Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?

Huolestunut av-mamma
23.04.2018 |

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Kommentit (312)

Vierailija
61/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut av-mamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marttyyriviulu soi

Selventäisitkö minulle mikä tässä on marttyrismiä? En ole päivähoidon työntekijä, olen graafisella alalla töissä. Olen onnekas että voin pitää vapaata, mieheni ei esimerkiksi voi tekemättä merkittäviä tappioita. Uskon kuitenkin että jokaisella meillä on velvollisuus huolehtia Suomen lasten tulevaisuudesta. Me saimme liki ilmaisen päivähoidon, neuvolat, ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon, saamme lapsilisää, vanhempamme saavat eläkettä... Eikö meillä ole minkäänlaisia velvollisuuksia kansalaisina tulevia sukupolvia kohtaan? Oikeasti?

Missä maassa on ilmainen koulutus? Suomessa se on maksutonta, mutta ei todellakaan ilmaista.

Sinun ajattelutavallasi lasten paikka on kotona jommankumman vanhemman kanssa, ei päivähoidossa rasittamassa hoitajia.

Minun ajattelutavallani lapset ansaitsevat mahdollisimman laadukkaan varhaiskasvatuksen. Itse teen täysipäiväistä työtä ja mieheni on yrittäjä. Omat lapseni ovat päiväkodissa 8-16 arkisin. Paitsi ke oman työni joustavuuden vuoksi pystyn pitämään lapset kotona. 

Toteutuuko mahdollisimman laadukas varhaiskasvatus sillä, että hoitajat saavat lisää palkkaa työstä, jota he eivät edes osaa tehdä? vrt. uutisointi päiväkodeista, joissa eskariaiset on ottaneet vallan

Vierailija
62/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkytädit haluaa repiä lakkoilunsa mun selkänahasta. Palkatonta pitäisi ottaa ja en edes saa. Luvaton poissaolo johtaa irtisanomiseen

Tämän yhden iltapäivän takia? Kun koko muu työelämä on vuosikaudet repinyt toimintansa päiväkotien henkilökunnan selkänahasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päikkytädit haluaa repiä lakkoilunsa mun selkänahasta. Palkatonta pitäisi ottaa ja en edes saa. Luvaton poissaolo johtaa irtisanomiseen

Tämän yhden iltapäivän takia? Kun koko muu työelämä on vuosikaudet repinyt toimintansa päiväkotien henkilökunnan selkänahasta?

Minun selkänahastani kyllä kaikki on yleensä revitty. T. Äiti ja työntekijä.

Vierailija
64/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnassa ollaan sitä mieltä, että työssäkäyvät voivat hoitaa lapsia töiden ohessa, niin miksi ihmeessä tarvitaan kalliita lastentarhanopettajia? Kyllä ne lapset viihtyy hyvin rekan hytissä tai vaikka heräämön nurkassa, jos oletetaan, että keskiviikkona jokainen voi hoitaa itse omat lapsensa joka tapauksessa.

Totesinkin jo aloituksessani että on olemassa tilanteita joille ei voi minkään. Kuitenkin puoli päivää on ihan mahdollinen, tässä ei puhuttu esim. viikosta. Jokainen voi kuitenkin kuvitella tämän puolen päivän perusteella kuinka tarpeellista päivähoito on. Se toivottavasti luo lisää keskustelua aiheesta ja nimenomaan laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta. 

Meillä on jo sovittu, että tuttu abityttö noutaa 8 lasta päiväkodista ja on heidän kanssaan päiväkodin pihassa iltapäivän. Päiväkotihan on suljettu, silloin  piha on kaikkien käytössä. Halpaa ja helppoa, mielessä kävi, että tällä systeemillä kannattaisi yrittää jatkoakin. Päiväkodissa on vuodessa noin 10 päivää, jolloin hoitajat on koulutuksessa tms. eli tarvetta tilapäiselle hoidolle olisi.

Vierailija
65/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tarvetta tukea hoitajien työtaistelua. Se on ihan heidän työnantajansa ja liittonsa välinen juttu - miksi meidän muiden pitäisi kantaa sen seurauksia?

"Yhyy. Minä ja minun perseeni. Niisk. Minä minä minä. Snif."

