Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä

Vierailija
18.04.2018 |

Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?

Kommentit (416)

Vierailija
1/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kuukausi ilman, ja jos vielä tekee mieli niin jokin puute kyllä sitten on ruokavaliossa varmaan

Vierailija
2/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi ennen sellainen sopiva vhh, ei tarvinnut laskea hiilareita edes ihan kauhean alas. Nykyään ei auta mikään... Oon päättänyt lopettaa stressaamisen ja nauttia elämästä, sekä syödä sitä mistä tykkään. Jospa vaikka jossain vaiheessa vaan unohtaisin ne mättöherkut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole kuukausi ilman, ja jos vielä tekee mieli niin jokin puute kyllä sitten on ruokavaliossa varmaan

Tässä on vaan sellainen ongelma, että mieliteko on niin vahva, että vuorokausikin ilman tuntuu lähes mahdottomalta. En oo ap, mutta kärsin samasta. Ei me täällä kyseltäisi jos pystyisi olemaan kuukauden ilman.

Vierailija
4/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi ennen sellainen sopiva vhh, ei tarvinnut laskea hiilareita edes ihan kauhean alas. Nykyään ei auta mikään... Oon päättänyt lopettaa stressaamisen ja nauttia elämästä, sekä syödä sitä mistä tykkään. Jospa vaikka jossain vaiheessa vaan unohtaisin ne mättöherkut.

Mulle on tullut 1,5 vuodessa kiloja 20 lisää, niin en oikein voi syödä mitä vaan :( Tai voin, mutta en halua. Liikun siis kyllä n. tunnin lenkkejä päivässä, mutta herkuttelen niin paljon että lihon. 

Miten alas laskit silloin kalorit? Mä siis lasken silleen about, ja tulee se 500kcal vajetta päivässä mutta kun ne herkut vie tavallaan normiruoan kaloreita...

Vierailija
5/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vaan sellainen ongelma, että mieliteko on niin vahva, että vuorokausikin ilman tuntuu lähes mahdottomalta. En oo ap, mutta kärsin samasta. Ei me täällä kyseltäisi jos pystyisi olemaan kuukauden ilman.

Joo, niinpä. Siis oikeasti tiedän että ei varmaan ole normaalia että ei vaan PYSTY ja siis mä pystyn vastustamaan MITÄ VAIN mielitekoa paitsi herkkujen syömistä :( Raivostuttaa itseäkin kun on jotenkin niin heikko. -AP

Vierailija
6/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilarinen auttoi mulla. Luultavasti oli jotain hiivaa kropassa joka sitä sokeria huusi, ja kun en antanut hiivalle syötävää niin se kuihtui ja makeanhimo hävisi.

Kuvittelin usein makeanhimossa että sisälläni oli yököttävä parasiitti joka sitä makeaa halusi niin tuli olo etten halua sitä syöttää.

Hedelmät ja kuivatut hedelmät joutuu myös siinä alkuvaiheessa vetämään vähiin, voivat pitää makeanhimoa yllä.

Vierailija
7/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tullut 1,5 vuodessa kiloja 20 lisää, niin en oikein voi syödä mitä vaan :( Tai voin, mutta en halua. Liikun siis kyllä n. tunnin lenkkejä päivässä, mutta herkuttelen niin paljon että lihon. 

Miten alas laskit silloin kalorit? Mä siis lasken silleen about, ja tulee se 500kcal vajetta päivässä mutta kun ne herkut vie tavallaan normiruoan kaloreita...

Joo, mullakin on ylipainoa nykyään (en edes tarkkaan tiedä kuinka paljon tällä hetkellä). Mulla kans painonnousu johtuu vaan herkuista joita menee iltaisin kun lapset nukkuu. Päivisin yritän syödä monipuolisesti ja ihan kunnon annoksia, jos se vaikka vähän auttais siihen sokerinhimoon kun ei oo ainakaan nälissään.

Mää en vhh laskenut kaloreita ollenkaan, vaan hiilareita sen verran aluksi että oppi silmämääräisestikin ne päättelemään.

En oikein viitsisi laskea niitä kaloreita nytkään enkä oikein osaisikaan varmaan, imetän vielä taaperoa enkä tiedä paljonko se vaikuttaa. Joskus koitin laskea ja olin iltaisin nälkäinen vaikka olin syönyt esim. 2000kcal päivän aikana 🙄

Vierailija
8/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sama mulla. Lopetin 10 vuoden runsaan tupakoinninkin ihan kerrasta eikä tehnyt mitenkään läheskään niin tiukkaa kuin tämä sokerin kanssa taistelu :(

Vierailija
9/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä makeanhimosta eroon pääse syömällä sokeria. Ala syömään ruokasi normaalirasvaisena, niin mieliteot loppuu.

Vierailija
10/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja tuo on kyllä että jos vajailla kaloreilla menet niin ei ihme että keho haluaa nopeeta energiaa. Ehkä kannattaa aluksi keskittyä makeanhimon poistamiseen, ottaa paljon protskuja ja hyviä rasvoja ruokavalioon (kananmunaa, avokadoa, pähkinöitä, paljon kuituja kasviksista....) niin voi olla että paino alkaa laskea itsestään kun makeaa ei tee mieli.

Sokerit, jauhot, perunat, pastat pois ja hedelmät vähiin.

Näillä sain oman sokerihirviön selätettyä vaikka se elämääni olikin ohjannut vuosia.

Vierailija
11/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää ne herkut sinne kauppaan.

Sitten kun mielihalu iskee, niin on pakko lähteä käymään kaupassa saadakseen herkkua suuhun.

Tämä laskee ajan myötä herkkujen himoa, kun on pakko lähteä aina ostoksille.

Toki tämä vaatii sen verran itsekuria, ettei tunge ostoskoria täyteen herkkuja.

Vierailija
12/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, ettei välttämättä kannata heti lopettaa makeansyöntiä kuin seinään, koska makeanriippuvaiselle on tiedossa vieroitusoireet makeasta. Asteittainen vähentäminen voisi olla parempi vaihtoehto.

Vierailija
13/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko vähittäinen makean määrän vähentäminen?  

Todennäköisesti korvaat  kunnon ruuan ainakin osittain pullalla ja muulla makealla hötöllä. Ainakin minä tein niin.

Rupesin syömään säännöllisesti viisi ateriaa päivässä (kaksi tukevaa ateriaa ja kolme välipalaa).  Pilkoin hedelmiä rasiaan jääkaappiin valmiiksi äkillisten mielitekojen varalta. Samoin tein salaatteja valmiiksi jääkaappiin.

Nykyään en juurikaan himoitse makeaa, paitsi silloin, kun lipsahdan takaisin vanhoihin tottumuksiini, jolloin söin ihan liian harvoin ja nälissäni söin holtittomia määriä epäterveellisiä ruokia. Pyrinkin pitämään itselläni eväitä mukana. Porkkana välipalana on aina parempi vaihtoehto kuin pullasiivu. 

Ei tämä elämäntaparemontti ole tapahtunut ihan hetkessä. Joudun joka päivä laskemaan, ettei aterioiden väli veny 3 - 4 tuntia pitemmiksi. 

Niin ja yksi asia vielä. Terveyskeskuksissa on nykyään kunto-ohjaajia, joiden tehtävänä on ohjata ihmisten elintapoja entistä terveemmiksi. Kannattaa tiedustella omasta terveyskeskuksesta. 

Vierailija
14/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun mielihalu iskee, niin on pakko lähteä käymään kaupassa saadakseen herkkua suuhun.

Tää on kyllä hyvä vinkki. Mää en vain ole itse ostanut meille kotiin herkkuja varmaan vuoteen, mutta mulla on mies joka rahtaa niitä kaupasta eikä mulla ainakaan vielä ole tarpeeksi itsekuria olla niitä syömättä.

Vierailija
15/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekurilla ei onnistu, vaan se mieliteko pitää poistaa.

Vierailija
16/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiilarinen auttoi mulla. Luultavasti oli jotain hiivaa kropassa joka sitä sokeria huusi, ja kun en antanut hiivalle syötävää niin se kuihtui ja makeanhimo hävisi.

Kuvittelin usein makeanhimossa että sisälläni oli yököttävä parasiitti joka sitä makeaa halusi niin tuli olo etten halua sitä syöttää.

Hedelmät ja kuivatut hedelmät joutuu myös siinä alkuvaiheessa vetämään vähiin, voivat pitää makeanhimoa yllä.

Mun on ehkä pakko kokeilla tuota ”yököttävä parasiitti” -ajattelua 🤔

Vierailija
17/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ihan sama ja kävin elävän veren analyysissä, joten itse näin omin silmin tuon sisälläni olevan "parasiitin" eikä todellakaan tehnyt mieli ruokkia sitä yhtään vaan hankkiutua siitä eroon. 

Kun minulle tulee nälkä, joka jatkuu ja jatkuu, se loppuu joko ottamalla MCT-öljyä lusikallinen tai kaksi tai syömällä pihviateria. 

Vierailija
18/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mullakin on ylipainoa nykyään (en edes tarkkaan tiedä kuinka paljon tällä hetkellä). Mulla kans painonnousu johtuu vaan herkuista joita menee iltaisin kun lapset nukkuu. Päivisin yritän syödä monipuolisesti ja ihan kunnon annoksia, jos se vaikka vähän auttais siihen sokerinhimoon kun ei oo ainakaan nälissään.

Mää en vhh laskenut kaloreita ollenkaan, vaan hiilareita sen verran aluksi että oppi silmämääräisestikin ne päättelemään.

En oikein viitsisi laskea niitä kaloreita nytkään enkä oikein osaisikaan varmaan, imetän vielä taaperoa enkä tiedä paljonko se vaikuttaa. Joskus koitin laskea ja olin iltaisin nälkäinen vaikka olin syönyt esim. 2000kcal päivän aikana 🙄

Joo, mä oon nyt alkanut vasta laskea kun aattelin että saisi selvitettyä paljonko syö normisti. Ja sit vähän oon yrittänyt laskea että tulis päivässä se about 500kcal vähemmän kun kulutus... Ei silti ole lähtenyt kuussa kun kilo.

Vierailija
19/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä makeanhimosta eroon pääse syömällä sokeria. Ala syömään ruokasi normaalirasvaisena, niin mieliteot loppuu.

Syön kyllä ihan normaalirasvaista ruokaa?

Vierailija
20/416 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite haen nykyään nautintoni punkusta niin herkuttelu unohtu. Olen ollut myös useamman vuoden ilman molempia mutta ei kyllä ollut sen väärtti.