Tällainen kutsu tuli yo-juhliin...
”Tervetuloa viettämään X:n ylioppilasjuhlia. Paikkana Y ja ajankohta klo 13. Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z. T. Ylioppilaan äidin nimi”
Aika töykeää, kutsu tuli vielä whatsapp-viestinä. Ja juhlakalu itse ei edes ollut kutsun lähettäjä. Onko ihan normaalia tuokaan, että ohjeistetaan vain rahalahjoihin. Vielä suoralla tilisiirrolla... Minusta aika surullista, ettei persoonallisia lahjoja suvaita. En uskalla kyllä uhmata toivetta, sillä pelkään saavani ikäviä katseita tai kommentteja :(
Kommentit (402)
Jokainen saa ihan itse päättää että osallistuuko vai ei. Jos et tykkää, niin älä osallistu.
köyhä äiti kirjoitti:
Poika pääsi ylioppilaaks muutama vuosi sitten. Täälläpäin on tapana kutsua vieraat pikkuilmoituksella paikallislehdessä. Joillekin kauempana asuvilla sukulaisille lähetettiin kutsukortti juhliin. Ei mitään lajatoiveita esitetty eikä tilinumeroa. Kaikki toi kylläkin sitten rahakuoren. En muista, että muut kuin me vanhemmat ois lahjoneet tavaralla. Poika oli tietysti mielissään, mutta yhdessä köyhinä kauhisteltiin joidenkin lahjoittamia rahasummia. Muutama henkilö oli lahjoittanut peräti 200 euroa. Minusta se oli aivan liian paljon, ja tuli tunne, että ptäisi ainakin puolet antaa takaisin. Ja vähän oli semmoinen olo, että oliko joillakin vaan näyttämisen halu, että heillä on rahaa. Sekavat ajatukset jäivät. Joku 20 e tai 50 e olisi ollut sopivampi.
Ja kun puhutaan 200€ lahjarahasta, niin suurin osa suomalaista joutuu tekemään sen eteen vähintäin 2pv töitä, jotta tuo summa saadaan käteen, kun huomioidaan verot ja muut maksut. Näin ainakin tilastojen mukaan.
Ja työttömän peruspäivärahasta se lohkaisee yli 30%.
Mä en kyllä ole koskaan ollut juhlissa joissa saa antaa lahjaksi vaan rahaa. Enkä ole saanut lahjaksi vaan rahaa. Eikä mitään törkeitä lahjoja ole osunut kohdalle. Itsetehdyt pellavaliinat on mulla juhlakäytössä edelleen. Muukin itse tehty on ollug laadukasta. Puuttuisi elämästä kaikki kerroksellisuus ja ihanat arvoesineet jollei niitä olisi lahjaksi saanut. Teen itsekkin käsityötä ja tiedän sen tuntimäärän mikä niihin menee. Näen käsintehdyn lahjan a tamisen rakkauden osoituksena. Minun takia on nähty vaivaa.
Kyllä jokin asia käytöstavoissa on peruuttamattomasti muuttunut huonompaan suuntaan, jos aloituksessa kuvailtu kutsuviesti ja -tapa on näin monen mielestä ihan ok.
Tilinumeron kanssa räplääminen hankalaa. Mieluummin mobilepay. Toki jonkin fyysisen lahjan hankkiminen olisi kaikkein vaivalloisinta, eivätkä nuoret sellaisia yleensä haluakaan.
Meillä on nuo juhlat pian edessä ja olen kyllä ajatellut että tytön olisi hyvä miettiä jotain yksittäisiä lahjatoiveita, jos joku niitä kysyy. Hänelle on hankittu jo enimmäkseen kaikki tarpeellinen mitä uudessa kodissa tarvitaan, mutta varmasti jotain pientä ja hyödyllistä keittiöön vielä tarvitaan. Lisäksi käsityöharrastus näyttää olevan sellainen, joka vie loputtomasti rahaa, joten lahjakortti Snurreen voisi olla yksi lahjatoive.
Raha toki kelpaisi myös, mutta käytännössä se menisi vain ASP-tilin tilkkeeksi joten sen puolesta joku laadukas japanilainen keittiöveitsi olisi parempi lahja.
Ei kukaan vielä ole ketään kutsunut yo-juhliin. Kutsut lähtee vadta kun tulokset on varmistunut. Kukaan ei uskalla, vaikka läpipääsy olis satavarmakin.
Ei kukaan vielä ole ketään kutsunut yo-juhliin. Kutsut lähtee vadta kun tulokset on varmistunut. Kukaan ei uskalla, vaikka läpipääsy olis satavarmakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... Rahahan on nimenomaan helppo lahjaratkaisu!
