Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pilalle menneet hautajaiset?

Vierailija
20.04.2018 |

Onko jotkut hautajaiset, joissa olette olleet, menneet täysin pilalle? Mitä tapahtui? Olin kerran hautajaisissa, jossa vainajan serkku oli aivan umpihumalassa ja mölysi kunnes talutettiin pois paikalta. Ei se tilaisuutta täysin pilannut, mutta häiritsi paljon.

Kommentit (301)

Vierailija
101/301 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök mitä wt-väkeä täällä pyörii. Että ihan ok haisevien juoppojen tunkeutua hautajaisiin? Ensinnäkin, hautajaiset on yksityistilaisuus, itse en menisi kutsumattomana kenenkään hautajaisiin vaikka kuinka läheisiä oltaisiin oltu. Toiseksi, miksei ne voineet jättää jäähyväisiään haudalla hautajaisten jälkeen? Kyse on vaan juoppojen röyhkeydestä, vitut sukulaisten tunteista tai muustakaan, meidän ryyppyremmi haluaa olla paikalla ja sillä sipuli.

Vierailija
102/301 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vähän kaukaisemmat sukulaiset päättivät käyttää muistotilaisuuden hyväkseen ja ryhtyä käännyttämään muita vieraita omaan uskoonsa. Se oli aivan kauhean loukkaavaa.

Minulla vähän samankaltainen kokemus. Rakkaan pappani hautajaisissa yksi pienestä uskonlahkosta ollut henkilö piti piti puheen ja siinä samalla alkoi tuputtamaan uskontoaan kaikille. Olo hautajaisvierailla oli kovin kiusaantunut, sillä suurin osa ei ollut lainkaan uskovaisia. Erittäin epätahdikasta ja jopa törkeää tuollaisessa tilaisuudessa alkaa suu vaahdossa saarnaamaan omaa agendaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/301 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman pappani hautajaiset menivät käytännössä ihan hyvin. Kuitenkin se oli aika kurjaa, kun mummu tahtoi kutsua sinne todella paljon kaukaisia sukulaisia, joita minäkään en ollut koskaan nähnyt eikä äitinikään lapsuuden jälkeen. Nämä olivat jo ennen kirkkoon pääsyä ulkona kyselemässä kuka olen ja silti eivät edes esitelleet itseään. Olisi vaan mukavaa tietää kuka se ihminen on "joka ottaa osaa suruun". Sen takia puolet hautajaisvieraista oli ihan "outoja" ihmisiä minulle ja hautajaisista ei tullut sellaisia lämminhenkisiä. Suvun kanssa muutenkin etäiset välit ja nämä ihmiset eivät kertaakaan käyneet katsomassa pappaa, kun hän oli huonossa kunnossa, vaikka mummu oli monesti pyytänyt.

Muistotilaisuus meni niin, että ihmiset höpisivät omissa pöydissään arkisia juttujaan ja osa naureskeli. Meille lähiomaisille ei meinannut riittää istumapaikat, kun nämä vieraat varasivat parhaat paikat. Tuoleja jouduttiin hakemaan lisää. Silloin meinasin kyllä kerran menettää malttini ja huutaa, että olkaa nyt hiljempaa. Onneksi pappi pelasti paljon. Puhui kauniisti ja hyvin ja piti sukulaisia "kurissa". Ilman häntä meno olisi varmaan ollut kuin jossain syntymäpäivillä. Vainajaa ei muutenkin muisteltu kunnolla ja olisin halunnut hartaammat hautajaiset, vaikka en mikään uskova olekaan. Samalla vähän itsekin "jäädyin", enkä jotenkin siinä porukassa pystynyt tuomaan toiveitani esim virsien suhteen julki ja samaten äitinikin jotenkin lamaantui. Niinpä nämä sukulaiset määräsivätkin tahdin. Heistä osa myös itki oikein kuuluvasti ja tietysti itkeä saa, mutta jotenkin se meni monelta ihan yli. Itse en taas päässyt siihen hartaaseen mielentilaan, kun alkoi ärsyttämään. 

