Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?

Huolestunut av-mamma
23.04.2018 |

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Kommentit (312)

Vierailija
81/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut av-mamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.

Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

TYÖ.

Siksihän se lapsi hoidossa on.

Ihan varmasti useammassa työpaikassa pystyy asian järjestämään. Työnseisaus alkaa klo 12:00, jolloin lapset pitäisi viimeistään hakea pois. Ymmärrän toki että on olemassa työpaikkoja joissa neuvottelu ei onnistu, mutta lienevät harvassa.

P.S. minun lapseni on varhaiskasvatuksessa sillä välin kun itse työskentelemme mieheni kanssa. Ei missään säilössä.

Siksi, koska työ johon haluankin mennä. Asiakkaitteni ei tarvitse kärsiä lastenhoitajien lakkoilusta. Eivät hekään minun alani lakkoihin osallistuisi.

Sinuako siis kiinnostaa enemmän oma työsi ja asiakkaasi kuin lastesi hyvinvointi? Minä ainakin haluan ensisijaisesti varmistaa että lasteni varhaiskasvatus on laadukasta, mitä se ei voi olla nykyisillä miinusresursseilla. Sitten tulee työni.

miinusresursseilla?? Maksavatko ne lastenhoitajat töissäolostaan vai onko ne jossain muualla töissä? Miten niin miinusresurssit, kai siellä yli 0 on töissä?

Vierailija
82/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnseisaus ottaa kantaa varhaiskasvatuksen henkilökuntarakenteen uudistusesitykseen, missä hoitajien määrää vähennetään ja opettajien osuutta lisätään. Muutos olisi mainio asia ja välttämätön, jos halutaan korostaa pedagogiikkaa ja lapsen oppimista, miksi sitä kukaan vanhempi vastustaisi? Tutkitusti mitä korkeampi koulutus, sitä paremmin lapsen tarpeet osataan ottaa huomioon, eli koulutuksen myötä' sensitiivisyys lisääntyy. Lapsen saama syli ja ämpö ei siis katoa mihinkään. Päiväkoteihin kaivataan enemmän aikuisia suhteessa lapsimäärään, joten pelkkä lastentarhanopettajien suhteellisen osuuden lisääminen ei riitä, tarvitaan myös pienemmät ryhmäkoot sekä vähemmän lapsia yhden aikuisen vastuulle, eli käytännössä neljäs aikuinen tiimiin. Sekä paremmat sijaisjärjestelyt. Henkilökunnan rekryongelmiin tehoaa parhaiten palkankorotukset. Nykyisin minkään ammattiryhmän palkkaus ei vastaa työn vaativuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖ.

Siksihän se lapsi hoidossa on.

Ihan varmasti useammassa työpaikassa pystyy asian järjestämään. Työnseisaus alkaa klo 12:00, jolloin lapset pitäisi viimeistään hakea pois. Ymmärrän toki että on olemassa työpaikkoja joissa neuvottelu ei onnistu, mutta lienevät harvassa.

P.S. minun lapseni on varhaiskasvatuksessa sillä välin kun itse työskentelemme mieheni kanssa. Ei missään säilössä.

Siksi, koska työ johon haluankin mennä. Asiakkaitteni ei tarvitse kärsiä lastenhoitajien lakkoilusta. Eivät hekään minun alani lakkoihin osallistuisi.

Sinuako siis kiinnostaa enemmän oma työsi ja asiakkaasi kuin lastesi hyvinvointi? Minä ainakin haluan ensisijaisesti varmistaa että lasteni varhaiskasvatus on laadukasta, mitä se ei voi olla nykyisillä miinusresursseilla. Sitten tulee työni.

Todennäköisesti olet kuitenkin joku työtön tai kh-tuella oleva ilmaiseksi lastaan hoidattava mamma.

