Eikö opettajat koulussa uskalla sanoa lapsille
Enää mistään mitään, kun "valitukset' tulee jälkeenpäin vain Wilmaan? Jos lapsi tekee jotain väärin esim puhuu tunnilla toiselle oppilaalle, ei opettaja huomauta samantien vaan laittaa Wilmaan viestin jälkeenpäin. Eiköhän se palaute menisi perille paremmin heti
Kommentit (130)
Minä olen myös törmännyt tähän ilmiöön: Opettaja kiusaa oppilaitaan. Tätä on oikeasti olemassa, ihan sama kuinka monta opettajaa tulisi tähän ketjuun puolustautumaan ja yrittää painaa asiaa villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kauheasti nykymenoa kouluissa.
Omana aikani 50-60-lvuilla koulussamme oli yksi miesopettaja, joka nosti penskann naulakkoon roikkumaan, jos eivät sanaa uskoneet.
Vanhemmat eivät koskaan valittaneet, vaan olivat tyytväsisä, kun edes joku saa kuriin heidän pilttinsä.
Olen seurannut lastenlasteni koulujuttuja ja eniten ihmettelen niitä Wilmakirjoituksia, sinne kirjoiteaan kaikkea negatiivista, mutta päin naamaa opettajat kehuvat samaa lasta maasta taivaaseen.
Matikankoe on mennyt tooosi huonosti, kun kahta vaille täydet pisteet, mutta kasvokkain lapsi on miletei matikkanero HUOH!
t.mummeli
Ilmeisesti lapsesi ei puhu sinulle ihan totta, onko tapa sitten peritynyt myös lapsenlapselle.
Nykyään ei ketään nosteta naulakkoon, koska se on laissa kielletty.
Ilmoitattehan aina rehtorille, jos opettaja kiusaa? Opettaja saa tästä varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös törmännyt tähän ilmiöön: Opettaja kiusaa oppilaitaan. Tätä on oikeasti olemassa, ihan sama kuinka monta opettajaa tulisi tähän ketjuun puolustautumaan ja yrittää painaa asiaa villaisella.
Ex naapurinkin mielestä opettaja oli ihan hirveä, lapseton lapsista mitään ymmärtämätön tollo. Tosin naapurillakin oli hankaluuksia lapsensa kasvatuksen kanssa.
Hiljeni siinä vaiheessa, kun lapsi sai ADHD diagnoosin ja poika kävi yläasteen pienluokassa.
Ainakin meidän isossa kaupungissa ohje on tullut johdolta, että kaikki unohdukset ja pienetkin jutut pitää laittaa Wilmaan. Kyllä opettajat sen tajuaa, ettei se toimi. Useimmat lapset ei ole taparikollisia ja muutama unohdus vuodessa on ihan yksi ja sama. Ei niistä tarvisi edes kotiin laittaa. Sen sijaan sarjaunohtelijoiden kohdalla on usein jo se, ettei vanhemmat edes kuittaa huomautuksia nähdyksi. Sekään ei palvele mitään, kun merkintää tulee merkinnän perään. On ehdotettu kaikkea, että laitettaisiin merkintä esim. viidestä unohduksesta, jolloin se jo olisi vähän merkittävämpi. Ei käy. Määräys on, että kaikki on laitettava.
Toisaalta tähän on myös pesiytynyt sellainen ajattelu pikkuhiljaa, että merkintöjen avulla perustellaan arviointeja. Vanhemmat voi katsoa sieltä, jos eivät ole tyytyväisiä esim. käytösnumeroon. Sillä varmistellaan omaa selustaa... Itse esimerkiksi suollan tällä hetkellä rehtorin määräyksestä yhdelle oppilaalle merkintöjä, koska äitinsä kanssa ollaan varovaisia ja kaikki pitää dokumentoida. En tietenkään turhasta laita, mutta kaikki pitää kuulemma nyt laittaa, jotta on sitten "todisteita".
