Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?

Huolestunut av-mamma
23.04.2018 |

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Kommentit (312)

Vierailija
21/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi maksaa noin 130 e siitä, että hoitajat eivät halua hoitaa lastani? Maksan jo nyt korkeimman päivähoitomaksun, joten minusta ei ole mitenkään asiallista vaatia pitämään puolen päivän vapaata siksi, että hoitaisin itse lastani. Lapseni on hoidossa, jotta voin tehdä työni ja maksaa veroni, joilla maksetaan niiden hoitajienkin palkat.

Jos se palkka on liian pieni, niin ryhdytään pitämään päiväkodin kiinni perjantaisin. Keksikööt vanhemmat itse, miten järjestävät lastensa hoidon, hoitajilla on oikeus lepoon raskaan 4-tuntia suunnittelua, 3 tuntia lasten kanssa -päivän jälkeen.

Vierailija
22/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaanpa tuota logiikkaa. Mitä, jos kaikki ihmiset peruisivat vapaaehtoisesti lentonsa, kun Finnair menisi lakkoon. Tai peruuttaisivat lääkäriaikansa hyvissä ajoin, kun lääkärit uhkaisivat lakolla.

Mikä olisi lakon teho?

Minusta näitä on vaikea verrata. Näiden sivuvaikutukset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä, esim. syöäkuolemien lisääntymisessä kun hoitoa ei saa tarpeeksi ajoissa, kakkostyypin diabeteksen kuluissa valtiolle kun hoitotasapaino on heikko yms. Lentojen suhteen vaikutukset näkyisivät lienee ensisijaisesti liikematkustajilla.

Päivähoidon sulkeutumisen vaikutukset ovat kuitenkin lähes välittömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien johtajat sulkevat päiväkodit, jos/kun kasvattajia ei ole tarpeeksi paikalla=ei voida taata lasten turvallisuutta, esim.

Meilläkin menee pk kiinni klo12 ja siihen mennessä on mukelo sieltä haettava, piste.

Eikä ole yksikään n.120 vanhemmasta kitissyt asian suhteen, päinvastoin ymmärtäneet tilanteen ja asian tärkeyden.

Terkkuja eräästä Vantaalaisesta pksta.

Eli päiväkodin väki maksattaa oman vapaansa muiden työnantajien pussista. Entä jos sitä lasta ei pääse hakemaan, otetaanko se huostaan vai voinko vedota kaupungin kanssa tekemääni sopimukseen, jossa sanotaan, että lapselle on hoitopaikka varattuna arkisin klo 7.30 ja 16.30 välisenä aikana.

Vierailija
24/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lastensuojelusta sitten tulee työntekijät viemään lapset pois jos joku on niin IDIOOTTI että ei tajua että ryhmät ja päiväkodit suljetaan klo 12 joko kokonaan tai osittain ja silloin on lapset haettava pois, ei ole mikään mielipidekysymys että haluatko hakea vaiko etkö..

Vierailija
25/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keskiviikkona oppitunteja klo 8-15. En voi olla pois töistä enkä voi ottaa lasta mukaan töihin. Ylipäänsä rasitan päiväkotijärjestelmää lapsellani vain oppituntieni ajan ja teen kaiken muun työn kotona lapsi jaloissa pyörien, vaikka lapsi on merkitty kokopäivälapseksi ja maksut menevät täysinä sen mukaan. Meillä ei ole tuntiperusteista maksujärjestelmää kuten monessa muussa kunnassa. En myöskään vie lasta hoitoon lomilla tai arkipyhävapailla.

Kun päiväkodin henkilökunta pitää kolmesti vuodessa arkipäivänä suunnittelupäivän ja lasten toivotaan olevan jossain muualla kuin hoidossa, mies pitää silloin palkatonta vapaata. Kyllä se saa meidän perheen puolesta riittää tueksi.

Vierailija
26/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttyyriviulu soi

Selventäisitkö minulle mikä tässä on marttyrismiä? En ole päivähoidon työntekijä, olen graafisella alalla töissä. Olen onnekas että voin pitää vapaata, mieheni ei esimerkiksi voi tekemättä merkittäviä tappioita. Uskon kuitenkin että jokaisella meillä on velvollisuus huolehtia Suomen lasten tulevaisuudesta. Me saimme liki ilmaisen päivähoidon, neuvolat, ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon, saamme lapsilisää, vanhempamme saavat eläkettä... Eikö meillä ole minkäänlaisia velvollisuuksia kansalaisina tulevia sukupolvia kohtaan? Oikeasti?

Vierailija
27/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle laadusta toitottavalle: rahallako sitä laatua saa? Ei se työntekijän panos kasva, sai enemmän palkkaa eli ei. Eiköhän kyse ole enemmän siitä, soveltuuko henkilö alalle. Mistähän tämäkin raha maksettaisi? Korotetaan vähävaraisten päivähoitomaksuja?

Vierailija
28/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun päiväkodin henkilökunta pitää kolmesti vuodessa arkipäivänä suunnittelupäivän ja lasten toivotaan olevan jossain muualla kuin hoidossa, mies pitää silloin palkatonta vapaata. Kyllä se saa meidän perheen puolesta riittää tueksi.

