Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Jos on mitään viitettä hiivaongelmaan, makeutusaineet pannaan myös. Nekin ovat hiivalle kasvualusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko vähittäinen makean määrän vähentäminen?
Todennäköisesti korvaat kunnon ruuan ainakin osittain pullalla ja muulla makealla hötöllä. Ainakin minä tein niin.
Rupesin syömään säännöllisesti viisi ateriaa päivässä (kaksi tukevaa ateriaa ja kolme välipalaa). Pilkoin hedelmiä rasiaan jääkaappiin valmiiksi äkillisten mielitekojen varalta. Samoin tein salaatteja valmiiksi jääkaappiin.
Nykyään en juurikaan himoitse makeaa, paitsi silloin, kun lipsahdan takaisin vanhoihin tottumuksiini, jolloin söin ihan liian harvoin ja nälissäni söin holtittomia määriä epäterveellisiä ruokia. Pyrinkin pitämään itselläni eväitä mukana. Porkkana välipalana on aina parempi vaihtoehto kuin pullasiivu.
Ei tämä elämäntaparemontti ole tapahtunut ihan hetkessä. Joudun joka päivä laskemaan, ettei aterioiden väli veny 3 - 4 tuntia pitemmiksi.
Niin ja yksi asia vielä. Terveyskeskuksissa on nykyään kunto-ohjaajia, joiden tehtävänä on ohjata ihmisten elintapoja entistä terveemmiksi. Kannattaa tiedustella omasta terveyskeskuksesta.
Olen tätäkin yrittänyt joskus aiemmin elämässä ja silloin se kyllä toimi, mutta nyt ei oikein. Siis jos syön vähän niin tekee mieli vaan lisää... Ja siis olen tehnyt tässä kokoajan elämäntaparemonttia mutta en SILTI pääse herkuista eroon. Tai siis ainakaan siitä himosta. Oon aika hyvin päässyt niistä herkuista etten joka päivä välttämättä syö mutta se himo vaan pysyy aina. Mutta kiitos vinkeistä, pitää vielä kokeilla vaan jatkaa kokeilua.. :)
Entä jos rukkaisit ajattelutapaasi sallivampaan suuntaan? Et kieltäisi herkuttelua kokonaan vaan sallisit sen jossakin määrin. Syöt muuten terveellisesti, mutta sallit itsellesi esimerkiksi pullansiivun tai mitä nyt yleensä syötkin makeannälkään.
Liian ehdoton ja tuomitseva itseään kohtaan ei kannata olla. Siitä seuraa vain huonoa omaatuntoa, ja sen jälkeen on entistä suurempi kiusaus jättää elämäntaparemontti kesken.
Olen huomannut, että jos kiristän itseäni aivan ehdottomaan makeankieltoon, sorrun entistä pahemmin. Ja mitä siitä, vaikka joskus sorrunkin. Jatkan seuraavana päivänä taas normaalirytmissä.
Oon yrittänyt sitä ja se toimii vähän joo ja ei. Yleensä tulee vaan enemmän makeanhimo, jos syö jonkun pullan... En mä siis joka päivä syö 2 pussia 300g sipsejä tms, mutta se himo tuntuu olevan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kasvissyöjä niin voisiko olla mahdollista että saat liian vähän proteiinia ravinnosta ja nälkä ei pysy loitolla?
Sillon kun alotin (4-5v sitten) mulla oli tää ongelma mut ei oo ollut vuosiin. Syön paljon papuja, linssejä yms. sekä soijarouhetta- ja suikaleita yms muuta proteiinipitoista. Ja pidän siitä aika hyvin huolen. Aamupalalla tuo proteiini jää kyllä joskus vähän vajaaksi, mutta en vaan keksi mitä voisin syödä aamu/välipalalla proteiininlähteenä...
Vierailija kirjoitti:
Jos hiiva on päässyt lisääntymään elimistössä, sillä on kyllä tosi vahvat signaalit ruuan puoleen eli en ihmettele edes kauppaan lähtemistä. Minulla tyhjeni kaapista kaikki epäterveellinen ihan autopilotilla, vaikka normaalisti saavat olla kaapissa ihan rauhassa.
Miten pääsit sitten eroon siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti korvaat kunnon ruuan ainakin osittain pullalla ja muulla makealla hötöllä. Ainakin minä tein niin.
Rupesin syömään säännöllisesti viisi ateriaa päivässä (kaksi tukevaa ateriaa ja kolme välipalaa). Pilkoin hedelmiä rasiaan jääkaappiin valmiiksi äkillisten mielitekojen varalta. Samoin tein salaatteja valmiiksi jääkaappiin.
