Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras oivalluksesi tavaran karsimiseen?

Vierailija
14.11.2020 |

Eli mikä oivallus on auttanut sinua eniten kun olet karsinut tavaroita? Olen siis toki lukenut konmarit ja muut alan tuoreet teokset ja seuraan aiheeseen liittyviä instatilejä jne, mutta haluaisin kuulla minkä asian ymmärtäminen on auttanut juuri sinua eniten?

Kommentit (550)

Vierailija
1/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa aiheeseen liittyvä oivallus on, ettei hamstraa tavaraa, jota on jo ennestään riittävästi kotona.

Vierailija
2/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutossa karsiutuu turha tavara pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään.

Vierailija
4/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa aiheeseen liittyvä oivallus on, ettei hamstraa tavaraa, jota on jo ennestään riittävästi kotona.

Nimenomaan tämä!

Älä osta mitään kotiin, jos siellä on jo paljon tavaraa.

Mieti joka ostoksen kohdalla, tarvitsenko tätä oikeasti?

Itse en enää osta esim. rikkoutuneen kodinkoneen tilalle uutta, vaan mietin, voinko elää ilman kyseistä konetta.

Jos haluan jotain kivaa piristystä kotiin, ostan leikkokukkia. Laitan sen 5-10 euroa, jonka joku toinen tuhlaisi kaljaan, kukkiin. Piristävät/arjen luksusta, muttei niistä jää kuin kompostiin heitettävää...

Vierailija
5/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille mutta nyt hain nimenomaan itse karsintaan niitä oivalluksia. Moneen vuoteen en ole ostanut itselleni kuin käytännössä pakolliset, nekin laadukkaina niin kestävät yleensä pitkään eikä tarvitse olla miettimässä usein uuden hankintaa. Mutta nyt siis olemassa olevasta omaisuudesta luopuminen kyseessä :)

Vierailija
6/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mies joka heittää huoletta sinun tavaroitasi pois. Varsinkin tavaroita, joista ei tiedä mihin käytetään, esim keittiötarvikkeita.

Vierailija
7/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ne laatikossa vuodeksi varastoon. Mitä et ole vuodessa tarvinnut joutaa mennä. Eli yleensä koko laatikko.

Vierailija
8/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin muijan pihalle.

Vierailija
9/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuohon on mitään sanoa kun et kerro millaisesta omaisuudesta olet luopumassa? Esim. elämäntilanne, perhetilanne,rahatilanne,asumismuoto vaikuttaa siihen,mistä voit luopua ja mistä et. Jos kysymys ei koske vaatteita, niin siinä tapauksessa voisin ehdottaa esim. keittiötarvikkeista karsimista ( tarvitsetko välttämättä kolme kattilaa,riittäisikö kaksi tai onko kaapissa oltava se 20- hengen perintöastiasto jos sitä ei koskaan käytä? Kuvittele itsesi asumaan esim. erämaa olosuhteisiin- mitä tarvitsisit tilanteessa jossa sinulla ei olisi minkäänlaisia nykyajan mukavuuksia,vain täysin välttämättömän ja selässä kulkevan voisit omistaa? Ja sitten voit pohtia, kaikkea sitä mitä sinulla nyt on mukavuuden nimissä. Ylimääräiset turhakkeet löytyvät kyllä tällätavalla vertaillen helposti.

Vierailija
10/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie ne laatikossa vuodeksi varastoon. Mitä et ole vuodessa tarvinnut joutaa mennä. Eli yleensä koko laatikko.

Ei päde esim. talviurheiluvälineisiin ja talvivaatteisiin. Vuodet ovat vaihtelevia sään suhteen, joten joka vuosi ei välttämättä tule käytettyä kaikkia. Nämä eivät silti ole turhia.

Siskoni säästi omat lapsuusajan lelutkin omille lapsilleen ja edelleen lapsenlapsilleen.

Itse olen muuttanut niin monta kertaa, että muutoissa on pakostikin karsiutunut paljon, jopa tarpeellista.

