Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?

Huolestunut av-mamma
23.04.2018 |

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Kommentit (312)

Vierailija
41/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut av-mamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaanpa tuota logiikkaa. Mitä, jos kaikki ihmiset peruisivat vapaaehtoisesti lentonsa, kun Finnair menisi lakkoon. Tai peruuttaisivat lääkäriaikansa hyvissä ajoin, kun lääkärit uhkaisivat lakolla.

Mikä olisi lakon teho?

Minusta näitä on vaikea verrata. Näiden sivuvaikutukset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä, esim. syöäkuolemien lisääntymisessä kun hoitoa ei saa tarpeeksi ajoissa, kakkostyypin diabeteksen kuluissa valtiolle kun hoitotasapaino on heikko yms. Lentojen suhteen vaikutukset näkyisivät lienee ensisijaisesti liikematkustajilla.

Päivähoidon sulkeutumisen vaikutukset ovat kuitenkin lähes välittömiä.

Kyllä. Vaikutukset ovat, että me tietotyöläiset paiskimme töitä kotona yötä myöten, ja muut hälyttänevät mummon apuun.

Toki tämä. Tämä on aivan totta. Kuitenkin on toimistoja yms. jotka kulkevat puoliteholla kun sieltä jää porukkaa etäpäivälle tai palkattomalle. Niistä tulee se vaikutus. Näin ainakin haluan uskoa. Voihan olla että olen totaalisen naivi. Haluan kuitenkin uskoa että voimme jotenkin tukea lastemme varhaiskasvatuksen laatua ja hoitajien jaksamista. 

Ja miten nämä toimistot, joissa todennäköisesti tulee aikamoinen määrä poissaoloja myös tarhaikäisten lasten sairastelujen vuoksi, konkreettisesti kävisivät painostamaan yhteiskuntaa tämän puolikkaan päivän työnseisauksen vuoksi?

Vierailija
42/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun mukaan osa tämän päivän vanhemmista ovat aikamoisia marttyyrejä! Luulisi, että he jos ketkä tietävät miten tärkeää ja raskasta työtä päiväkodissa/eskarissa tehdään ja haluaisivat tätä lakkoa tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat voisivat noin vain sujuvasti pitää muksut kotona niin päättäjät keksisivät seuraavaksi säästää niin että pidetäänkin päiväkodit keskiviikkoisin kiinni kun ilmankin näköjään pärjää.

Lakon KUULUU aiheuttaa kitkaa, hankaluuksia, meteliä, painetta. Eihän siinä muuten olisi voimaa, jos kaikki vaan toteaisivat "jees, okei, ei haittaa".

Kiitos hienosta argumentista! Olen samaa mieltä että lakon kuuluu aiheuttaa kitkaa ja hankaluuksia, uskon kuitenkin sitä muodostuvan kolmannelta taholta (eli lasten vanhempien firmoista) tarpeeksi. Päiväkodit luotiin tarpeeseen. 

Mielestäni tässä puolen päivän työnseisauksessa näkyy nimenomaan sopivasti sitä painetta mitä aiheuttaa yhteiskunnalle kun lapset ovat pois hoidosta arkipäivänä. 

Olen työnantaja. Työntekijäni menevät lakkoon. Lakosta aiheutuu haittaa kaikille muille paitsi itselleni. Kerropa nyt hyvä syy, miksi suostuisin työntekijöiden vaatimuksiin, kun heidän lakkoilustaan ei ole minulle mitään haittaa? Yhteiskunnan painostuksestako? Vai voisiko olla niin, että mitä enemmän MINULLE aiheutuu haittaa, sitä nopeammin suostun työntekijöideni vaatimuksiin?

Kerrohan sitten mikä (päiväkotiyrittäjänä) SINULLE aiheuttaisi enemmän haittaa kuin yhteiskunnan vaatimukset? 

Se, että vanhemmat eivät tekisi mitään erityisjärjestelyitä vaan jättäisivät järjestelyjen tekemisen minun niskoilleni. Henkilökunta poistuisi klo 12 työpaikalta ja mulle jäisi 100 lasta paimennettavaksi. 

Tuskinpa pomot ovat itse paikalla ja viimeinen lähtijä on vastuussa, lapsia kun ei voi jättää heittelle. Muuten hieno idea. 