Nykyään en juurikaan himoitse makeaa, paitsi silloin, kun lipsahdan takaisin vanhoihin tottumuksiini, jolloin söin ihan liian harvoin ja nälissäni söin holtittomia määriä epäterveellisiä ruokia. Pyrinkin pitämään itselläni eväitä mukana. Porkkana välipalana on aina parempi vaihtoehto kuin pullasiivu.
Ei tämä elämäntaparemontti ole tapahtunut ihan hetkessä. Joudun joka päivä laskemaan, ettei aterioiden väli veny 3 - 4 tuntia pitemmiksi.
Niin ja yksi asia vielä. Terveyskeskuksissa on nykyään kunto-ohjaajia, joiden tehtävänä on ohjata ihmisten elintapoja entistä terveemmiksi. Kannattaa tiedustella omasta terveyskeskuksesta.
Olen tätäkin yrittänyt joskus aiemmin elämässä ja silloin se kyllä toimi, mutta nyt ei oikein. Siis jos syön vähän niin tekee mieli vaan lisää... Ja siis olen tehnyt tässä kokoajan elämäntaparemonttia mutta en SILTI pääse herkuista eroon. Tai siis ainakaan siitä himosta. Oon aika hyvin päässyt niistä herkuista etten joka päivä välttämättä syö mutta se himo vaan pysyy aina. Mutta kiitos vinkeistä, pitää vielä kokeilla vaan jatkaa kokeilua.. :)
Entä jos rukkaisit ajattelutapaasi sallivampaan suuntaan? Et kieltäisi herkuttelua kokonaan vaan sallisit sen jossakin määrin. Syöt muuten terveellisesti, mutta sallit itsellesi esimerkiksi pullansiivun tai mitä nyt yleensä syötkin makeannälkään.
Liian ehdoton ja tuomitseva itseään kohtaan ei kannata olla. Siitä seuraa vain huonoa omaatuntoa, ja sen jälkeen on entistä suurempi kiusaus jättää elämäntaparemontti kesken.
Olen huomannut, että jos kiristän itseäni aivan ehdottomaan makeankieltoon, sorrun entistä pahemmin. Ja mitä siitä, vaikka joskus sorrunkin. Jatkan seuraavana päivänä taas normaalirytmissä.
Niin ja lisään vielä, että näkäiseksi ei pidä päästää itseään. Muuten tulee sortumisia. Opettele ensin säännöllinen ruokarytmi ja lisää hedelmien ja vihannesten määrää.
Kun syöt viisi kertaa päivässä, sinun ei tarvitse syödä enää niin isoja annoksia kuin silloin, kun syöt esim. kaksi kertaa päivässä. Samalla ruoka-annoksesi pienenevät vähitellen. Syöt ihan huomaamattasi joko saman verran tai jopa vähemmän kuin aikaisemmalla harvatahtisella ruokailurytmillä. Painosi pysyy joko samana tai rupeaa putoamaan vähitellen.
Olen aika alussa elintaparemonttini suhteen, mutta olen saanut näin painoani putoamaan jo hieman. Olen ruvennut myös liikkumaan jonkin verran enemmän ja saanut kuntoa kohotettua. Vieläkään en liiku tarpeeksi, mutta hiljaa hyvää tulee. Ihan niin kuin syömisenkin suhteen.
Olen kokeillut ihan liian monta kertaa kaiken maailman ihmedieettejä ilman pysyviä tuloksia. Nyt tähtäimenäni on terveellisempi loppuelämä, eikä suunnitelmiini sovi enää hirveä kiire. :)
Joo, mulla on kyllä ruokarytmi kunnossa, syön 3-4 tunnin välein vähintään ja jos tulee nälkä syön välipalana esim. hedelmiä. Oon siis tosiaan esim. nyt ollut sen viikon ehkä herkuttomana, mutta ruokailun jälkeenkin tekee vaan mieli niitä herkkuja. Pitää ehkä vaan yrittää etsiä sitä oikeata ruokavaliota. Elämäntaparemontti siis itselläkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä makeanhimosta eroon pääse syömällä sokeria. Ala syömään ruokasi normaalirasvaisena, niin mieliteot loppuu.
Syön kyllä ihan normaalirasvaista ruokaa?
No sitten teet niin, että vähennät hiilareita ja lisäät rasvaa. Jätä ne hedelmät vähäksi aikaa kokonaan pois, syö marjoja.
Mulla ei taida olla yksinkertaisesti rahaa korvata kaikkia hedelmiä marjoilla :/ Marjat on yllättävän kalliita.
