Virheostokset
Tulipa ostettua kengät, jotka sitten käytössä kuitenkin osoittautuivat liian isoiksi. Ilmeisesti sitä kaupassa kävelee jotenkin eri tavalla kuin kadulla, kun näin pääsi käymään. Ei auta pohjalliset eikä paksummat sukat. Kylläpä harmittaa! Etenkin, kun rahasta on muutenkin tiukkaa, eikä kyseessä ollut mikään heräteostos, vaan harkittu päätös. Tiedostan, että itseni soimaaminen ei auta mitään, mutta silti hirveän epäonnistunut ja syyllinen olo.
En kaipaa mitään kettuilua, vaan kertomuksia siitä, että muutkin tekevät virheostoksia, ja ennen kaikkea vinkkejä siihen, kuinka olette päässeet harmituksesta yli.
Kommentit (198)
Mä olen myös ostanut epäsopivat kengät ja takin, jossa oli liian lyhyet hihat. Kaupassa vaikuttivat olevan ok. Mutta enemmän harmittaa noi lasten "tämä on pakko saada" -vaatteet, jotka päätyvät lojumaan kaappiin, vaikka olisivat ihan sopivia ja hyviä.
Ostin sarjakuvia ulkomaan reissulta. Olivat muoveissa, kuten keräilyversiot aina ovat. Innoissani ostin kaikki, mitä löysin. Kotiin tullessa huomasin, että ne olivat 2 samaa sarjista erilaisilla kansilla! Nyt minulla on kasa samoja sarjiksia erilaisilla kansilla. Ovathan ne erikoiskannet toki keräilyarvoa lisäävää (tässä 20-30 vuoden päästä haha). Ei onneksi mennyt paljoa rahaa, mutta silti harmittaa, etten katsonut innoissani sarjakuvien numeroita läpi...!
Virheostos: kihlasormus.
Eli ole ap tyytyväinen että oma virheesi on hiukka pienemmän skaalan hommia :D
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaupassa että alushousur kokoa 40-42..otin useamman pakkauksen ku vanhat kulahtaneita.
Kotona pistin päälle ja ihmettelin ku kiristää..koko olikin oikeasti 38. Katsoin väärän maan koko kohtaa kaupassa.. sinne meni useampi kymppi
Minä myös, en heittänyt pois vaan katkaisin kuminauhan kohdalta niin sopivat. Ostan aina isompia kuin (piip).
Vierailija kirjoitti:
En voi käyttää avokkaita. Ne lumpsahtelevat kantapääni yli niin että töpöttelen sitten kassialman näköisenä menemään. Muutaman kerran olen tehnyt virheen ostaessani sen mallisia kenkiä, mutta ei enää milloinkaan. Kauniita ovat, ja ihailen suuresti naisia jotka voivat niillä kävellä. Minä en. :(
Harmistuksesta pääsee yli lähinnä niin, jos saa ne lahjoitettua jollekin kaverille. Rahaa en kehtaa pyytää, kirpparilla myymisestä on paljon vaivaa koska sitten pitäisi kerätä pöydällinen tavaraa, hinnoitella, siistiä, viedä tavaraa, tuoda tavaraa jne. Yksien kenkien takia viitsi. Mutta jos joku muu niistä ilahtuu, niin menkööt sitten lahjana (tietenkään kenkien saajan ei tarvitse ajatella että ne olisivat joku lahja, en nyt syntymäpäivänä ketään "ilahduta" vanhoilla kalosseillani).
Off topic, mutta ostat liian isoja avokkaita. Avokkaiden pitää istua tiukasti tai muuten ne eivät pysy jalassa kunnolla. Kaupoissa on myytävänä päkijöiden alle ja nilkan taakse kenkään laitettavia geelityynyjä, joilla tuota istuvuutta voi parantaa.
Löysin täydelliset (hienot)nilkkurit ulkomailla. Ne vaan olivat liian pienet. No kassaneiti osas kertoa liikkeen jossa ois oikeankokoisina ja varaukseen. Seikkailin koko konkkaronkan kanssa halki suurkaupungin kenkien perässä ja taisin ostaa sovittamatta. Maksoivat lähemmäs 200e ja olin silloin opiskelija :D No, kotisuomessa huonasin että ne ovat pienet ja Suomen keliin sopimattomat. Ihailun niitä aikani ja postin eteenpäin. Harmittaa vieläkin.
Pieniä kenkiä olen ostanut ison kasan. Kaikki kuin karkkeja mutta jalkaan ei mee.
Nyt 30 bee uskon oppineeni. Jätin todella kauniit versacen Korkkarit hyllyyn. Olivat joku-80% mutta pienet. Harmittaa vieläkin
Minullakin kengät. Uudet juoksulenkkarit, joilla on kaksi lyhyttä lenkkiä takana. Kaupassa tuntui hyvältä ja kävellessä ei ole ongelmia edelleenkään, mutta ei niillä juoksemaan pysty. Merkki ja koko on sama kuin vanhoissa, mutta samaa mallia ei enää löytynyt. Kävin monta kertaa kenkäostoksilla, sovitin monenmerkkisiä kenkiä, päädyin tuttuun ja turvalliseen, maksoin itseni kipeäksi, eikä silti toimi. Vanhat on jo puhki. Pitää varmaan lopettaa juokseminen.
