Pilalle menneet hautajaiset?
Onko jotkut hautajaiset, joissa olette olleet, menneet täysin pilalle? Mitä tapahtui? Olin kerran hautajaisissa, jossa vainajan serkku oli aivan umpihumalassa ja mölysi kunnes talutettiin pois paikalta. Ei se tilaisuutta täysin pilannut, mutta häiritsi paljon.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Luin lehdestä, että pokemonien metsästäjät ovat häirinneet hautajaisia hautausmaalla Lappeenrannassa. Eivät olleet poistuneet edes suntion ja papin kehotuksien jälkeen.
Veikkaan, että siellä on ollut harvinainen ex-raidi, joka on siis vain tiettyyn aikaan ja yhdellä salilla. Ilkeää, että noita Pokemon-saleja on hautausmailla, itse en missään nimessä menisi edes ex-raidin vuoksi hautajaisten aikaan pelaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomainen kuoli viinanjuontiin.
Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(
Se jengi oli varmaan ollut vainajan kanssa läheisemmissä väleissä kuin viinaan meneville nenäänsä nyrpistelevät sukulaiset. Miksi eivät olisi saaneet tulla hyvästelemään ystäväänsä?
Niin, miksipä he eivät olisi saameet tulla saattelemaan?
Nuori mies oli menettänyt molemmat vanhempansa. Pappi alkoi puhua, että sinä ole nyt orpo jne. Tuli todella paha mieli pojan puolesta. Oli kyllä niin synkkää tekstiä, että hui kauhistus.
Ystävän vaimon hautajaisissa eivät kantajat osanneet lähteä liikkeelle, leski oli surussaan täysin poissa tolaltaan eikä
hautaustoimiston mies opastanut, kuten tavallisesti tekee(ainakin on tehnyt silloin kun minä olen toiminut kantajana).
Saatiinpa kuunnella urkumusiikkia....
Ei kai se hautajaisia pilannut, mutta varmasti oli kiusallista omaisille.
Outo kokemus olivat myös erään sukulaisen hautajaiset, hän kuului omalaatuiseen uskonyhteisöön.
Muistotilaisuuden seremoniamestari oli
Ko. yhteisön saarnamies(ei pappi).
Puheissa ylistettiin Jumalaa ja yhteisöä ja ainakin minä koin, että parjattiin vainajaa.
Vainaja oli alkoholisti, ja muistopuheessa se tuotiin julki ja kuinka Jumala/lahko hänet pelasti(joi itsensä hautaan kuitenkin).
Uurnanlaskutilaisuuteen ei hautaustoimisto ollut tuonut uurnaa. Jouduttiin soittamaan perään ja odottamaan pakkasessa toista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(
Se jengi oli varmaan ollut vainajan kanssa läheisemmissä väleissä kuin viinaan meneville nenäänsä nyrpistelevät sukulaiset. Miksi eivät olisi saaneet tulla hyvästelemään ystäväänsä?
Minustakin outoa, ettei ne kaikkein lähimmät kaverit olisi saanet jättää hyvästejä.
Suntio oli käyttänyt arkun kuljetusreitin hiekoittamiseen avatusta sukuhaudasta otettua hiekkaa. Pahaksi onneksi reilut 20-vuotta aikaisemmin kuolleen tädin luu oli tullut kirkkotielle hiekan mukana. Oli ihan ihmisluuksi tunnistettava. Onneksi hautajaisissa olleet tädin aikuiset lapset eivät huomanneet tilannetta.
Kävi mielessä, mitä luulle olisi pitänyt tehdä? Nyt vinkkasin vain papille, että käy korjaamassa sen pois tieltä.
Kälyni pilasi isäni hautajaiset. Oli pukeutunut kun yökerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pappi oli koko tilaisuuden uskonnollisessa hurmoksessa, eikä sanonut juuri mitään vainajaan liittyvää, mistään lohdullisesta puhumattakaan. Toinen veti eläytymisen surijoiden tunteisiin överiksi ja itki koko tilaisuuden ajan, vaikka ei tuntemut vainajaa. Tuli sellainen olo, että feikkaa.
Minä saattaisin olla tällainen. Toisten ihmisten suru ja kaipaus tarttuu herkästi, ja sitten on hanat auki. Lähiomaisten hautajaisissa olen valunut kyyneliä ja räkää niin että on nenäliinat loppuneet kesken. Ahdistaa hiljaisessa kirkossa, missä muutama ihminen nyyhkii ja minä en saa pidettyä itseäni kasassa. Ole kuitenkin kiltti, äläkä tuomitse meitä itkupillejä feikkaajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuumin samaa... Saattaahan tuo joitakin muistuttaa ikävästi kuolemaa edesauttaneesta syystä, mutta heidän kanssaan vainaja oli varmasti ollut läheisissä väleissä, kun halusivat kutsumattominakin muistoaan kunnioittaa. Jos pahinta hautajaisissa on tunnelman latteus, ei liene kyse tyystin pilatusta tapahtumasta?