Kun sen vielä voi laittaa suoraan tilille, asia on vielä helpompi, ettei tarvitse tosiaankaan nolona seisoskella 20 €:nsa kanssa, mikäli ei ole varaa/halua antaa enempää.
En ymmärrä yhtään sitä, että asia koetaan outona, jopa moukkamaisena.
Miksi käyttää esimerkiksi 100 € hopeiseen Chippendale-kakkulapioon ja puoleen tusinaan lusikoita, jos pääsee vähemmälläkin tietäen, että lahjan saajakin on tyytväinen eikä myy chippendalejaan Huuto.netissä?
Ongelma on se, että kaikki älykkäät ihmiset tajuavat, että rahaa saa pyytämättäkin juuri siksi, koska se on helpoin lahjavaihtoehto. Vain typerykset kirjaavat toiveensa kutsuun.
No mistäs sitä tietää että onko tuo kutsu mennyt koko porukalle vain esim. vain ap:lle? Hänhän tuossa surkutteli ettei saa viedä persoonallista lahjaansa, joten jos ap on juuri sellainen sukulaistäti jolle kaikki tällainen on väännettävä ratakiskosta
Vierailija kirjoitti:
Eri perheet ajattelevat tässä eri tavoin. Jos kaikki aineet lähtevät laudaturina tai eximiana, ei ole enää teoreettistakaan mahdollisuutta siihen, että ei pääsisi ylioppilaaksi. Varsinkin, kun syksyltä on jo kaksi pakollisten aineiden laudaturia plakkarissa. Kompensaatiopisteitä riittää varmasti tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... Rahahan on nimenomaan helppo lahjaratkaisu!
Kun sen vielä voi laittaa suoraan tilille, asia on vielä helpompi, ettei tarvitse tosiaankaan nolona seisoskella 20 €:nsa kanssa, mikäli ei ole varaa/halua antaa enempää.
En ymmärrä yhtään sitä, että asia koetaan outona, jopa moukkamaisena.
Miksi käyttää esimerkiksi 100 € hopeiseen Chippendale-kakkulapioon ja puoleen tusinaan lusikoita, jos pääsee vähemmälläkin tietäen, että lahjan saajakin on tyytväinen eikä myy chippendalejaan Huuto.netissä?
Ongelma on se, että kaikki älykkäät ihmiset tajuavat, että rahaa saa pyytämättäkin juuri siksi, koska se on helpoin lahjavaihtoehto. Vain typerykset kirjaavat toiveensa kutsuun.
Noita "Muistamiset pyydetään ohjaamaan tilille xxx"- saa lukea tämän tästä esim. vanhempien ihmisten syntymäpäiväilmoituksista.
Minä taas olen odottanut, milloin vainajan perilliset "hoksaavat" laittaa kuolinilmoitukseen "vainajan muistamiset pyydetään ohjaamaan perikunnan tilille".
Kaikilla muilla perhejuhlilla jo tehdään bisnestä ja pyydetään härskisti taloudellista tukea, vaikka usein lahjanantaja on köyhempi, kuin lahjansaaja.
Voi luoja että jaksat olla lapsellinen :D Et ole ilmeisesti järjestänyt yksiä ainoitakaan kutsuja tai juhlia elämäsi aikana? Se, "bisnes" on nimittäin aika pitkäksi menevää persnettoa. Ei sinulla ole ilmeisesti mitään käsitystä että mitä juhlien järjestäminen tarjoiluineen maksaa. Jaksat vain purnata tuosta että kun joutuu päivänsankaria oikein muistamaankin jotenkin.
Jos on vähänkin epävarma mitä toinen haluaa, niin raha on aina paras lahja. Kaikilla on kotona syntymäpäivien ja joulujen jäljiltä kasa tarpeettomia tavaroita: vaatteita jotka ei ole yhtään sun tyylisiä, eri pari astioita, liian pieniä lakanoita, jotain avaamattomia kirjoja, ruukkukasveja joita sä et osaa hoitaa, turhia rasioita, kippoja, maljakoita jne. Näistä tavaroista on sitten hankala hankkiutua eroon, koska tulee surullinen ja syyllinen olo. Olihan ne lahjaksi annettu, mutta toisaalta ei ole yhtään sun mieleen ja tapeeseen. Nämä tavarat sitten vain lojuu ja vie turhaan
säilytystilaa kaapeista. Kaikkea ei myöskään saa myytyä kirpputoreilla, joskus maksat enemmän pöytävuokrauksesta kuin saat voittoa. Ja se on suorastaan roskiin heitettyä rahaa ja hyvin epäekologista. Mielummin antaa teinille pienenkin summan rahaa, kuin jotain roinaa, joka työnnetään kaapin syvyyksiin pois silmistä. Hyväntekeväisyyslahjat taas annetaan ainoastaan silloin kun isäntäväki niin pyytää, muuten on tosi tökeröä. Nehän järjestää juhlat ja se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa mikä olisi se sun persoonallinen lahja?