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat itse ymmärtäneet wilman väärin. Jos opettaja ei saa kuria luokkaan, ja on menettänyt auktoriteettinsa luokassa esimerkiksi kohtelemalla oppilaita eriarvoisesti (oppilaat kyllä huomaavat tämän), on ihan turha syyllistää vanhempia siitä, mitä luokassa tapahtuu. Toki kotona voidaan keskustella asioista, mutta ei se tuo opettajalle yhtään sen enempää auktoriteettia. Luokassa opettaja on itse vastuussa mitä siellä tapahtuu. Jos oppilas tekee jotain väärin, vanhemmille tietenkin ilmoitetaan tästä. Mutta jos luokassa on sellaista yleistä hälinää, koska opettajalla ei ole kykyä saada luokkaa kiinnostumaan opetuksesta, on todella lapsellista yrittää wilma-viesteillä syyllistää vanhempia huonosta kasvatuksesta. Opettajat voisivat joskus mennä myös itseensä, eikä vaan keskittyä huomioimaan jokaisen oppilaan pienimmätkin virheet ja erheet. Nykyajan opettajat lytistävät oppilaiden itsetunnon täysin lyttyyn.
Lapsilla joilla ei ole auktoriteettia kotona, ei sitä ole koulussakaan. Jos kotona ei opeteta muiden kunnioitusta ei sitä koulussakaan opi. Ja auktoriteetilla en tarkoita vanhempaa, joka on pelolla ja väkivallalla kasvattanut lapsen, joka tuntee ettei häntä itseäkään arvosta kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex naapurinkin mielestä opettaja oli ihan hirveä, lapseton lapsista mitään ymmärtämätön tollo. Tosin naapurillakin oli hankaluuksia lapsensa kasvatuksen kanssa.
Hiljeni siinä vaiheessa, kun lapsi sai ADHD diagnoosin ja poika kävi yläasteen pienluokassa.
Minä tiedän opettajan, joka ei kiusannut levotonta lasta, vaan kilttiä lasta. Tositarina. Voit tietenkin yrittää kääntää tämän miten päin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin laitan sen merkinnän Wilmaan vasta sitten, kun penska kieltäytyy tottelemasta yli kymmentä huomautusta puhumisesta. Mistä olet saanut päähäsi, ettei siellä luokassa mitään sanota? Lapsi väittää niin? Voi tietysti olla, ettei omalta hölötykseltään ole rekisteröinyt sanomisia...
t. turhautunut ope
Toi puhuminen oli esimerkki. Minusta ihan pikkuasioista ei tarvitse laittaa minulle Wilmaan vaan laittaa pistää ne lapset siellä koulussa ruotuun. Isommista asioista toki haluan tietää siis jos läksyt tekemättä tms
Mitä tarkoitat sitten pikkuasioilla? Vihko kotona -merkintöjä vai? Mutta asiahan on niin, että ope laittaa sinne Wilmaan itselleen päiväkirjamerkintöjä. Antaa käytös- yms numerot sen perusteella. Sinä vaan pääset nuuskimaan sitä open päiväkirjaa. Ei ne ole mitenkään erityisesti viestejä sinulle.
Jos tämä on tosiaan totta, niin kertokaa sitten siellä vanhempain illassa, että ne ovat vain opettajan omia päiväkirjamerkintöjä! Eikä vanhempien tarvitse niitä lukea. Vaikka usein se on kyllä niin päin, että vanhempia syyllistetään siitäkin, jos ei ole heti ehtinyt lukea wilma-viestejä, tai pahimmassa tapauksessa ei edes lue niitä. Jos ne viestit ei tosiaan ole vanhemmille (ja pääsemme vain "nuuskimaan sitä open päiväkirjaa") niin tiedottakaa ihmeessä koko koulun vanhemmille, että näin on asia! Tiedät itsekin että puhut pelkkää pskaaa...........
Viestit on eri asia kuin merkinnät. Viestit ovat tietenkin suoraan vanhemmalle. Itse en omien lasteni opettajien viestejä viitsi lukea lähes koskaan. Lapseni osaavat itsekin hoitaa asiansa. Ei ole kukaan valittanut, kun sanon heti napakasti opettajille etten ehdi enkä viitsi, lapseni oppikoot hoitamaan asiansa itse. Wilma on taas monimerkityksinen asia. Itse laitan opettajana merkinnät lähinnä ajatellen koululaista itseään. Muistutukseksi siitä, mistä moitittiin,, puhuttiin tms. Toisinaan joku vanhempi pistää tuohtunutta viestiä ettei merkintöjeni perusteista saa selvää, eikä oppilas tiedä miksi on punainen. No taatusti tietää, ei vaan halua sitä vanhemmilleen myöntää. Useimmat vanhemmat eivät varmaan reagoi merkintöihin mitenkään. Ilahtunut toki olen niistä vanhemmista, jotka rupeavat kotona laittamaan lapsiaan kuriin jos negatiivisia alkaa kertyä. Kyllähän siitä on apua, jos lapsi pelkää etujen menetystä kotonansa. Riittä pelkkä uhkaus merkinnöistä, eikä tartte vaivautua kirjoittelemaan niitä. Olen itse yläkoulun opettaja ja minulla on keskimäärin 100 oppilasta päivässä. En todellakaan huvikseni kirjoittele yhtään mitään.