Vierailija
84/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastensuojelusta sitten tulee työntekijät viemään lapset pois jos joku on niin IDIOOTTI että ei tajua että ryhmät ja päiväkodit suljetaan klo 12 joko kokonaan tai osittain ja silloin on lapset haettava pois, ei ole mikään mielipidekysymys että haluatko hakea vaiko etkö..

Mahtaa lastensuojelulla pitää kiirettä. Montakos päiväkotia siellä pk-seudulla olikaan ja montako lastensuojelun työntekijää?

Vierailija
85/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti osa tässä ketjussa olevista vanhemmista on varautunut, että päiväkodit ovat mahdollisesti suljettuina tai sulkeutuvat klo 12 mennessä, mikäli paljon hoitoa tarvitsevia lapsia on mutta henkilökuntaa ei. Sijaishoitoa ei välttämättä pystytä järjestämään. Jo tämän riskin vuoksi suosittelisin vanhempia kartoittamaan mahdollisuuksia pitää lapsi kotona/pistää sijaishoitoon sukulaiselle tai tutulle. Ymmärrän, että kaikilla ei kuitenkaan tähän ole resursseja, sen takia olisi hyvä että ne vähäiset paikat jäisivät ensisijaisesti näille lapsille.

T: päiväkodin työntekijä, joka osallistuu mielenilmaukseen.

Miksi haluat, että asiakkaasi tekevät homman, joka kuuluu työnantajallesi? Olen itse aikoinaan ollut hoiva-alalla ja olin totaalisen kyllästynyt alan ammattiliiton ja työntekijöiden täydelliseen munattomuuteen. Kaikki joustivat, jotta työnantajalle ei vaan "tulisi paha mieli". Nykyisin olen miesvaltaisella alallla ja jos työnseisaus tai lakko tulee, hommat loppuvat just minuutilleen silloin, kun marssitaan ovesta ulos. Työnantajan ongelmaksi jää, miten kesken jääneet hommat tulee tehdyksi. Kummasti myös palkkakin on sen mukainen. 

Vierailija
86/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumus ja kiire loppuu lto.n 700 euron palkankorotuksella

700 euron palklankorotus saa nuoria hakemaan lastentarhanopettajiksi. Kaverini valmistuu nyt lto:ksi ja saa valita, mihin menee valmistumisensa jälkeen töihin.

Vierailija
87/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa noin 130 e siitä, että hoitajat eivät halua hoitaa lastani? Maksan jo nyt korkeimman päivähoitomaksun, joten minusta ei ole mitenkään asiallista vaatia pitämään puolen päivän vapaata siksi, että hoitaisin itse lastani. Lapseni on hoidossa, jotta voin tehdä työni ja maksaa veroni, joilla maksetaan niiden hoitajienkin palkat.

Jos se palkka on liian pieni, niin ryhdytään pitämään päiväkodin kiinni perjantaisin. Keksikööt vanhemmat itse, miten järjestävät lastensa hoidon, hoitajilla on oikeus lepoon raskaan 4-tuntia suunnittelua, 3 tuntia lasten kanssa -päivän jälkeen.

Sinustako päiväkodeissa resurssit kohtaavat tarpeen? En oleta että olisit ollut töissä päiväkodissa, mutta etkö seurannut tilannetta edes silloin kun oma lapsesi aloitti tarhan? Ei meidän tarhassamme ainakaan mitään suunnitteluja ehditty pitämään, vaan kyllä ihan kaikki olivat kiinni lasten perustarpeiden huolehtimisessa. Ja meillä ns. hyvämaineinen ja mielestäni hyvin toimiva tarha. Resurssien ollessa niin vähissä, tarha tekee aivan mahtavaa työtä. 

Seuraan päivähoitoa turhankin läheltä ja ainakin oman lapseni päiväkodissa suunnitellaan joka päivä 2-3 tuntia. Työkokeilija on nukkarissa (pakollinen, sieltä ei pääse lapset pois, vaikka ei nukuta) ja loppu porukka istui tänäänkin takapihalla ottamassa aurinkoa ja suunnittelemassa. Valitettavasti menin hakemaan lapsen kotiin aivan liian aikaisin ja sain siitä tietty paheksuntaa osakseni!

Resurssien vähyyteen auttaisi se, että otetaan töihin lisää käsiä eli lastenhoitajia. Heillä on hyvät valmiudet olla lasten kanssa, ei siihen tarvita akateemista koulutusta. Palkka päiväkodissa on varsin vertailukelpoinen muiden samantasoisten töiden kanssa.

Eihän tässä lisää lastentarhanopettajia haetakaan. Hoitajat ovat lähihoitaja/sosionomeja. Meidän tarhassamme hoitajat leikkivät lasten kanssa, suunnitteluaikoja ei ole kuin juuri nukkariaika, jolloin osa lapsista ei nuku ja suurin osa hoitajista pitää sen ainoan kahvitauon. 

Mutta tämä lienee tarhakohtaista. Motivaatiota hyvään työhön varmasti lisäisi lisäkädet ja parempi palkka. Joku kysyi miten tämä palkka kustannettaisi, no, mielestäni voitaisi jättää vaikka kaksi kierrosta eduskunnasta palkankorotuksia välistä? Itse olisin valmis isotuloisten veronkorotuksiin

Arvatenkaan sinä et näihin "isotuloisiin" kuulu. Määritteletkö vielä tuon isotuloisen. Kyllä minäkin olisin valmis että "joltain muulta kuin minulta" otettaisiin pois heidän ITSE ansaitsemiaan rahoja...

Vierailija
88/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikkona ei ole kyse lakosta vaan ulosmarssista eduskunnassa käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uusi ehdotettu laki ei ole lapsen edun mukainen ja tulee toteutuessaan aiheuttamaan henkilöstöpulaa. Vaikutukset kohdistuvat henkilöstörakenteeseen jossa lastenhoitajien määrä tulee vähenemään reilusti. SYLI ja HOIVA vähenevät lapsen arjessa, koska lasten tarhan opettajien työ ajasta yhä isompi osa käytetään suunnitteluun. Nyt ryhmässä 1 opettaja ja 2 hoitajaa, vastaisuudessa 2 opettajaa 1 hoitaja. Opettajat suunnittelevat työajastaan yhteensä 10h/viikko, lisäksi palaverit, koulutukset, keskustelut yms. Kuinka paljon ovat läsnä lapsesi päivässä?Hoitajilla ei ole suunnittelu aikaa, he ovat läsnä koko työpäivän ajan lapsiryhmässä.

Niin tai sit lastenhoitajia pelottaa kun pitäis päivittää koulutus oikealle korkeakoulutasolle :)

Vierailija
89/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus ja kiire loppuu lto.n 700 euron palkankorotuksella

700 euron palklankorotus saa nuoria hakemaan lastentarhanopettajiksi. Kaverini valmistuu nyt lto:ksi ja saa valita, mihin menee valmistumisensa jälkeen töihin.

Sitten valitsee. Mutta samaa palkkaa saa jokaisessa.

Jos palkankorotus ja uusi laki menee lävitse, kuntien talous horjuu ja hoitajien määrää vähennetään ja otetaan terveydenhuollosta pois.

Vierailija
90/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti osa tässä ketjussa olevista vanhemmista on varautunut, että päiväkodit ovat mahdollisesti suljettuina tai sulkeutuvat klo 12 mennessä, mikäli paljon hoitoa tarvitsevia lapsia on mutta henkilökuntaa ei. Sijaishoitoa ei välttämättä pystytä järjestämään. Jo tämän riskin vuoksi suosittelisin vanhempia kartoittamaan mahdollisuuksia pitää lapsi kotona/pistää sijaishoitoon sukulaiselle tai tutulle. Ymmärrän, että kaikilla ei kuitenkaan tähän ole resursseja, sen takia olisi hyvä että ne vähäiset paikat jäisivät ensisijaisesti näille lapsille.