Pomot ovat vastuussa, kun työntekijät ovat lakossa. Kun on tiedossa, että lakko alkaa klo HH:mm,  pomojen on tultava paikalle huolehtimaan lapsista. Jos eivät tule, he ovat silti vastuussa lapsista, jotka jätetään keskenään päiväkotiin. 

Mutta tähänhän hoiva-alojen ongelmat perustuukin, että aina ajatellaan, että ei ne nyt jätä hoitamatta ja kyllä JOKU MUU KUIN TYÖNANTAJA huolehtii erityisjärjestelyistä. Joka kerta työnantajat päästetään kuin koirat veräjästä, vaikka ei pitäisi. Ja tästä syystä mikään ei ikinä muutu. 

Vierailija
44/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiskunnassa ollaan sitä mieltä, että työssäkäyvät voivat hoitaa lapsia töiden ohessa, niin miksi ihmeessä tarvitaan kalliita lastentarhanopettajia? Kyllä ne lapset viihtyy hyvin rekan hytissä tai vaikka heräämön nurkassa, jos oletetaan, että keskiviikkona jokainen voi hoitaa itse omat lapsensa joka tapauksessa.

Vierailija
45/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat voisivat noin vain sujuvasti pitää muksut kotona niin päättäjät keksisivät seuraavaksi säästää niin että pidetäänkin päiväkodit keskiviikkoisin kiinni kun ilmankin näköjään pärjää.

Lakon KUULUU aiheuttaa kitkaa, hankaluuksia, meteliä, painetta. Eihän siinä muuten olisi voimaa, jos kaikki vaan toteaisivat "jees, okei, ei haittaa".

Kiitos hienosta argumentista! Olen samaa mieltä että lakon kuuluu aiheuttaa kitkaa ja hankaluuksia, uskon kuitenkin sitä muodostuvan kolmannelta taholta (eli lasten vanhempien firmoista) tarpeeksi. Päiväkodit luotiin tarpeeseen. 

Mielestäni tässä puolen päivän työnseisauksessa näkyy nimenomaan sopivasti sitä painetta mitä aiheuttaa yhteiskunnalle kun lapset ovat pois hoidosta arkipäivänä. 

Olen työnantaja. Työntekijäni menevät lakkoon. Lakosta aiheutuu haittaa kaikille muille paitsi itselleni. Kerropa nyt hyvä syy, miksi suostuisin työntekijöiden vaatimuksiin, kun heidän lakkoilustaan ei ole minulle mitään haittaa? Yhteiskunnan painostuksestako? Vai voisiko olla niin, että mitä enemmän MINULLE aiheutuu haittaa, sitä nopeammin suostun työntekijöideni vaatimuksiin?

Kerrohan sitten mikä (päiväkotiyrittäjänä) SINULLE aiheuttaisi enemmän haittaa kuin yhteiskunnan vaatimukset? 

Yhteiskunnan vaatimukset ovat sanahelinää niin kauan kuin yrittäjän palvelukset kelpaavat. Eniten minulle aiheuttaisi haittaa se, että kukaan ei enää toisi minulle lapsiaan hoitoon lakon jälkeenkään. En vain näe sen tapahtuvan.

Uskoisin että ylivoimaisesti suurin osa päivähoidosta on julkisia, eli kuntien tuottamia palveluita. Ei yksityisiä yrittäjiä.

Vielä parempi. Suurin osa kunnista on niin pahasti alijäämäisiä, että ne ovat riemuissaan, jos joku lakisääteisiin palveluihin kohdistuva lakko tuo säästöjä.

Vierailija
46/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun mukaan osa tämän päivän vanhemmista ovat aikamoisia marttyyrejä! Luulisi, että he jos ketkä tietävät miten tärkeää ja raskasta työtä päiväkodissa/eskarissa tehdään ja haluaisivat tätä lakkoa tukea.

Tärkeää ja raskasta? Antaa lasten hakata toisiaan, vetää alushousuja alas, sylkeä, nimitellä?

Vierailija
47/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa noin 130 e siitä, että hoitajat eivät halua hoitaa lastani? Maksan jo nyt korkeimman päivähoitomaksun, joten minusta ei ole mitenkään asiallista vaatia pitämään puolen päivän vapaata siksi, että hoitaisin itse lastani. Lapseni on hoidossa, jotta voin tehdä työni ja maksaa veroni, joilla maksetaan niiden hoitajienkin palkat.