Miksi hedelmät pitäisi jättää pois?
Mihin terveysvaikutukseen tällä pyritään?
Vai onko tämä sittenkin jonkinlainen ihmediettivariaatio, jolla ei tavoitellakaan terveellisempiä elintapoja vaan nopeita tuloksia, jotka myös häviävät yhtä nopeasti kuin ne saatiin aikaankin?
En ymmärrä tätä ajattelua.
Ruokavalion pitää olla tasapainoinen ja siitä pitää saada hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja sekä vitamiineja ja kivennäisaineita tasapuolisesti. Sekä hedelmissä että marjoissa on mm. kaikenlaisia terveellisiä vitamiineja. Ne ovat myös hyvä kuidunlähde. Pitää syödä tasapuolisesti kaikkea syötäväksi kelpaavaa.
Ap sanoi haluavansa päästä sokerinhimosta. Hedelmissä on paljon sokeria, joten niitä ei kannata syödä siinä vaiheessa kun yrittää irrottautua sokerinhimosta. Kysehän on kuitenkin melko lyhyestä ajasta eikä loppuelämän ruokailusta, ei siinä kerkiä mitään puutteita tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä makeanhimosta eroon pääse syömällä sokeria. Ala syömään ruokasi normaalirasvaisena, niin mieliteot loppuu.
No sitten teet niin, että vähennät hiilareita ja lisäät rasvaa. Jätä ne hedelmät vähäksi aikaa kokonaan pois, syö marjoja.
Mulla ei taida olla yksinkertaisesti rahaa korvata kaikkia hedelmiä marjoilla :/ Marjat on yllättävän kalliita.
Ok, siis sitten jätät ne marjatkin syömättä vähäksi aikaa.
Haluatko sinä ihan oikeasti päästä eroon makeanhimosta? Jos, niin sun on siinä tapauksessa tehtävä asialle jotain eikä vinkua.
Ei sun tarvitse lopullisesti niistä hedelmistä luopua, vain siksi aikaa, että makeanhimo poistuu.
Millä tavalla mielestäsi vingun? Totesin, että mulla ei ole varaa ostaa marjoja kaikkien hedelmien tilalle, mitä syön, ja mietin että mitä voisi sitten ottaa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.
Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.
Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!
Juo vettä aina kun tekee mieli herkkuja. Terveellistä ja hoikistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Juo vettä aina kun tekee mieli herkkuja. Terveellistä ja hoikistavaa.
Juon jo nyt vettä 2-3 l päivässä ja juon sitä myös herkkuhimoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, siis sitten jätät ne marjatkin syömättä vähäksi aikaa.
Haluatko sinä ihan oikeasti päästä eroon makeanhimosta? Jos, niin sun on siinä tapauksessa tehtävä asialle jotain eikä vinkua.
Ei sun tarvitse lopullisesti niistä hedelmistä luopua, vain siksi aikaa, että makeanhimo poistuu.
Millä tavalla mielestäsi vingun? Totesin, että mulla ei ole varaa ostaa marjoja kaikkien hedelmien tilalle, mitä syön, ja mietin että mitä voisi sitten ottaa tilalle.
Sori, sanoin pahasti, anteeksi. Se nyt kuitenkin on niin, että jos haluat päästä eroon sokerinhimosta, on sun jätettävä se sokerin syöminen. Ei siinä auta mitkään sokeriset korvikkeet kuten hedelmät. Syö enemmän rasvaa, välipalaksi lusikallinen voita/öljyä, se auttaa. Voithan jatkaa hedelmien syöntiä sitten kun saat hallintaan sen sokerinhimon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisään vielä, että näkäiseksi ei pidä päästää itseään. Muuten tulee sortumisia. Opettele ensin säännöllinen ruokarytmi ja lisää hedelmien ja vihannesten määrää.
Kun syöt viisi kertaa päivässä, sinun ei tarvitse syödä enää niin isoja annoksia kuin silloin, kun syöt esim. kaksi kertaa päivässä. Samalla ruoka-annoksesi pienenevät vähitellen. Syöt ihan huomaamattasi joko saman verran tai jopa vähemmän kuin aikaisemmalla harvatahtisella ruokailurytmillä. Painosi pysyy joko samana tai rupeaa putoamaan vähitellen.
Olen aika alussa elintaparemonttini suhteen, mutta olen saanut näin painoani putoamaan jo hieman. Olen ruvennut myös liikkumaan jonkin verran enemmän ja saanut kuntoa kohotettua. Vieläkään en liiku tarpeeksi, mutta hiljaa hyvää tulee. Ihan niin kuin syömisenkin suhteen.
