Missä ammateissa korkea ikä on etu?
Paljon puhutaan työmarkkinoiden ikäsyrjinnästä. Jo 40-vuotiaat alkavat olla jo liian vanhoja työnhakijoita.
Mitä ammatteja teillä tulee mieleen, joissa korkea ikä on etu töitä haettaessa? Voisin kuvitella, että lääkäri tai psykologi ovat tälläisiä ammattikuntia. Onko muita?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Insinöörien pitää olla koko ajan kehityksen aallonharjalla ja en usko, että 60-vuotiaat insinöörit ovat digitaalisaatiossa kovinkaan kärryillä.
Kuule ne viis- kuuskymppiset pitkään työelämässä olleet ovat just niitä arvokkaita työntekijöitä. Ovat vetäneet kymmeniä projekteja monilla eri työtavoilla käsitekemisestä alkaen. Tutut insinööritoimistojen vetäjät ovat aina ongelmissa, kun joku vanha osaaja haluaisi jo jäädä eläkkeelle. Usein ne tulevatkin nuutaman kuukauden lomailtuaan takaisin hommiin, vielä yhden projektin ajaksi.
Siinäkään tietenkään ikä ei ole se heidän valttinsa, vaan kokemus. Sama kyllä meidänkin alallamme, kokenut projektinvetäjä on haluttua työvoimaa.
Arkkitehti.Meillä it-alalla ei valitettavasti ole useimmiten näin. Useimmat alkaa pudota kärryiltä jo 50v:nä, ja 60 v:n jälkeen, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, ne on jo lähinnä "seurustelu-upseereita" jotka ei tee mitään tuottavaa enää, mutta istuvat jossain palavereissa ja jotain powerpointteja voivat näpertää.
Ala vaan vaatii liikaa jatkuvasti uuden oppimista, missä vanhasta ei ole juuri hyötyä. Nuoret ovat sellaisessa nopeimpia. Itse olen 43 ja huomaan jo, että joudun käyttämään kauheasti vapaa-aikaani opetteluun että pärjään, kun nuorempana pärjäsin ilmankin.
En ole samaa mieltä tosta että oppiminen vaikeutuisi vanhempana. Ei päde mulla ainakaan. Ehkä sit jos ei ole pitkään aikaan yrittänyt mitään uutta, alku voi lähteä vähän kankeasti käyntiin.
Minusta tuntuu että vanhemmilla työntekijöillä on usein helpompi hyväksyä muutokset ja se että tieto ja osaaminen vanhenee. Vanhemmat työntekijät ovat kokeneet tämän jo monesti. Nuorilla on vaikeuksia hyväksyä sitä että se ei enää olekaan oikea tapa minkä he ovat oikeana oppineet.
Minusta juuri vanhemmilla ihmisillä on enemmän muutosvastaisuutta. Tämä myös yksi syy miksi numret ovat halutumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Insinöörien pitää olla koko ajan kehityksen aallonharjalla ja en usko, että 60-vuotiaat insinöörit ovat digitaalisaatiossa kovinkaan kärryillä.
Tuollaisen ajattelumallin takia Suomen insinöörikuviot ovat mitä ovat; nuoret inssit luulevat olevansa jotenkin erityisen dynaamisia ja ajan hermolla. Ei se kuitenkaan ole ikäkysymys edes etäisesti. Yleensä juuri insinööritaustaiset tykkäävät seurata aikaansa. En ole itse mikään inssi mutta ohjelmistohommia olen työkseni tehnyt viimeiset parikymmentä vuotta.
Alkuperäinen kysymys oli ammattikunnista, joissa korkea ikä on työnhaussa etu. Insinöörien kohdalla näin ei ole.
Suomessahan insinöörit ovat halpatyövoimaa. Nuoria saa vedätettyä pikkupalkalla "hienoissa" töissä jonkin aikaa. Vanhemmat osaajat eivät kiinnosta, koska eivät enää suostu työstkentelemään pikkupalkalla. Samaa palkkaa saa paljon helpommistakin töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Kuule ne viis- kuuskymppiset pitkään työelämässä olleet ovat just niitä arvokkaita työntekijöitä. Ovat vetäneet kymmeniä projekteja monilla eri työtavoilla käsitekemisestä alkaen. Tutut insinööritoimistojen vetäjät ovat aina ongelmissa, kun joku vanha osaaja haluaisi jo jäädä eläkkeelle. Usein ne tulevatkin nuutaman kuukauden lomailtuaan takaisin hommiin, vielä yhden projektin ajaksi.
