Missä ammateissa korkea ikä on etu?
Paljon puhutaan työmarkkinoiden ikäsyrjinnästä. Jo 40-vuotiaat alkavat olla jo liian vanhoja työnhakijoita.
Mitä ammatteja teillä tulee mieleen, joissa korkea ikä on etu töitä haettaessa? Voisin kuvitella, että lääkäri tai psykologi ovat tälläisiä ammattikuntia. Onko muita?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Moni maininnut lasten päiväkodit ja kuinka lapset pitävät vanhemmista ihmisistä. Miksei vahhempia ihmisiä hyödynnetä enemmän lasten parissa? Luulisi, että ikärasismi vähentyisi tällä tavalla myös enemmän tulevissa sukupolvissa?
Kerropa tämä Sanni G:lle, ja vielä niin, että menee perille...
Kiinteistönvälittäjä. Kuulemma ihmiset luottaa parhaiten 40-60 v naisihmiseen, ettei ole huijari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
Insinöörien pitää olla koko ajan kehityksen aallonharjalla ja en usko, että 60-vuotiaat insinöörit ovat digitaalisaatiossa kovinkaan kärryillä.
Kuule ne viis- kuuskymppiset pitkään työelämässä olleet ovat just niitä arvokkaita työntekijöitä. Ovat vetäneet kymmeniä projekteja monilla eri työtavoilla käsitekemisestä alkaen. Tutut insinööritoimistojen vetäjät ovat aina ongelmissa, kun joku vanha osaaja haluaisi jo jäädä eläkkeelle. Usein ne tulevatkin nuutaman kuukauden lomailtuaan takaisin hommiin, vielä yhden projektin ajaksi.
Siinäkään tietenkään ikä ei ole se heidän valttinsa, vaan kokemus. Sama kyllä meidänkin alallamme, kokenut projektinvetäjä on haluttua työvoimaa.
Arkkitehti.Meillä it-alalla ei valitettavasti ole useimmiten näin. Useimmat alkaa pudota kärryiltä jo 50v:nä, ja 60 v:n jälkeen, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, ne on jo lähinnä "seurustelu-upseereita" jotka ei tee mitään tuottavaa enää, mutta istuvat jossain palavereissa ja jotain powerpointteja voivat näpertää.
Ala vaan vaatii liikaa jatkuvasti uuden oppimista, missä vanhasta ei ole juuri hyötyä. Nuoret ovat sellaisessa nopeimpia. Itse olen 43 ja huomaan jo, että joudun käyttämään kauheasti vapaa-aikaani opetteluun että pärjään, kun nuorempana pärjäsin ilmankin.
En ole samaa mieltä tosta että oppiminen vaikeutuisi vanhempana. Ei päde mulla ainakaan. Ehkä sit jos ei ole pitkään aikaan yrittänyt mitään uutta, alku voi lähteä vähän kankeasti käyntiin.
No hyvä jos sulla on noin. Itse joudun pakosta selvitäkseni työssä oppimaan uusia tekniikoita, ohjelmointikieliä, frameworkkeja, palvelimia jne lennosta jatkuvasti, mutta kyllä se on iän myötä raskaaksi käynyt. Ei jaksaisi ryynätä enää.
Tietääkseni ryynätä tarkoittaa oksentaa. Ja lohdutukseksi, aivot pysyvät kunnossa kun niitä käyttää.
Ryynääminen ei ole oksentamista ainakaan kaltaisteni yli viisikymppisten kielessä. Edeltävä kirjoittaja käytti sanaa ihan ymmärrettävästi tietyntyyppisen tekemisen merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörien hommat valuvat koko ajan enemmän Intiaan. 55-vuotias insinööri on työmarkkinoilla häviäjä.
Tiedän monta 55-vuotiasta insinööriä teollisuudessa. Heidän kokemus on edelleen kovaa valuuttaa, eivätkä ole ehtineet montaa päivää työttömänä olla. Ovat kyllä vetäneet pitkää päivää nuorempana ansaitessaan sitä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Omalla kohdalle joskus osunut näitä vastavalmituneita yli-innokkaita räkänokkia, jotka luulevat tietävänsä kaikesta kaiken. Asiakkaana ei mikään ärsytä enempää ja kauppoja kanssani ei varmasti tule.