Vieraat lähtivät nopeasti kahvien jälkeen ja osa ei edes "hyvästellyt" tai edes puhunut leskelle mitään. Pari sukulaista soitti muuten suutansa ja kommentoi minullekin ikävästi, vaikka en edes "tuntenut" heitä kunnolla. Tyhjä olo jäi hautajaisista. Kaikki meni jotenkin melko hyvin, mutta tunnelma oli kamala ja ihmiset toimivat todella ikävästi. Tämä asia ei silti ollut mikään yllätys ja pelkäsinkin jo etukäteen miten kaikki menee. Pappani oli muutenkin todella vaatimaton ihminen, joka ei mitään suurta olisi varmaan toivonut. Onneksi mummu oli kuitenkin ihan tyytyväinen hautajaisiin. Ei ehkä niin huomannut, mitä ympärillä tapahtui. Itse en viitsi paljon tätä päivää muistella sillä niin tyhjä olo jäi niin surun kuin muidenkin asioiden takia. Ehkä valitan turhasta.

Luulen että mummosi sen sinun pappasi elämänkumppanina kuitenkin tiesi papastasi aivan hemmetin paljon enemmän kuin sinä koskaan olisit voinut. Sinä näit papastasi yhden puolen, mummosi jakoi hänen kanssaan koko elämän. Hyvä että mummo sai järjestää haluamansa kaltaiset hautajaiset. Mutta ikävää, että jotkut kommentoivat sinulle ikävästi, sei ei toki ole hyväksyttävää.

Vierailija
104/301 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini heittäytyi äitini arkun päälle itkemään kirkossa ja taluteltiin siitä sitten penkkiin rauhoittumaan, poikani ( 2v.) karkasi siinä hässäkässä ja etsinnöissä meni hyvä tovi, löytyi sitten kirkon yhteydessä olevasta seurakuntasalista istumasta pöydän alta. Kaiken kukkuraksi papilla oli jostain syystä todella lyhytlahkeiset housut ja valkoiset eccot,paljaana vilkkuvat sääret olleet oikein edukseen tuossa asuyhdistelmässä.

Vierailija
105/301 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman pappani hautajaiset menivät käytännössä ihan hyvin. Kuitenkin se oli aika kurjaa, kun mummu tahtoi kutsua sinne todella paljon kaukaisia sukulaisia, joita minäkään en ollut koskaan nähnyt eikä äitinikään lapsuuden jälkeen. Nämä olivat jo ennen kirkkoon pääsyä ulkona kyselemässä kuka olen ja silti eivät edes esitelleet itseään. Olisi vaan mukavaa tietää kuka se ihminen on "joka ottaa osaa suruun". Sen takia puolet hautajaisvieraista oli ihan "outoja" ihmisiä minulle ja hautajaisista ei tullut sellaisia lämminhenkisiä. Suvun kanssa muutenkin etäiset välit ja nämä ihmiset eivät kertaakaan käyneet katsomassa pappaa, kun hän oli huonossa kunnossa, vaikka mummu oli monesti pyytänyt.

Muistotilaisuus meni niin, että ihmiset höpisivät omissa pöydissään arkisia juttujaan ja osa naureskeli. Meille lähiomaisille ei meinannut riittää istumapaikat, kun nämä vieraat varasivat parhaat paikat. Tuoleja jouduttiin hakemaan lisää. Silloin meinasin kyllä kerran menettää malttini ja huutaa, että olkaa nyt hiljempaa. Onneksi pappi pelasti paljon. Puhui kauniisti ja hyvin ja piti sukulaisia "kurissa". Ilman häntä meno olisi varmaan ollut kuin jossain syntymäpäivillä. Vainajaa ei muutenkin muisteltu kunnolla ja olisin halunnut hartaammat hautajaiset, vaikka en mikään uskova olekaan. Samalla vähän itsekin "jäädyin", enkä jotenkin siinä porukassa pystynyt tuomaan toiveitani esim virsien suhteen julki ja samaten äitinikin jotenkin lamaantui. Niinpä nämä sukulaiset määräsivätkin tahdin. Heistä osa myös itki oikein kuuluvasti ja tietysti itkeä saa, mutta jotenkin se meni monelta ihan yli. Itse en taas päässyt siihen hartaaseen mielentilaan, kun alkoi ärsyttämään. 

