Mikä uutinen, tapahtuma on iskostunut mieleesi lapsuudesta?
Lasse Virenin Muchenin kymppi, kaatui, nousi ja voitti maailmanennätys ajalla.
Kommentit (48)
Jonna Tervomaa voitti syksyn sävelen "Minttu sekä Ville" kappaleellaan. Olikin oikea korvamato.
Jokin sota melko lähellä (Kosovon? Oli 90 luvun alkua) ja miten pelkäsin että se leviää Suomeen! Uutisissa vihjailtiin että voi levitä tms.
Synnyin 1972. Kovia uutisia olivat Kamputsean nälänhätä ja Saksan terrorismi, vuosikymmenen lopulla. Elviksen ruumis yritettiin varastaa. Myös sen ajan lamasta kuuli usein. Iranin vallankaappaus oli myös. Meillä ei ollut tv:tä kuin vasta -81, kuulin nämä radiosta.
Sittemmin tulivat nimenomaan -81 Reagan, Beirutin pommit, Puolan hulinat -82 ja Hitlerin päiväkirjaväärennös. Urkki täytti 80 vuonna -80 ja vilkutti parvekkeella. Valta vaihtui Manuun -82.
-84 hiihti M-L Haemaelainen. Palme, Tshernobyl, Raivo ja Aleks, Valjakkala, Kakolan karkurit. Nämä vankijutut tapahtuivat poikkeuksetta kesäisin, kun oltiin leirillä ilman uutisia. Meni kaikki jännä ohi!
Sitten se lapsuus loppuikin, oli hullu vuosi -89.
Ja Irlannissa pommitettiin. - Synt.-72.
Neutronipommi. En tiedä mikä se on ja miksi siitä meuhkattiin, mutta mieleen jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni, aikuiset rupesi aina jossain vaiheessa kauhistelemaan Bodomin kolmoismurhaa.
Tulilahti ja Kyllikki Saari kuuluivat samaan keskustelunaiheeseen. Ne kaivettiin esiin kun istuttiin pidemmällä kaavalla.
Näin on. Äiti ja ystävänsä olivat telttailleet pyörillä.
Se Bodom. Moniin vuosiin en edes uskaltanut mennä lähellekään seutua, vaikka asuin Espoossa. Käsittämätön, hirveä paha ihminen oli teurastanut nuoret.
Tapauksen selviäminen kymmeniä vuosia myöhemmin oli suunnaton helpotus. Tappaja ei ollut sen mystisempi kuin se neljäs.
Irakin ja Iranin sota.
Ydinsodan uhka, säikähdin ihan suunnattomasti kun koulubussille kävellessä näin Plesetskistä ammutun koeraketin nousun.
Olin ohan varma, että nyt se alkoi.
Raimo Päätalon 2. käry omatekoisen, luvattoman lrntokoneen puokoista.
Vierailija kirjoitti:
Neutronipommi. En tiedä mikä se on ja miksi siitä meuhkattiin, mutta mieleen jäi.
Jäi myös mieleeni.
Moraalinen probleemi, tuhoaa lähinnä elävät kohteet, räjähdysteho pieni(suhteellista ydinaseissa...)
Mutta neutronipulssi tappaa täydellisesti lähialueilla.
Kehitettiin vastavoimaksi Neuvostoliiton valtaisille panssarijoukoille.
Sekoitettiin varmaan mielikuvissa kirjan "Viimeisellä rannalla" kobolttopommiin(jollaista ei tiedetä rakennetun), jollaisten käyttö saastutti kirjassa koko maailman tappavan radioaktiiviseksi.
Olof Palmen murha. Se kuva verilammikosta ja kukista siinä vieressä teki epämiellyttävän vaikutuksen lapseen. Toisaalta vanhempani eivät sitä asiaa yrittäneetkään kierrellä vaan sanoivat suoraan että Palme murhattiin ampumalla ja että maailmassa on pahoja ihmisiä.
Hauki puri pikkutyttöä jalasta.
Iso otsikko iltapäivälehdessä.
Oltiin kesälomamatkalla ihan täällä Suomessa ja otsikko osui silmiini kun poikkesimme jossain paikallaisessa kaupassa. Olin tuolloin jotain 8-9-vuotias.
En sen koommin ole uskaltanut järveen uimaan.
Konginkangas, Tsunami ja wtc. Olen -93 joten paljoa ei ole jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patruunatehtaan uhrien hautajaiset, koulussa mentiin voimistelusaliin katsomaan.
Sen muistan. Tulikohan Virenin juoksu sen jälkeen, en ole varma.
Viren juoksi 1972. Lapualla räjähti 1976.
Viren voitti 1976 myös kaksi olympiakultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vm86 täällä.
Muistan Dianan elävästi — katsoin muistaakseni piirrettyjä, ja tuli sellainen teksti ruudun yläosaan kiertämään jossa kerrottiin ylimääräisestä uutislähetyksestä.
9/11 oli kanssa jännä. Pelasin tietokonepeliä ja sattumalta näin telkkarissa sen. En kyllä ymmärtänyt miten iso juttu se oli.
Muistan myös Estonian ja kuinka vanhemmat nauroivat sen asiantuntijan haastattelulle. Oli sellainen r tai s-vika sillä ja sanoi hassusti ”keulapärssskeet”. Muistaakohan kukaan muu?
Kari Lehtola
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni, aikuiset rupesi aina jossain vaiheessa kauhistelemaan Bodomin kolmoismurhaa.
Tulilahti ja Kyllikki Saari kuuluivat samaan keskustelunaiheeseen. Ne kaivettiin esiin kun istuttiin pidemmällä kaavalla.
Näin on. Äiti ja ystävänsä olivat telttailleet pyörillä.
Se Bodom. Moniin vuosiin en edes uskaltanut mennä lähellekään seutua, vaikka asuin Espoossa. Käsittämätön, hirveä paha ihminen oli teurastanut nuoret.
Tapauksen selviäminen kymmeniä vuosia myöhemmin oli suunnaton helpotus. Tappaja ei ollut sen mystisempi kuin se neljäs.
Ei Bodom ole koskaan selvinnyt, Gustafsson vapautettiin syytteistä.
Vierailija kirjoitti:
Estonia vuonna 1994, Hutsit ja tutsit Afrikassa soti 1995, Prinsessa Diana 1997. Olen syntynyt 1984 ja nuo muistan. Ennen nuita en muista kyllä mitään isompia.
Hutut ja tutsit ja vuosi oli 1994
Matti Nykäsen mäkimenestys oli koko kansan juhla.
Yksi 5-luokkalainen tyttö avasi kesken tunnin pulpetinkannen ja käsi poskella huokaillen ihaili kannen alapintaan liimattua Matin kuvaa.
Niin se mies putoaa idolista sylkykupiksi.
90-luvulla syntyneet eivät edes välttämättä tiedä, miksi Matti on julkkis.
Olen sitten varmaan vanhin, muistan Kennedyn ampumisen v 1963 ja Teppo J. Suonperän ampumisen, joskus myöhemmin 60-70 luvulla?
Oli Kaarina S. mies.
Muutaman vuoden vanhempana itselläni on myös tuo Irakin ja Iranin sota, jota kesti koko sen ajan kun jotain televisiosta osasin rekisteröidä aina varhaisteini-ikään asti. Se ei tuntunut ahdistavalta ja itse sodassahan ei tapahtunut mitään yllätyskäänteitä suuntaan tai toiseen, mutta se oli aina läsnä ja varsinkin siihen aikaan kun tietolähteet olivat kanava 1 ja 2 ja radiossa STT:n uutiset.