Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä

Vierailija
18.04.2018 |

Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?

Kommentit (416)

Vierailija
81/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Ruokavalio

Satunnaistettuja ruokavaliotutkimuksia hiivainfektion hoidosta tai estosta ei ilmeisesti ole. Yhdessä vuonna 1989 julkaistussa tapaus-verrokkitutkimuksessa vaginan hiivainfektiota oli enemmän niillä, joiden ravinnossa oli vähäisesti kuitua, runsaasti sokeria ja energiaa (Reed et al. 1989). Vaikka tietoa hiivainfektioiden ehkäisystä ja hoidosta ruokavaliolla on onnettoman vähän, prebioottisesti toimivien kuidun ja hiilihydraattien suosiminen lienee järkevää. Koe-eläintutkimuksessa prebiootit (oligosakkaridit ja inuliini, ns. FODMAP -hiilihydraatit) ovat vähentäneet suoliston kolonisoitumista hiivalla (Buddington et al. 2002). Tällaisia prebioottisesti toimivia hiilihydraatteja on erityisesti hedelmissä, palkokasveissa, kaaleissa, (täysjyvä)viljoissa ja sipuleissa. Tällaiset hiilihydraatit voivat aiheuttaa herkkävatsaisille turvotusta, kipua ja ilmavaivoja (kts. kirjoitukseni FODMAP -hiilihydraateista).

Samoin sokerin ja yksinkertaisten hiilihydraattien välttäminen on järkevää, kuten myös liian energian saannin. Syödyn hiivan määrän (pullan, hiivaleivän jne.) vähentämisestä en löytänyt lainkaan tutkimustietoa, mutta ei vähentämisestä varmaan haittaakaan olisi."

Tarkoitatteko tätä?

Tarkoitetaan suolistomikrobin candida albicansin liikakasvua. 

Vierailija
82/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä vettä ja juo sitä pelkästään tai yrttiteen kanssa. Kuuma neste tai keitto antaa kylläisyyden.

Sokerikoukku on kamala. Mutta, vaikka ostaisit karkkia, jos et ostaisi sitä eniten herkkua, vaan jotain muuta karkkia, joka ei ole aivan niin hyvää.

Hiilareita on siis kahdenlaisia. Valkoista vehnää ja sokeria. Ja sitten niitä jotka vapauttaa energiaa hitaammin eli ruisleipä ja kaurapuuro. Keitä vaikka puuroa ajankuluksi illalla.

Et ole yksin ongelman kanssa. Apua voit saada myös vertaistukiryhmistä kuten OA tai syömishäiriöryhmät. Voit varata ajan myös ravintoterapeutille.

Tuo puuro voisi muuten olla hyvä, jos siitä tekisikin makeaa (eli vaikka mukaan omenaa ja kanelia). Laitetaan testiin :) 

Ravintoterapeuttia olen miettinyt, mutta sellaiselle ei varmaan pääse kunnallisen kautta :/ 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.

Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.

Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!

Joten sä haluat päästä herkkuhimosta syömällä sokeria, ok :)

Öh, tässähän ehdotettiin sokerittomia tuotteita..? 

Vitsilläkö heitit? Sokerittomia??

Eikö tuossa puhuta sokerittomasta rahkasta/kiisselistä/hedelmäsoseesta?

Vierailija
84/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateriarytmi on tärkeää ja että syö tarpeeksi. Mainitsit että kasvissyöjänä aamu- ja välipaloille on vaikea keksiä proteiinipitoista syötävää. Itse tykkään tehdä erilaisia hummuksia ja paputahnoja, joita voi käyttää leivän päälle tai porkkanatikkujen ym. kasvisten kanssa dippailuun. Makeanhimoon voi auttaa veden juominen, mutta sen lisäksi juon useita kupillisia teetä päivässä, eri makuisia. Sitten jos tekee vain mieli napostella jotain ilman että on oikeasti kyse nälästä, minua auttaa purkan syöminen.

Joo, hummus ja papu tahnat (jos joskus jää pääruoalta) on ainoat mitä oon keksinyt oikeastaan :D Ja sitten joissain pähkinöissä on proteiinia ihan ok määrä, mutta myös sitten rasvaa.

Vierailija
85/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla saattoi mennä suklaalevy, sipsipurkki päivässä oikean ruuan päälle. Ja tietty "välipalat" eli vaaleaa leipää kermajuustolla.

Nyt olen myös ollut viikon ilman herkkuja. No suklaan/keksien/pullan tilalta olen syönyt rahkaa johon sekoitin purkillisen ananasmurskaa. Tai sitten 2 lasia vedellä laimennettua appelsiinituoremehua. Joo tiedän että siinä on hirveästi sokeria, mutta minusta se on parempi kuin 200g maitosuklaata tai 2 berliininmunkkia.

Tuskallista on. Onneksi en ole päässyt yksin kauppaan niin ole tullut ostettua herkkuja.

Vierailija
86/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateriarytmi on tärkeää ja että syö tarpeeksi. Mainitsit että kasvissyöjänä aamu- ja välipaloille on vaikea keksiä proteiinipitoista syötävää. Itse tykkään tehdä erilaisia hummuksia ja paputahnoja, joita voi käyttää leivän päälle tai porkkanatikkujen ym. kasvisten kanssa dippailuun. Makeanhimoon voi auttaa veden juominen, mutta sen lisäksi juon useita kupillisia teetä päivässä, eri makuisia. Sitten jos tekee vain mieli napostella jotain ilman että on oikeasti kyse nälästä, minua auttaa purkan syöminen.

Joo, hummus ja papu tahnat (jos joskus jää pääruoalta) on ainoat mitä oon keksinyt oikeastaan :D Ja sitten joissain pähkinöissä on proteiinia ihan ok määrä, mutta myös sitten rasvaa.

Kun syöt niitä pähkinöitä ilman mitään rusinoita tai kuivattuja hedelmiä tai muuta hiilarilisää niin tulet kylläiseksi ja nälkä lähtee. 

Vierailija
87/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla saattoi mennä suklaalevy, sipsipurkki päivässä oikean ruuan päälle. Ja tietty "välipalat" eli vaaleaa leipää kermajuustolla.

Nyt olen myös ollut viikon ilman herkkuja. No suklaan/keksien/pullan tilalta olen syönyt rahkaa johon sekoitin purkillisen ananasmurskaa. Tai sitten 2 lasia vedellä laimennettua appelsiinituoremehua. Joo tiedän että siinä on hirveästi sokeria, mutta minusta se on parempi kuin 200g maitosuklaata tai 2 berliininmunkkia.

Tuskallista on. Onneksi en ole päässyt yksin kauppaan niin ole tullut ostettua herkkuja.

Totta kai se on tuskallista, koska elimistösi on vailla jotain. Anna sille riittävästi niin se lakkaa huutamasta ruuan perään. Vitamiineja, hivenaineita, aminohappoja, rasvahappoja, rasvaa, laadukasta suolaa.

Vierailija
88/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina pähkinöitä ja tummaa suklaata (väh. 70%) siltä varalta, niillä olen saanut itse hyvin hillittyä herkuttelua. Minulla myös se, että kiellän ehdottomasti itseltä jonkin pahentaa herkuttelunhimoa, joten en ole kieltänyt mitään itseltäni. Se on vähentänyt myös repsahduksia. Joku psykologiasta kiinnostunut voisi selittää mistä sekin paradoksi johtuu.

Vierailija
89/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on tuskallista, koska elimistösi on vailla jotain. Anna sille riittävästi niin se lakkaa huutamasta ruuan perään. Vitamiineja, hivenaineita, aminohappoja, rasvahappoja, rasvaa, laadukasta suolaa.

Mistä tiedät, että elimistö on vailla jotain?

Vierailija
90/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että elimistö on vailla jotain?

No siitä, että on jäytävä tarve laittaa jotain suusta sisään. Toinen vaihtoehto on se, että siellä on se hiiva, joka tilaa ruokaa, mutta yleensä siinä vaiheessa hiiva on saanut aikaan sen lisäksi myös ravintovajetta, koska se sotkee vitamiinien imeytymistä ja muutenkin yleistä terveydentilaa. 

Vierailija
91/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.

Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.

Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!

Ananas, banaani ja hedelmäsose eivät ole sokerittomia.

Vierailija
92/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ruokailyjen välit lyhyinä. 2-4h. Syö monipuolisesti hiilareita, rasvaa ja proteiinia. Juo vettä 2-3l päivässä. Pikkuhiljaa alkaa herkkuhimo helpottaa. Itse rakastan hyvää ruokaa ja herkkuja ja aikamoisen vieroituksen sain noilla ohjeilla tehtyä. Kokonaan en kieltäydy mistään, niin tulee vaan pahoja repsahduksia.

Pidän herkkupäiviä välillä. Arkisin jos makeanhimo iskee syön pari palaa tummaa suklaata.

Vierailija
93/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ensin jättämällä (turhat kalorit) kaikki sokeriset juomat pois. Voit juoda vettä, maitoa, kahvia/teetä. Ei kannata koskea makeutusaineilla makeutettuihinkaan.

Suunnittele itsellesi sopiva ateriarytmi jossa syöt 3-4 tunnin välein.

Voit pitää yhden herkkupäivän viikossa, mutta katso ettet lyö sitä yli. esim. syömällä paketillisen jäätelöä kerrall tms.

Korvaa osa aterioiden hiilareista kasviproteiinien lähteillä ja kasviksilla.

Älä huijaa itseäsi kuvittelemaan että sokerin himo lähtee kuivatuilla hedelmillä.

- kokeile sokerin himoon protskupitoista smoothieta (sis. Banaani, marjoja, proteiinijauhetta, maitoa).

Liity FatSecret -yhteisöön. (puhelimen app/PC)

Vierailija
94/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaatkin ehkä jotakin tekemistä iltaisin ja sitten sorrut syömiseen? Jotkut toiset rupeavat tupakoimaan. Minä rupesin neulomaan iltaisin, kun katsoin televisiota. Siinä unohtui iltasyöminen, sukkia sen sijaan valmistui koko suvulle lahjaksi. :D 

Vierailija
95/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei kuitenkaan ole lisättyä sokeria vaan ainoastaan hedelmän oma luontainen sokeri. Se ei koukuta.

Sen sijaan pahimman sokerikoukun aiheuttaa jalostettu valkoinen sokeri. 

Vierailija
96/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei kuitenkaan ole lisättyä sokeria vaan ainoastaan hedelmän oma luontainen sokeri. Se ei koukuta.

Sen sijaan pahimman sokerikoukun aiheuttaa jalostettu valkoinen sokeri. 

Et kai itsekään tuohon usko??

Sokeri on sokeri, oli se sitten lisättyä tai ei.

Vierailija
97/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä ruokailyjen välit lyhyinä. 2-4h. Syö monipuolisesti hiilareita, rasvaa ja proteiinia. Juo vettä 2-3l päivässä. Pikkuhiljaa alkaa herkkuhimo helpottaa. Itse rakastan hyvää ruokaa ja herkkuja ja aikamoisen vieroituksen sain noilla ohjeilla tehtyä. Kokonaan en kieltäydy mistään, niin tulee vaan pahoja repsahduksia.

Pidän herkkupäiviä välillä. Arkisin jos makeanhimo iskee syön pari palaa tummaa suklaata.

Mulla on ruokaväli korkeintaan 3h tälläkin hetkellä. Syön monipuolisesti kyllä ja juon just tuon verran vettä. Silti ei toimi. Tummaa suklaata voisi kyllä kokeilla.

Vierailija
98/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki jo käytössä kyllä. Tummaa suklaata vois kokeilla.

Vierailija
99/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita ensin jättämällä (turhat kalorit) kaikki sokeriset juomat pois. Voit juoda vettä, maitoa, kahvia/teetä. Ei kannata koskea makeutusaineilla makeutettuihinkaan.

Suunnittele itsellesi sopiva ateriarytmi jossa syöt 3-4 tunnin välein.

Voit pitää yhden herkkupäivän viikossa, mutta katso ettet lyö sitä yli. esim. syömällä paketillisen jäätelöä kerrall tms.

Korvaa osa aterioiden hiilareista kasviproteiinien lähteillä ja kasviksilla.

Älä huijaa itseäsi kuvittelemaan että sokerin himo lähtee kuivatuilla hedelmillä.

- kokeile sokerin himoon protskupitoista smoothieta (sis. Banaani, marjoja, proteiinijauhetta, maitoa).

Liity FatSecret -yhteisöön. (puhelimen app/PC)

En juo (enkä ole koskaan juonutkaan) limsoja tai mehuja. Ruokarytmi on jo tuollainen. Olen jo ENSIMMÄISESSÄ viestissä sanonut että kuivatut hedelmät ei toimi mulla enkä kyllä koskaan uskonut että toimistaan. Kaikki vaan jankkaa samoja asioita... :/ Smoothiet alkoi vituttaa, kun ne oli aina hirveen makuisia :D 

Vierailija
100/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vitamiineja ja paljon hyvää rasvaa (jotta rasvan vaikutus toimisi, joudut leikkaamaan hiilareista, ettet pelkästään lihoisi ja olisi nälkäinen). Ei mitään kitukaloreita. 

Makeanhimo hävinnee viikossa tai kahdessa.