Tämä,. Kukkarolle käy jo tuokin ihan tarpeeksi.

Vierailija
29/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen tuet ta ei niin lapsi on haettava pois päiväkodista jos se on syystä tai toisesta suljettu, jos näin ei tapahdu niin lastensuojelu tulee mukaan kuvioihin, ihan normaali käytäntö..

Vierailija
30/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut av-mamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat voisivat noin vain sujuvasti pitää muksut kotona niin päättäjät keksisivät seuraavaksi säästää niin että pidetäänkin päiväkodit keskiviikkoisin kiinni kun ilmankin näköjään pärjää.

Lakon KUULUU aiheuttaa kitkaa, hankaluuksia, meteliä, painetta. Eihän siinä muuten olisi voimaa, jos kaikki vaan toteaisivat "jees, okei, ei haittaa".

Kiitos hienosta argumentista! Olen samaa mieltä että lakon kuuluu aiheuttaa kitkaa ja hankaluuksia, uskon kuitenkin sitä muodostuvan kolmannelta taholta (eli lasten vanhempien firmoista) tarpeeksi. Päiväkodit luotiin tarpeeseen. 

Mielestäni tässä puolen päivän työnseisauksessa näkyy nimenomaan sopivasti sitä painetta mitä aiheuttaa yhteiskunnalle kun lapset ovat pois hoidosta arkipäivänä. 

Olen työnantaja. Työntekijäni menevät lakkoon. Lakosta aiheutuu haittaa kaikille muille paitsi itselleni. Kerropa nyt hyvä syy, miksi suostuisin työntekijöiden vaatimuksiin, kun heidän lakkoilustaan ei ole minulle mitään haittaa? Yhteiskunnan painostuksestako? Vai voisiko olla niin, että mitä enemmän MINULLE aiheutuu haittaa, sitä nopeammin suostun työntekijöideni vaatimuksiin?

Vierailija
31/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa noin 130 e siitä, että hoitajat eivät halua hoitaa lastani? Maksan jo nyt korkeimman päivähoitomaksun, joten minusta ei ole mitenkään asiallista vaatia pitämään puolen päivän vapaata siksi, että hoitaisin itse lastani. Lapseni on hoidossa, jotta voin tehdä työni ja maksaa veroni, joilla maksetaan niiden hoitajienkin palkat.

Jos se palkka on liian pieni, niin ryhdytään pitämään päiväkodin kiinni perjantaisin. Keksikööt vanhemmat itse, miten järjestävät lastensa hoidon, hoitajilla on oikeus lepoon raskaan 4-tuntia suunnittelua, 3 tuntia lasten kanssa -päivän jälkeen.

Sinustako päiväkodeissa resurssit kohtaavat tarpeen? En oleta että olisit ollut töissä päiväkodissa, mutta etkö seurannut tilannetta edes silloin kun oma lapsesi aloitti tarhan? Ei meidän tarhassamme ainakaan mitään suunnitteluja ehditty pitämään, vaan kyllä ihan kaikki olivat kiinni lasten perustarpeiden huolehtimisessa. Ja meillä ns. hyvämaineinen ja mielestäni hyvin toimiva tarha. Resurssien ollessa niin vähissä, tarha tekee aivan mahtavaa työtä. 

Vierailija
32/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaanpa tuota logiikkaa. Mitä, jos kaikki ihmiset peruisivat vapaaehtoisesti lentonsa, kun Finnair menisi lakkoon. Tai peruuttaisivat lääkäriaikansa hyvissä ajoin, kun lääkärit uhkaisivat lakolla.

Mikä olisi lakon teho?

Minusta näitä on vaikea verrata. Näiden sivuvaikutukset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä, esim. syöäkuolemien lisääntymisessä kun hoitoa ei saa tarpeeksi ajoissa, kakkostyypin diabeteksen kuluissa valtiolle kun hoitotasapaino on heikko yms. Lentojen suhteen vaikutukset näkyisivät lienee ensisijaisesti liikematkustajilla.

Kyllä. Vaikutukset ovat, että me tietotyöläiset paiskimme töitä kotona yötä myöten, ja muut hälyttänevät mummon apuun.

Vierailija
33/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat voisivat noin vain sujuvasti pitää muksut kotona niin päättäjät keksisivät seuraavaksi säästää niin että pidetäänkin päiväkodit keskiviikkoisin kiinni kun ilmankin näköjään pärjää.

Lakon KUULUU aiheuttaa kitkaa, hankaluuksia, meteliä, painetta. Eihän siinä muuten olisi voimaa, jos kaikki vaan toteaisivat "jees, okei, ei haittaa".

Kiitos hienosta argumentista! Olen samaa mieltä että lakon kuuluu aiheuttaa kitkaa ja hankaluuksia, uskon kuitenkin sitä muodostuvan kolmannelta taholta (eli lasten vanhempien firmoista) tarpeeksi. Päiväkodit luotiin tarpeeseen. 

Mielestäni tässä puolen päivän työnseisauksessa näkyy nimenomaan sopivasti sitä painetta mitä aiheuttaa yhteiskunnalle kun lapset ovat pois hoidosta arkipäivänä. 

