Tällainen kutsu tuli yo-juhliin...
”Tervetuloa viettämään X:n ylioppilasjuhlia. Paikkana Y ja ajankohta klo 13. Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z. T. Ylioppilaan äidin nimi”
Aika töykeää, kutsu tuli vielä whatsapp-viestinä. Ja juhlakalu itse ei edes ollut kutsun lähettäjä. Onko ihan normaalia tuokaan, että ohjeistetaan vain rahalahjoihin. Vielä suoralla tilisiirrolla... Minusta aika surullista, ettei persoonallisia lahjoja suvaita. En uskalla kyllä uhmata toivetta, sillä pelkään saavani ikäviä katseita tai kommentteja :(
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Äidille käteen kortti, missä kerrotaan 50 euron lahjoituksesta nälkää näkeville lapsille tuollaisessa tilanteessa.
Siinä tapauksessa kyseiselle vieraalle ruokatarjoilun sijasta kortti, missä kerrotaan että hänen ateriansa lahjoitettiin nälkää näkevälle lapselle!
Kutsu oli esitetty huonosti, sen olisi voinut tehdä myös paljon ystävällisemmin. Mutta mikä ihmisiä vaivaa? Osalla tuntuu olevan käsitys, että lahjan antamisessa pääosassa on antaja. "Prinsessa ottakoon vastaan se, mitä minä haluan antaa." Lahja annetaan, koska halutaan muistaa toista ja siinä otetaan lahjan saaja huomioon. Jos et halua antaa lahjaa henkilölle, älä mene ollenkaan juhliin. Yhtä lailla käytät siihen johonkin tavaraan jonkin summan rahaa. Saman summan voit antaa rahana, minkä käyttäisit lahjaan. Ei aina ole kyse siitä, että tavaralahjan vastaanottaja on kiittämätön ja haluaa jotain parempaa, mitä on saanut lahjana. Joku voi haluta kerätä astiastonsa vaikka kirppareilta eriparisina, mutta hänen mielestään yhteen sopivina. Mikä on ahdistavampaa kuin saada lahjaksi jotakin kallista, josta ei yhtään pidä? Jos haluaa antaa jotain, minkä lahjan vastaanottaja varmasti tarvitsee ja haluaa, voi kysyä suoraan. Mutta jos tuleva ylioppilas on muuttamassa vasta omilleen, on paljon kätevämpää ostaa ne tarpeelliset tavarat muuton jälkeen kuin varastoida kaikkea vanhemmilleen ja sitten pakata niitä muuttoautoon. Sitä paitsi moni nuori ajattelee myös ekologisuutta ja sitä, että tarpeetonta tavaraa on aivan turha varastoida nurkkiin. Nuoret arvostavat elämyksiä ja miettivät yhä tarkemmin kulutustottumuksiaan. Oma koti voi edustaa omia arvoja ja ajattelumaailmaa ja omaan kotiin halutaan silloin valita itse tavarat ja huonekalut.