Olen kokeillut ihan liian monta kertaa kaiken maailman ihmedieettejä ilman pysyviä tuloksia. Nyt tähtäimenäni on terveellisempi loppuelämä, eikä suunnitelmiini sovi enää hirveä kiire. :)
Toisille taas sopii 2-3 ateriaa päivässä ilman välipaloja. Kannattaa kuunnella itseään, kummalla tavalla keho toimii paremmin.
Sama ajatus täällä, ei ole kiire eikä tarvitse vetää mitenkään fanaattisesti. Nyt on vuosi takana, painoa 10 kg vähemmän eikä mitään halua palata vanhaan tapaan olla ja elää.
Hienoa, että olet onnistunut pudottamaan painoasi syömällä 2 - 3 ateriaa päivässä. Joillekin tämä tosiaan sopii paremmin kuin 5 pientä ateriaa päivässä. Olenkin kanssasi samaa mieltä, että kehoaan pitää kuunnella.
Luulen kuitenkin, että ap:lla on hieman samankaltainen ongelma kuin minullakin. Jos päästän aterioiden välin liian pitkäksi, voin selvitä suurimman osan päivästä ihan terveellisesti, mutta jossakin vaiheessa tulee sitten sortuminen makeaan, lihottavaan höttöruokaan.
Yleensä se sortuminen tosiaankin tulee illalla, kun ei olekaan enää kiire ja on aikaa huomata, kuinka nälkäiseksi onkaan jäänyt.
5 aterian ruokarytmissä on ideana se, ettei veren sokeriarvot pääse putoamaan liian alas eikä tule liian nälkä. Nälkäsignaalien lisäksi pitää opetella myös kuuntelemaan kylläisyyssignaaleja. Yleensä kylläisyyssignaalit tulevat hieman hitaammin, yleensä noin 10 minuuttia jäljessä. Pitäisikin syödä hitaasti. Aterioilla kannattaa myös juoda paljon. Näin ei sorru niin helposti ylensyöntiin vaan osaa pitää annoskoot tarpeeksi pieninä.
Vierailija kirjoitti:
Mun on ehkä pakko kokeilla tuota ”yököttävä parasiitti” -ajattelua 🤔
Sama juttu mulla. Jospa tuo makeanhimon konkretisointi joksikin epämiellyttäväksi auttaisi. Desperate times call for desperate measures...
Suosittelisin myös alkuun syömään (jos pakko) niin just jotain (kasvipohjaista) marja/hedelmärahkaa. Ja sitten pikkuhiljaa syöt niitä harvemmin. Jos oikeasti et pysty nyt olemaan edes päivää ilman niin sitten aloita harventamalla.
Mä en suostu ikinä uskomaan että hedelmien syömistä pitäisi vähentää tai lopettaa tai että siitä olisi haittaa. Maailman luonnollisinta ruokaa jota syö eläimetkin ja monissa maissa joissa voidaan hedelmiä kasvattaa, ihmisten ruuasta iso osa on hedelmiä. Ilmam terveysongelmia. Hedelmissä on niiin paljon ravintoaineita, että vaikka kuinka hiivaisena heittäytyisi hedelmädieetille, en usko hiivan lisääntyvän vaan kehon puhdistuvan. Hei, olisko siinä muuten ideaa, hedelmädieetti. Joka toinen päivä monipuolinen hedelmätarjotin ja joka toinen terveellistä simppeliä perusruokaa kuten kanaa, pihviä, jne. Söin itse juuri kiiviä, mandariineja sekä viinirypäleitä todella pitkästä aikaa ihan vatsan täyteen ja tuli kyllä niin hyvä olo. Ei tee mieli karkkia eikä kyllä muutakaan. Mulla myös sokeririippuvuus enkä syö hedelmiä oikeastaan koskaan vaikka tiedän miten tärkeää olisi ja uskon todellakin noiden terveellisyyteen. Hedelmissä on paljon muutakin kuin vitamiineja.
P.S. Kannattaa tarkkailla mistä ne kalorit syntyy. Vaikka söisi 2000kcal päivässä, ei välttämättä ole kylläinen. Täyttäviä ruokia kute puuro, kanafile, lihaisa pihvi, pavut, kikherneet, kananakit (hyviä ja kevyitä!), kylkeen hyvä salaatti joka ei aina tarvi olla kurkku-tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee sokeritonta ananasrahkaa jääkaappiin valmiiksi. Pikaherkku syntyy sokerittomassa kaakaojauheesta pyöritellyistä banaaninpaloista. Sokerittoman kaakaojauheen voi sekoittaa tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta.