Olen työnantaja. Työntekijäni menevät lakkoon. Lakosta aiheutuu haittaa kaikille muille paitsi itselleni. Kerropa nyt hyvä syy, miksi suostuisin työntekijöiden vaatimuksiin, kun heidän lakkoilustaan ei ole minulle mitään haittaa? Yhteiskunnan painostuksestako? Vai voisiko olla niin, että mitä enemmän MINULLE aiheutuu haittaa, sitä nopeammin suostun työntekijöideni vaatimuksiin?

Kerrohan sitten mikä (päiväkotiyrittäjänä) SINULLE aiheuttaisi enemmän haittaa kuin yhteiskunnan vaatimukset? 

Vierailija
34/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi lakon teho?

Kyllä. Vaikutukset ovat, että me tietotyöläiset paiskimme töitä kotona yötä myöten, ja muut hälyttänevät mummon apuun.

Toki tämä. Tämä on aivan totta. Kuitenkin on toimistoja yms. jotka kulkevat puoliteholla kun sieltä jää porukkaa etäpäivälle tai palkattomalle. Niistä tulee se vaikutus. Näin ainakin haluan uskoa. Voihan olla että olen totaalisen naivi. Haluan kuitenkin uskoa että voimme jotenkin tukea lastemme varhaiskasvatuksen laatua ja hoitajien jaksamista. 

Vierailija
35/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan sitten mikä (päiväkotiyrittäjänä) SINULLE aiheuttaisi enemmän haittaa kuin yhteiskunnan vaatimukset? 

Se, että vanhemmat eivät tekisi mitään erityisjärjestelyitä vaan jättäisivät järjestelyjen tekemisen minun niskoilleni. Henkilökunta poistuisi klo 12 työpaikalta ja mulle jäisi 100 lasta paimennettavaksi. 

Vierailija
36/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan vaatimukset ovat sanahelinää niin kauan kuin yrittäjän palvelukset kelpaavat. Eniten minulle aiheuttaisi haittaa se, että kukaan ei enää toisi minulle lapsiaan hoitoon lakon jälkeenkään. En vain näe sen tapahtuvan.

Vierailija
37/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että vanhemmat eivät tekisi mitään erityisjärjestelyitä vaan jättäisivät järjestelyjen tekemisen minun niskoilleni. Henkilökunta poistuisi klo 12 työpaikalta ja mulle jäisi 100 lasta paimennettavaksi. 

Tuskinpa pomot ovat itse paikalla ja viimeinen lähtijä on vastuussa, lapsia kun ei voi jättää heittelle. Muuten hieno idea. 

Vierailija
38/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä,. Kukkarolle käy jo tuokin ihan tarpeeksi.

Meillä on päiväkoti kiinni lähiviikkoina mm. 30.4., 11.5., 8.6. Hoito järjestetään tarvittaessa jossain toisessa päiväkodissa, ei tietoa pääseekö lapset samaan, eli paine pitää palkatonta on aina kova. Ja kyselytkin tulee muodossa että ilmoita JOS lapsi tarvitsee hoitoa, oletus on että pidetään kotona.

Vierailija
39/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan vaatimukset ovat sanahelinää niin kauan kuin yrittäjän palvelukset kelpaavat. Eniten minulle aiheuttaisi haittaa se, että kukaan ei enää toisi minulle lapsiaan hoitoon lakon jälkeenkään. En vain näe sen tapahtuvan.

Uskoisin että ylivoimaisesti suurin osa päivähoidosta on julkisia, eli kuntien tuottamia palveluita. Ei yksityisiä yrittäjiä.

Vierailija
40/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinustako päiväkodeissa resurssit kohtaavat tarpeen? En oleta että olisit ollut töissä päiväkodissa, mutta etkö seurannut tilannetta edes silloin kun oma lapsesi aloitti tarhan? Ei meidän tarhassamme ainakaan mitään suunnitteluja ehditty pitämään, vaan kyllä ihan kaikki olivat kiinni lasten perustarpeiden huolehtimisessa. Ja meillä ns. hyvämaineinen ja mielestäni hyvin toimiva tarha. Resurssien ollessa niin vähissä, tarha tekee aivan mahtavaa työtä. 

Seuraan päivähoitoa turhankin läheltä ja ainakin oman lapseni päiväkodissa suunnitellaan joka päivä 2-3 tuntia. Työkokeilija on nukkarissa (pakollinen, sieltä ei pääse lapset pois, vaikka ei nukuta) ja loppu porukka istui tänäänkin takapihalla ottamassa aurinkoa ja suunnittelemassa. Valitettavasti menin hakemaan lapsen kotiin aivan liian aikaisin ja sain siitä tietty paheksuntaa osakseni!

Resurssien vähyyteen auttaisi se, että otetaan töihin lisää käsiä eli lastenhoitajia. Heillä on hyvät valmiudet olla lasten kanssa, ei siihen tarvita akateemista koulutusta. Palkka päiväkodissa on varsin vertailukelpoinen muiden samantasoisten töiden kanssa.