Vierailija kirjoitti:
Kengät ovat yksi hankalimpia ostaa.
Kokeilen kaupassa - hyvät ovat.
Kävelen niillä puoli tuntia - hyvä ovat edelleen.
Sitten puolen tunnin jälkeen alkaa jokin kohta kuitekin hiertää ja useimmissa kengissä se on oikean jalan akillesjänteen kohta. Vika ei ehkä ole kengisä vaan jalassani? Mutta miksi aina oikea jalka? En ole ihan päässyt perille jalasta tai kengistä, missä vika lopulta on.
Mulla kaikki uudet kengät tekevät jonkun rakon johonkin. Halvat, kalliit, lähes muodosta ja mallista riippumatta. Sitten kun kerran parantelee rakon niin ei enää tee. Ainoastaan varvassandaalit ei oo tehneet, ne missä menee naru varpaiden välistä siis, vaikka joillain juuri ne taas tekee. Ehkä erilainen tapa astua?
Monet huonot kengät on tullu ostettua, omaan jalkaan sopii vaan hyvin harvat mallit. Converset on ainoat mitkä voisin ostaa vaikka sovittamatta. Sitten esim. Talvella ostin villakangastakin, joka kaupassa näytti täydelliselle, mutta kun laitoin sen ekan kerran päälle, niin se näyttikin ihan liian leveältä laatikolta ja vielä kauluksen villa kutitti niin paljon että raavin itseni melkein verelle. Sinne meni pienituloisen 130e eikä kukaan oo huolinut takkia kirppikselläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät ovat yksi hankalimpia ostaa.
Kokeilen kaupassa - hyvät ovat.
Kävelen niillä puoli tuntia - hyvä ovat edelleen.
Sitten puolen tunnin jälkeen alkaa jokin kohta kuitekin hiertää ja useimmissa kengissä se on oikean jalan akillesjänteen kohta. Vika ei ehkä ole kengisä vaan jalassani? Mutta miksi aina oikea jalka? En ole ihan päässyt perille jalasta tai kengistä, missä vika lopulta on.
Mulla kaikki uudet kengät tekevät jonkun rakon johonkin. Halvat, kalliit, lähes muodosta ja mallista riippumatta. Sitten kun kerran parantelee rakon niin ei enää tee. Ainoastaan varvassandaalit ei oo tehneet, ne missä menee naru varpaiden välistä siis, vaikka joillain juuri ne taas tekee. Ehkä erilainen tapa astua?
Minä taas en voi kävellä varvassandaaleilla, kun hankaavat aina rakon varpaiden väliin. :(
Ihmettelen myös suuresti miksi pitää valmistaa kenkiä, jotka kopisevat hulluna kovalla lattialla. Kaupoissa kun on vielä melkein aina kokolattiamatto, niin ei pääse kokeilemaan kopinaa. Tosi kiva töissä maisemakonttorissa, jossa kaikki yrittävät keskittyä hommiinsa. Joskus kuulen korkojen kopinaa jopa yläkerroksesta! Ärsyttää mennä kalliille suutarille laitattamaan heti uusiin kenkiin uudet korkolaput:(
Aikoinaan 80-luvulla haaveilin pitkään rypytetyistä haaremi-tyyppisistä mustista nahkahousuista. Vihdoin tilillä oli sen verran rahaa, että ajattelin pärjääväni kaksi viikkoa, kunhan vain ne saan.
Onskana lähdin sitten diskoon (Helsinki Club) näissä uutuuksissa. Tapaamani tuttu mieshenkilö sanoa töräytti: noi ei sovi sulle ollenkaan, näytät lihavalta..."
Sinne jäi sitten kaappiin. Silloin ei ollut Toria tai en muutenkaan olisi kehdannut niitä eteenpäin laittaa.
Tämä järkevöitti kyllä kulutuskäyttäytymistäni. Harvoin tuli enää vastaavia ostoksia.
PS. painoindeksi oli silloin 19 eli nyt osaisin asettaa koko tilanteen jätkän inhottavuuden piikkiin.
Olin jo pitkään tarvinnut uudet mustat farkut, ja olin innoissani kun pääsin shoppailemaan tuttua suosikkimerkkiäni alennushintaan. Ajattelin, että mun ei tarvitse sovittaa, kun tämä on niin hyvä ja tuttu malli, ja mun vaatekoko on aina XS. Siispä valkkasin siitä XS kokoiset onnellisena mukaani.
Kotona esittelin löytöäni ja sain jo vähän kommenttia, että onpa pienet housut. Totesin vaan, että nou problem, tää on mun koko. Tulin kuitenkin hieman epäileväiseksi ja aloin verrata vanhoja housujani. Olen vajaat 10 vuotta tähän päivään asti käyttänyt tätä mallia oikeasti koossa S, ja nyt jonkun hemmetin aivopierun takia en sitä muistanut, vaan ostin XS. Housut menevät vaivoin päälle, enkä usko niille kovin pitkää ikää... Housuja ei voi palauttaa, harmittaa. Olisin todella tarvinnut luottohousut.
Halvat uikkarit, halpa paita, halvat rintsikat, halvat kengät, nämä kertaa 3+.
Eli halvalla aina ostan, paita nukkaantuu muutaman kerran jälkeen, rintsikat nipistelee, kengät hiertää ja puristaa.
Koska opin että halvalla ei välttämättä saa hyvää!? Tosi huono omatunto aina!
Vierailija kirjoitti:
Myyt pois vaan. Sit uudet kengät merkiltä, josta tiedät, että lesti sopii omalle jalalle. Vähän tulee takkiin mutta ei maha mitään, joskus käy niin :)
"Toisen roska on toisen aarre" eli kiitos kaikki jotka tuotte hyvää tavaraa myyntiin kirppiksille :) Kirppiksellä kun tekee virheostoksen ei kirpase niin kovaa jos on maksanut kenkäparista 4 euroa.
Kengät ovat mullekin suurimman osan kerroista huti. Ei siis kerran kymmeneen vuoteen, vaan helposti kerran per sesonki. Tiedän että mulla on leveä lesti, ja metsästän kenkiä joista voi valita leveämmän mitoituksen tai jotka näyttävät sopivilta. Tiedän että mulle tulee helposti rakkoja jalkaan, joten pyrin lähes maanisesti valitsemaan sen oikean koon enkä ole ikinä haksahtanut ottamaan liian pientä vaikka kuinka olisivat muuten täydelliset kengät. SILTI. Se leveä lesti ei vaan läheskään aina tunnu olevan leveä eivätkä koot pidä lähellekään paikkaansa.
Joku rakenteellinen vika mulla varmaan kantapäässä on, kun saan siihen aina rakkoja. Minusta näyttää että se itse kantapää on jotenkin tylpempi kuin naisilla keskimäärin, jolloin nilkka ja kantapään kärki ovat lähempänä suoraa linjaa. Nilkan alaosa ja kantapään yläosa ovat aina rakoilla. Ja sitten nahkakenkien nahka on usein huonolaatuista ja venyy pilalle yhden kauden aikana, vaikak kengillä hintaa 150e...
Pyrin palauttamaan aina kun voin. Valitettavasti juuri kenkien ja rintaliivien sopivuus tulee esiin vasta käytön jälkeen, jolloin tuotetta ei tietenkään voi palauttaa. Tietäispä mistä tuo äärimmäinen rakkoalttius johtuu :(
No mulla oli kans kenkäongelma talvella. Kaupassa tuntui niin hyvältä, mutta samana iltana lensin jo turvalleni kun kengän kärki otti maahan ikävästi. Lisäksi ne kiristi ja puristi pitkään ja luulin, että on liian pienet. Pakko oli kuitenkin käyttää, kun oli ainoat ehjät kengät ( ihan perustennarit, pitkävartiset ). Jotenkin ne sitten ajan mittaan muotoutui mun jalkojen mukaan, ja nyt ne on aivan ihanat. Harmi vaan, että kohta pitää ostaa jotkut kesäkengät....On mulla läpökkäitä ja kumisaappaat, ehkä niillä pärjäis. Ei ole varaa tehdä virheostoja, tosin, ainahan voi palauttaa. Mutta se vaiva ja pettymys.
Kengät pitää ostaa mukavuus edellä.
Ja turha maksaa yli 40-50€.
Itsellä ainakin hajoaa 100-150€ kengät yhtä nopeasti kuin 20-50€ kengät. Eli 3-12kk kestävät ja sitten kuluu jostain puhki.
Vierailija kirjoitti:
Olin jo pitkään tarvinnut uudet mustat farkut, ja olin innoissani kun pääsin shoppailemaan tuttua suosikkimerkkiäni alennushintaan. Ajattelin, että mun ei tarvitse sovittaa, kun tämä on niin hyvä ja tuttu malli, ja mun vaatekoko on aina XS. Siispä valkkasin siitä XS kokoiset onnellisena mukaani.
Kotona esittelin löytöäni ja sain jo vähän kommenttia, että onpa pienet housut. Totesin vaan, että nou problem, tää on mun koko. Tulin kuitenkin hieman epäileväiseksi ja aloin verrata vanhoja housujani. Olen vajaat 10 vuotta tähän päivään asti käyttänyt tätä mallia oikeasti koossa S, ja nyt jonkun hemmetin aivopierun takia en sitä muistanut, vaan ostin XS. Housut menevät vaivoin päälle, enkä usko niille kovin pitkää ikää... Housuja ei voi palauttaa, harmittaa. Olisin todella tarvinnut luottohousut.
Ei heru sympatiaa :'D tämä on jo ihan suoranaista tyhmyyttä.
Katsoin kaupassa että alushousur kokoa 40-42..otin useamman pakkauksen ku vanhat kulahtaneita.
Kotona pistin päälle ja ihmettelin ku kiristää..koko olikin oikeasti 38. Katsoin väärän maan koko kohtaa kaupassa.. sinne meni useampi kymppi