T: päiväkodin työntekijä, joka osallistuu mielenilmaukseen.

Miksi haluat, että asiakkaasi tekevät homman, joka kuuluu työnantajallesi? Olen itse aikoinaan ollut hoiva-alalla ja olin totaalisen kyllästynyt alan ammattiliiton ja työntekijöiden täydelliseen munattomuuteen. Kaikki joustivat, jotta työnantajalle ei vaan "tulisi paha mieli". Nykyisin olen miesvaltaisella alallla ja jos työnseisaus tai lakko tulee, hommat loppuvat just minuutilleen silloin, kun marssitaan ovesta ulos. Työnantajan ongelmaksi jää, miten kesken jääneet hommat tulee tehdyksi. Kummasti myös palkkakin on sen mukainen. 

Enemmän tällä oli ehkä tarkoitus tuoda vanhemmille esille mahdollisuutta, että jos kaikki ilmoittavat tarvitsevansa hoitoa (myös ne joiden olisi mahdollista järjestää lapselle toinen hoitapaikka kuin pk) niin työantaja todellakin toimii - sulkemalla päiväkodit.

Kuka tästä eniten kärsii? Juuri ne asiakkaat. Mutta vanhemmat toki toimivat kuten parhaaksi näkevät.

Vierailija
91/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin asian niin, että lapsi on keskiviikkoiltapäivän kotona, mutta koko kevään hän onkin sitten koko sen sovitun (ja maksetun) tuntimäärän hoidossa eli sopimuksen mukaan hoitopäivä on klo 7.30 - 17.00, joten lapsi noudetaan klo 16.58. Ehdin hyvin käymään salilla ja kaupassa ennen tätä. Tähän asti lapsi on noudettu suunnilleen klo 15.15 liukuvan työajan ansiosta, mutta miksi ihmeessä maksaisin tyhjistä tunneista, kun lapsi voi olla laadukkaassa varhaiskasvatuksessa pari tuntia pitempään. Voin jo aistia sen perjantaina pitkää päivää tekevän hoitajan iloisen hymyn saapuessani paikalle.

Reps :D :D 

Vierailija
92/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin asian niin, että lapsi on keskiviikkoiltapäivän kotona, mutta koko kevään hän onkin sitten koko sen sovitun (ja maksetun) tuntimäärän hoidossa eli sopimuksen mukaan hoitopäivä on klo 7.30 - 17.00, joten lapsi noudetaan klo 16.58. Ehdin hyvin käymään salilla ja kaupassa ennen tätä. Tähän asti lapsi on noudettu suunnilleen klo 15.15 liukuvan työajan ansiosta, mutta miksi ihmeessä maksaisin tyhjistä tunneista, kun lapsi voi olla laadukkaassa varhaiskasvatuksessa pari tuntia pitempään. Voin jo aistia sen perjantaina pitkää päivää tekevän hoitajan iloisen hymyn saapuessani paikalle.

siitä vaan, kysehän on ainoastaan sinun lapsesta

Vierailija
93/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikkona ei ole kyse lakosta vaan ulosmarssista eduskunnassa käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uusi ehdotettu laki ei ole lapsen edun mukainen ja tulee toteutuessaan aiheuttamaan henkilöstöpulaa. Vaikutukset kohdistuvat henkilöstörakenteeseen jossa lastenhoitajien määrä tulee vähenemään reilusti. SYLI ja HOIVA vähenevät lapsen arjessa, koska lasten tarhan opettajien työ ajasta yhä isompi osa käytetään suunnitteluun. Nyt ryhmässä 1 opettaja ja 2 hoitajaa, vastaisuudessa 2 opettajaa 1 hoitaja. Opettajat suunnittelevat työajastaan yhteensä 10h/viikko, lisäksi palaverit, koulutukset, keskustelut yms. Kuinka paljon ovat läsnä lapsesi päivässä?Hoitajilla ei ole suunnittelu aikaa, he ovat läsnä koko työpäivän ajan lapsiryhmässä.