Vieraat lähtivät nopeasti kahvien jälkeen ja osa ei edes "hyvästellyt" tai edes puhunut leskelle mitään. Pari sukulaista soitti muuten suutansa ja kommentoi minullekin ikävästi, vaikka en edes "tuntenut" heitä kunnolla. Tyhjä olo jäi hautajaisista. Kaikki meni jotenkin melko hyvin, mutta tunnelma oli kamala ja ihmiset toimivat todella ikävästi. Tämä asia ei silti ollut mikään yllätys ja pelkäsinkin jo etukäteen miten kaikki menee. Pappani oli muutenkin todella vaatimaton ihminen, joka ei mitään suurta olisi varmaan toivonut. Onneksi mummu oli kuitenkin ihan tyytyväinen hautajaisiin. Ei ehkä niin huomannut, mitä ympärillä tapahtui. Itse en viitsi paljon tätä päivää muistella sillä niin tyhjä olo jäi niin surun kuin muidenkin asioiden takia. Ehkä valitan turhasta.

Luulen että mummosi sen sinun pappasi elämänkumppanina kuitenkin tiesi papastasi aivan hemmetin paljon enemmän kuin sinä koskaan olisit voinut. Sinä näit papastasi yhden puolen, mummosi jakoi hänen kanssaan koko elämän. Hyvä että mummo sai järjestää haluamansa kaltaiset hautajaiset. Mutta ikävää, että jotkut kommentoivat sinulle ikävästi, sei ei toki ole hyväksyttävää.

Anteeksi jos viestini ärsytti. Tässä pariskunnassa oli kyllä asiat niin, että mummu muutenkin määräsi kaikesta. Pappa oli rauhallinen ja kiltti ihminen ja tiesin kyllä paljon hänestä itsekin. Kauniit muistot jäi viimehetkistäkin. Sen takia olisin halunnut hänelle paremmat hautajaiset. Hän ei itsekään kaikista näistä sukulaisista pitänyt ja oli sen aikaisemmin ilmaissut, kun olivat käyneet kylässä jne.

Vierailija
106/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totaaliohiskommentti, mutta papeista valitettavan usein huomaa, että koulutukseen pääsee lähes kuka tahansa, joka saa päntättyä pääsykoekirjat. Minkäänlaista sosiaalista pelisilmää ei tarvita. Pääsykokeisiin pitäisi ehdottomasti saada soveltuvuuskokeet. Eivätkä hautajaiset ole ainoa tilaisuus, jossa me tavikset saamme kärsiä näistä ongelmista.

Vierailija
107/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uurnanlaskutilaisuuteen ei hautaustoimisto ollut tuonut uurnaa. Jouduttiin soittamaan perään ja odottamaan pakkasessa toista tuntia.

Kaikki kolme omaistani kun olen haudannut, on uurna pitänyt hakea itse krematoriosta, hautaustoimisto kuljetti arkun kirkkoon siunattavaksi, ja kirkosta krematorioon.

Eli onkohan ollut väärinkäsitys kyseessä?

Vierailija
108/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totaaliohiskommentti, mutta papeista valitettavan usein huomaa, että koulutukseen pääsee lähes kuka tahansa, joka saa päntättyä pääsykoekirjat. Minkäänlaista sosiaalista pelisilmää ei tarvita. Pääsykokeisiin pitäisi ehdottomasti saada soveltuvuuskokeet. Eivätkä hautajaiset ole ainoa tilaisuus, jossa me tavikset saamme kärsiä näistä ongelmista.