Siis tarkoitin B2B myyjää tarkoitin.
Hämmästyin suuresti kun hain paikallisesta Gigantista nettisivuilta sinne tilaamaani tuotetta ja myyjä oli normaalin ylimielisen purkkaa jauhavan 20-something pennun sijaan nuorekkaan oloinen selvästi yli 50-vuotias mieshenkilö.
Osoittautui että netistä tilaamaani tuotetta ei ollut oikeasti liikkeessä sillä kirjanpidossa oli virhe jonka mukaan niitä piti olla yksi jäljellä. Myyjä selvitti todella tehokkaasti ettei sitä ole sijoitettu väärään hyllyyn tai unohtunut varaston puolelle minkä jälkeen se myi minulle korvaavan tuotteen sellaisella alennuksella ettei käynnistä jäänyt todellakaan paha mieli.
Olin ulkona liikkeestä siinä ajassa jossa puulaakin nuorekkaan imagon mukainen normi-liimatukka olisi vielä naputellut laiskasti päätettä ja ilmoittanut sitten mässytyksen lomassa että "kato ei voi mitään kun se sun tuote ei niinku oo siinä hyllys mis sen pitäis olla ni sun pitää nyt vaan mennä kotiin ja tilata se toiseen kikanttiin"
Tää nyt ei ole ihan sitä työtä kuitenkaan, mitä mä teen. Kyllä kai kaupassa voi olla töissä minkä ikäisenä vaan ja olla hyvä asiakaspalvelussa.
B2B myyjä
Tuli mieleen ensimmäisenä saattokodin tms. -hoitaja. En sitten tiedä arvostetaanko siellä työelämässä, mutta sujuvammin kokenut hoitaja seisoo kuolevan sängyn äärellä.
Samoin esim neuvolassa ja ala-asteella on ollut luontevampi ottaa ohjeita kokeneemmilta henkilöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon puhutaan työmarkkinoiden ikäsyrjinnästä. Jo 40-vuotiaat alkavat olla jo liian vanhoja työnhakijoita.
Mitä ammatteja teillä tulee mieleen, joissa korkea ikä on etu töitä haettaessa? Voisin kuvitella, että lääkäri tai psykologi ovat tälläisiä ammattikuntia. Onko muita?
Kaikki missä vaaditaan kokemusta, asiantuntemusta ja ihmissuhdetaitoja. Varmasti 40 poliisi on parempi kuin vastavalmistunut.
Pitäis enempi katsoa yksilöä numeroiden takana. Helmiä on kaikissa ikäluokissa ja jos iäkkäämmältä löytyy ihan sama dynaamisuus, niin siinä tulee muutakin hyvää samassa paketissa.
Kliseitä pitäis purkaa, nuoren nälkäisyys voi tarkoittaa sitä, että halutaan liian komialle tittelille ja palkalle heti, vanhemmalla taas on asunnot maksettu ja voi muutenkin keskittyä työntekoon. Moni tehtävä tulee uudelleen avoimeksi, kun on rekrytty nuori. Sit on äippäloman sijaisuutta perehdytyksen perään..
Sairaanhoitaja
Kokemusta tarvitaan monella erikoisalalla työssä ja uusien kollegojen perehdyttämisessä. Tietyillä erikoisaloilla noviisien toiminta ei ole vaikuttavaa ja laadukasta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja
Kokemusta tarvitaan monella erikoisalalla työssä ja uusien kollegojen perehdyttämisessä. Tietyillä erikoisaloilla noviisien toiminta ei ole vaikuttavaa ja laadukasta.
Miksi ketään ei kiinnosta miten paljon toi nuorten perehdytys kustantaa? Rasittaa oman työn päälle, kun joku odottaa, että olet koko ajan häntä varten valmiina sillä sekunnilla kertomassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse uudelleen kouluttauduin yli nelikymppisenä opettajaksi ja jokaisessa opetusharjoittelussa ohjaavat opettajat kiittelivät sitä, että en ollut mikään 'teini' enää. Eli heidän mukaansa iästä ja elämänkokemuksesta on vain etua lasten ja nuorten kanssa toimittaessa.
Saitko helposti töitä?
Autokauppias. Jotenkin sellainen vanha setä tuntuu luotettavammalta kuin nuori geelitukka. Tai talokauppias.