Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen kutsu tuli yo-juhliin...

Vierailija
20.04.2018 |

”Tervetuloa viettämään X:n ylioppilasjuhlia. Paikkana Y ja ajankohta klo 13. Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z. T. Ylioppilaan äidin nimi”

Aika töykeää, kutsu tuli vielä whatsapp-viestinä. Ja juhlakalu itse ei edes ollut kutsun lähettäjä. Onko ihan normaalia tuokaan, että ohjeistetaan vain rahalahjoihin. Vielä suoralla tilisiirrolla... Minusta aika surullista, ettei persoonallisia lahjoja suvaita. En uskalla kyllä uhmata toivetta, sillä pelkään saavani ikäviä katseita tai kommentteja :(

Kommentit (402)

Vierailija
201/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröä tuo rahan pyytäminen. Itselläni oli YO juhlat 6 vuotta sitten, eikä kutsuun tasan tarkkaan kirjoitettu mitään lahjatoiveita. Sain rahaa muutaman satasen, sekä hyviä astioita, kuten kastehelmi kulhon sekä sarjaan kuuluvia jälkiruoka kippoja, fiscarsin ison aterinsetin, kalevala kaulakorun yms. Tuli pieniä ja isoja lahjoja, joista olin tosi onnellinen, varsinkin noista käytännön lahjoista, koska asuin jo silloin omillani joten kaikki tuli tarpeeseen.

Vierailija
202/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin rahaa saa toivoa, mutta ei sitä saa sanoa ääneen! Se nyt vaan on moukkamaista pyytää rahaa. Kaikki tietävät, että raha kelpaa aina ja jos sitä rahaa ei ole pyydetty, sitä saattaa jopa antaakin mielellään. Mutta jos joku ilkenee pyytää rahaa niin ei tee kyllä mieli antaa yhtään mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin...  Rahahan on nimenomaan helppo lahjaratkaisu!

Kun sen vielä voi laittaa suoraan tilille, asia on vielä helpompi, ettei tarvitse tosiaankaan nolona seisoskella 20 €:nsa kanssa, mikäli ei ole varaa/halua antaa enempää.

En ymmärrä yhtään sitä, että asia koetaan outona, jopa moukkamaisena.

Miksi käyttää esimerkiksi 100 € hopeiseen Chippendale-kakkulapioon ja puoleen tusinaan lusikoita, jos pääsee vähemmälläkin tietäen, että lahjan saajakin on tyytväinen eikä myy chippendalejaan Huuto.netissä?

Ongelma on se, että kaikki älykkäät ihmiset tajuavat, että rahaa saa pyytämättäkin juuri siksi, koska se on helpoin lahjavaihtoehtoVain typerykset kirjaavat toiveensa kutsuun.

Noita "Muistamiset pyydetään ohjaamaan tilille xxx"- saa lukea tämän tästä esim. vanhempien ihmisten syntymäpäiväilmoituksista.

Minä taas olen odottanut, milloin vainajan perilliset "hoksaavat" laittaa kuolinilmoitukseen "vainajan muistamiset pyydetään ohjaamaan perikunnan tilille".

Kaikilla muilla perhejuhlilla jo tehdään bisnestä ja pyydetään härskisti taloudellista tukea, vaikka usein lahjanantaja on köyhempi, kuin lahjansaaja.

Vierailija
204/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille ilmoitettiin kuitenkin juhlapaikka. Meille tuli vaan ilmoitus ylioppilasjuhlista ja tilinumero.

Vierailija
205/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että noin muotoillun kutsun jälkeen en veisi kuin kortin ja ruusun, mikä siis etiketin mukaan on hyvä tapa. Rahaa laittaisin vain siinä tapauksessa, että ylioppilas on niin läheinen että on ns. pakko.

Vierailija
206/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mikä olisi se sun persoonallinen lahja?

Pullo satosen sampanjaa kaksi oikeaa sampanjalasia. Jotain mitä teini ei ihan joka päivä pääse maistelemaan.

