Janni Hussi maksoi häneltä apua pyytäneen naisen ostokset kaupassa - Nainen lähti kiittämättä tiehensä!
Ostokset maksoivat yli 30e sisältäen mm. Sacher- kakun. Miksi vähävaraiset ovat näin röyhkeitä/kiittämättömiä? Johtuuko se siitä, että mistään ei tarvitse itse maksaa mitään ja rahaa tulee ns. "taikaseinästä"? Paha mieli tuli kyllä Jannin puolesta. :(
Kommentit (225)
paljon on taas hyväuskoisia, lue persuja liikkeellä...meillähän on vain huussin sana ko asiasta, kun tietää porukan minkä kanssa hän pyörii, harkimot, niin ei taida tytskältä paljon totuuden sanoja tulla..onko kolmekymppiä paljon, ja vielä kakunkin osti, anna mun kaikki kestää...
siis kaupassa maksoin kerran edellisen maksun kun sen kortti lakkas toimimasta opiskelja ja kiitti ja halasi. kun autoin.
oon antanut myös ihan kodittoman ja pulsun oloisille 10 e kun pyysivät ,vaatteista päätellen huono tilanne.
siis iloista antajaa jumala rakastaa,oon myös saanut itse leipäkassin ,kun olin sairaana ja ruoka avustusten jakaja kuuli etten pääse kauppaan ja sain apua.
annan myös ilmiselville huijareille esim.pakatun leivän käteen ja sain kyllä kiitoksen siitä. ei ole tarkoitus saada glooriaa vaan auttamisen tarkoitus ,on inhimillinen yhteiskunta.ehkä narkkari jättää varkauden väliin, kun saa ruokaa ja 5e ajattelen näin.ikävä et hussi auttoi ja kävi näin,hussin teko silti kaunis.pisteet siitä.ilmiselvä huijari tai narkkari niin annan niille ruokaa ettei mee rikollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
paljon on taas hyväuskoisia, lue persuja liikkeellä...meillähän on vain huussin sana ko asiasta, kun tietää porukan minkä kanssa hän pyörii, harkimot, niin ei taida tytskältä paljon totuuden sanoja tulla..onko kolmekymppiä paljon, ja vielä kakunkin osti, anna mun kaikki kestää...
Kokeile itse sopivaan henkilöön (en ala luettelemaan mitään) samaa konstia ja tule sitten meille kertomaan kuinka kävi.
Juttu on vanha, mutta valitettavan tosi ja samalla tavalla käyttäytyvät myös tukien varassa elävät. Huutavat kurkku suorana, kun kakkuun ei ole varaa tai asuntoon missä on ulkoporeamme
Rahan pummaajia tulee vastaan enää hyvin harvoin. Juuri kukaan ei kanna enää käteistä rahaa mukanaan, eikä kolikoita pyöri taskussa.
Ei ole kolikoita annettavaksi.
En anna kenellekään pummille mitään.
Pummeista kyllä näkee päältä mihin raha menee. Ei ainakaan bussilippuun. Pystyykö bussilippua enää kolikoilla ostamaankaan.
Empatia on kelvoton apuväline myös hyväntekeväisyyttä harjoitettaessa.
Köyhyys on Suomessa ongelma. Ja siihen on myös ratkaisuja, mutta ne eivät kelpaa poliitikoille, koska he eivät saa niistä kultatuolia ja kunniaa.
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa ja vaatteita. Meillä on jo yksi sellainen nerokas keksintö: leipäjono. Kyllä! Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat sitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on Suomessa ongelma. Ja siihen on myös ratkaisuja, mutta ne eivät kelpaa poliitikoille, koska he eivät saa niistä kultatuolia ja kunniaa.
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa ja vaatteita. Meillä on jo yksi sellainen nerokas keksintö: leipäjono. Kyllä! Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat sitä tarvitsevat.
Harvase päivä joku yhäri valittaa omakotitalossaan lapsi- ja lemmikkilauman keskellä miten rahat ei riittää siihen ruokaan, annetaan heille tukien, yms sijaan tosiaan sitä ruokaa. Sitähän vailla tämä Jannin avustamakin oli.
Näitä on taas alkanut pyörimään. Paikallisjunassa surusilmäinen mies esitteli lappua ja kertoi nälästään.
Pakko oli vetää logiikka esiin. Jos hän on tullut laillisesti maahan, hänellä on kontakti joka auttaa ruuan hankkimisessa (ei välttämättä mitään herkkua mutta ajattelen että tässä maassa ei tarvitse kuitenkaan nälkään kuolla) ja jos taas laittomasti, hänen pitää ilmoittautua viranomaisille päästäkseen avun piiriin.
Sama sille tyypille, joka pyysi rahaa jotta saa lapselle maitoa. Lapsi voidaan ottaa huostaan, kyllä, mutta nälässä sitä ei pidetä.
Ihminen ihmiselle -kohtaamisessa tunsin itseni työtksi, mutta kai tässä on jotenkin yritettävä pitää kiinni hyvinvointiyhteiskunnan rippeistä, mikä tarkoittaa että asioilla on tietty marssijärjestys.
Kaljaan voin antaa rahaa, jos itsellä sattuu olemaan. En minä sitä halua määrätä, mihin rahansa laittaa.
Mä olen muutaman kerran auttanut kassalla edellä olevaa kun on jäänyt muutamasta eurosta kiinni ostokset.
Samoin bussissa maksanut muutaman lipun kun kortissa ei oo saldo riittänyt. Tästä meni vähän maku taannoin kun huomasin että yhdelle ja samalle tyypillä käy tätä usein. Osa kuskeista päästää täällä maalla joskus ilmaiseksi kyytiin noissa tilanteissa vaikka ei kai saisi paitsi lapsia niitä ei saa jättää ns ilman kyytiä.
No voi sun perkele. Ap on yhtä tekopyhä kuin tuo kuka sitten onkaan Janni.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin pummi, jolle rahaa annoin sanoi ihan suoraan, että ei aio kiittää koska en antanut enempää. Silloin päätin, että nyt riittää. Nykyään vakiovastaukseni on "sori, ei ole käteistä" vaikka yleensä sitä onkin.
minä en selittele edes tuon vertaa.
Ottaen huomioon, että aloitus on vuosien takaa on aihe yhä ajankohtainen.
Olen maksanut kassalla edelläolijan ostokset, kun näin että kohta menee säätämiseksi kun kolikot ei riitä kaikkeen. Se viisitoista euroa ei ollut minulta pois vaan säästi kaikilta aikaa. Yhdelle kerjäläiselle annoin lahjakortin, missä oli vielä lähes kymppi arvoa jäljellä. Bussilippuja olen ostanut.
Silloin, kun nämä romanikerjäläiset olivat vasta rantautuneet, annoin heillekin. Nykyään en enää, koska olen nähnyt miten se on silkkaa työntekoa olematta mitenkään rakentavaa. Kuuntelin (en voinut olla kuulematta) paikallisjunassa, miten joku vanhempi nainen oli palkannut kerjäläisen kadulta kotiavukseen (ajatteli, että on ihmisarvoisempaa tehdä jotain työtä ja saada palkka siitä) ja siinä oli siivottu kaikki yhtään arvokas lopullisesti kadoksiin.
Pitää tehdä hyvää, mutta tyhmä ei tarvitse olla.
Lähikaupan nurkilla pyöri mies lapsen kanssa ja pyysi hyvin kauniisti rahaa maitoon. Paikallinen fb-ryhmä varoittaa näistä ja tiedottaa, että taas niitä liikkuu. Kevään merkki nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Multa tuli just tällä viikolla huonosti pukeutunut nainen pyytämään bussirahaa, että pääsisi kotiinsa. Annoin riittävän summan, mutta jäin vähän kyylänä katselemaan hänen seuraavia liikkeitään. Joo, hän meni paikallisbussien pysäkeille, näytti puhuttelevan siellä toisia bussien odottelijoita ja lähti sitten kokonaan toiseen suuntaan kävelemään.
Eikä varmaan kysellyt aikatauluja, koska kävi jokaisen luona erikseen.
Leppävaarassa vai Kauniaisissa?
Kaveri jutusteli eräänä aamuna autopaikoista vähän resuisen mersumiehen kanssa. Miehellä oli erikoinen hattu mukana.
Puolilta päivin kaverini käveli kaupungilla lounastauolla kerjäläisen ohi, ja tunnisti hatun. Mies virnisti, kun kaveri jämähti tuijottamaan, eikä saanut sanaa suustaan.
Mun edellä kassalla oli joskus aamupäivästä kaksi-kolmekymppinen nainen, jonka kortti ei toiminut. Ostoksia hänellä oli joku pinaattikeitto ja kolmioleipä, joten sanoin että minä voin maksaa ne. Hän ei pyytänyt minua maksamaan, mutta silti olin vähän tyrmistynyt, kun hän sitten vain nappasi eväänsä ja käveli ulos kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistämistä. Itse annoin aiemmin pyytäjille euron tms. mitä pyysivät. Muistan kun nuorena mummutkin kommentoivat, että "älä tyttö hyvä anna vähiä rahojasi noille". Minulla loppui siihen, kun euron annettuani pyydettiin toista lisäksi ja kun ei herunut, niin kiittämättä ja ärtyneenä häivyttiin paikalta.
Oma lukunsa on kusettajat. Olin töissä aseman läheisyydessä, missä oli paljon rahan pyytäjiä. Kerran eräs kaveri, oikein siisti, tarvitsi 20 euroa. Häneltä oli varastettu lompakko ja olisi maksanut takaksin tuon summan, jonka tarvitsi kotimatkaan, jos olisin antanut pankkitilinumeron.
En nyt sitten mennyt retkuun. Sama tyyppi pyysi uudestaan n. 2 viikkoa tämän jälkeen ja kun alkoi vuodattaa, jatkoin "ja sulta sitten varastettiin ja haluat mun tilinumeron ja..." Siitä se sitten liukeni muualle ; D
Mun suosikkitapaus oli ihan Jukka-pojan näköinen skeittari, joka kertoi tarvitsevansa 30 senttiä. Kertomuksen mukaan hänen lä ski kaverinsa oli syönyt tikkarin jonka hän oli ostanut tyttöystävälleen, ja nyt pitäisi äkkiä ostaa uusi tikkari. Todellakin annoin 30 senttiä.
Lähtee tripille eli matkalle