Monilla toimii sekin, että päivällisellä saa pienen jälkiruoan. Esim. ananas- tai marjarahkaa sokerittomana tai sokeritonta marjakiisseliä tai vaikka pakastimessa mehujäämuoteissa jäädytettyä Bonne-hedelmäsosetta. Herkkuja haluaa vähemmän kun tietää saavansa pienen herkun joka päivä.
Nämä on hyviä ideoita :) Juuri tällaisia kaipasin, kun tein keskustelun, kiitos siis näistä!
Joten sä haluat päästä herkkuhimosta syömällä sokeria, ok :)
Mulle ei ainakaan hedelmät sovi muuten kuin satunnaisesti, huomaan heti samat negatiiviset vaikutukset kuin runsaalla sokerinsyönnilläkin. Haluaisin kyllä syödä niitä, mutta jos syön esim. joka päivä yhden nektariinin, iskee hiivaongelmat takuuvarmasti.
Osta sokerittomia, imeskeltäviä karkkeja. Jos tykkäät teestä, sekin toimii ilman sokeria. Yrttiteet joissa on esim. anista tai lakritsaa on itsessään makeita, ja kalorit pysyy nollassa. Joskus myös se pieni herkku on parempi kuin kymmenen korviketta, jotka ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en suostu ikinä uskomaan että hedelmien syömistä pitäisi vähentää tai lopettaa tai että siitä olisi haittaa. Maailman luonnollisinta ruokaa jota syö eläimetkin ja monissa maissa joissa voidaan hedelmiä kasvattaa, ihmisten ruuasta iso osa on hedelmiä. Ilmam terveysongelmia. Hedelmissä on niiin paljon ravintoaineita, että vaikka kuinka hiivaisena heittäytyisi hedelmädieetille, en usko hiivan lisääntyvän vaan kehon puhdistuvan. Hei, olisko siinä muuten ideaa, hedelmädieetti. Joka toinen päivä monipuolinen hedelmätarjotin ja joka toinen terveellistä simppeliä perusruokaa kuten kanaa, pihviä, jne. Söin itse juuri kiiviä, mandariineja sekä viinirypäleitä todella pitkästä aikaa ihan vatsan täyteen ja tuli kyllä niin hyvä olo. Ei tee mieli karkkia eikä kyllä muutakaan. Mulla myös sokeririippuvuus enkä syö hedelmiä oikeastaan koskaan vaikka tiedän miten tärkeää olisi ja uskon todellakin noiden terveellisyyteen. Hedelmissä on paljon muutakin kuin vitamiineja.
P.S. Kannattaa tarkkailla mistä ne kalorit syntyy. Vaikka söisi 2000kcal päivässä, ei välttämättä ole kylläinen. Täyttäviä ruokia kute puuro, kanafile, lihaisa pihvi, pavut, kikherneet, kananakit (hyviä ja kevyitä!), kylkeen hyvä salaatti joka ei aina tarvi olla kurkku-tomaatti.
Hedelmädieetti! Kannatan! :D
Eilen tein itselleni hedelmäsalaatin, jossa oli banaania, appelsiinia ja päärynää sekä raejuustoa. Pistin salaatin jääkaappiin odottamaan, kun tulen jumpasta. Söin sitä pienen jälkiruokakulhollisen ja laitoin loput takaisin jääkaappiin. Koko iltana ei tullut samanlaista ahmimisnälkää, kuten toisinaan tulee, jos syön suklaata tai vaikka leivonnaisia. Hedelmät pitävät nälän hyvin poissa.
Aamuni aloitan usein kaurapuurolla. Se pitää nälän paremmin kuin voileipä. Kaurapuuron lisäksi kannattaa tietysti syödä myös hedelmiä tai vihanneksia. Samoin proteiinipitoinen ruoka pitää hyvin nälän poissa.
Miksi hedelmät pitäisi jättää pois?
Mihin terveysvaikutukseen tällä pyritään?
Vai onko tämä sittenkin jonkinlainen ihmediettivariaatio, jolla ei tavoitellakaan terveellisempiä elintapoja vaan nopeita tuloksia, jotka myös häviävät yhtä nopeasti kuin ne saatiin aikaankin?
En ymmärrä tätä ajattelua.
Ruokavalion pitää olla tasapainoinen ja siitä pitää saada hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja sekä vitamiineja ja kivennäisaineita tasapuolisesti. Sekä hedelmissä että marjoissa on mm. kaikenlaisia terveellisiä vitamiineja. Ne ovat myös hyvä kuidunlähde. Pitää syödä tasapuolisesti kaikkea syötäväksi kelpaavaa.