Vierailija
207/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen hengen porukka antaa monta sataa lahjaksi. Ylioppilas laittaa sen seuraavalla viikolla kaverien kanssa annokseen kokaiinia eli sieraimiin meni. Onpa hyödyllistä.

Vierailija
208/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää, että ylioppilas haluaa rahaa. Minua loukkaa se, että juhliin kutsutaan vaikkei edes tunne ylioppilasta, ihan varmaan sen lahjarahan toivossa.

Vierailija
209/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahjan pyytäminen mielestäni ok, jos esitetty hienovaraisesti toiveen muodossa ja mahdollisesti vielä perusteltu. Nyt ei ole mennyt nappiin, kuten ei sekään ettei nuori itse vaivaudu kutsumaan vieraita omiin juhliinsa.

Vierailija
210/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta 80-luvulla tapahtuneissa lakkiaisjuhlissani oli ne useat shekit, joiden kanssa menin seuraavana päivänä pankkiin <3

Vierailija
211/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No astioissa ja kalevalakoruissa on toki se hyvä puoli, että ne saa myytyä 20 vuotta vanhemmille ihmisille seuraavana päivänä..

Vierailija
212/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä hienopieruja riittää, joiden armojen pyhää ylhäyttä on nyt vakavasti loukattu kun on noin moukkamaisesti kehdattu toivoa rahaa lahjaksi?

Selväähän tuo on ettei ylioppilaalle ruveta kantamaan mitään "persoonallisia lahjoja" tai tusina-maljakoita ja seinäryijyjä ym. Raha on kaikkein käytännöllisin lahja niin saajalle kuin antajallekin. Ei tarvitse kierrellä kauppoja ja miettiä mikä olisi hyvä, ja saaja taas saa sillä juuri sitä mitä haluaa.

Kyllä se on minustakin ihan selvää, ja on järkevää ja normaalia toivoa rahaa. Mun mielestä vaan täällä on ollut aika lailla sellaista asennetta tulevien ylioppilaiden puolelta, että heille on hirveä loukkaus ja järkytys jos joku (esimerkiksi se 70+ mummoraukka) kantaa heille jonkun vaasin. Minusta se on "hienopieruutta" myöskin.

Montako tulevaa ylioppilasta täällä kirjoittelee? Ainakin minä olen tuosta kippojen ja kuppien turhuudesta kirjoittanut ja olen kirjoittanut ylioppilaaksi 30 vuotta sitten

No sama koskee sitten sinua, jos koet aivan järkyttävän hirveänä sen, että joku antaa ylioppilaalle jonkun esineen. Raha on todellakin paras lahja, enkä itse uneksisikaan antavani ylioppilaalle mitään muuta, pidän vaan aika itsekeskeisenä tuota asennetta, että tavaroiden tuleminen on estettävä millä hinnalla hyvänsä, vaikka loukkaamalla jotain vanhusta.

Onko nykyään ylioppilasjuhlatkin jokin rahankerjuujuhla, miksi ei voi vain ilmoittaa, että on päässyt ylioppilaaksi ja ilmoituksen

samalla tilinumerosta. Miksi yleensä edes juhlia, jos rahaa on vähän?

Vielä 10v sitten, ainakin meillä naapurit ja ystävät tulivat kutsumatta ja toivat ruusun, juhlakalun läheiset antoivat tavaralahjan ja ihan kivoja lahjoja tulikin. Jotenkin rahalahjat, muilta kuin lähipiiriltä olivat olleet noloa, sillä ystäväpiiriin kuuluu vähävaraisia esim. opiskelijoita ja me taas pärjätään taloudellisesti hyvin, vaikka ei rikkaita ollakkaan.

Silloin oli myös paljon tavarajuhlia, joihin tuotiin pyynnöstä Arabiaa ja Iittalaa. Eikä sitä edes ihmetelty. Uusi nousukausi ja sitä rataa.

Vierailija
213/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä hienopieruja riittää, joiden armojen pyhää ylhäyttä on nyt vakavasti loukattu kun on noin moukkamaisesti kehdattu toivoa rahaa lahjaksi?

Selväähän tuo on ettei ylioppilaalle ruveta kantamaan mitään "persoonallisia lahjoja" tai tusina-maljakoita ja seinäryijyjä ym. Raha on kaikkein käytännöllisin lahja niin saajalle kuin antajallekin. Ei tarvitse kierrellä kauppoja ja miettiä mikä olisi hyvä, ja saaja taas saa sillä juuri sitä mitä haluaa.

Kyllä se on minustakin ihan selvää, ja on järkevää ja normaalia toivoa rahaa. Mun mielestä vaan täällä on ollut aika lailla sellaista asennetta tulevien ylioppilaiden puolelta, että heille on hirveä loukkaus ja järkytys jos joku (esimerkiksi se 70+ mummoraukka) kantaa heille jonkun vaasin. Minusta se on "hienopieruutta" myöskin.

Montako tulevaa ylioppilasta täällä kirjoittelee? Ainakin minä olen tuosta kippojen ja kuppien turhuudesta kirjoittanut ja olen kirjoittanut ylioppilaaksi 30 vuotta sitten

No sama koskee sitten sinua, jos koet aivan järkyttävän hirveänä sen, että joku antaa ylioppilaalle jonkun esineen. Raha on todellakin paras lahja, enkä itse uneksisikaan antavani ylioppilaalle mitään muuta, pidän vaan aika itsekeskeisenä tuota asennetta, että tavaroiden tuleminen on estettävä millä hinnalla hyvänsä, vaikka loukkaamalla jotain vanhusta.

Onko nykyään ylioppilasjuhlatkin jokin rahankerjuujuhla, miksi ei voi vain ilmoittaa, että on päässyt ylioppilaaksi ja ilmoituksen

Vielä 10v sitten, ainakin meillä naapurit ja ystävät tulivat kutsumatta ja toivat ruusun, juhlakalun läheiset antoivat tavaralahjan ja ihan kivoja lahjoja tulikin. Jotenkin rahalahjat, muilta kuin lähipiiriltä olivat olleet noloa, sillä ystäväpiiriin kuuluu vähävaraisia esim. opiskelijoita ja me taas pärjätään taloudellisesti hyvin, vaikka ei rikkaita ollakkaan.

Silloin oli myös paljon tavarajuhlia, joihin tuotiin pyynnöstä Arabiaa ja Iittalaa. Eikä sitä edes ihmetelty. Uusi nousukausi ja sitä rataa.

Ai kymmenen vuotta sitten oli uusi nousukausi? :D

Vierailija
214/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pääsi ylioppilaaks muutama vuosi sitten. Täälläpäin on tapana kutsua vieraat pikkuilmoituksella paikallislehdessä. Joillekin kauempana asuvilla sukulaisille lähetettiin kutsukortti juhliin. Ei mitään lajatoiveita esitetty eikä tilinumeroa. Kaikki toi kylläkin sitten rahakuoren. En muista, että muut kuin me vanhemmat ois lahjoneet tavaralla.  Poika oli tietysti mielissään, mutta yhdessä köyhinä kauhisteltiin joidenkin lahjoittamia rahasummia. Muutama henkilö oli lahjoittanut peräti 200 euroa. Minusta se oli aivan liian paljon, ja tuli tunne, että ptäisi ainakin puolet antaa takaisin. Ja vähän oli semmoinen olo, että oliko joillakin vaan näyttämisen halu, että heillä on rahaa. Sekavat ajatukset jäivät. Joku 20 e tai 50 e olisi ollut sopivampi.

Vierailija
215/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan antaminen ja toivominen on ihan okei, mutta käsky antaa rahaa on tökeröä, moukkamaista, äärettömän sivistymätöntä. Vähintäänkin lahjan antajan pitäisi saada valita itse, laittaako lahjarahan tilille vai tuoko setelinä juhliin, tai antaako vaikka lahjakorttina. Tavaralahjoja ei tosiaan kannata antaa, ellei ole aivan varma että ne osuvat kohdalleen. 