Jos se palkka on liian pieni, niin ryhdytään pitämään päiväkodin kiinni perjantaisin. Keksikööt vanhemmat itse, miten järjestävät lastensa hoidon, hoitajilla on oikeus lepoon raskaan 4-tuntia suunnittelua, 3 tuntia lasten kanssa -päivän jälkeen.

Sinustako päiväkodeissa resurssit kohtaavat tarpeen? En oleta että olisit ollut töissä päiväkodissa, mutta etkö seurannut tilannetta edes silloin kun oma lapsesi aloitti tarhan? Ei meidän tarhassamme ainakaan mitään suunnitteluja ehditty pitämään, vaan kyllä ihan kaikki olivat kiinni lasten perustarpeiden huolehtimisessa. Ja meillä ns. hyvämaineinen ja mielestäni hyvin toimiva tarha. Resurssien ollessa niin vähissä, tarha tekee aivan mahtavaa työtä. 

Seuraan päivähoitoa turhankin läheltä ja ainakin oman lapseni päiväkodissa suunnitellaan joka päivä 2-3 tuntia. Työkokeilija on nukkarissa (pakollinen, sieltä ei pääse lapset pois, vaikka ei nukuta) ja loppu porukka istui tänäänkin takapihalla ottamassa aurinkoa ja suunnittelemassa. Valitettavasti menin hakemaan lapsen kotiin aivan liian aikaisin ja sain siitä tietty paheksuntaa osakseni!

Resurssien vähyyteen auttaisi se, että otetaan töihin lisää käsiä eli lastenhoitajia. Heillä on hyvät valmiudet olla lasten kanssa, ei siihen tarvita akateemista koulutusta. Palkka päiväkodissa on varsin vertailukelpoinen muiden samantasoisten töiden kanssa.

Eihän tässä lisää lastentarhanopettajia haetakaan. Hoitajat ovat lähihoitaja/sosionomeja. Meidän tarhassamme hoitajat leikkivät lasten kanssa, suunnitteluaikoja ei ole kuin juuri nukkariaika, jolloin osa lapsista ei nuku ja suurin osa hoitajista pitää sen ainoan kahvitauon. 

Mutta tämä lienee tarhakohtaista. Motivaatiota hyvään työhön varmasti lisäisi lisäkädet ja parempi palkka. Joku kysyi miten tämä palkka kustannettaisi, no, mielestäni voitaisi jättää vaikka kaksi kierrosta eduskunnasta palkankorotuksia välistä? Itse olisin valmis isotuloisten veronkorotuksiin. 

Vierailija
48/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastensuojelusta sitten tulee työntekijät viemään lapset pois jos joku on niin IDIOOTTI että ei tajua että ryhmät ja päiväkodit suljetaan klo 12 joko kokonaan tai osittain ja silloin on lapset haettava pois, ei ole mikään mielipidekysymys että haluatko hakea vaiko etkö..

Eli lastensuojelu pyörittää omaa päiväkotia sen aikaa. Ei mitään tarvetta hakea lasta pois klo 12.

Vierailija
49/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttyyriviulu soi

Selventäisitkö minulle mikä tässä on marttyrismiä? En ole päivähoidon työntekijä, olen graafisella alalla töissä. Olen onnekas että voin pitää vapaata, mieheni ei esimerkiksi voi tekemättä merkittäviä tappioita. Uskon kuitenkin että jokaisella meillä on velvollisuus huolehtia Suomen lasten tulevaisuudesta. Me saimme liki ilmaisen päivähoidon, neuvolat, ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon, saamme lapsilisää, vanhempamme saavat eläkettä... Eikö meillä ole minkäänlaisia velvollisuuksia kansalaisina tulevia sukupolvia kohtaan? Oikeasti?

Missä maassa on ilmainen koulutus? Suomessa se on maksutonta, mutta ei todellakaan ilmaista.

Sinun ajattelutavallasi lasten paikka on kotona jommankumman vanhemman kanssa, ei päivähoidossa rasittamassa hoitajia.

Vierailija
50/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kumpikin opettajia. Me ei voida päiväkodin lakon vuoksi itse jäädä töistä pois, sillä silloin kärsii aika moni oppilas. Joko he ovat tunnin lähinnä keskenään ja toinen ope laittaa homman alkuun tai on joku (luultavasti epäpätevä) sijainen ja minä en tiedä seuraavalla tunnilla, mitä on sanottu ja onko joku asia vielä mahdollisesti jäänyt epäselväksi.