Miten vanhemmat voisivat tietää, mitä merkinnät teille opettajille merkitsevät? Ja mikä ero on viestin tai merkinnän suhteen. Normaali vanhempi ottaa nuo samana asiana. Jos merkintä on pelkkä päiväkirjamerkintä itse opelle, niin laittakaa hyvät ihmiset ne sitten näkymään vain itse opelle. Naurettavaa tällainen, että vanhemman pitäisi jotenkin rivien välistä tajuta kaikki. Kaiken lisäksi JOKAINEN opettaja käyttää wilmaa eri lailla. Pitäkään koulun sisällä sama linja, miten wilmaa käytetään. On ihan sairasta olettaa että vanhemmat osaavat lukea opettajien ajatuksia, ja tajuta jotain niistä pilkunviilaus wilmaviesteistä. Eihän lapsetkaan enää ota tosissaan, jos tietävät että tulee wilma-merkintä, Kun tosiaan siellä lukee että heittänyt tunnilla kerran kumia. Tai istunut vessassa liian pitkään. En nyt syytä tässä sinua, uskon että ala-asteen opettajan ovat jotenkin avuttomampia kuin ylä-asteen opet. Siltä ainakin vaikuttaa. Tartutaan aivan naurettaviin asioihin, kun ei keksitä mitään pahempaa.
Ei se ole noin vaikeaa. Normaaliälyinen ihminen osaa lukea wilmaa ihan hyvin. Mutta tietenkään kaikki vanhemmat eivät ole ihan normaaliälyllä varustettuja, joten heillä pitäisi olla jokin tukihenkilö, jotta pärjäisivät yhteiskunnassa.
Jos wilmassa on merkintä " kiinnitätkö jatkossa huomiota" niin kenelle se on? Opettajan oma päiväkirjamerkintä?
Se on tietenkin sille oppilaalle itselleen. Hänhän näkee myös sen päiväkirjan itsestään.
Ei näe. Vasta yläkoulussa
Oppilaat saavat omat Wilmatunnukset yleensä kolmannen luokan aikana eli näkevät kyllä ne Wilmamerkinnät myös alakoulun puolella. Jossain kouluissa saavat jo kakkosella, joissain varmasti myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni Wilmasta on tullut opettajien kiusaamisen väline oppilaita kohtaan. Tähän pitäisi löytää äkkiä joku muutos.
Mihin perustat näkemyksesi?
Minun lapseni saavat varmaan jotain 40 positiivista merkintää vuodessa. En ole ikinä laskenut. Ja sitten tulee pari negatiivista merkintää, läksy tai kirja unohtunut. Ei ole tuntunut kiusaamiselta.
Kasvata lapsesi toimimaan niin, ettei sinun tarvitse syyttää opettajia kiusaamisesta, kun he vain tekevät työtään.
Itse laitan punaista vain, jos käytös on poikkeuksellisen huonoa. Eräälle oppilaalle olin laittanut tyyliin 30-40 vihreää syksyn aikana. Kun sitten eräällä tunnilla hän tappeli luokkakaverin kanssa ja puri tätä sekä sylki päin, laitoin hänelle punaista ensimmäisen kerran. Sain lapsen huoltajilta välittömästi palautetta, että ei tällaisia tarvitsisi wilmaan pistää, enkö osaa selvittää asioita koulussa. Ja kuulemma on haitallista lapsen kehitykselle moittia häntä tällaisella punaisella merkinnällä. Myöskään antamaani jälki-istuntoa he eivät hyväksyneet ja valittivat rehtorille. Toki rehtori oli tukenani asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kiusaaminen ja opettajan tollous on yleensä sitä, että Petteri-Aapelille korotetaan ääntä kun tämä uhkailee hakata kaverinsa jo toisen kerran tunnin aikana. Kotona räpytellään silmiä ja sanotaan että en mä tehnyt mitään... toinen vaihtoehto on lapset, joilla on p*ska kotikasvatus ja ei ihan oikeasti tajua siitä, mikä on ok ja mikä ei. Olen seurannut suu auki kun lapsi kiroilee ja selittää sitä miten tönäisi kaveriaan rappusissa, samalla kun vanhempi vain hymisee vieressä tyytyväisenä.