Ihme velliperseitä palsta täynnä. Vähän solidaarisuutta. Monilla eri aloilla on työtaisteluita käynnissä parempien olojen ja palkkojen puolesta. Sitten jaksetaan jauhaa samaa paskaa: "itse olet työsi valinnut.." Eikö mielikuvitus riitä ajattelemaan kuinka käy jos asioita ei korjata? Työntekijöitä ylikuormitetaan ja henkilöstöä vähennetään? Ai eikö koske sinua tai sinun lapsiasi?

Vastaavana esimerkkinä Posti. Siellä on vähennetty hurjasti henkilöstöä ja työaikoja leikattu ja palkat ovat syvältä. Toimiiko postin kulku mielestäsi hyvin tai paremmin kuin ennen?

Vierailija
66/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikkona ei ole kyse lakosta vaan ulosmarssista eduskunnassa käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uusi ehdotettu laki ei ole lapsen edun mukainen ja tulee toteutuessaan aiheuttamaan henkilöstöpulaa. Vaikutukset kohdistuvat henkilöstörakenteeseen jossa lastenhoitajien määrä tulee vähenemään reilusti. SYLI ja HOIVA vähenevät lapsen arjessa, koska lasten tarhan opettajien työ ajasta yhä isompi osa käytetään suunnitteluun. Nyt ryhmässä 1 opettaja ja 2 hoitajaa, vastaisuudessa 2 opettajaa 1 hoitaja. Opettajat suunnittelevat työajastaan yhteensä 10h/viikko, lisäksi palaverit, koulutukset, keskustelut yms. Kuinka paljon ovat läsnä lapsesi päivässä?Hoitajilla ei ole suunnittelu aikaa, he ovat läsnä koko työpäivän ajan lapsiryhmässä.

Vierailija
67/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tarvetta tukea hoitajien työtaistelua. Se on ihan heidän työnantajansa ja liittonsa välinen juttu - miksi meidän muiden pitäisi kantaa sen seurauksia?

Ihme velliperseitä palsta täynnä. Vähän solidaarisuutta. Monilla eri aloilla on työtaisteluita käynnissä parempien olojen ja palkkojen puolesta. Sitten jaksetaan jauhaa samaa paskaa: "itse olet työsi valinnut.." Eikö mielikuvitus riitä ajattelemaan kuinka käy jos asioita ei korjata? Työntekijöitä ylikuormitetaan ja henkilöstöä vähennetään? Ai eikö koske sinua tai sinun lapsiasi?

Vastaavana esimerkkinä Posti. Siellä on vähennetty hurjasti henkilöstöä ja työaikoja leikattu ja palkat ovat syvältä. Toimiiko postin kulku mielestäsi hyvin tai paremmin kuin ennen?

En ole tuo, jolle vastasit, mutta en ymmärrä, miten se päiväkotien väkeä työtaistelussa auttaa, että minä venyn ja vanun niin kuin teen joka koulutuspäivänä, lasteni sairastellessa, syyslomaviikolla, talvilomaviikolla, kesäkuusta elokuuhun ja arkipyhien jälkeisinä perjantaipäivinä.

Vierailija
68/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ihana kuulla etten ole ainoa joka usko solidaarisuuteen ja siihen että on jokaisen velvollisuus huolehtia maastamme. Tuntuu että nykyään kaikki on jonkun muun hommia tai ei kosketa juuri heitä :(

Vierailija
69/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta en ymmärrä, miten se päiväkotien väkeä työtaistelussa auttaa, että minä venyn ja vanun niin kuin teen joka koulutuspäivänä, lasteni sairastellessa, syyslomaviikolla, talvilomaviikolla, kesäkuusta elokuuhun ja arkipyhien jälkeisinä perjantaipäivinä.

Et sinä vaan ME. 

Vierailija
70/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä vaan ME. 

Niin, me. Vanhempiinhan tämä mielenilmaisu potkaisee.

Vierailija
71/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskiviikkona aamuvuorossa osastolla töissä 9 hoitajaa, joista 6:lla on päiväkoti-ikäisiä lapsia. On siis mielestäsi aivan ok, että osastolle jää 3 hoitajaa muiden viettäessä lastensa kanssa aikaa vaikka puistossa?

Vierailija
72/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on keskiviikkona aamuvuorossa osastolla töissä 9 hoitajaa, joista 6:lla on päiväkoti-ikäisiä lapsia. On siis mielestäsi aivan ok, että osastolle jää 3 hoitajaa muiden viettäessä lastensa kanssa aikaa vaikka puistossa?

Olen ihan toisen alan ihmisiä, mutta voitteko te oikeasti vain lähteä kävelemään töistänne?

Vierailija
73/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin asian niin, että lapsi on keskiviikkoiltapäivän kotona, mutta koko kevään hän onkin sitten koko sen sovitun (ja maksetun) tuntimäärän hoidossa eli sopimuksen mukaan hoitopäivä on klo 7.30 - 17.00, joten lapsi noudetaan klo 16.58. Ehdin hyvin käymään salilla ja kaupassa ennen tätä. Tähän asti lapsi on noudettu suunnilleen klo 15.15 liukuvan työajan ansiosta, mutta miksi ihmeessä maksaisin tyhjistä tunneista, kun lapsi voi olla laadukkaassa varhaiskasvatuksessa pari tuntia pitempään. Voin jo aistia sen perjantaina pitkää päivää tekevän hoitajan iloisen hymyn saapuessani paikalle.

Vierailija
74/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla? Onko sinua pidetty kartellien avulla palkkakuopassa suhteessa koulutustasoosi ja työn vaativuuteen?

Vierailija
75/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin asian niin, että lapsi on keskiviikkoiltapäivän kotona, mutta koko kevään hän onkin sitten koko sen sovitun (ja maksetun) tuntimäärän hoidossa eli sopimuksen mukaan hoitopäivä on klo 7.30 - 17.00, joten lapsi noudetaan klo 16.58. Ehdin hyvin käymään salilla ja kaupassa ennen tätä. Tähän asti lapsi on noudettu suunnilleen klo 15.15 liukuvan työajan ansiosta, mutta miksi ihmeessä maksaisin tyhjistä tunneista, kun lapsi voi olla laadukkaassa varhaiskasvatuksessa pari tuntia pitempään. Voin jo aistia sen perjantaina pitkää päivää tekevän hoitajan iloisen hymyn saapuessani paikalle.

Toivon ettet ole tosissasi. Olisiko siitä lapsesta ehkä kuitenkin kiva päästä klo 15:15 kotiin ja viettää aikaa perheensä kanssa?

Vierailija
76/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.

Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia mutta jos oisi, ois  turha vedota mielenilmaukseen, jos minä joutuisin siitäkin päivästä hoitomaksun maksamaan. Aivan taatusti muksu ois hoidossa, en voi jäädä  tuosta syystä töistä veks.

Vierailija
77/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla? Onko sinua pidetty kartellien avulla palkkakuopassa suhteessa koulutustasoosi ja työn vaativuuteen?

No ikinä en ole saanut tes-palkkaa enempää, vaikka monta kertaa olen pyytänyt. Joka yt-neuvottelujen myötä vastuuni ovat lisääntyneet. Ja kiltisti olen vielä järjestellyt työni täyttääkseen päiväkodin toiveet.

Vierailija
78/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon ettet ole tosissasi. Olisiko siitä lapsesta ehkä kuitenkin kiva päästä klo 15:15 kotiin ja viettää aikaa perheensä kanssa?

Sä et taida olla tosissasi. Kotona ei ole akateemisesti korkeakoulutettua varhaiskasvatuksen ammattilaista. Kyllä sen lapsen vaan on parempi pk:ssa olla. Miten se muuten järkeväksi aikuiseksi kasvaa?!

Vierailija
79/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia mutta jos oisi, ois  turha vedota mielenilmaukseen, jos minä joutuisin siitäkin päivästä hoitomaksun maksamaan. Aivan taatusti muksu ois hoidossa, en voi jäädä  tuosta syystä töistä veks.

Entäpä jos ne päiväkodit olisivat tosiaan kiinni tuon mielenilmauksen vuoksi, koska työntekijöitä ei ole? Menetkö hakkaamaan pk:n ikkunoita vai minne lapsesi laittaisit?

Vierailija
80/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumus ja kiire loppuu lto.n 700 euron palkankorotuksella