Vierailija
51/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnassa ollaan sitä mieltä, että työssäkäyvät voivat hoitaa lapsia töiden ohessa, niin miksi ihmeessä tarvitaan kalliita lastentarhanopettajia? Kyllä ne lapset viihtyy hyvin rekan hytissä tai vaikka heräämön nurkassa, jos oletetaan, että keskiviikkona jokainen voi hoitaa itse omat lapsensa joka tapauksessa.

Totesinkin jo aloituksessani että on olemassa tilanteita joille ei voi minkään. Kuitenkin puoli päivää on ihan mahdollinen, tässä ei puhuttu esim. viikosta. Jokainen voi kuitenkin kuvitella tämän puolen päivän perusteella kuinka tarpeellista päivähoito on. Se toivottavasti luo lisää keskustelua aiheesta ja nimenomaan laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta. 

Vierailija
52/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastensuojelusta sitten tulee työntekijät viemään lapset pois jos joku on niin IDIOOTTI että ei tajua että ryhmät ja päiväkodit suljetaan klo 12 joko kokonaan tai osittain ja silloin on lapset haettava pois, ei ole mikään mielipidekysymys että haluatko hakea vaiko etkö..

Eli lastensuojelu pyörittää omaa päiväkotia sen aikaa. Ei mitään tarvetta hakea lasta pois klo 12.

Miten minä veikkaan, että lastensuojelu ei tule hakemaan lasta työnseisauksen vuoksi.

Vierailija
53/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkytädit haluaa repiä lakkoilunsa mun selkänahasta. Palkatonta pitäisi ottaa ja en edes saa. Luvaton poissaolo johtaa irtisanomiseen

Vierailija
54/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa noin 130 e siitä, että hoitajat eivät halua hoitaa lastani? Maksan jo nyt korkeimman päivähoitomaksun, joten minusta ei ole mitenkään asiallista vaatia pitämään puolen päivän vapaata siksi, että hoitaisin itse lastani. Lapseni on hoidossa, jotta voin tehdä työni ja maksaa veroni, joilla maksetaan niiden hoitajienkin palkat.

Jos se palkka on liian pieni, niin ryhdytään pitämään päiväkodin kiinni perjantaisin. Keksikööt vanhemmat itse, miten järjestävät lastensa hoidon, hoitajilla on oikeus lepoon raskaan 4-tuntia suunnittelua, 3 tuntia lasten kanssa -päivän jälkeen.

Sinustako päiväkodeissa resurssit kohtaavat tarpeen? En oleta että olisit ollut töissä päiväkodissa, mutta etkö seurannut tilannetta edes silloin kun oma lapsesi aloitti tarhan? Ei meidän tarhassamme ainakaan mitään suunnitteluja ehditty pitämään, vaan kyllä ihan kaikki olivat kiinni lasten perustarpeiden huolehtimisessa. Ja meillä ns. hyvämaineinen ja mielestäni hyvin toimiva tarha. Resurssien ollessa niin vähissä, tarha tekee aivan mahtavaa työtä. 

Seuraan päivähoitoa turhankin läheltä ja ainakin oman lapseni päiväkodissa suunnitellaan joka päivä 2-3 tuntia. Työkokeilija on nukkarissa (pakollinen, sieltä ei pääse lapset pois, vaikka ei nukuta) ja loppu porukka istui tänäänkin takapihalla ottamassa aurinkoa ja suunnittelemassa. Valitettavasti menin hakemaan lapsen kotiin aivan liian aikaisin ja sain siitä tietty paheksuntaa osakseni!

Resurssien vähyyteen auttaisi se, että otetaan töihin lisää käsiä eli lastenhoitajia. Heillä on hyvät valmiudet olla lasten kanssa, ei siihen tarvita akateemista koulutusta. Palkka päiväkodissa on varsin vertailukelpoinen muiden samantasoisten töiden kanssa.

Eihän tässä lisää lastentarhanopettajia haetakaan. Hoitajat ovat lähihoitaja/sosionomeja. Meidän tarhassamme hoitajat leikkivät lasten kanssa, suunnitteluaikoja ei ole kuin juuri nukkariaika, jolloin osa lapsista ei nuku ja suurin osa hoitajista pitää sen ainoan kahvitauon. 

Mutta tämä lienee tarhakohtaista. Motivaatiota hyvään työhön varmasti lisäisi lisäkädet ja parempi palkka. Joku kysyi miten tämä palkka kustannettaisi, no, mielestäni voitaisi jättää vaikka kaksi kierrosta eduskunnasta palkankorotuksia välistä? Itse olisin valmis isotuloisten veronkorotuksiin. 

Miksi eduskunnassa työskentelevät eivät mielestäsi ole ansainneet samoja palkankorotuksia kuin julkisella sektorilla muutenkin on? Heiltähän vietiin jo puolet lomarahoista kuten muitakin, joten eiköhän valtiolla ole tarpeeksi osallistuttu säästötalkoisiin.

Vierailija
55/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marttyyriviulu soi

Selventäisitkö minulle mikä tässä on marttyrismiä? En ole päivähoidon työntekijä, olen graafisella alalla töissä. Olen onnekas että voin pitää vapaata, mieheni ei esimerkiksi voi tekemättä merkittäviä tappioita. Uskon kuitenkin että jokaisella meillä on velvollisuus huolehtia Suomen lasten tulevaisuudesta. Me saimme liki ilmaisen päivähoidon, neuvolat, ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon, saamme lapsilisää, vanhempamme saavat eläkettä... Eikö meillä ole minkäänlaisia velvollisuuksia kansalaisina tulevia sukupolvia kohtaan? Oikeasti?

Missä maassa on ilmainen koulutus? Suomessa se on maksutonta, mutta ei todellakaan ilmaista.

Sinun ajattelutavallasi lasten paikka on kotona jommankumman vanhemman kanssa, ei päivähoidossa rasittamassa hoitajia.

Minun ajattelutavallani lapset ansaitsevat mahdollisimman laadukkaan varhaiskasvatuksen. Itse teen täysipäiväistä työtä ja mieheni on yrittäjä. Omat lapseni ovat päiväkodissa 8-16 arkisin. Paitsi ke oman työni joustavuuden vuoksi pystyn pitämään lapset kotona. 

Vierailija
56/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totesinkin jo aloituksessani että on olemassa tilanteita joille ei voi minkään. Kuitenkin puoli päivää on ihan mahdollinen, tässä ei puhuttu esim. viikosta. Jokainen voi kuitenkin kuvitella tämän puolen päivän perusteella kuinka tarpeellista päivähoito on. Se toivottavasti luo lisää keskustelua aiheesta ja nimenomaan laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta. 

Tai vastaavasti tajuaa, että hetkinen, päivähoidonhan voi järjestää toisinkin. Entistä useamman pienten lasten vanhemman kannattaisi miettiä, että arki on sujuvampaa, jos jää hoitovapaalle. Silloin ei rasita päiväkoteja. Joka tapauksessa tarvittaisiin suuri perhevapaauudistus, jossa alle 6 v lapsen vanhempi voisi puolittaa työaikansa ja valtio kompensoisi palkanmenetystä maksamalla esim. 1/3 palkasta. Näin lapset saisivat vanhempiensa aikaa ja päiväkoteja voitaisiin sulkea.

Vierailija
57/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites, jos on kuntouttavassa työtoiminnassa ja lapsi hoidossa. Kun hakee lapsen kotiin niin työtoiminnasta tulee poissaolo ja rahaa ei makseta. Kiva juttu.

Vierailija
58/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai monessa työssä pystyy ottamaan ylimääräistä vapaata tämän lakon takia? Itse en ainakaan ole vielä sellaiseen työpaikkaan törmännyt, ja työhistoriaa takana jo paljon..

Vierailija
59/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otankin, tai haen kotiin ennen klo 12. Olimme myös 4-vuotiaan kanssa eilen mielenosoituksessa :) toivottavasti palkkaa vihdoin nostetaan oikeudenmukaiselle tasolle!

Vierailija
60/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti osa tässä ketjussa olevista vanhemmista on varautunut, että päiväkodit ovat mahdollisesti suljettuina tai sulkeutuvat klo 12 mennessä, mikäli paljon hoitoa tarvitsevia lapsia on mutta henkilökuntaa ei. Sijaishoitoa ei välttämättä pystytä järjestämään. Jo tämän riskin vuoksi suosittelisin vanhempia kartoittamaan mahdollisuuksia pitää lapsi kotona/pistää sijaishoitoon sukulaiselle tai tutulle. Ymmärrän, että kaikilla ei kuitenkaan tähän ole resursseja, sen takia olisi hyvä että ne vähäiset paikat jäisivät ensisijaisesti näille lapsille.

T: päiväkodin työntekijä, joka osallistuu mielenilmaukseen.