Puoli tusinaa käsinkirjailtua käsipyyhettä.
Eh, ei nuoret arvosta tällaista lahjaa. Anna ne mummollesi/äidillesi lahjaksi, ovat varmasti haltioissaan.
Ja sä otit ton tosissasi? :D Huomaa miten maailma on muuttunut. Ei kelpaa käyttökelpoinen tavara vaan täytyy olla itse valittua ja viimeistä huutoa kaikki. Nirppanokkainen nuoriso.
Trendihän on se, ettei nykynuoriso halua omistaa paljon tavaraa vaan satsaavat aineettomaan elämykseen. Siinä missä vanhemiensa sukupolvella oli esim kaikki kodinkoneen leipäkoneista jäätelökoneisiin ja vohvelirautoihin sekä verhot jokaiselle vuoden ajalle, niin nykynuoriso elää paljon minimalistisimmin. Asunnot ovat pienentyneet eikä siellä ole edes tilaa enää säilytellä tuollaista tavarapaljoutta. Nuoret haluaa elämyksiä esim. matkan tai laadukkaan yksityäisen tavaran muodossa. Ei nuori tarvitse kuutta käsipyyhettä, max. kaksi riittää kun toinen on pesussa niin toista voi käyttää. Sama koskee nota kippoja ja kuppeja ja Aaltomaljakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä hienopieruja riittää, joiden armojen pyhää ylhäyttä on nyt vakavasti loukattu kun on noin moukkamaisesti kehdattu toivoa rahaa lahjaksi?
Selväähän tuo on ettei ylioppilaalle ruveta kantamaan mitään "persoonallisia lahjoja" tai tusina-maljakoita ja seinäryijyjä ym. Raha on kaikkein käytännöllisin lahja niin saajalle kuin antajallekin. Ei tarvitse kierrellä kauppoja ja miettiä mikä olisi hyvä, ja saaja taas saa sillä juuri sitä mitä haluaa.
Kyllä se on minustakin ihan selvää, ja on järkevää ja normaalia toivoa rahaa. Mun mielestä vaan täällä on ollut aika lailla sellaista asennetta tulevien ylioppilaiden puolelta, että heille on hirveä loukkaus ja järkytys jos joku (esimerkiksi se 70+ mummoraukka) kantaa heille jonkun vaasin. Minusta se on "hienopieruutta" myöskin.
Montako tulevaa ylioppilasta täällä kirjoittelee? Ainakin minä olen tuosta kippojen ja kuppien turhuudesta kirjoittanut ja olen kirjoittanut ylioppilaaksi 30 vuotta sitten
No sama koskee sitten sinua, jos koet aivan järkyttävän hirveänä sen, että joku antaa ylioppilaalle jonkun esineen. Raha on todellakin paras lahja, enkä itse uneksisikaan antavani ylioppilaalle mitään muuta, pidän vaan aika itsekeskeisenä tuota asennetta, että tavaroiden tuleminen on estettävä millä hinnalla hyvänsä, vaikka loukkaamalla jotain vanhusta.
Missä se on "estetty hinnalla millä hyvänsä"? Kirjoitettu vain itsestäänselvyys viestiin. Ja ainakin ap:n kohdalla näyttää tulleen tarpeeseen kun kerran mietti jotain "hauskaa ja persoonallista". Mitäköhän sekin sitten olisi ollut, olisi mielenkiintoista kuulla...
Luin ensin, että tällainen hutsu tuli yo-juhliin :D
Ihanko oikeasti ihmiset lähettävät tilinumerokutsuja ylioppilaan ystävä-ja kaveripiirille, kun kutsuvieraat ovat pääsääntöisesti ovat itsekin opiskelijoita ja rahat ovat tiukalla.
Meillä oli viime keväänä ylioppilasjuhlat ja suurin osa kutsuvieraista muodostui juuri lapseni harrastuspiirin tai lapsuuden ystävistä ja me vanhemmat emme ole juuri tekemisissä.
Ja lähes kaikki toivat pienen lahjat tai ruusun ja minusta se oli ok. eikä kenenkään tarvinnut potea syyllisyyttä, kun joku olisi antanut vähäiset rahansa.
Tuollainen "tytön tulevaan kämppään on hankittu kaikki tarpeellinen, vielä voisi olla kallis keittiöveitsi tai jotain vastaavaa" -kapioajattelu on juuri sitä vanhanaikaista tyyliä. Se on ihan ok, jos sellaista haluaa, mutta kasvava trendi nuorilla ja nuorilla aikuisilla on minimalismi. Ei haluta mitään 12 hengen täydellistä asiastoa ja tavaraa, halutaan harkiten ja vähän ja yksinkertaista.
