Eikö opettajat koulussa uskalla sanoa lapsille
Enää mistään mitään, kun "valitukset' tulee jälkeenpäin vain Wilmaan? Jos lapsi tekee jotain väärin esim puhuu tunnilla toiselle oppilaalle, ei opettaja huomauta samantien vaan laittaa Wilmaan viestin jälkeenpäin. Eiköhän se palaute menisi perille paremmin heti
Kommentit (130)
[/quote]
Näin. Itse otan jatkotilanteessa käyttöön. Luokkaan jäävät ne pellet ketä ei kiinnosta opiskelu ja olen itse viereisessä tilassa (ovet auki) opettamassa niitä, joita kiinnostaa. Tehokasta ja toimivaa. Jokainen saa opetusta omalla tasollaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla avoimesta ovesta sisälle opiskelemaan ja saamaan opetusta. Ehtona on tietysti työrauhan kunnioitus. Usein näitä riehujia ei paljon kiinnosta joten annan siitä heille säännöllisesti palautetta, myös kotiin, että tätä menoa ehdot napsahtavat. Jos tulevat luokseni aikomuksena opiskella, autan heidät alkuun ja annan varmasti tasolleen sopivia tehtäviä. Näin se uuden opsin mukaan toimii.[/quote]
Flippaaminen on päivän sana. Loppui tasapäistäminen ja opettajan aika ja energia menee sinne missä siitä on eniten hyötyä.
Uuden opsin mukaan vastuu omasta oppimisesta onkin oppilailla, mikä onkin loistojuttu näin opettajan kannalta. Tasaisesti vaan palautetta oppilaille missä mennään, että tietävät itse/vanhemmat tietävät mikä meininki on ja mikä arvosana on tulossa tällä menolla.
Uusi opetussuunnitelma on heitteillejättö. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo usko sinä vaan lastasi, joka kirkkain silmin väittää, ettei ope sanonut mitään, eikä hän yhtään tiedä, mistä kummasta se merkintä on tullut. Myöskään ope ei kertonut kokeesta eikä muistuttanut tästä ja tuosta eikä opettanut sitä eikä tätä. Ihan on lapselle mysteeriä kaikki.
No tästä on useampi sanonut samaa. Ja useampi opettaja tekee tätä. Ei siis ole kyse vaan omista lapsistani. Toivoisin että opettaja napakasti puuttuu asioihin eikä " nössöile"
Mutta nykyään taitaa olla aika korkea se kynnys, milloin voi puuttua siihen lapsen käytökseen. Ei se lapsi siitä kurista ja rajoista vaurioidu, mutta mielensä pahoittanut äityliini soittaa heti Iltapaskan toimitukseen ja itkee miten on nyt erityisherkkää Nestoria komennettu ja hän sai siitä elinikäiset traumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on erittäin koulutettuja opettajia, noin niinkuin kansainvälisestikin. Alakoulun, usein jopa varhaiskasvatuksen puolellakin, maistereita ja aineopettajilla on opettajan pedagogiset opinnot jne, eikä epäpäteviä voi palkata pitkäksi aikaa laittamatta paikkaa auki.
Vastaako koulutus sitten tarpeita, se onkin eri asia. Nepsyjä on joka luokassa ja kaikki ovat integroituna samaan yleisopetuksen luokkaan ilman tarvittavia tukitoimia. Onneksi ammatillista täydennyskoulutusta on saatavilla, mutta ei edes tieto/ymmärrys oppilaiden erilaisista tarpeista auta, ellei opettajille saada konkreettista apua luokkiin, kuten avustajia, erityisopettajan konsultaatiota, jakotunteja jne.
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Kyllä siinä alkaa huippuveskarinkin torjuntaprosentti laskemaan ja kas kummaa, yhtäkkiä onkin vaihtopenkillä (sairaslomalla).
Ainahan voidaan muuttaa sääntöjä, ettei kaikkia kiekkoja tarvitsekaan ottaa kiinni. Riittää kun valkkaa muutaman laukojan omaan maaliinsa ja antaa muiden laukoa tyhjiin ja kuivaharjoitella siten.