Eihän tuossa mitään käsketä!?

"Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z"

Selkosuomeksi: Jos annatte lahjan, tehkää se mieluummin rahana.

Rautakangesta vääntäen: juhliin tulevat vieraat tuovat yleensä ja joka tapauksessa lahjoja. He tekevät sen vapaaehtoisesti mutta todennäköisesti.

Ei siinä käsketä eikä pakoteta antamaan, vaan neuvotaan jos ja kun.

Moninaisesta te huolehditte... Hoh hoi kun luoja loi.

Vierailija
216/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajatus tuo, että lakkiaisiin voi mennä kutsumatta. Mistä edes tietää milloin ne lakkiaiset on, ja missä? Me aiomme pitää ne sunnuntaina ja monia paikkojakin on arvottu, mutta taidamme kallistua kodin kannalle. Nyt jos joku saa päähänsä tulla lakkiaisiin lauantaina kun meillä on siivoustohinaa ja ties mitä, niin voi voi.

Vierailija
217/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kymmenen vuotta sitten oli uusi nousukausi? :D

No sanotaan vähän yli, mutta porvarillinen elämäntapa Finnish designeineen oli kovasti pinnalla. Vaikka velaksi. Lifestyle ja muuta diipadaapaa.

En itse niin ole kokenut noita nousuja ja laskuja, kun oma entinen alani meni päreiksi jo 90- luvun lamassa. Silpulla elettiin iät ajat.

Vierailija
218/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahja on viisas ratkaisu, varsinkin itsenäistyvälle nuorelle. Helppo myös lahjan antajalle. Ei sinne tarvi paljoa laittaa, muutama kymppi. Kai siinä oli sen ylioppilaan tilinumero kuitenkin?

Vierailija
219/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin...  Rahahan on nimenomaan helppo lahjaratkaisu!

Kun sen vielä voi laittaa suoraan tilille, asia on vielä helpompi, ettei tarvitse tosiaankaan nolona seisoskella 20 €:nsa kanssa, mikäli ei ole varaa/halua antaa enempää.

En ymmärrä yhtään sitä, että asia koetaan outona, jopa moukkamaisena.

Miksi käyttää esimerkiksi 100 € hopeiseen Chippendale-kakkulapioon ja puoleen tusinaan lusikoita, jos pääsee vähemmälläkin tietäen, että lahjan saajakin on tyytväinen eikä myy chippendalejaan Huuto.netissä?

Ongelma on se, että kaikki älykkäät ihmiset tajuavat, että rahaa saa pyytämättäkin juuri siksi, koska se on helpoin lahjavaihtoehtoVain typerykset kirjaavat toiveensa kutsuun.

Noita "Muistamiset pyydetään ohjaamaan tilille xxx"- saa lukea tämän tästä esim. vanhempien ihmisten syntymäpäiväilmoituksista.

Minä taas olen odottanut, milloin vainajan perilliset "hoksaavat" laittaa kuolinilmoitukseen "vainajan muistamiset pyydetään ohjaamaan perikunnan tilille".

Kaikilla muilla perhejuhlilla jo tehdään bisnestä ja pyydetään härskisti taloudellista tukea, vaikka usein lahjanantaja on köyhempi, kuin lahjansaaja.

Ja höpönpöppöö.

Vierailija
220/402 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahalahjan pyytäminen mielestäni ok, jos esitetty hienovaraisesti toiveen muodossa ja mahdollisesti vielä perusteltu. Nyt ei ole mennyt nappiin, kuten ei sekään ettei nuori itse vaivaudu kutsumaan vieraita omiin juhliinsa.

Onneksi te nirpat olette täysin vieraita ihmisiä, joilla ei ole näiden juhlien kanssa mitään tekemistä.

Olisi kiva tietää,mikä teitä kaikkia kateellisia pilkunnus...viilaajia vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä