Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?
Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.
Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.
Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta kun kuulemma minun pitäisi harjoitella gluteenittomilla ja myös tilauskakkuni voisivat olla gluteenittomia, koska ne sopivat kaikille. En vaan ole yhtään vakuuttunut, että asiakkaat haluavat maksaa gluteenittomasta kakusta koko porukalle, vaan ostavat omille mahdollisille gluteenittomille vierailleen sitten jotkut erilliset pikkukakut.
Me ollaan työstämässä lakkiaistarjoiluja pitopalvelun kanssa ja kyllä nimenomaan halusin gluteenittoman voileipäkakun ja juustokakun koko porukalle, vaikka vain yksi vieraista on keliaakikko. Toki kysyin pitopalvelun pyörittäjältä, toimivatko nuo gluteenittomina niin että maistuvat kuitenkin hyvältä.
Minusta on tympeää, että keliaakikolle on yksi pieni kakku tai joku leivos. Jos se on leivos, se ei kuitenkaan ole niin hyvää kuin mitä muille tarjotaan. Jos se on kakku, niin muut eivät uskalla sitä ottaa ja sitten sitä jää kauheasti yli. Minusta paljon parempi, että kaikki voivat syödä samaa.
Mutta mitä tulee tuohon työkaveriin, niin ei hän oikein ole siinä asemassa, että voisi valittaa. Huono tuuri, ettei pääse herkuttelemaan niin kuin muut, mutta elämä on. Ehkä häneltä voisi kysyä, olisiko hän valmis tilaamaan itselleen kakun, että pääset harjoittelemaan?
Mitäs röyhkeän ja ahneen keliaakikon puolustajat on siitä mieltä, että, kun ap.n tuoma kakku ei riitä kuon osalke porukkaa, niin pitääjö tehdä 3 x annos, että kenellekkään ei tule pahamieli kun jää ilman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta kun kuulemma minun pitäisi harjoitella gluteenittomilla ja myös tilauskakkuni voisivat olla gluteenittomia, koska ne sopivat kaikille. En vaan ole yhtään vakuuttunut, että asiakkaat haluavat maksaa gluteenittomasta kakusta koko porukalle, vaan ostavat omille mahdollisille gluteenittomille vierailleen sitten jotkut erilliset pikkukakut.
Me ollaan työstämässä lakkiaistarjoiluja pitopalvelun kanssa ja kyllä nimenomaan halusin gluteenittoman voileipäkakun ja juustokakun koko porukalle, vaikka vain yksi vieraista on keliaakikko. Toki kysyin pitopalvelun pyörittäjältä, toimivatko nuo gluteenittomina niin että maistuvat kuitenkin hyvältä.
Minusta on tympeää, että keliaakikolle on yksi pieni kakku tai joku leivos. Jos se on leivos, se ei kuitenkaan ole niin hyvää kuin mitä muille tarjotaan. Jos se on kakku, niin muut eivät uskalla sitä ottaa ja sitten sitä jää kauheasti yli. Minusta paljon parempi, että kaikki voivat syödä samaa.
Mutta mitä tulee tuohon työkaveriin, niin ei hän oikein ole siinä asemassa, että voisi valittaa. Huono tuuri, ettei pääse herkuttelemaan niin kuin muut, mutta elämä on. Ehkä häneltä voisi kysyä, olisiko hän valmis tilaamaan itselleen kakun, että pääset harjoittelemaan?
Mummollani oli diabetes, ja kaikkiin sukujuhliin tilattiin sitten yksi tavallinen kakku ja yksi sokeriton.
Jos siitä sokerittomasta joku yritti ottaa, niin sai heti hirveät torut, vaikka se oli niin suuri että yksin olisi riittänyt koko porukalle.
Tuli semmoinen olo, kuin sukulaiset olisivat luulleet sen sokerittoman olevan jotenkin epäterveellinen tai sopimaton muille. Riittävyydestä tuskin oli huolta, sillä kumpaakin kakkua jäi aina yli aika reilusti.
Fiksumpaa olisi ollut tilata vain se sokeriton kakku koko porukalle.
Anna sen kitistä ja tee kuten ennenkin. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.
Kyllä gluteenittomista kakuista saa ihan yhtä hyviä. Minulla on miehen sisko keliaakikko ja juhlissa teen sellaisen kakun että hänkin voi syödä eikä kukaan muu arvaa että on myös gluteeniton jos en kerro.
Käytän tattarijauhon ja perunajauhon sekoitusta ja toimii todella hyvin.
Toinen asia niin onhan se ikävä että keliaakikko jää ilman, osta vaikka edullinen keksipaketti josta voit antaa hänelle tarjottavaa kun muille tarjoat. Gluteenittomia saa edullisesti on vaikka ja mitä tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä gluteenittomista kakuista saa ihan yhtä hyviä. Minulla on miehen sisko keliaakikko ja juhlissa teen sellaisen kakun että hänkin voi syödä eikä kukaan muu arvaa että on myös gluteeniton jos en kerro.
Käytän tattarijauhon ja perunajauhon sekoitusta ja toimii todella hyvin.