( uusi ops)Näin. Itse otan jatkotilanteessa käyttöön. Luokkaan jäävät ne pellet ketä ei kiinnosta opiskelu ja olen itse viereisessä tilassa (ovet auki) opettamassa niitä, joita kiinnostaa. Tehokasta ja toimivaa. Jokainen saa opetusta omalla tasollaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla avoimesta ovesta sisälle opiskelemaan ja saamaan opetusta. Ehtona on tietysti työrauhan kunnioitus. Usein näitä riehujia ei paljon kiinnosta joten annan siitä heille säännöllisesti palautetta, myös kotiin, että tätä menoa ehdot napsahtavat. Jos tulevat luokseni aikomuksena opiskella, autan heidät alkuun ja annan varmasti tasolleen sopivia tehtäviä. Näin se uuden opsin mukaan toimii.
Miksen mä ole tajunnut tätä aiemmin?!
Nyt heti maanantaina otan tämän tyylin käyttöön!
Saa nähdä kauanko menee, ennenkuin vanhemmat tulevat wilmaa pitkin. Sitten voin vaan lähettää opsin, jossa on alleviivattuna tuo oppilaiden oman vastuun oppimisestaan kasvattaminen.
Ei hitto, thank you.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on erittäin koulutettuja opettajia, noin niinkuin kansainvälisestikin. Alakoulun, usein jopa varhaiskasvatuksen puolellakin, maistereita ja aineopettajilla on opettajan pedagogiset opinnot jne, eikä epäpäteviä voi palkata pitkäksi aikaa laittamatta paikkaa auki.
Vastaako koulutus sitten tarpeita, se onkin eri asia. Nepsyjä on joka luokassa ja kaikki ovat integroituna samaan yleisopetuksen luokkaan ilman tarvittavia tukitoimia. Onneksi ammatillista täydennyskoulutusta on saatavilla, mutta ei edes tieto/ymmärrys oppilaiden erilaisista tarpeista auta, ellei opettajille saada konkreettista apua luokkiin, kuten avustajia, erityisopettajan konsultaatiota, jakotunteja jne.
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Kyllä siinä alkaa huippuveskarinkin torjuntaprosentti laskemaan ja kas kummaa, yhtäkkiä onkin vaihtopenkillä (sairaslomalla).
Ainahan voidaan muuttaa sääntöjä, ettei kaikkia kiekkoja tarvitsekaan ottaa kiinni. Riittää kun valkkaa muutaman laukojan omaan maaliinsa ja antaa muiden laukoa tyhjiin ja kuivaharjoitella siten.
( uusi ops)Näin. Itse otan jatkotilanteessa käyttöön. Luokkaan jäävät ne pellet ketä ei kiinnosta opiskelu ja olen itse viereisessä tilassa (ovet auki) opettamassa niitä, joita kiinnostaa. Tehokasta ja toimivaa. Jokainen saa opetusta omalla tasollaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla avoimesta ovesta sisälle opiskelemaan ja saamaan opetusta. Ehtona on tietysti työrauhan kunnioitus. Usein näitä riehujia ei paljon kiinnosta joten annan siitä heille säännöllisesti palautetta, myös kotiin, että tätä menoa ehdot napsahtavat. Jos tulevat luokseni aikomuksena opiskella, autan heidät alkuun ja annan varmasti tasolleen sopivia tehtäviä. Näin se uuden opsin mukaan toimii.
Miksen mä ole tajunnut tätä aiemmin?!
Nyt heti maanantaina otan tämän tyylin käyttöön!
Saa nähdä kauanko menee, ennenkuin vanhemmat tulevat wilmaa pitkin. Sitten voin vaan lähettää opsin, jossa on alleviivattuna tuo oppilaiden oman vastuun oppimisestaan kasvattaminen.
Ei hitto, thank you.
Suosittelen!
Ei opettajan, tietenkään, pidä antaa huligaanien häiritä omaa työtään. Jos ei oppiminen/opiskelu maistu, minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin laitan sen merkinnän Wilmaan vasta sitten, kun penska kieltäytyy tottelemasta yli kymmentä huomautusta puhumisesta. Mistä olet saanut päähäsi, ettei siellä luokassa mitään sanota? Lapsi väittää niin? Voi tietysti olla, ettei omalta hölötykseltään ole rekisteröinyt sanomisia...
t. turhautunut ope
Toi puhuminen oli esimerkki. Minusta ihan pikkuasioista ei tarvitse laittaa minulle Wilmaan vaan laittaa pistää ne lapset siellä koulussa ruotuun. Isommista asioista toki haluan tietää siis jos läksyt tekemättä tms
Mitä tarkoitat sitten pikkuasioilla? Vihko kotona -merkintöjä vai? Mutta asiahan on niin, että ope laittaa sinne Wilmaan itselleen päiväkirjamerkintöjä. Antaa käytös- yms numerot sen perusteella. Sinä vaan pääset nuuskimaan sitä open päiväkirjaa. Ei ne ole mitenkään erityisesti viestejä sinulle.
