Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?

Vierailija
06.05.2018 |

Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.

Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.

Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?

Kommentit (280)

Vierailija
21/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin työpaikalla on keliaakikko ja kyllä pyrin ottamaan hänet huomioon, jos vien töihin tarjottavaa. Jos olen leiponut jotain niin keliaakikolle ostan kaupasta esim. suklaata. Ei ole iso vaiva mutta kaikilla on hyvä mieli. En halua sorsia ketään. Toisaalta kukaan ei ole itse valinnut olla keliaakikko ja ymmärrän kuinka vakavia seurauksia heille voi tulla notmaaloen viljojen syönnistä. Ei kukaan kitise tai pahoita mieltän huvikseen.

Vierailija
22/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan aloittajan ole mikään pakko keliaakikkoa huomioida. Jos vapaaehtoisesti leipoo, niin sitä tulee mitä tulee ja se syö kuka syö. Mutta itse varmaan joskus leipoisin (KERRAN!) jotain gluteenittomia keksejä tms. helppoa pientä ja toisin niitä ja sanoisin, että tässä nyt sullekin, ihan varta vasten leivoin. Kai se ois kiva jos häntäkin joskus muistettaisiin, kun kaikkia muitakin. Ja sen jälkeen palaisin normaaliarkeen vehnäpullineni. Mutta yritänkin olla mukava kaikille, erityisesti työkavereilleni. Jos tyyppi jäisi naukumaan lisäherkkujen perään, sanoisin että mitäpä jos sinä leipoisit ja toisit meille vuorostaan. Ja kaikki tämä ystävällisessä hengessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 lisää vielä, että aiemmassa työpaikassa oli keliaakikko, joka oli myös kananmunalle allerginen. Meillä oli työkaverina innokas leipuri, joka kyllä huomioi aina tämän allegikon.

Vierailija
24/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa: eikö raakakakut ole usein gluteenittomia? Tekisin itse sellaisen, ne on vielä tosi hyviäkin :)

Vierailija
25/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se taas kerran nähdään:

allergiset pitävät aina meteliä itsestään; "minä, minä ja minä"---- "kyllä muiden on taivuttava ja syötävä sitä mitä MINÄ voin syödä"....

Ap, leivot edelleen ja tarjoat töissä kakkujasi. Vie sille kitisijälle vaikka omena.

Vierailija
26/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan vastuullasi. Oletko sanonut, että joudut harjoittelemaan ja tuot niitä siksi töihin?

Jos muut kerran syövät kakkujasi ilmaiseksi, laittakoot senttejä kolehtiin jotta allerginen voi hankkia itselleen kaupasta jotain?

Kyllä kaikille pitää jotain olla.

Vierailija
27/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin työpaikalla on keliaakikko ja kyllä pyrin ottamaan hänet huomioon, jos vien töihin tarjottavaa. Jos olen leiponut jotain niin keliaakikolle ostan kaupasta esim. suklaata. Ei ole iso vaiva mutta kaikilla on hyvä mieli. En halua sorsia ketään. Toisaalta kukaan ei ole itse valinnut olla keliaakikko ja ymmärrän kuinka vakavia seurauksia heille voi tulla notmaaloen viljojen syönnistä. Ei kukaan kitise tai pahoita mieltän huvikseen.

Niin, hyvän mielen tuottaminen muille - myös sille keliaakikolle - tuo hyvän mielen itsellekin. Ja jos leivonta on sinulle rakas harrastus, voisit laajentaa tällä tavoin repertuaariasi ja oppia tekemään toisenlaisiakin kakkuja. Sehän voisi olla ihan mukaavaakin! Ja kuten täällä on jo todettu, gluteenittomat leivonnaiset voivat maistua ihan yhtä hyviltä kuin ne vehnäjauhoilla tehdytkin. 

Vierailija
28/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjintäähän tuo on. vielä kun sä kutsut sairasta ihmistä täällä turhan vinkujaksi.

Vierailija
29/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei ole liikaa vaadittu. Tai sitten ostan gluteenitonta kaikille, niitä on ihan hyviä keksejä nykyään. Samoin kakkuja pakastimessa, niiden hintakin on suurin piirtein sama, kuin tavallisissa.

Vierailija
30/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.

Vierailija
31/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi. Usein työpaikalle tuo joku lomiltansa suklaata, toffeeta tms., jota en voi syödä. Ei tulisi mieleenikään vikistä.

Vierailija
32/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyyppi jäisi naukumaan lisäherkkujen perään, sanoisin että mitäpä jos sinä leipoisit ja toisit meille vuorostaan. Ja kaikki tämä ystävällisessä hengessä.

Ei ne raaski, kun kaikki gluteenitonhan on niin kallista mistä saa vähän väliä kuulla.

Vierailija
33/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.

Vierailija
34/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin paketin gluteenittomia keksejä ja sellofaania, lahjanarua. Aina kuin vien jotain hyvää työpaikalle niin kaksi keksiä nättiin pakettiin. En veisi koko keksipakettia työmaalle vaan rajoittaisin. Ja on muistettu ja huomioitu. En leipoisi itse koska minulla ei ole a) gluteenitonta keittiötä b) keliakiaa.

Vierailija
35/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.

Siis ihanko oikeasti? Ja sitten ne allergikot ja ruokarajoitteiset, jotka eivät pidä itsestään meteliä, jäävät ilman? Ei esimerkiksi kananmuna-allergiaa pysty kenenkään tavallisista lounastuntieväistä päättelemään. 

Vierailija
36/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Tässä kohtaa tulee mieleeni ajat, jolloin keliakia oli´osalle merkki mielenvikaisuudesta ja luulotautisuudesta. - Ei Ap:n velvollisuus tietenkään ja missään nimessä ole tehdä tai tuoda yhtään kenellekään mitään tarjottavaa, mutta on tietysti vahinko, jos keliaakikkona joudut alinomaan katsojan osaan. 

Kyllä minä vuosia keliakiaa sairastavana tiedän erinomaisen hyvin, että keliakia on rajoittanut ja tehnyt kitkaa sosiaaliseen kanssa käymiseen.  - Olen tätä kitkaa itse yrittänyt poistaa mm. tarjoutumalla usein ottamaan eväät mukaan; samlla kun olen kiittänyt kauniisti kutsusta ja kertonut rajoittuneisuudestani 

Itselleni riittää usein kahvi (/tee) ja olen iloinen, jos ja kun saan olla mukana. Mutta osalle tämä ei riitä vaan vetävät herneet nenäänsä siitä, etten edes halua maistaa. 

- Kun eihän tässä tai tuossa ole kuin vain vähän vehnää... Tai se on puhdasta kotimasita vehnää ei mitään likaista ulkomaista...  Just. Toisnaan minua hämmästyttää se, että kun osa kutsutaan juhlimaan ja iloitsemaan milloin mistäkin, niin meidät keliaakikot koetaan, ja nähdään vain henkilöinä, jotka tulevat paikalle joko vain syömään tai kertomaan muille sairastavansa keliakiaa tai sitten molempia. En minä halua pitää äänä keliakiastani yhtään enempää kuin on tarve.

Mutta jos joku tarjoutuu tarjoamaan jotain ja vastaan kieltävästi, niin koen asiallisemmaksi sanoa, että kiitos ei, koska en voi syödä sitä koska olen keliaakikko. En siksi, että olen nirso, ronkeli tai, että tarjottavssa olisi jotain (erityistä) vikaa. - Varmasti ja ehdottomasti on useimmiten hyvää ja haluaisin monesti syödä, mutta sairaus on sairaus ja sen kanssa on minun elettävä, vaikka eivät kaikki sitä ymmärrä, kun miten sellaist asaattaisi ymmärtää, joka ei näy päällepäin. Niinpä.      

Vierailija
37/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan vastuullasi. Oletko sanonut, että joudut harjoittelemaan ja tuot niitä siksi töihin?

Jos muut kerran syövät kakkujasi ilmaiseksi, laittakoot senttejä kolehtiin jotta allerginen voi hankkia itselleen kaupasta jotain?

Kyllä kaikille pitää jotain olla.

Mä en nyt oikein ymmärrä logiikkaa siinä, että jos minulle tarjotaan ilmaiseksi jotakin syötävää, niin minun pitäisi vielä maksaa siitä, että joku jolle se ilmainen syötävä ei sovi saa hankittua itselleenkin vastaavaa? 

Apua miten hankalaksi menee. Eihän tässä uskalla viedä töihin enää yhtään mitään, kun normaali aikuinen nyt harvoin tuo edes esille kaikkia ruokarajoitteitaan jatkuvasti. Tiedä vaikka muut joutuvat kolehtia keräämään, ettei aikuiselle tule paha mieli. 

Vierailija
38/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on yksi oikea keliaakikko, joka ei koskaan vingu asiasta ja jolla useimmiten on omat jutut mukana kahvin kanssa nautittavaksi.

Ja sitten on pari näitä muoti-gluteenittomia jotka järjestää hirmuisen kohtauksen jos heidän ihan omaa nirsoiluaan ei olla otettu huomioon.

Kaikkein pahiten vittuuntunut noihin on kahteen on muuten se oikea keliaakikko, muotivinkujat kun pilaa oikeiden keliaakikkojen maineen ja monessa paikassa sitten oikea keliaakikko saa pahat oireet näiden muodikkaiden oikkuja täyttämään tehdyistä annoksista jotka on vain vähän sinne päin gluteenittomia.

Vierailija
39/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei ole liikaa vaadittu. Tai sitten ostan gluteenitonta kaikille, niitä on ihan hyviä keksejä nykyään. Samoin kakkuja pakastimessa, niiden hintakin on suurin piirtein sama, kuin tavallisissa.

Ap kertoi tekevänsä tilaustöitä ja siksi harjoituskakkuja, jotka vie töihin pois syötäväksi. Ja täällä useampi selittää, mitä ap voisi leipoa/ostaa keliaakikolle! Ja kuinka kaikki voisivat syödä samoja gluteenittomia!

Näistä vastauksista päätellen on ap:n varmaan parempi panna ne kakut roskikseen. Eipähän tule kenellekään paha mieli.

Vierailija
40/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoon huutelijoille tiedoksi, että omalla työpaikallani on ihan samanlainen vinkuja. Ymmärrän kun firma tarjoaa jotain, pitää ottaa allergiat ja ruokavaliot huomioon, mutta kun joku tuo ihan muuten vaan jotain, niin tuoja kyllä saa ihan itse määritellä mitä tuo. En todellakaan tee vegaanista, gluteenitonta tms. tarjottavaa jos tuon vaikka omien juhlieni ylijäämäpullat töihin syötäväksi. Jos taas tuon työkavereille vaikka omien syntymäpäivien kunniaksi (tasavuodet), niin silloin otan huomioon että kaikille on sopivaa syötävää.

Anna hänen valittaa ja toteat, että tuot kakut vain hävitystä varten töihin, et tarjotaksesi työkavereille herkkuja.

Kyllä jokainen tietää, että ap:n tarina olisi voinut olla totta. Se on kuitenkin ilmiselvä provo kirjoitustyylin ja kysymyksenasettelun perusteella.

Siis vielä, jos joku oikeasti toisi työpaikalleen leivottavia ja joku keliaakikko alkaisi tuolla tavoin vinkumaan, ei hän vaivautuisi kirjoittamaan siitä av:lle. Ja vaikka kirjoittaisikin, ei siitä tulisi järkevää keskustelua, koska kaikki ymmärtävät kuinka älyttömiä tämän vinkujan väitteet ovat.