Totta.

Itselläni myös vastakkainen kokemus.

Appeni hautajaisissa en voinut kuin hämmästellä nuoren papin kykyä lukea puolipsykoottista anoppiani.

Puhe saattoi monista kuulostaa omituiselta, mutta se piti tilanteen kasassa omaisten pöydässä.

Vierailija
109/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainaja haisi arkun läpi. Oli ollut kuolleena viikkoja ennen kuin löydettiin. Tai eihän nyt pilalle menny, mutta oli jotenkin karmivaa. Oli vielä ihan pieni kirkkosali.

Joku päästi suhupierun. 

No ei.

Kyllä se oli ruumiin haju. Tunnen kyllä sen, valitettavasti.

Tällaisessa tapauksessa vainaja laitetaan hautaan ja hauta luodaan umpeen.Vainaja siunataan sitten haudalla.Ei ketään viedä sisälle kirkkoon haisemaan.

Vierailija
110/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarnaaja oli puheessaan sitä mieltä, että näin paha sai palkkansa, pahan palkka on kuolema.

Juu, oli ihminen, joka aiheutti paljon kärsimystä sairautensa takia, mutta jos ei mitään hyvää sanottavaa ole, voi olla hiljaa.

Vierailija
111/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti pilannut, mutta oli outoa. Äidin isän hautajaisissa. Sedän aurinkolasit tippu hautaan ja joku kirkon avustava lähti niitä hakemaan papin käskystä. Lasit olisi voinut hakea myöhemmin jos mummini ei olisi vaatinut,että miehet laittavat haudan umpeen. Siinä sitten etsittiin lapioita tarpeeksi ja puvut päällä miehet lapioivat heinäkuun helteessä..

Pitäisi etukäteen sopia, jos hauta luodaan umpeen, niin on lapioita paikalla. Joskus tuovat jopa hiekkaa, joka on helpompi lapioida kuin paakkuinen savi.

Ja miettiä onko paikalla tarpeeksi normaalikuntoisia luomaan hauta umpeen...

Sadepäivä ja savimaa, ihan varmasti on puntit ja kengät ravassa.

Sitäpaitsi se hautausmaan multa voi olla kalmanlöyhkäistä.

No, jollekin saattaa olla ykkösasia, että omainen peitellään itse.

Vierailija
112/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomainen kuoli viinanjuontiin.

Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(

Eiköhän tuo viinaan kuollut vainaja ollut jakanut tuon oman tenujenginsä kanssa viimeiset vuotensa hyvinkin tiiviisti. Ymmärrän miten pahalta tuntuu menettää omainen tuollaisissa merkeissä (yksi omakin lähiomainen on alkoholin viemää, ei vielä haudassa mutta todennäköisesti siihen ei kauaa mene), mutta itse ovat tuon elämänsä valinneet, tosi tekopyhää jossain hautajaisissa yrittää lakaista asiaa maton alle tai pahastua siitä että vainajan elämä näkyy hänen valitsemansa porukan merkeissä hautajaisissa. Hyvä että pääsivät vainajan ystävätkin hänet hyvästelemään, ihmisiä ovat hekin yhtä lailla kuin se sinun omaisesi. 

Jos hautajaiskutsu on laitettu kuolinilmoitukseen, se on kutsu kaikille jotka tuntevat tarvetta tulla paikalle.

Vierailija
113/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kyse myös sukupolvien välisestä kuilusta.

Ennen oli tapana, että kaukaisempienkin sukulaisten hautajaisiin mentiin.

Vierailija
114/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomainen kuoli viinanjuontiin.

Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(

Niin no voisit miettiä, kuinka paljon itse olit tämän lähiomaisesi elämässä verrattuna siihen kuinka paljon hän liikkui näiden ystäviensä kanssa? Suurin osa suvustanne on todennäköisesti kuitenkin sulkenut alkoholistin elämästään ulos ja ystävät ovat olleet kaikista läheisimpiä hänelle. Ja se oli kuitenkin ystäviltä nimenomaan kunnioittavaa tulla häntä saattamaan, senkin uhalla että te sukulaiset nyrpistätte nokkaanne. Kyllä alkoholistitkin ovat ihmisiä ja tietävät, että heitä pidetään ihan roskasakkina ja uskalsivat silti. Omaisesi oli pidetty ihminen.

Eri asia tulla kännissä sekoilemaan ja häiritsemään tilaisuutta. Kyllä minäkin oman läheiseni hautajaisiin (joka on alkoholisti) kutsun myös hänen kaverinsa, koska he kuuluvat sinne enemmän kuin jotkut sukulaiset.

Mun isäni oli muusikko ja hänelle maistui myös viina.Ihana isä minulle kuitenkin.Hänen hautajaisiinsa saapui meille kaikille tuntematon laitapuolen kulkija.Laski haudalle kukkasensa ja alkoi laulaa.Oli kyllä aivan mahtava lauluääni,ilmeisesti oli joku oopperalaulaja.Kyllä me sukulaiset hämmästeltiin.Olisimme kutsuneet hänet myös muistotilaisuuteen,mutta hän poistui yhtä huomaamatta,kuin tulikin.

Vierailija
115/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarnaaja oli puheessaan sitä mieltä, että näin paha sai palkkansa, pahan palkka on kuolema.

Juu, oli ihminen, joka aiheutti paljon kärsimystä sairautensa takia, mutta jos ei mitään hyvää sanottavaa ole, voi olla hiljaa.

"Synnin palkka on kuolema."

Tätä hokemaa kuuntelin yksissä hautajaisissa.

Vierailija
116/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yök mitä wt-väkeä täällä pyörii. Että ihan ok haisevien juoppojen tunkeutua hautajaisiin? Ensinnäkin, hautajaiset on yksityistilaisuus, itse en menisi kutsumattomana kenenkään hautajaisiin vaikka kuinka läheisiä oltaisiin oltu. Toiseksi, miksei ne voineet jättää jäähyväisiään haudalla hautajaisten jälkeen? Kyse on vaan juoppojen röyhkeydestä, vitut sukulaisten tunteista tai muustakaan, meidän ryyppyremmi haluaa olla paikalla ja sillä sipuli.

Hautajaisiin ja kirkkoon saa lain mukaan tulla ihan kuka vaan.Muistotilaisuuteen vain kutsutut ja omaiset.Tiedoksi sulle nirppanokka.

Vierailija
117/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunaustilaisuus on tosiaan aina avoin tilaisuus. Mun isänkin hautajaisissa kävi muutama, jotka eivät tulleet muistotilaisuuteen, toki olisivat sinne saaneet tulla.

Vierailija
118/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity suoraan hautajaisiin, mutta niiden jälkeiseen matkaan kylläkin. Olin siis parikymppinen opiskelija ja opiskelin Helsingissä. Tulin sitten Savoon ukkini hautajaisiin ja hautajaisten jälkeen, kun lähdin takaisin Helsinkiin junalla, istuin itkeskellen junassa. Eikös siihen tullut joku känniääliö selittämään kaikkea mahdollista ja sössöttämään. Sai muuten kuulla kunniansa.

Vierailija
119/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja haisi arkun läpi. Oli ollut kuolleena viikkoja ennen kuin löydettiin. Tai eihän nyt pilalle menny, mutta oli jotenkin karmivaa. Oli vielä ihan pieni kirkkosali.

Tässä siis kyseessä pilalle mennyt vainaja hautajaisten sijaan.

Vierailija
120/301 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukulainen on kuollut viinaan niin  taustalla voi olla vaikka mitä perhetragediaa tyyliin mies juo rahat ja terveyden perheensä estelyistä huolimatta. Ja näitä tätä dokaamista mahdollistavia tai siipeileviä juoppokavereita ei siinä tilanteessa kyllä haluaisi nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme