Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä

Vierailija
18.04.2018 |

Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?

Kommentit (416)

Vierailija
61/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mitään viitettä hiivaongelmaan, makeutusaineet pannaan myös. Nekin ovat hiivalle kasvualusta. 

Mikä tämä hiivaongelma on? Minulla ei ilmeisesti ole sitä, koska olen aivan tietämätön siitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu ikinä uskomaan että hedelmien syömistä pitäisi vähentää tai lopettaa tai että siitä olisi haittaa. Maailman luonnollisinta ruokaa jota syö eläimetkin ja monissa maissa joissa voidaan hedelmiä kasvattaa, ihmisten ruuasta iso osa on hedelmiä. Ilmam terveysongelmia. Hedelmissä on niiin paljon ravintoaineita, että vaikka kuinka hiivaisena heittäytyisi hedelmädieetille, en usko hiivan lisääntyvän vaan kehon puhdistuvan. Hei, olisko siinä muuten ideaa, hedelmädieetti. Joka toinen päivä monipuolinen hedelmätarjotin ja joka toinen terveellistä simppeliä perusruokaa kuten kanaa, pihviä, jne. Söin itse juuri kiiviä, mandariineja sekä viinirypäleitä todella pitkästä aikaa ihan vatsan täyteen ja tuli kyllä niin hyvä olo. Ei tee mieli karkkia eikä kyllä muutakaan. Mulla myös sokeririippuvuus enkä syö hedelmiä oikeastaan koskaan vaikka tiedän miten tärkeää olisi ja uskon todellakin noiden terveellisyyteen. Hedelmissä on paljon muutakin kuin vitamiineja.

P.S. Kannattaa tarkkailla mistä ne kalorit syntyy. Vaikka söisi 2000kcal päivässä, ei välttämättä ole kylläinen. Täyttäviä ruokia kute puuro, kanafile, lihaisa pihvi, pavut, kikherneet, kananakit (hyviä ja kevyitä!), kylkeen hyvä salaatti joka ei aina tarvi olla kurkku-tomaatti.

Mä teen usein hedelmäsalaattia, ja sen jälkeen kyllä ei oo makeanhimo. Mutta sit seuraavan aterian jälkeen saattaa taas olla. Oon kasvissyöjä, joten en voi syödä kanaa tai lihaa. Syön papuja ja linssejä paljon kyllä, ja puuroa usein aamuisin.  

Vierailija
64/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.

Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.

Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!

Joten sä haluat päästä herkkuhimosta syömällä sokeria, ok :)

Öh, tässähän ehdotettiin sokerittomia tuotteita..? 

Vierailija
65/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos himon kohde on sipsit, onko oikeasti kohde suola (tai rasva)/ syötkö liian kevyesti ja vähän? Jos himon kohde on suklaa, onko flavonoidit, serotoniini tai lesitiini? Jos kohde on light-kola, onko fenyylialaniini? Jos karkit, onko elimistössä hiivaa, joka tilaa sokeria itselleen?

Vierailija
66/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu ikinä uskomaan että hedelmien syömistä pitäisi vähentää tai lopettaa tai että siitä olisi haittaa. Maailman luonnollisinta ruokaa jota syö eläimetkin ja monissa maissa joissa voidaan hedelmiä kasvattaa, ihmisten ruuasta iso osa on hedelmiä. Ilmam terveysongelmia. Hedelmissä on niiin paljon ravintoaineita, että vaikka kuinka hiivaisena heittäytyisi hedelmädieetille, en usko hiivan lisääntyvän vaan kehon puhdistuvan. Hei, olisko siinä muuten ideaa, hedelmädieetti. Joka toinen päivä monipuolinen hedelmätarjotin ja joka toinen terveellistä simppeliä perusruokaa kuten kanaa, pihviä, jne. Söin itse juuri kiiviä, mandariineja sekä viinirypäleitä todella pitkästä aikaa ihan vatsan täyteen ja tuli kyllä niin hyvä olo. Ei tee mieli karkkia eikä kyllä muutakaan. Mulla myös sokeririippuvuus enkä syö hedelmiä oikeastaan koskaan vaikka tiedän miten tärkeää olisi ja uskon todellakin noiden terveellisyyteen. Hedelmissä on paljon muutakin kuin vitamiineja.

P.S. Kannattaa tarkkailla mistä ne kalorit syntyy. Vaikka söisi 2000kcal päivässä, ei välttämättä ole kylläinen. Täyttäviä ruokia kute puuro, kanafile, lihaisa pihvi, pavut, kikherneet, kananakit (hyviä ja kevyitä!), kylkeen hyvä salaatti joka ei aina tarvi olla kurkku-tomaatti.

Mä teen usein hedelmäsalaattia, ja sen jälkeen kyllä ei oo makeanhimo. Mutta sit seuraavan aterian jälkeen saattaa taas olla. Oon kasvissyöjä, joten en voi syödä kanaa tai lihaa. Syön papuja ja linssejä paljon kyllä, ja puuroa usein aamuisin.  

Entä syötkö riittävästi rasvaa ja lesitiiniä (jos et syö munia)? 

Vierailija
67/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos himon kohde on sipsit, onko oikeasti kohde suola (tai rasva)/ syötkö liian kevyesti ja vähän? Jos himon kohde on suklaa, onko flavonoidit, serotoniini tai lesitiini? Jos kohde on light-kola, onko fenyylialaniini? Jos karkit, onko elimistössä hiivaa, joka tilaa sokeria itselleen?

Musta tuntuu, että himon kohde on mikä vaan herkku, jos totta puhutaan. Ehkä tää onkin joku henkinen ongelma :D Muttasiis, ehkä enemmän karkkia tekee mieli, mutta saatan sitten ostaa jotain sipsiä tai pähkinöitä kun pääsen sinne kauppaan. Limsoja en oo juonut paljon koskaan. Ehkä pitää etsiä lisää tietoa tuosta hiivajutusta, en ole koskaan kuullutkaan.

Vierailija
68/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sokerittomia, imeskeltäviä karkkeja. Jos tykkäät teestä, sekin toimii ilman sokeria. Yrttiteet joissa on esim. anista tai lakritsaa on itsessään makeita, ja kalorit pysyy nollassa. Joskus myös se pieni herkku on parempi kuin kymmenen korviketta, jotka ei auta.

Mikä lakritsatee olis hyvä? Ostin joskus sitä Clipperin detox-teetä jossa lakritsaa, mutta ei kyllä maistunut lakritsa siinä yhtään.

Vierailija
69/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä syötkö riittävästi rasvaa ja lesitiiniä (jos et syö munia)? 

Syön ehkä liikaakin rasvaa, kun oon joskus tutkinut makroja (käytän kalorienlaskenta-appia). Kananmunia (luomu) syön välillä.

Vierailija
70/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin pöyristyttävää, että virallinen lääketiede ignooraa koko hiivan ellei se ole siinä pisteessä, että ihmiseltä on lähdössä nirri, jos silloinkaan. Monet ravintoneuvojatkaan eivät sitä huomioi ja kyseessä on kuitenkin koko ajan yleistyvä vaiva johtuen elintavoista ja ruokavaliosta sekä hormoniehkäisystä ja antibiooteista. 

Kävin viiden vuoden ajan monella eri lääkärillä, uniapneakokeissa, sokerirasituksessa jne. Vasta vaihtoehtoiset lähteet auttoivat ja hiiva löytyi ja saatiin hoidettua. 

Vierailija
71/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin alkoi nyt kiinnostaa tuo hiiva, kun kaikki puhuu siitä. Löytyykö googlesta vaan joku hyvä sivu vai olisko jollain joku paikka mistä siitä löytäisi hyvin tietoa?

Vierailija
72/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko vähittäinen makean määrän vähentäminen?  

Todennäköisesti korvaat  kunnon ruuan ainakin osittain pullalla ja muulla makealla hötöllä. Ainakin minä tein niin.

Rupesin syömään säännöllisesti viisi ateriaa päivässä (kaksi tukevaa ateriaa ja kolme välipalaa).  Pilkoin hedelmiä rasiaan jääkaappiin valmiiksi äkillisten mielitekojen varalta. Samoin tein salaatteja valmiiksi jääkaappiin.

Nykyään en juurikaan himoitse makeaa, paitsi silloin, kun lipsahdan takaisin vanhoihin tottumuksiini, jolloin söin ihan liian harvoin ja nälissäni söin holtittomia määriä epäterveellisiä ruokia. Pyrinkin pitämään itselläni eväitä mukana. Porkkana välipalana on aina parempi vaihtoehto kuin pullasiivu. 

Ei tämä elämäntaparemontti ole tapahtunut ihan hetkessä. Joudun joka päivä laskemaan, ettei aterioiden väli veny 3 - 4 tuntia pitemmiksi. 

Niin ja yksi asia vielä. Terveyskeskuksissa on nykyään kunto-ohjaajia, joiden tehtävänä on ohjata ihmisten elintapoja entistä terveemmiksi. Kannattaa tiedustella omasta terveyskeskuksesta. 

Olen tätäkin yrittänyt joskus aiemmin elämässä ja silloin se kyllä toimi, mutta nyt ei oikein. Siis jos syön vähän niin tekee mieli vaan lisää... Ja siis olen tehnyt tässä kokoajan elämäntaparemonttia mutta en SILTI pääse herkuista eroon. Tai siis ainakaan siitä himosta. Oon aika hyvin päässyt niistä herkuista etten joka päivä välttämättä syö mutta se himo vaan pysyy aina. Mutta kiitos vinkeistä, pitää vielä kokeilla vaan jatkaa kokeilua.. :) 

Entä jos rukkaisit ajattelutapaasi sallivampaan suuntaan? Et kieltäisi herkuttelua kokonaan vaan sallisit sen jossakin määrin. Syöt muuten terveellisesti, mutta sallit itsellesi esimerkiksi pullansiivun tai mitä nyt yleensä syötkin makeannälkään.

Liian ehdoton ja tuomitseva itseään kohtaan ei kannata olla. Siitä seuraa vain huonoa omaatuntoa, ja sen jälkeen on entistä suurempi kiusaus jättää elämäntaparemontti kesken.

Olen huomannut, että jos kiristän itseäni aivan ehdottomaan makeankieltoon, sorrun entistä pahemmin. Ja mitä siitä, vaikka joskus sorrunkin. Jatkan seuraavana päivänä taas normaalirytmissä. 

Niin ja lisään vielä, että näkäiseksi ei pidä päästää itseään. Muuten tulee sortumisia. Opettele ensin säännöllinen ruokarytmi ja lisää hedelmien ja vihannesten määrää.

Kun syöt viisi kertaa päivässä, sinun ei tarvitse syödä enää niin isoja annoksia kuin silloin, kun syöt esim. kaksi kertaa päivässä. Samalla ruoka-annoksesi pienenevät vähitellen. Syöt ihan huomaamattasi joko saman verran tai jopa vähemmän kuin aikaisemmalla harvatahtisella ruokailurytmillä. Painosi pysyy joko samana tai rupeaa putoamaan vähitellen. 

Olen aika alussa elintaparemonttini suhteen, mutta olen saanut näin painoani putoamaan jo hieman. Olen ruvennut myös liikkumaan jonkin verran enemmän ja saanut kuntoa kohotettua. Vieläkään en liiku tarpeeksi, mutta hiljaa hyvää tulee. Ihan niin kuin syömisenkin suhteen. 

Olen kokeillut ihan liian monta kertaa kaiken maailman ihmedieettejä ilman pysyviä tuloksia. Nyt tähtäimenäni on terveellisempi loppuelämä, eikä suunnitelmiini sovi enää hirveä kiire. :) 

Toisille taas sopii 2-3 ateriaa päivässä ilman välipaloja. Kannattaa kuunnella itseään, kummalla tavalla keho toimii paremmin.

Sama ajatus täällä, ei ole kiire eikä tarvitse vetää mitenkään fanaattisesti. Nyt on vuosi takana, painoa 10 kg vähemmän eikä mitään halua palata vanhaan tapaan olla ja elää. 

Hienoa, että olet onnistunut pudottamaan painoasi syömällä 2 - 3 ateriaa päivässä. Joillekin tämä tosiaan sopii paremmin kuin 5 pientä ateriaa päivässä. Olenkin kanssasi samaa mieltä, että kehoaan pitää kuunnella. 

Luulen kuitenkin, että ap:lla on hieman samankaltainen ongelma kuin minullakin. Jos päästän aterioiden välin liian pitkäksi, voin selvitä suurimman osan päivästä ihan terveellisesti, mutta jossakin vaiheessa tulee sitten sortuminen makeaan, lihottavaan höttöruokaan.

Yleensä se sortuminen tosiaankin tulee illalla, kun ei olekaan enää kiire ja on aikaa huomata, kuinka nälkäiseksi onkaan jäänyt. 

5 aterian ruokarytmissä on ideana se, ettei veren sokeriarvot pääse putoamaan liian alas eikä tule liian nälkä. Nälkäsignaalien lisäksi pitää opetella myös kuuntelemaan kylläisyyssignaaleja. Yleensä kylläisyyssignaalit tulevat hieman hitaammin, yleensä noin 10 minuuttia jäljessä. Pitäisikin syödä hitaasti. Aterioilla kannattaa myös juoda paljon. Näin ei sorru niin helposti ylensyöntiin vaan osaa pitää annoskoot tarpeeksi pieninä. 

Mulle toimii 2-3 ateriaa päivässä lomalla ja kotityöpäivinä. Normaalissa arjessa 5-6 on pakko, että pysyn ruodussa, vaikka teen toimistotyötä, mutta usein henkisesti stressaavaa.

Elämäntilanteetkin vaikuttaa.

Vierailija
73/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai hedelmäsalaatin jälkeen olekaan makeanhimoa, sehän on makeaa.  Ja makeanhimo vaan jatkuu, niin kuin mainitsit :)

Vierailija
74/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä vettä ja juo sitä pelkästään tai yrttiteen kanssa. Kuuma neste tai keitto antaa kylläisyyden.

