisin koreja, joista ohikulkijat saavat ottaa omenoita mukaansa. Olisi vallan hassua, jos omppuallergikot alkaisivat vaatia tarjolle myös omenattoman vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Mieti AP itse tilannetta, jossa työkaveri säännöllisesti tuo ihania herkkuja kaikille muille mutta ei sinulle. Tuntuisiko kivalta?
Gluteeniton kakku on todella helppo ja halpa tehdä - vaihdat vehnäjauhot perunajauhoon. Normaali keliaakikko ei tarvitse erikseen omia valmistusastioita, vaan normaali hygienia riittää. Tiedän kokemuksesta, lapsellani on keliakia.
Eikö se nyt oikeasti uppoa sinne vajaaseen päähän, että ap leipoo sitä, mitä häneltä tilataan. Jos häneltä ei tilata gluteenitonta kakkua, ei hän harjoittele sellaisen tekemistä ja tällöin töihin ei päädy gluteeniton harjoituskappale!! Lukekaa nyt oikeasti nuo aloitustekstit läpi! Ei ap leivo noita työkavereidensa iloksi!!!
Kyllä! Tää on just näin! Jos vie tarjottavaa työpaikalle esim omana synttärinään, on kohteliasta ja tasapuolista viedä kaikille sopivaa. Mutta ylijäämätarjottavat on mitä on ja ne ottaa ketkä ottaa ja ketkä on paikalla.
Tosin meillä on töissä niin paljon porukkaa että kaikille ei ole tapana viedä missään tapauksessa. Yleensä tarjottavat menee omalle tiimille tai muulle lähiporukalle. Toimii meillä hyvin eikä siitäkään kukaan ole katkera että nyt noi syö jotain synttärikakkua ja yhyy me ei saada.
Sitä se aikuisuus on. Pettymyksiä tulee ja aina ei saa kaikkea. Kannattaa ihan hetkeksi pysähtyä miettimään onko kakutta jääminen kiukuttelen arvoista töissä.