Virheostokset
Tulipa ostettua kengät, jotka sitten käytössä kuitenkin osoittautuivat liian isoiksi. Ilmeisesti sitä kaupassa kävelee jotenkin eri tavalla kuin kadulla, kun näin pääsi käymään. Ei auta pohjalliset eikä paksummat sukat. Kylläpä harmittaa! Etenkin, kun rahasta on muutenkin tiukkaa, eikä kyseessä ollut mikään heräteostos, vaan harkittu päätös. Tiedostan, että itseni soimaaminen ei auta mitään, mutta silti hirveän epäonnistunut ja syyllinen olo.
En kaipaa mitään kettuilua, vaan kertomuksia siitä, että muutkin tekevät virheostoksia, ja ennen kaikkea vinkkejä siihen, kuinka olette päässeet harmituksesta yli.
Kommentit (198)
Mä tilasin kanssa just sandaalit netistä ja nää ei tunnu hyvältä jalassa, varsinkin se kantapään kohta.
Olen melko varma että jos kävelisin näillä jossain enemmän niin kantapäihin tulisi iso rakko nopeasti.
Niin tuttua. Mä ostin ihanat kengät, mutta eihän niitä kehtaa pitää kun kävely kuulostaa steppaukselta.
No ei koskaan kannata ekana lähteä ulos uusilla kengillä vaan kävellä jonkun aikaa kotona, jolloin kengät voi vielä palauttaa jos ne eivät sovi.
No, suurin osa ostoksista on turhaa ja varallisuus on lähinnä mielentila. Länsimainen elämä on jo hyvin kaukana ihanteellisesta omavaraisuus elämästä.
Virheostoksia nyt aina tulee tehtyä, mutta jemmaaminen ei auta, kiertoon vaan. Muuten ne muistuttavat vaan kaapissa siitä epäonnistumisesta ja se on masentavaa. :D
Kiitos kivoista kommenteista! Heti tuli vähän parempi olo!
t. ap
Myyt pois vaan. Sit uudet kengät merkiltä, josta tiedät, että lesti sopii omalle jalalle. Vähän tulee takkiin mutta ei maha mitään, joskus käy niin :)
No, näen vaikka jollain ig:ssä/blogissa jonkun tuotteen, tilaan/ostan itse, sit mietin, et mitähän just tuli ostettua. Joskus tilattu tuote taas ei yhtään vastaa odotuksia, en jaksa palauttaa yms.
Vierailija kirjoitti:
No, suurin osa ostoksista on turhaa ja varallisuus on lähinnä mielentila. Länsimainen elämä on jo hyvin kaukana ihanteellisesta omavaraisuus elämästä.
Miksi omavaraisuus on automaattisesti ihanne? Minusta on selvää, että ihmiset tarvitsevat toisiaan ja jokaisella ei kannata olla omaa perunamaata. Vaihtotalous toki kannattaa, mutta nykykeinoin on mahdollista se tehdä muutenkin kuin alkeellisesti naapurin kanssa.
Kenkien kanssa käy usein mullakin niin, että vaikka kuinka kaupassa sovitan, niin kengät onkin liian isot tai pienet ja jostain hankaa. Muistan heti kolme esimerkkiä viime vuosilta, liian isot balleriinat ,jotka sopi sitten äidilleni(ulkomailta ostin), liian pienet tennarit (sain myytyä, takkiin tuli) ja nyt talvella liian isot maiharit (pidän paksujen sukkien kanssa). Ikää 45, en kai koskaan opi..
Onneksi raha on kuitenkin vaan rahaa. Jos itseä harmittaa joku tyhmä ostos, saatan alkaa vaikka herkkulakkoon tai laittaa jotain edullista ja terveellistä kasvisruokaa jonkun aikaa, jolloin hukkaan mennyt summa on aika nopeasti säästynyt jättämällä muut turhat ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Mä ostin ihanat kengät, mutta eihän niitä kehtaa pitää kun kävely kuulostaa steppaukselta.
Vie kengät osaavalle suutarille, voi hyvinkin auttaa asiaa ja pääset käyttämään kenkiäsi.
Tuli ostettua hiussävytettä ja kulmakarvaväri jotka ei sopineetkaan minulle. Sitten tietysti kosmetiikkajuttuja joita en loppuviimeksi edes tarvitse. Minulle tulee välillä joku outo aivosumu jolloin ajattelen tarvitsevani jotain turhaa ja sitten ostelen. Tästä seuraa ahdistus ja olo itseni kadottamisesta koska tykkään luonnollisuudesta enemmän ja meikkien tms oston jälkeen koen tuhlanneeni pienistä varoistani turhuuteen.
Kengät ovat yksi hankalimpia ostaa.
Kokeilen kaupassa - hyvät ovat.
Kävelen niillä puoli tuntia - hyvä ovat edelleen.
Sitten puolen tunnin jälkeen alkaa jokin kohta kuitekin hiertää ja useimmissa kengissä se on oikean jalan akillesjänteen kohta. Vika ei ehkä ole kengisä vaan jalassani? Mutta miksi aina oikea jalka? En ole ihan päässyt perille jalasta tai kengistä, missä vika lopulta on.
Kengien ja vaatteiden osto ei aina ole niin helppoa. Usein kotona huomaa, että on tehty virheostos. Mutta voihan kaupan monessa tapauksessa peruakin.
Ihan hyvä vinkki. Valitettavasti käytännössä usein kengän sopivuus tai ei-sopivuus paljastuu vasta pidemmän tallustelun jälkeen.
En voi käyttää avokkaita. Ne lumpsahtelevat kantapääni yli niin että töpöttelen sitten kassialman näköisenä menemään. Muutaman kerran olen tehnyt virheen ostaessani sen mallisia kenkiä, mutta ei enää milloinkaan. Kauniita ovat, ja ihailen suuresti naisia jotka voivat niillä kävellä. Minä en. :(
Harmistuksesta pääsee yli lähinnä niin, jos saa ne lahjoitettua jollekin kaverille. Rahaa en kehtaa pyytää, kirpparilla myymisestä on paljon vaivaa koska sitten pitäisi kerätä pöydällinen tavaraa, hinnoitella, siistiä, viedä tavaraa, tuoda tavaraa jne. Yksien kenkien takia viitsi. Mutta jos joku muu niistä ilahtuu, niin menkööt sitten lahjana (tietenkään kenkien saajan ei tarvitse ajatella että ne olisivat joku lahja, en nyt syntymäpäivänä ketään "ilahduta" vanhoilla kalosseillani).
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vinkki. Valitettavasti käytännössä usein kengän sopivuus tai ei-sopivuus paljastuu vasta pidemmän tallustelun jälkeen.
Tämä oli siis tarkoittu vastaukseksi kirjoittajalle 4! Lainaus jäi jonnekin matkan varrelle :D
Hutiostoksista selvisin näin. hiukan liian pienet kengät keräyslaatikkoon.
Uudet kengät hiertävät aina jnkn verran. Osta samaa merkkiä joka ennenkin sopinut.
Kengät osottautuvat minullakin todella usein virheostoiksi.
Kaupassa tuntuvat hyvältä jalkaan, mutta käytössä sitten ilmenee vikoja toisensa perään.