Toinen asia niin onhan se ikävä että keliaakikko jää ilman, osta vaikka edullinen keksipaketti josta voit antaa hänelle tarjottavaa kun muille tarjoat. Gluteenittomia saa edullisesti on vaikka ja mitä tarjottavaa.
Sivulla 17 ja vieläkin on vaikeuksia ymmärtää ettei kysymys ole muille tarjottavista tarjoiluista vaan ylijäämätuotteista jotka muuten menevät roskiin. Nyt sitten pitäisi ostaa vielä enemmän ja ehkä nekin ylijäämät mahdollisesti heittää roskiin.
Noin suuret ongelmat voi olla vain naisvaltaisella alalla :'D
Vierailija kirjoitti:
Huono 0/5
että mä inhoan noita Huono, 0/5, Porvoosta päivää, trololoo-huutelijoita. Pakko huudella vaikkei ole mitään annettavaa keskusteluun. Mikähän edellä mainitussakin oli provo-salapoliisiin mielestä epäuskottavaa? Kohdistan terveiseni sinulle, EI JATKOON!
Tämäkin ongelma vaan korostaa nykypäivän minäminä -ajattelua. Ap tuo ylijäämäleivonnaisia ei tee vartavasten työkavereille, miksi tätä ei tajuta. Se gluteeniton voi ostaa itselleen sen keksipaketin töihin jos alkaa tehdä mieli herkkuja kun muutkin syövät. Aikuiset ihmiset taantuu lapsen tasolle. Yhyy en saa herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy, mitä tehdä. Vastaan, että heittää harjoituskappaleensa kompostiin ja vie töihin harvemmin.
Sitten ot. Tuntuu oudolta, ettei leipomista harrastavaa kiinnosta kokeilla erilaisia juttuja, uusia reseptejä, erilaisia jauhoja (esim. mantelijauho), erilaisia raaka-aineita jne. Urautuuko joku harrasteleipuri todellakin pelkkään vehnään?
Jokainen harrasteleipuri varmaan itse päättää mitä tekee? Ja tilauskakku yleensä on sellainen kuin tilaaja haluaa. Itseni lähipiirissä ei ole keliaakikkoja niin en katsonut tarpeelliseksi tilata juhliini gluteenitonta kakkua enkä olisi sellaista halunnut kenenkään tekevän siksi että keliaakikkotyökaveri ei tulisi pahalle mielelle jos ei saisi maistaa harjoituskakkua.
Tietysti jokainen päättää itse mitä tekee. Ymmärsin aloituksesta, että ap vie töihin myös muita leipomuksia kuin tilauskakkuharjoituksia. Ap totta kai saa ihan vapaasti leipoa pelkkiä vehnäleivonnaisia, kunhan ihmettelen ettei ole kiinnostusta kokeilla muitakin juttuja.
Varmasti Ap:lla on kiinnostusta kokeilla gluteenittomiakin, mutta kun se ei ole niin yksinkertaista. Keliaakikolle pitää olla mieluiten eri keittiö. Tai sitten eri koneet/kulhot yms yms. Ja se on todella niin tarkkaa. Siihen ei harrastelijalla riitä rahat.
Minä sanoisin keliaakikolle, että en pysty tekemään oikeasti gluteenitonta, enkä halua sairastuttaa sinua. Jos tuo ei riitä niin, kitisköön rauhassa.
En mielestäni sanonut, että ap:n pitäisi kokeilla gluteenitonta, vaan ihmettelin, kuinka leivontaharrastaja jumiutuu tietynlaisiin juttuihin, kun erilaisia reseptejä on maailma täynnä.
Ap, vie "harjoituskakkusi" ym. edelleekin työpaikalle.
Nakeltkoot joku ihan rauhassa niskojaan.
Suuri osa nk. keliaakikoista ovat vain itse keksineet "sairautensa" esim. laihtuakseen.
Keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei vielä pari kymmentä vuotta sitten ollut kuin harvoilla, oikeasti laktoosille tai kotimaisille viljoille (kauraa lukuun ottamatta).
Nytpä on joka toisella. EN USKO.
Aikoinaan allergia oli todellista; mm. ystäväni veli oli 90-luvulla muuttoapunani ja toi mukanaan vaimonsa leipomat gluteenitomat säpylät, jotka täytin, kun pidimme ruokapaussin.
Tuolloin gluteenittomuus oli outoa, juuri ja juuri tiedettiin keliakia sanana.
Kuinka monta kerta se keliaakikko on tuonut kakkua työpaikalle kaikille syötäväksi? Sähän voit ap seuraavan kerran kuin kitisee ehdottaa, että hän leipoo teille kaikille gluteenitonta kakkua, kerta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vie "harjoituskakkusi" ym. edelleekin työpaikalle.
Nakeltkoot joku ihan rauhassa niskojaan.
Suuri osa nk. keliaakikoista ovat vain itse keksineet "sairautensa" esim. laihtuakseen.
Keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei vielä pari kymmentä vuotta sitten ollut kuin harvoilla, oikeasti laktoosille tai kotimaisille viljoille (kauraa lukuun ottamatta).
Nytpä on joka toisella. EN USKO.
Aikoinaan allergia oli todellista; mm. ystäväni veli oli 90-luvulla muuttoapunani ja toi mukanaan vaimonsa leipomat gluteenitomat säpylät, jotka täytin, kun pidimme ruokapaussin.
Tuolloin gluteenittomuus oli outoa, juuri ja juuri tiedettiin keliakia sanana.
Idiootti, keliaakikko on todellakin keliaakikko. Se on sairaus, jonka kanssa ei ole leikkimistä. Laktoosi-intoleranssi on pikku juttu sen rinnalla. Gluteenitonta harrastavat ovat pelleilijöitä, keksitty trendi.
Huh huh, jos vastaanotto on Ap tuota laatua, niin vie harjoituskakut jollekin sellaiselle, joka niitä arvostaa. Jos leipoisit erikseen työkavereita varten, voisi toisinaan leipomus olla yhtä työkaveria ajatellen gluteenitonkin, mutta ketjussa on jo useamman kerran mielestäni (aiheesta) painotettu sitä, että teet harjoituskakut tilauksien perusteella, et huvin vuoksi työkavereille. Mitä hyötyä sinulle on harjoituskakusta jos joudut tekemään sen aivan eri reseptillä. Ja kun erityisruokavaliot eivät rajoitu vain siihen laktoosittomaan ja gluteenittomaan, niin aina on olemassa joku, joka vaatii seuraavaksi oman ruokavalionsa huomioimista. Et koskaan voi miellyttää kaikkia.
Olen itse moniallerginen, eikä puhuta nyt pelkästään vähän kutittaa-allergioista. On ruoka-aineita, jotka ovat minulle jopa hengenvaarallisia, ja valitettavasti muutamat ovat sellaisia, joita käytetään paljon makeissa ja suolaisissa leivonnaisissa. Työpaikalla käy usein niin, että väki tuo juhlarääppiäisiä, palaveripullaa yms., jota en voi allergioideni vuoksi syödä. Sain jopa juhlapäiväni kunniaksi työkavereilta rasiallisen makeisia, joita en voi oikeasti allergiani vuoksi syödä. Kiitin kuitenkinkauniisti, eikä mieleenikään tulisi valittaa asiasta, koska työkavereiden ajatus oli hyvä. Vaikka minäkään en ole allergioitani valinnut, ei niiden mielestäni tarvitse olla muiden ongelma enkä odota, että muut huomioisivat kaikkien eri ruokavaliot leipoessaan tai tuodessaan tarjottavia. Syön silloin, jos tarjottava minulle sopii, muutoin jätän ottamatta. Usein minulla on omassa kaapissani esim. paketti itselleni soveltuvia keksejä, joita voin syödä silloin jos muu tarjolla oleva ei sovi.
Minäkin olen keliaakikko eikä ikinä mieleeni tulisi valittaa tuossa tilanteessa. 🙈 Lähinnä mietin että harmistuvatko muut siitä kun en pysty osallistumaan herkkujen syöntiin.
Tänään juuri lueskelin ifls-sivun kautta tutkimusta, joka todisti taas sen, että keliakia on 1% väestöstä ja lopuilla ongelmat johtuu jostain aivan muusta kuin siitä ettei elimistö pilko gluteenia.
Suurimmaksi osaksi tottumiskysymys ja psykologinen ilmiö se, että olo ilman gluteenia tuntuu ”paremmalta” (gluteenittomiksi alkavat usein tekevät myös suurempaa elämäntapa- ja ruokaremppaa huomaamattaan).
En siis väitä etteikö työkaverillasi keliakiaa olisi, mutta itse aina välillä suhtaudun trendiruoka-allergikkoihin, jotka vaativat tarjottavat oma nenä edellä.
Oikeasti keliakiaa sairastava ei käyttäydy noin. Taitaa kyseessä olla joku itse itsensä diagnosoinut tai sitten muotidieetillä oleva "keliaakikko". T. Keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Minusta gluteenittomat leivonnaiset, joissa ei käytetä hiivaa vaan leivinjauhetta, eivät maistu mitenkään kummallisilta. Sitä paitsi netti on nykyään pullollaan erilaisia gluteenittomia leivontareseptejä, joten sieltä löytyy kaikenlaista kokeiltavaa.
Gluteenittomia jauhoseoksia on kuitenkin monenlaisia, ja itse käyttäisin vain terveyskaupasta ostettuja jauhoja ja/tai sekoittaisin jauhot itse.
Terveyskauppahan on laadun tae, niissä myydään mm. Hopeavettä. Ja valmisteita, joiden koostumusta ei ole tutkittu, koska ne luokitellaan ravintolisiksi. Voi sisältää ihan mitä tahansa lattiavahasta alkaen 👍 eikä kukaan valvo, ennenkuin joku saa niistä myrkytyksen.
Leivo sille dullapohjanen tuotos piriullatuksella, niin josko se turha jäykkyys alkais karista...