Niin tai sit lastenhoitajia pelottaa kun pitäis päivittää koulutus oikealle korkeakoulutasolle :)

Eiköhän ne lähihoitajat saa töitä muualta. Kukahan ne lapset hoitaa, kun yliopistokoulutetut lto.t istuu suunnittelemassa ja tekemässä paperihommia

Vierailija
94/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon ettet ole tosissasi. Olisiko siitä lapsesta ehkä kuitenkin kiva päästä klo 15:15 kotiin ja viettää aikaa perheensä kanssa?

Kyllä laadukas varhaiskasvatus on aina lapselle voimaannuttavampi kokemus kuin iltapäivä työviikosta väsyneen äidin kanssa. Perjantaisin lapsi on pari tuntia käytännössä ainoana hoidossa, joten hän saa sitä tärkeää aikuisen aikaa. Jos minä joudun lyhentämään työpäivääni siksi, että hoitajat voivat olla lakossa, niin he voivat kyllä tehdä myös perjantaina täyden päivän eikä aina oleteta, että perheet lähtevät viikonlopunviettoon jo klo 15.

Vierailija
95/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siitä vaan, kysehän on ainoastaan sinun lapsesta

Meillä halutaan pakollinen eskari jo 5v ikäisille, koska lapset pitää saada pedagogisesti laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Ei kai sitä kasvatusta ole vain aamupäivisin?

Vierailija
96/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tämän keskustelun myötä tosiaan toivoa, että pk:t olisivat kiinni tuon päivän. Olisi hauska nähdä näiden "MINÄ MAKSAN TÄSTÄ!!!!11" mammojen ilmeet kun ne tutut lapsikarsinan ovet eivät  aukeakaan aamulla. 

Vierailija
97/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne lähihoitajat saa töitä muualta. Kukahan ne lapset hoitaa, kun yliopistokoulutetut lto.t istuu suunnittelemassa ja tekemässä paperihommia

Et ihan pystynyt peittämään katkeruuttasi, mutta hyvä yritys.

Vierailija
98/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lakkotyyli se on että pyydetään asiakkaita olemasn käyttämättä palvelua? Lakkoilkaa vaan, ei se teidän ongelmanne ole jos tulee tiukkoja paikkoja.

Vierailija
99/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suunnitteluaika on siis 5 tuntia viikossa, ei se varmaan vie lapsilta syliä ja huomiota nollalukemiin. Ilman suunnittelua ei voi toteuttaa laadukasta kasvatusta.  Pitää tietää, millaisia lapset ovat ja mitä asioita heidän tulisi oppia, jotta he kehittyisivät, sillä kehitystä tapahtuu oppimisen kautta. 

Vierailija
100/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan tämän keskustelun myötä tosiaan toivoa, että pk:t olisivat kiinni tuon päivän. Olisi hauska nähdä näiden "MINÄ MAKSAN TÄSTÄ!!!!11" mammojen ilmeet kun ne tutut lapsikarsinan ovet eivät  aukeakaan aamulla. 

Poissaolosta, joka ei johdu meistä, en ainakaan maksa. Jos joudun pitämään 4-5h palkatonta, niin miksi helvetissä maksaisin vielä hoitomaksua noilta tunneilta (tuntiperusteinen laskutus, maksimimaksut sekä päivähoitolapsesta että eskarilaisesta). En saa mitään hyvityksiä parin viikon talvilomista, koska sitä ei pidetä juuri sillä viikolla, kun kouluilla on lomaa (kuka hullu pitäisikään, jos ei ole kouluikäisiä lapsia), enkä kesälomista, jos lapset ovat päivänkin kesäkuun tai elokuun puolella hoidossa, vaikka muuten loma olisikin yhtä pitkä kuin maksuttomuudesta nauttivilla jne. Kunta lypsää jo nyt niin paljon hoidosta, jota emme edes saa, joten hoitakoon ken hoitaa keskiviikkona, me olemme töissä.