Siinäkään tietenkään ikä ei ole se heidän valttinsa, vaan kokemus. Sama kyllä meidänkin alallamme, kokenut projektinvetäjä on haluttua työvoimaa.
Arkkitehti.Meillä it-alalla ei valitettavasti ole useimmiten näin. Useimmat alkaa pudota kärryiltä jo 50v:nä, ja 60 v:n jälkeen, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, ne on jo lähinnä "seurustelu-upseereita" jotka ei tee mitään tuottavaa enää, mutta istuvat jossain palavereissa ja jotain powerpointteja voivat näpertää.
Ala vaan vaatii liikaa jatkuvasti uuden oppimista, missä vanhasta ei ole juuri hyötyä. Nuoret ovat sellaisessa nopeimpia. Itse olen 43 ja huomaan jo, että joudun käyttämään kauheasti vapaa-aikaani opetteluun että pärjään, kun nuorempana pärjäsin ilmankin.
En ole samaa mieltä tosta että oppiminen vaikeutuisi vanhempana. Ei päde mulla ainakaan. Ehkä sit jos ei ole pitkään aikaan yrittänyt mitään uutta, alku voi lähteä vähän kankeasti käyntiin.
Minusta tuntuu että vanhemmilla työntekijöillä on usein helpompi hyväksyä muutokset ja se että tieto ja osaaminen vanhenee. Vanhemmat työntekijät ovat kokeneet tämän jo monesti. Nuorilla on vaikeuksia hyväksyä sitä että se ei enää olekaan oikea tapa minkä he ovat oikeana oppineet.
Minusta juuri vanhemmilla ihmisillä on enemmän muutosvastaisuutta. Tämä myös yksi syy miksi numret ovat halutumpia.
https://www.stat.fi/til/tyti/2015/13/tyti_2015_13_2016-04-12_kat_002_fi…
Matallin työttömyys on 45-54 vuotiailla. He ovat työelämän halutuimmat mersut.
Insinöörien hommat valuvat koko ajan enemmän Intiaan. 55-vuotias insinööri on työmarkkinoilla häviäjä.
Juristi. Se onkin jo mainittu täällä.
Välillä tuntuu, että täytyisi olla vähintään kymmenen vuotta vanhempi. Mielellään vielä enemmänkin.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Cobol-ohjelmoijat, jotka ovat poikkeusryhmä. Kaikki koodikielen osaajat ovat 60 paremmalla puolelle ja voivat hinnoitella itsensä ihan miten haluavat. Eläkkeellä olevia Cobol-osaajia yritetään jopa houkutella takaisin työelämään.
Tämä on ihme myytti. Olen isossa it-talossa, ja ihan kaikenikäiset on joutuneet ihan lennosta ylläpitämään ja kehittämään Cobol-ohjelmia. Sen oppii mitä tahansa muuta ohjelmointikieltä osaava ihan viikossa-parissa. Itsekin tällä hetkellä ylläpidän paria cobolilla tehtyä keskuskonejärjestelmää. Kun eka tuli ylläpitoon, vaan googlasin cobolin komentoja ja aloin tekemään, ei siinä sen enempää kokemusta tarvita.
Sama koskee it-alalla ihan mitä tahansa ohjelmointikieltä: meidän oletetaan oppivan ilman mitään kursseja tai opiskeluun annettua aikaa projektin ohessa mikä tahansa uusi tekniikka tai ohjelmointikieli, mitä asiakas keksii vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Uskotko tosiaan, että vastavalmistunut inssi päihittää työmarkkinoilla 60 v konkarin...? Salli mun nauraa...et tiedä tekniikasta varmaan yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
No hyvä jos sulla on noin. Itse joudun pakosta selvitäkseni työssä oppimaan uusia tekniikoita, ohjelmointikieliä, frameworkkeja, palvelimia jne lennosta jatkuvasti, mutta kyllä se on iän myötä raskaaksi käynyt. Ei jaksaisi ryynätä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Omalla kohdalle joskus osunut näitä vastavalmituneita yli-innokkaita räkänokkia, jotka luulevat tietävänsä kaikesta kaiken. Asiakkaana ei mikään ärsytä enempää ja kauppoja kanssani ei varmasti tule.
Siis tarkoitin B2B myyjää tarkoitin.
Hämmästyin suuresti kun hain paikallisesta Gigantista nettisivuilta sinne tilaamaani tuotetta ja myyjä oli normaalin ylimielisen purkkaa jauhavan 20-something pennun sijaan nuorekkaan oloinen selvästi yli 50-vuotias mieshenkilö.