Sitä paitsi nostan hattua, että nuo tenukepit ylipäätään ilmestyivät paikalle! Tuon sortin äijät eivät ihmeemmin välitä tai uskalla raahautua paikalle, eli miekkosen on pitänyt eläessään olla oikeasti pidetty henkilö koska nuo eivät olisi muuten sinne ilmestyneet. En sitä paitsi kehtaisi kohdella vainajaa kunnioittamaan tulleita alkaa arvostelemaan nokka nyrpyllään.
Ystäväni kuoli nuorena ja oli vieläpä sukunsa kauhuksi eronnut kirkosta, ateisti kun oli. Sellaista lohdutonta uskonnollista paatosta oli kirkossa ja suurin osa muistotilaisuudesta myös. En ollut varma surivatko enemmän vainajaa vai sitä että pelkäsivät hänen joutuvan helvettiin.
Ei tämä nyt koko hautajaisia pilannut, mutta inhottavaa oli silti. Rakas ukkini (äitini isä) kuoli, kun olin parikymppinen. Tavattiin ukkia ja mummia koko perheellä muutaman kerran viikossa, oltiin siis todella läheisiä. Hautajaisissa sitten mummoni veli töksäytti minulle, veljelleni ja isälleni, että ketäs te olette kun istutte lähiomaisten pöydässä. Kun kerroimme ketä olimme, ihmetteli sitä, että isäni istuu tässä pöydässä. No joo, eivät olleet verisukulaisia, mutta isäni oli ollut ukilleni kuin oma poika melkein 30 vuotta. Kehtasi vielä ihmetellä sitä, ettei hän siinä pöydässä istu, kun olivat kuulemma ukin kanssa parhaita ystävyksiä. Niin just, kun ei edes parhaan kaverinsa lapsenlapsia tunnista. Myöhemmin heitti "hauskoja" rasistisia vitsejä. Kyseessä ei ole mikään muistisairauspotilas, vaikka siltä kuulostaakin.
Olin kerran hautajaisissa, jossa pappi muisti vainajan nimen väärin. Virhe oli pieni, mutta aika merkittävä, tyyliin Jonne muuttuikin Jonnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin no voisit miettiä, kuinka paljon itse olit tämän lähiomaisesi elämässä verrattuna siihen kuinka paljon hän liikkui näiden ystäviensä kanssa? Suurin osa suvustanne on todennäköisesti kuitenkin sulkenut alkoholistin elämästään ulos ja ystävät ovat olleet kaikista läheisimpiä hänelle. Ja se oli kuitenkin ystäviltä nimenomaan kunnioittavaa tulla häntä saattamaan, senkin uhalla että te sukulaiset nyrpistätte nokkaanne. Kyllä alkoholistitkin ovat ihmisiä ja tietävät, että heitä pidetään ihan roskasakkina ja uskalsivat silti. Omaisesi oli pidetty ihminen.
Eri asia tulla kännissä sekoilemaan ja häiritsemään tilaisuutta. Kyllä minäkin oman läheiseni hautajaisiin (joka on alkoholisti) kutsun myös hänen kaverinsa, koska he kuuluvat sinne enemmän kuin jotkut sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin outoa, ettei ne kaikkein lähimmät kaverit olisi saanet jättää hyvästejä.
Täällä on helppo hurskastella, että kyllähän se tenujengi on ihan tervetullut hautajaisiin, mutta jos olisikin oman läheisen hautajaiset, niin tillaane ei luultavasti enää olisikaan ihan niin jees.
Vierailija kirjoitti:
Vainaja haisi arkun läpi. Oli ollut kuolleena viikkoja ennen kuin löydettiin. Tai eihän nyt pilalle menny, mutta oli jotenkin karmivaa. Oli vielä ihan pieni kirkkosali.
Tuossa oli kyllä kylmäketju katkennu, ei pitäis haista.
Tuttu pastori kertoi, että oli kerran pudonnut hautaan arkun päälle. En tiiä sitten menivätkö ne hautajaiset pilalle, mutta kovasti siellä oli ensijärkytyksen jälkeen naurettu.
Olen ollut useissa hautajaisissa, joissa papit ovat ihan pihalla. Yrittävät toki lohduttaa tavallaan, mutta yleensä aiheuttavat vain vaivautuneisuutta, kun eivät todellakaan tunne vainajaa tai läheisiä. Pienempikin yrittäminen olisi näissä tapauksissa riittänyt. Esim. vainajan uuden naisystävän lapsenlapsilta kysytään ”surettaako kun pappa on poissa?” ja lapset ihan huuli pyöreänä, että kuka ihmeen pappa.
Olen myös ollut hautajaisissa, jonka totaalisesti pilasivat huonosti käyttäytyvät vainajan lapsenlapset. Juoksivat arkun ympärillä, koputtelivat arkkuun ja huutelivat ”onkse oikeesti täällä?” Kurkkivat hautakuoppaan ja juoksivat hautausmaalla, muistotilaisuudessa pimputtivat pianoa ja yksi löi kakkupalan äitinsä syliin.
Sukulaisen hautajaissa kävi niin, että kaivettu hauta olikin pienempi mitä arkku. Maa oli jäässä, joten sen suurentaminen ei käynyt hetkessä.