Suomessahan on erittäin koulutettuja opettajia, noin niinkuin kansainvälisestikin. Alakoulun, usein jopa varhaiskasvatuksen puolellakin, maistereita ja aineopettajilla on opettajan pedagogiset opinnot jne, eikä epäpäteviä voi palkata pitkäksi aikaa laittamatta paikkaa auki.
Vastaako koulutus sitten tarpeita, se onkin eri asia. Nepsyjä on joka luokassa ja kaikki ovat integroituna samaan yleisopetuksen luokkaan ilman tarvittavia tukitoimia. Onneksi ammatillista täydennyskoulutusta on saatavilla, mutta ei edes tieto/ymmärrys oppilaiden erilaisista tarpeista auta, ellei opettajille saada konkreettista apua luokkiin, kuten avustajia, erityisopettajan konsultaatiota, jakotunteja jne.
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin laitan sen merkinnän Wilmaan vasta sitten, kun penska kieltäytyy tottelemasta yli kymmentä huomautusta puhumisesta. Mistä olet saanut päähäsi, ettei siellä luokassa mitään sanota? Lapsi väittää niin? Voi tietysti olla, ettei omalta hölötykseltään ole rekisteröinyt sanomisia...
t. turhautunut ope
Toi puhuminen oli esimerkki. Minusta ihan pikkuasioista ei tarvitse laittaa minulle Wilmaan vaan laittaa pistää ne lapset siellä koulussa ruotuun. Isommista asioista toki haluan tietää siis jos läksyt tekemättä tms
Mitä tarkoitat sitten pikkuasioilla? Vihko kotona -merkintöjä vai? Mutta asiahan on niin, että ope laittaa sinne Wilmaan itselleen päiväkirjamerkintöjä. Antaa käytös- yms numerot sen perusteella. Sinä vaan pääset nuuskimaan sitä open päiväkirjaa. Ei ne ole mitenkään erityisesti viestejä sinulle.
Jos tämä on tosiaan totta, niin kertokaa sitten siellä vanhempain illassa, että ne ovat vain opettajan omia päiväkirjamerkintöjä! Eikä vanhempien tarvitse niitä lukea. Vaikka usein se on kyllä niin päin, että vanhempia syyllistetään siitäkin, jos ei ole heti ehtinyt lukea wilma-viestejä, tai pahimmassa tapauksessa ei edes lue niitä. Jos ne viestit ei tosiaan ole vanhemmille (ja pääsemme vain "nuuskimaan sitä open päiväkirjaa") niin tiedottakaa ihmeessä koko koulun vanhemmille, että näin on asia! Tiedät itsekin että puhut pelkkää pskaaa...........
Viestit on eri asia kuin merkinnät. Viestit ovat tietenkin suoraan vanhemmalle. Itse en omien lasteni opettajien viestejä viitsi lukea lähes koskaan. Lapseni osaavat itsekin hoitaa asiansa. Ei ole kukaan valittanut, kun sanon heti napakasti opettajille etten ehdi enkä viitsi, lapseni oppikoot hoitamaan asiansa itse. Wilma on taas monimerkityksinen asia. Itse laitan opettajana merkinnät lähinnä ajatellen koululaista itseään. Muistutukseksi siitä, mistä moitittiin,, puhuttiin tms. Toisinaan joku vanhempi pistää tuohtunutta viestiä ettei merkintöjeni perusteista saa selvää, eikä oppilas tiedä miksi on punainen. No taatusti tietää, ei vaan halua sitä vanhemmilleen myöntää. Useimmat vanhemmat eivät varmaan reagoi merkintöihin mitenkään. Ilahtunut toki olen niistä vanhemmista, jotka rupeavat kotona laittamaan lapsiaan kuriin jos negatiivisia alkaa kertyä. Kyllähän siitä on apua, jos lapsi pelkää etujen menetystä kotonansa. Riittä pelkkä uhkaus merkinnöistä, eikä tartte vaivautua kirjoittelemaan niitä. Olen itse yläkoulun opettaja ja minulla on keskimäärin 100 oppilasta päivässä. En todellakaan huvikseni kirjoittele yhtään mitään.