Kaikista pahimpia lahjoja ovat ne "omat luomukset". Tyyliin itse tehty taulu (vaikka olisi "ihan hyvä taiteilija" kaikkien mielestä), itse kirjoitetut runot tai omat keramiikka"teokset". Itse sain myös tarpeetonta tavaraa tyyliin pieniä runokirjoja täynnä kauniita sananparsia - niitä sitten kuljettelin pitkälle aikuisuuteen mukanani kunnes tajusin laittaa pois. Kun ostat maljakon, astian tai vastaavan et voi olla varma vastaanottajan tyylistä. Ja miettikää aina ostaisitko saman myös pojalle. Sen pienen sievän runokirjan, sen kauniin maljakon tai ne kauniit kupit tulevaan omaan kotiin. Ai etkö ostaisi? No äläpä osta sitten. Anna rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eri perheet ajattelevat tässä eri tavoin. Jos kaikki aineet lähtevät laudaturina tai eximiana, ei ole enää teoreettistakaan mahdollisuutta siihen, että ei pääsisi ylioppilaaksi. Varsinkin, kun syksyltä on jo kaksi pakollisten aineiden laudaturia plakkarissa. Kompensaatiopisteitä riittää varmasti tarpeeksi.
Mites sitten jos on jotain puuttuvia kursseja? Voiko valmistua ylioppilaaksi, vaikka lukiokursseja jäisi puuttumaan? Meillä ei ylppäriarvosanoissa ole jännittämistä eikä kursseissakaan pitäisi olla, koulusta vakuuttavat että kyllä ne kaikki tulee suoritettua eikä siellä tähän mennessä ole kukaan jäänyt valmistumatta aikataulussa puuttuvien kurssien takia. Mutta silti häiritsee kun vasta 57 kurssia näkyy Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä hienopieruja riittää, joiden armojen pyhää ylhäyttä on nyt vakavasti loukattu kun on noin moukkamaisesti kehdattu toivoa rahaa lahjaksi?
Selväähän tuo on ettei ylioppilaalle ruveta kantamaan mitään "persoonallisia lahjoja" tai tusina-maljakoita ja seinäryijyjä ym. Raha on kaikkein käytännöllisin lahja niin saajalle kuin antajallekin. Ei tarvitse kierrellä kauppoja ja miettiä mikä olisi hyvä, ja saaja taas saa sillä juuri sitä mitä haluaa.
Kyllä se on minustakin ihan selvää, ja on järkevää ja normaalia toivoa rahaa. Mun mielestä vaan täällä on ollut aika lailla sellaista asennetta tulevien ylioppilaiden puolelta, että heille on hirveä loukkaus ja järkytys jos joku (esimerkiksi se 70+ mummoraukka) kantaa heille jonkun vaasin. Minusta se on "hienopieruutta" myöskin.
Montako tulevaa ylioppilasta täällä kirjoittelee? Ainakin minä olen tuosta kippojen ja kuppien turhuudesta kirjoittanut ja olen kirjoittanut ylioppilaaksi 30 vuotta sitten
No sama koskee sitten sinua, jos koet aivan järkyttävän hirveänä sen, että joku antaa ylioppilaalle jonkun esineen. Raha on todellakin paras lahja, enkä itse uneksisikaan antavani ylioppilaalle mitään muuta, pidän vaan aika itsekeskeisenä tuota asennetta, että tavaroiden tuleminen on estettävä millä hinnalla hyvänsä, vaikka loukkaamalla jotain vanhusta.
Missä se on "estetty hinnalla millä hyvänsä"? Kirjoitettu vain itsestäänselvyys viestiin. Ja ainakin ap:n kohdalla näyttää tulleen tarpeeseen kun kerran mietti jotain "hauskaa ja persoonallista". Mitäköhän sekin sitten olisi ollut, olisi mielenkiintoista kuulla...
Tuolla oli ketjun alkupuolella viestejä, joissa naureskeltiin, että pakko käskyttää vieraita tiukasti, ettei mummot raahaa mulle jotain typerää roinaa. Mielestäni tuo on mautonta ja nirppanokkaisuutta. Vaikka itsekin laittaisin kutsuun että "halutessasi voi muistaa pienellä lahjoituksella tilille...". Kyse oli vain tuosta asenteesta, että tavaran ilmestyminen on lähes henkilökohtainen loukkaus. Ap:n asenne oli myös kyllä erikoinen.
Miten niin, eikö hän tarvinnut rahaa?