Sokerikoukku on kamala. Mutta, vaikka ostaisit karkkia, jos et ostaisi sitä eniten herkkua, vaan jotain muuta karkkia, joka ei ole aivan niin hyvää.

Hiilareita on siis kahdenlaisia. Valkoista vehnää ja sokeria. Ja sitten niitä jotka vapauttaa energiaa hitaammin eli ruisleipä ja kaurapuuro. Keitä vaikka puuroa ajankuluksi illalla.

Et ole yksin ongelman kanssa. Apua voit saada myös vertaistukiryhmistä kuten OA tai syömishäiriöryhmät. Voit varata ajan myös ravintoterapeutille.

Vierailija
75/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Ruokavalio

Satunnaistettuja ruokavaliotutkimuksia hiivainfektion hoidosta tai estosta ei ilmeisesti ole. Yhdessä vuonna 1989 julkaistussa tapaus-verrokkitutkimuksessa vaginan hiivainfektiota oli enemmän niillä, joiden ravinnossa oli vähäisesti kuitua, runsaasti sokeria ja energiaa (Reed et al. 1989). Vaikka tietoa hiivainfektioiden ehkäisystä ja hoidosta ruokavaliolla on onnettoman vähän, prebioottisesti toimivien kuidun ja hiilihydraattien suosiminen lienee järkevää. Koe-eläintutkimuksessa prebiootit (oligosakkaridit ja inuliini, ns. FODMAP -hiilihydraatit) ovat vähentäneet suoliston kolonisoitumista hiivalla (Buddington et al. 2002). Tällaisia prebioottisesti toimivia hiilihydraatteja on erityisesti hedelmissä, palkokasveissa, kaaleissa, (täysjyvä)viljoissa ja sipuleissa. Tällaiset hiilihydraatit voivat aiheuttaa herkkävatsaisille turvotusta, kipua ja ilmavaivoja (kts. kirjoitukseni FODMAP -hiilihydraateista).

Samoin sokerin ja yksinkertaisten hiilihydraattien välttäminen on järkevää, kuten myös liian energian saannin. Syödyn hiivan määrän (pullan, hiivaleivän jne.) vähentämisestä en löytänyt lainkaan tutkimustietoa, mutta ei vähentämisestä varmaan haittaakaan olisi."

Tarkoitatteko tätä?

Vierailija
76/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.

Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.

Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!

Joten sä haluat päästä herkkuhimosta syömällä sokeria, ok :)

Öh, tässähän ehdotettiin sokerittomia tuotteita..? 

Vitsilläkö heitit? Sokerittomia??

Vierailija
77/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin alkoi nyt kiinnostaa tuo hiiva, kun kaikki puhuu siitä. Löytyykö googlesta vaan joku hyvä sivu vai olisko jollain joku paikka mistä siitä löytäisi hyvin tietoa?

Paula Heinonen on kirjoittanut siitä kirjan.

Tässä vähän pähkinänkuorta

http://www.nutrimia.fi/terveystesti/15

Kävin itse www.elinvoimaa.fi, missä hiiva löytyi verianalyysissa ja sain ohjeet sen hoitoon. Sitä ennen olin tehnyt tuon linkin sylkitestin, mutta en vaan jotenkin osannut ottaa sitä vielä siinä vaiheessa todesta. 

Vierailija
78/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paula Heinonen on kirjoittanut siitä kirjan.

Tässä vähän pähkinänkuorta

http://www.nutrimia.fi/terveystesti/15

Kävin itse www.elinvoimaa.fi, missä hiiva löytyi verianalyysissa ja sain ohjeet sen hoitoon. Sitä ennen olin tehnyt tuon linkin sylkitestin, mutta en vaan jotenkin osannut ottaa sitä vielä siinä vaiheessa todesta. 

Siis Nutrimian linkissä on sylkitestin ohje. 

Vierailija
79/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriarytmi on tärkeää ja että syö tarpeeksi. Mainitsit että kasvissyöjänä aamu- ja välipaloille on vaikea keksiä proteiinipitoista syötävää. Itse tykkään tehdä erilaisia hummuksia ja paputahnoja, joita voi käyttää leivän päälle tai porkkanatikkujen ym. kasvisten kanssa dippailuun. Makeanhimoon voi auttaa veden juominen, mutta sen lisäksi juon useita kupillisia teetä päivässä, eri makuisia. Sitten jos tekee vain mieli napostella jotain ilman että on oikeasti kyse nälästä, minua auttaa purkan syöminen.

Vierailija
80/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän himo sellaista, että vaikka söisitte ähkyyn asti ruokaa, se pysyy?

Syö vaikka ennemmin juustovoileipiä.