Toi vihko kotona viesti on ihan ok, mutta sieltä tulee viestejä, että takki oli väärässä naulakossa. En ymmärrä miten edes jaksavat käyttää energiaa asian kirjoittamiseen.
Et sinä ymmärräkään, kun ajattelet asiaa vain oman lapsesi kannalta. Mutta siellä koulussa voi olla se 500 oppilasta. Jos jokainen heistä laittaa takkinsa mihin naulakkoon haluaa, niin ymmärrät (jos kykenet) että pian on kaaos. Niin ne "pikkujutut" onkin isoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut opet ovat sellaisia nipottajia, että heistä oikein aistii sen että he saavat jonkinlaisia kiksejä siitä wilmaan valittamisesta. Jonkinlainen vahingoniloisuus siitä, että saavat valittaa vanhemmille penskoista. Varsinkin niille vanhemmille, joista ope ei itse tykkää. Valitettavasti näin se menee. Opettajat eivät ole mitään yli-ihmisiä. Harvemmin vastaan tullut sellaisia opettajia, jotka laittavat wilmaan vain silloin viestiä, kun on oikeasti tapahtunut jotain josta kotiinkin olisi hyvä tietää. Suurin osa viesteistä on ihan tyhjänpäiväistä nipottamista ja lapsen syyllistämistä. Opettaja purkaa oman turhautumisensa vanhempiin.
Ihan vaan veikkaan, että sinä olet ainoa, joka teidän kouluyhteisössä nilittää turhasta:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin laitan sen merkinnän Wilmaan vasta sitten, kun penska kieltäytyy tottelemasta yli kymmentä huomautusta puhumisesta. Mistä olet saanut päähäsi, ettei siellä luokassa mitään sanota? Lapsi väittää niin? Voi tietysti olla, ettei omalta hölötykseltään ole rekisteröinyt sanomisia...
t. turhautunut ope
Toi puhuminen oli esimerkki. Minusta ihan pikkuasioista ei tarvitse laittaa minulle Wilmaan vaan laittaa pistää ne lapset siellä koulussa ruotuun. Isommista asioista toki haluan tietää siis jos läksyt tekemättä tms
Mitä tarkoitat sitten pikkuasioilla? Vihko kotona -merkintöjä vai? Mutta asiahan on niin, että ope laittaa sinne Wilmaan itselleen päiväkirjamerkintöjä. Antaa käytös- yms numerot sen perusteella. Sinä vaan pääset nuuskimaan sitä open päiväkirjaa. Ei ne ole mitenkään erityisesti viestejä sinulle.
Jos tämä on tosiaan totta, niin kertokaa sitten siellä vanhempain illassa, että ne ovat vain opettajan omia päiväkirjamerkintöjä! Eikä vanhempien tarvitse niitä lukea. Vaikka usein se on kyllä niin päin, että vanhempia syyllistetään siitäkin, jos ei ole heti ehtinyt lukea wilma-viestejä, tai pahimmassa tapauksessa ei edes lue niitä. Jos ne viestit ei tosiaan ole vanhemmille (ja pääsemme vain "nuuskimaan sitä open päiväkirjaa") niin tiedottakaa ihmeessä koko koulun vanhemmille, että näin on asia! Tiedät itsekin että puhut pelkkää pskaaa...........
Viestit on eri asia kuin merkinnät. Viestit ovat tietenkin suoraan vanhemmalle. Itse en omien lasteni opettajien viestejä viitsi lukea lähes koskaan. Lapseni osaavat itsekin hoitaa asiansa. Ei ole kukaan valittanut, kun sanon heti napakasti opettajille etten ehdi enkä viitsi, lapseni oppikoot hoitamaan asiansa itse. Wilma on taas monimerkityksinen asia. Itse laitan opettajana merkinnät lähinnä ajatellen koululaista itseään. Muistutukseksi siitä, mistä moitittiin,, puhuttiin tms. Toisinaan joku vanhempi pistää tuohtunutta viestiä ettei merkintöjeni perusteista saa selvää, eikä oppilas tiedä miksi on punainen. No taatusti tietää, ei vaan halua sitä vanhemmilleen myöntää. Useimmat vanhemmat eivät varmaan reagoi merkintöihin mitenkään. Ilahtunut toki olen niistä vanhemmista, jotka rupeavat kotona laittamaan lapsiaan kuriin jos negatiivisia alkaa kertyä. Kyllähän siitä on apua, jos lapsi pelkää etujen menetystä kotonansa. Riittä pelkkä uhkaus merkinnöistä, eikä tartte vaivautua kirjoittelemaan niitä. Olen itse yläkoulun opettaja ja minulla on keskimäärin 100 oppilasta päivässä. En todellakaan huvikseni kirjoittele yhtään mitään.
Miten vanhemmat voisivat tietää, mitä merkinnät teille opettajille merkitsevät? Ja mikä ero on viestin tai merkinnän suhteen. Normaali vanhempi ottaa nuo samana asiana. Jos merkintä on pelkkä päiväkirjamerkintä itse opelle, niin laittakaa hyvät ihmiset ne sitten näkymään vain itse opelle. Naurettavaa tällainen, että vanhemman pitäisi jotenkin rivien välistä tajuta kaikki. Kaiken lisäksi JOKAINEN opettaja käyttää wilmaa eri lailla. Pitäkään koulun sisällä sama linja, miten wilmaa käytetään. On ihan sairasta olettaa että vanhemmat osaavat lukea opettajien ajatuksia, ja tajuta jotain niistä pilkunviilaus wilmaviesteistä. Eihän lapsetkaan enää ota tosissaan, jos tietävät että tulee wilma-merkintä, Kun tosiaan siellä lukee että heittänyt tunnilla kerran kumia. Tai istunut vessassa liian pitkään. En nyt syytä tässä sinua, uskon että ala-asteen opettajan ovat jotenkin avuttomampia kuin ylä-asteen opet. Siltä ainakin vaikuttaa. Tartutaan aivan naurettaviin asioihin, kun ei keksitä mitään pahempaa.
Ei se ole noin vaikeaa. Normaaliälyinen ihminen osaa lukea wilmaa ihan hyvin. Mutta tietenkään kaikki vanhemmat eivät ole ihan normaaliälyllä varustettuja, joten heillä pitäisi olla jokin tukihenkilö, jotta pärjäisivät yhteiskunnassa.
Jos wilmassa on merkintä " kiinnitätkö jatkossa huomiota" niin kenelle se on? Opettajan oma päiväkirjamerkintä?
Se on tietenkin sille oppilaalle itselleen. Hänhän näkee myös sen päiväkirjan itsestään.
Ei näe. Vasta yläkoulussa
Oppilaat saavat omat Wilmatunnukset yleensä kolmannen luokan aikana eli näkevät kyllä ne Wilmamerkinnät myös alakoulun puolella. Jossain kouluissa saavat jo kakkosella, joissain varmasti myöhemminkin.
Meillä lapset saivat tunnukset vasta 7.luokalla.[/quot
Steinerkoulussa?
Siellä saadaan numeroitakin vasta kasilla, kun on pakko.Ei vaan ihan normaalissa koulussa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettajilla on kestämistä. En ymmärrä, kuinka jaksavat. En kestäisi viikkoakaan siinä työssä. Yksi vanhempi haluaa jotain jota toinen ei hyväksy olleenkaan. Luovi nyt siinä välissä! Vaikka lasten kanssa pärjäisikin, niin vanhempien kanssa on taatusti hankalaa. Tsemppiä kaikille opettajille!
Kiitos tsempistä, tarpeeseen tuli!
Näin. Itse otan jatkotilanteessa käyttöön. Luokkaan jäävät ne pellet ketä ei kiinnosta opiskelu ja olen itse viereisessä tilassa (ovet auki) opettamassa niitä, joita kiinnostaa. Tehokasta ja toimivaa. Jokainen saa opetusta omalla tasollaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla avoimesta ovesta sisälle opiskelemaan ja saamaan opetusta. Ehtona on tietysti työrauhan kunnioitus. Usein näitä riehujia ei paljon kiinnosta joten annan siitä heille säännöllisesti palautetta, myös kotiin, että tätä menoa ehdot napsahtavat. Jos tulevat luokseni aikomuksena opiskella, autan heidät alkuun ja annan varmasti tasolleen sopivia tehtäviä. Näin se uuden opsin mukaan toimii.