Vierailija
11/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille mutta nyt hain nimenomaan itse karsintaan niitä oivalluksia. Moneen vuoteen en ole ostanut itselleni kuin käytännössä pakolliset, nekin laadukkaina niin kestävät yleensä pitkään eikä tarvitse olla miettimässä usein uuden hankintaa. Mutta nyt siis olemassa olevasta omaisuudesta luopuminen kyseessä :)

Asutko yksin?

Astioille tein sen, että pesin ne hyvin, et vois vaikka antaa pois, pakkasin sitten paistopussiin, koska siitä näkee hyvin läpi. Jos joku sattuis tarvimaan, otan esille ja annan heti kun vähänkin näyttää mieleiseltä. Kivempi, jos menee käyttöön. Rikkinäisiä en tietenkään siihen laita. Pullavadit/isot lautaset saa laittaa alimmaiseksi, menee nekin samalla. Muutaman pussukan olen noin saanut kiertueelle:-)

Vierailija
12/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarvitsenko tätä vielä joskus ja jos niin mihin?" Muistoesineitä lukuunottamatta on auttanut paljon se, että tavaroille pitää olla olemassa selkeä ja varma käyttötarkoitus. Esimerkiksi myönnän itselleni rehellisesti, että en tule tekemään smoothieta jatkossakaan, joten miksi säästäisin blenderin kun en ole käyttänyt sitä alkuinnostuksen jälkeen.

Vierailija
13/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tavarat karsii minimiin, eipä jää tosiaan lapsille ja tuleville sukupolville mitään muistoja eikä tavaraperintöjä. Säälittävää sekin.

Vierailija
14/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitin muijan pihalle.

Etkö oppinut Marie Kondon järjestystä? Siinähän ideana on se, että ne asiat m e n e e helposti takaisin paikoillee ei niiden esilleottaminen niinkään.

Vierailija
15/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset joululahjat, joita ei tule tarvitsemaan, voi surutta kipata pois hetimmiten eikä väkisin keksiä niille paikkaa. Viime jouluna olin sukulaisilla joulua viettämässä ja sain monta pakettia vaikka olin sanonut etten tarvitse mitään. Kotiin toin vain yhdet kauniit villasukat. Konvehdit vein joulun jälkeen työpaikalle yleiseen jakoon. Uff laatikko sai pehmeät paketit, spr konttiin vein muun krääsän.

Sama kohtalo on muullakin tyrkytettävällä tavaralla, eli ei tule kynnykseni yli.

Paras tapa karsia on siis se, ettei päästä kotiinsa mitään karsittavaa.

Vierailija
16/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Tai laita kesäpaidat riviin, ne joita et kertaakaan käytä yhtenä kesänä, poistoon.

Vierailija
17/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Tai laita kesäpaidat riviin, ne joita et kertaakaan käytä yhtenä kesänä, poistoon.

Mun mies ottaa kuulemma järjestyksessä jonkin paidan laatikosta, jonne olen ne pystyviikannut. Pesun jälkeen - jos on vähän kulahtanut tai vastaavaa, kysyn, vieläkö haluat pitää tätä, kun on tämmönen? No, jos ei sano vastaan, leikkelen pikkuräteiksi (pesty 60 asteessa) ja viikaan ne tilkut pieniin kasseihin, annan koiraihmiselle aina kun tapaamme. Siinä menee hyötykäyttöön loputkin, ja kuulemma niitä riepuja ei voi olla liikaa. Autossa ne ovat käteviä, voi laittaa käytön jälkeen roskiin.

Vierailija
18/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötavaroista ja vaatteista mieti, oletko tarvinnut niitä viimeiseen vuoteen. Poisluettuna tietenkin ne, joita käytetään vähemmän, esim. hautajaisasu.

Vierailija
19/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliömenetelmä. Tosin tuskin ap:n tapauksessa toimii. Joka päivä kun järjestää neliön alan niin alkaa kummasti paikat mennä järjestykseen.

Vierailija
20/550 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin siitä vinkistä että vuoden alussa kääntää kaikki vaatteensa nurinperin. Kun sitä on käytetty, se palautuu kaappiin/laatikkoon oikein päin. Sitten siitä vuoden päästä heität kaikki mitä et ole vuoden aikana käyttänyt kiertoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän