Mikä uutinen, tapahtuma on iskostunut mieleesi lapsuudesta?
Lasse Virenin Muchenin kymppi, kaatui, nousi ja voitti maailmanennätys ajalla.
Kommentit (48)
Tšernobyl, Iranin ja Irakin sota, hallittu rakennemuutos, samaa sukupuolta olevien parien parisuhteen rekisteröimisen salliva laki Tanskassa. Nuo nyt ainakin (olen syntynyt 1980).
Mulle jäi lapsuudesta elävästi mieleen 9/11, muistan vieläkin, kun oltiin olkkarissa, ja alkoi se lähetys. Olin kotona äitin ja veljen kanssa sillon.
Ensimmäinen minkä muistan kunnolla on Thaimaan tsunami vaikka olin silloinkin jo 11-vuotias.
Challenger-sukkulan räjähdys (muistan vieläkin miltä se räjähdyspilvi näytti :( ) ja Tshernobylin ydinvoimalan onnettomuus (äiti hermoili kauheasti ja osti apteekista joditabletteja, jotka olivat siellä vielä varmaan 15 vuotta myöhemminkin :D ).
Niin, ja Olof Palmen murha. Ja Mikkelin panttivankitragedia - meillä on mökki lähellä Mikkeliä, ja oltiin juuri ajamassa sinne kun piiritys alkoi. Seurattiin sitä autoradiosta koko matka, ja vielä mökilläkin patteriradiosta.
Estonia vuonna 1994, Hutsit ja tutsit Afrikassa soti 1995, Prinsessa Diana 1997. Olen syntynyt 1984 ja nuo muistan. Ennen nuita en muista kyllä mitään isompia.
Columbinen kouluampuminen ja 9/11 terrori-iskut tuli ekana mieleen.
Irakin sota, Konginkankaan bussiturma
Olen vm. 90, tässä hyvin mieleen jääneitä
- Estonia
- "Jammu-sedistä" varoitettiin, äitini jopa kielsi menemästä virpomaan. Mummoni näki painajaisia että menen vieraan ihmisen kyytiin
- Suomen lama, muistan kun tv:stä tuli uutiset ja kysyin äidiltäni, että "mikä on saneeraus"
- Dianan kuolema
- Spaissareiden Geri lähti bändistä Helsingin konsertin jälkeen, mikä shokki!
- Se Jasmin Koskirannan onnettomuus, kuinka käskettiin olla varovainen liikenteessä
Jammu Siltavuoren tekemät surmat. Olin juuri oppinut lukemaan ja näin hirveät lööpit, missä oli surmattujen tyttöjen kuvatkin :(
Patruunatehtaan uhrien hautajaiset, koulussa mentiin voimistelusaliin katsomaan.
Sen muistan. Tulikohan Virenin juoksu sen jälkeen, en ole varma.
Kun olin pieni, aikuiset rupesi aina jossain vaiheessa kauhistelemaan Bodomin kolmoismurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi lapsuudesta elävästi mieleen 9/11, muistan vieläkin, kun oltiin olkkarissa, ja alkoi se lähetys. Olin kotona äitin ja veljen kanssa sillon.
Olin sua paljon vanhempi. Pilkoin keittiössä sieniä ja avasin radion. "Yhdysvaltain ilmatila on suljettu...." Luulin että ydinsota on alkanut.
Dianan ja Charlesin häät ja Tsernobyl
9/11. Avasin telkkarin katsoakseni Jyrkiä tai jotain vastaavaa vaan olikin uutiset. Eka kone oli vasta törmännyt ja sitä luultiin vielä onnettomuudeksi siinä vaiheessa. Jäin katsomaan sitä ja se englanninkielisen uutistenlukijan "holy shit" -huudahdus kun tornit alkoivat sortumaan jäi elävästi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni, aikuiset rupesi aina jossain vaiheessa kauhistelemaan Bodomin kolmoismurhaa.
Tulilahti ja Kyllikki Saari kuuluivat samaan keskustelunaiheeseen. Ne kaivettiin esiin kun istuttiin pidemmällä kaavalla.
Vm86 täällä.
Muistan Dianan elävästi — katsoin muistaakseni piirrettyjä, ja tuli sellainen teksti ruudun yläosaan kiertämään jossa kerrottiin ylimääräisestä uutislähetyksestä.
9/11 oli kanssa jännä. Pelasin tietokonepeliä ja sattumalta näin telkkarissa sen. En kyllä ymmärtänyt miten iso juttu se oli.
Muistan myös Estonian ja kuinka vanhemmat nauroivat sen asiantuntijan haastattelulle. Oli sellainen r tai s-vika sillä ja sanoi hassusti ”keulapärssskeet”. Muistaakohan kukaan muu?
Putkimies tuli ja oli miesten sukkahousut jalassa
Vierailija kirjoitti:
Patruunatehtaan uhrien hautajaiset, koulussa mentiin voimistelusaliin katsomaan.
Sen muistan. Tulikohan Virenin juoksu sen jälkeen, en ole varma.
Viren juoksi 1972. Lapualla räjähti 1976.
Estonia varmaan parhaiten.