Miten vanhemmat voisivat tietää, mitä merkinnät teille opettajille merkitsevät? Ja mikä ero on viestin tai merkinnän suhteen. Normaali vanhempi ottaa nuo samana asiana. Jos merkintä on pelkkä päiväkirjamerkintä itse opelle, niin laittakaa hyvät ihmiset ne sitten näkymään vain itse opelle. Naurettavaa tällainen, että vanhemman pitäisi jotenkin rivien välistä tajuta kaikki. Kaiken lisäksi JOKAINEN opettaja käyttää wilmaa eri lailla. Pitäkään koulun sisällä sama linja, miten wilmaa käytetään. On ihan sairasta olettaa että vanhemmat osaavat lukea opettajien ajatuksia, ja tajuta jotain niistä pilkunviilaus wilmaviesteistä. Eihän lapsetkaan enää ota tosissaan, jos tietävät että tulee wilma-merkintä, Kun tosiaan siellä lukee että heittänyt tunnilla kerran kumia. Tai istunut vessassa liian pitkään. En nyt syytä tässä sinua, uskon että ala-asteen opettajan ovat jotenkin avuttomampia kuin ylä-asteen opet. Siltä ainakin vaikuttaa. Tartutaan aivan naurettaviin asioihin, kun ei keksitä mitään pahempaa.
Ei se ole noin vaikeaa. Normaaliälyinen ihminen osaa lukea wilmaa ihan hyvin. Mutta tietenkään kaikki vanhemmat eivät ole ihan normaaliälyllä varustettuja, joten heillä pitäisi olla jokin tukihenkilö, jotta pärjäisivät yhteiskunnassa.
Jos wilmassa on merkintä " kiinnitätkö jatkossa huomiota" niin kenelle se on? Opettajan oma päiväkirjamerkintä?
Se on tietenkin sille oppilaalle itselleen. Hänhän näkee myös sen päiväkirjan itsestään.
Oppilaat saavat omat Wilmatunnukset yleensä kolmannen luokan aikana eli näkevät kyllä ne Wilmamerkinnät myös alakoulun puolella. Jossain kouluissa saavat jo kakkosella, joissain varmasti myöhemminkin.
Meillä on nuo tunnukset jo ekaluokkalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on erittäin koulutettuja opettajia, noin niinkuin kansainvälisestikin. Alakoulun, usein jopa varhaiskasvatuksen puolellakin, maistereita ja aineopettajilla on opettajan pedagogiset opinnot jne, eikä epäpäteviä voi palkata pitkäksi aikaa laittamatta paikkaa auki.
Vastaako koulutus sitten tarpeita, se onkin eri asia. Nepsyjä on joka luokassa ja kaikki ovat integroituna samaan yleisopetuksen luokkaan ilman tarvittavia tukitoimia. Onneksi ammatillista täydennyskoulutusta on saatavilla, mutta ei edes tieto/ymmärrys oppilaiden erilaisista tarpeista auta, ellei opettajille saada konkreettista apua luokkiin, kuten avustajia, erityisopettajan konsultaatiota, jakotunteja jne.
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.
Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Muutama huomio: tuntimerkintöjä seuraa opettajan lisäksi myös esim. koulukuraattori. Wilma on opettajan sähköinen muistikirja, jonka avulla voi seurata oppilaan kehitystä (tai taantumista), perustella huoltajille arviointia jne.
Opettajalla on virkavelvollisuus merkitä Wilmaan kaikki. Tunninhäirintä-merkintää edeltää useampi huomautus, siitä huolimatta moni oppilas kummastelee, miksi ihmeessä sain merkinnän - ja vanhemmat uskovat.
Arki koulussa on niin hektistä, että opettaja ei todellakaan huvikseen sinne Wilmaan mitään laita. Joku merkintä saattaa huoltajasta tuntua turhalta (vaikkapa se takki väärässä naulakossa tms.), mutta taustalla on varmasti useampi huomautus + koulun sääntöjen rikkominen. Koulussa ei keksitä sääntöjä ja rajoituksia oppilaiden kiusaksi, vaan jotta monen sadan lapsen arki yhteisissä tiloissa olisi turvallista ja sujuvaa. Koulussa harvoin on ylimääräistä tilaa, siksi esim. useissa kouluissa on se sääntö, että oppilaalla on oma naulakkopaikkansa.
Koulussa myös odotetaan sääntöjen noudattamista (hyvä ja tärkeä asia osata tulevaisuudessakin), mutta yhä useammin törmää lapsiin, jotka ovat sitä mieltä, etteivät yhteiset säännöt koske heitä (kyllä mä voin jättää takin tähän / kyllä mä voin juosta tässä jne). Jos yhteisistä säännöistä poikkeamisen sallii yhdelle oppilaalle, pitää se sallia myös kaikille muille. Jokainen voi miettiä, mitä se tarkoittaa isossa koulussa.
Pyyntö vanhemmille: jos Wilmasta käy ilmi, että lapsesi on tehnyt jotain sovitun vastaista (huom! sääntöjen noudattamisesta ei tule merkintää), niin sen sijaan, että syytät opettajaa nipoksi juttelekin sen lapsesi kanssa, miksi yhteisössä (= koulu, työpaikka, perhe jne.) on tärkeää noudattaa yhtyisiä sääntöjä ja miksi kukaan ei voi saada erivapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Kyllä siinä alkaa huippuveskarinkin torjuntaprosentti laskemaan ja kas kummaa, yhtäkkiä onkin vaihtopenkillä (sairaslomalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Kyllä siinä alkaa huippuveskarinkin torjuntaprosentti laskemaan ja kas kummaa, yhtäkkiä onkin vaihtopenkillä (sairaslomalla).
Ainahan voidaan muuttaa sääntöjä, ettei kaikkia kiekkoja tarvitsekaan ottaa kiinni. Riittää kun valkkaa muutaman laukojan omaan maaliinsa ja antaa muiden laukoa tyhjiin ja kuivaharjoitella siten.
( uusi ops)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. turhautunut ope
Meillä lapset saivat tunnukset vasta 7.luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. turhautunut ope
Meillä lapset saivat tunnukset vasta 7.luokalla.
Steinerkoulussa?
Siellä saadaan numeroitakin vasta kasilla, kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska rahaa ei ole, tai on muttei sitä haluta käyttää koulutukseen, opettajan on revittävä itsensä riittämään mahdottomiin. Ja eihän se toimi, eikä pidemmän päälle ole mahdollista palaamatta loppuun.Näin. Itse otan jatkotilanteessa käyttöön. Luokkaan jäävät ne pellet ketä ei kiinnosta opiskelu ja olen itse viereisessä tilassa (ovet auki) opettamassa niitä, joita kiinnostaa. Tehokasta ja toimivaa. Jokainen saa opetusta omalla tasollaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla avoimesta ovesta sisälle opiskelemaan ja saamaan opetusta. Ehtona on tietysti työrauhan kunnioitus. Usein näitä riehujia ei paljon kiinnosta joten annan siitä heille säännöllisesti palautetta, myös kotiin, että tätä menoa ehdot napsahtavat. Jos tulevat luokseni aikomuksena opiskella, autan heidät alkuun ja annan varmasti tasolleen sopivia tehtäviä. Näin se uuden opsin mukaan toimii.
Nykyaikaista luokkaa integraation huipulla voisi kuvata seuraavasti: Kuvittele, että olet jääkiekkomaalivahti ja saat tehtäväksi ottaa kiinni kaikki lauotut kiekot. Onnistut varmasti tehtävässä, jos maalin koko on pieni. Nykyaikaisessa luokassa ei pelkästään maali ole iso, vaan niitä on useita eri puolilla luokkaa. Yritäpä siinä sitten torjua kiekkoja kolmeenkin maaliin samaan aikaan. Lisäresursseilla (lisämaalivahdit, eli avustajat ja resurssiopet) tämä olisi mahdollista, mutta yksin epäonnistut varmaati tehtävässä.
Ainahan voidaan muuttaa sääntöjä, ettei kaikkia kiekkoja tarvitsekaan ottaa kiinni. Riittää kun valkkaa muutaman laukojan omaan maaliinsa ja antaa muiden laukoa tyhjiin ja kuivaharjoitella siten.
( uusi ops)
Sama juttu, kokemusta kolmesta lapsesta ja kahdesta eri koulusta. Kumma juttu kun mun mielestä wilma toimii ihan hyvin eikä opettajatkaan kiusaa. Olisikohan kuitenkin syynä se oman lapsen toiminta. Ja omat lapseni eivät ole mitään neroja, koenumerot ovat vaihteluväliltä 6 - 10 ja keskiarvot kasin pintaan. Mutta osaavat käyttäytyä ja yrittävät parhaansa.