Osoittautui että netistä tilaamaani tuotetta ei ollut oikeasti liikkeessä sillä kirjanpidossa oli virhe jonka mukaan niitä piti olla yksi jäljellä. Myyjä selvitti todella tehokkaasti ettei sitä ole sijoitettu väärään hyllyyn tai unohtunut varaston puolelle minkä jälkeen se myi minulle korvaavan tuotteen sellaisella alennuksella ettei käynnistä jäänyt todellakaan paha mieli.
Olin ulkona liikkeestä siinä ajassa jossa puulaakin nuorekkaan imagon mukainen normi-liimatukka olisi vielä naputellut laiskasti päätettä ja ilmoittanut sitten mässytyksen lomassa että "kato ei voi mitään kun se sun tuote ei niinku oo siinä hyllys mis sen pitäis olla ni sun pitää nyt vaan mennä kotiin ja tilata se toiseen kikanttiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Näin, ja olen itse sellainen "vanhempi". Usein me vanhemmat haistamme typerän muutoksen jo kaukaa, ja siksi vastustamme totaalista älyttömyyttä. Mutta nuoret pomot haluavat ajaa uuden trendin läpi, ja valittavat että voi kun nuo vanhat jäärät on muutosvastaisia. Kestää 1-3 vuotta, että nekin huomaavat että se läpi ajettu juttu olikin täyttä paskaa ja siitä luovutaan. Vain, että se voidaan korvata uudella, vielä typerämmällä muotijutulla jota ei saisi vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Uskotko tosiaan, että vastavalmistunut inssi päihittää työmarkkinoilla 60 v konkarin...? Salli mun nauraa...et tiedä tekniikasta varmaan yhtään mitään!
Sinä et tiedä Sipilä-Suomen työmarkkinoista mitään jos kuvittelet että kokemustaan ja osaamistaan vastaavaa palkkaa nauttivalle 60v konkarille jäisi yt-neuvotteluissa aikaa kerätä edes henkilökohtaiset tavaransa pöydältä jos se voidaan korvata pelokkaalla vastavalmistuneella joka hyväksyy hädissään mäkkärin kassan palkan päästäkseen oman alan hommiin.
Kato Sipilän kaltaiselle "yrittäjälle" ei osaamisella tai laadulla ole mitään merkitystä jos siitä pitäisi maksaa senttiäkään. Sipilä-Suomessa kilpailukyky on sitä että hommaan saadaan ilmainen orjatyöläinen joka puurtaa pitkää päivää eikä uskalla vaatia mitään. Se on ihan sivuseikka osaako se mitään tai saako se koskaan mitään aikaiseksi kunhan sille ei tarvitse maksaa käypäistä palkkaa.
Isäni on 70-vuotias DI. Hän on virallisesti eläkkeellä, mutta jatkuvasti häntä pyydetään töihin erilaisten projektien vetäjäksi ja kauppojen hierojaksi.
Hän on viimeisen vuoden aikana ollut solmimassa monensadan miljoonan kauppoja Iranissa, Kiinassa, Brasiliassa ja Chilessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Voi luoja... en ole missään sanonut, että vastavalmistuneet päihittävät 60-vuotiaat. Laitat suuhuni sanoja, joita en ole sanonut! Ja kyllä siihen vastavalmistuneiden ja 60-vuotiaiden väliin mahtuu pari vuosikymmentä, jolloin rautaa on taottava työmarkkinoilla.
Ja tiedän tekniikasta aika paljon, sillä olen ollut IT-hommissa viimeiset reilut 10 vuotta.
Sinulla tosin on parannettavaa päättelykyvyssäsi, jos teet yhden kirjoittamani lauseen perusteella kaksi virhetulkintaa.
Itse uudelleen kouluttauduin yli nelikymppisenä opettajaksi ja jokaisessa opetusharjoittelussa ohjaavat opettajat kiittelivät sitä, että en ollut mikään 'teini' enää. Eli heidän mukaansa iästä ja elämänkokemuksesta on vain etua lasten ja nuorten kanssa toimittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
No hyvä jos sulla on noin. Itse joudun pakosta selvitäkseni työssä oppimaan uusia tekniikoita, ohjelmointikieliä, frameworkkeja, palvelimia jne lennosta jatkuvasti, mutta kyllä se on iän myötä raskaaksi käynyt. Ei jaksaisi ryynätä enää.
Tietääkseni ryynätä tarkoittaa oksentaa. Ja lohdutukseksi, aivot pysyvät kunnossa kun niitä käyttää.
Ei kun se on niin päin että kokemuksen karttuessa insinöörit tajuavat hakeutua töihin, joista saa parempaa palkkaa vähemmällä työnteolla.