Miten lukiolaistytöillä on varaa ostaa Michael Korsin laukkua koululaukuksi?
Pari tyttöä hyppäsi samanlaiset laukut kädessä bussista. Eipä itsellä ollut varaa..
Kommentit (307)
Kaikki vanhemmat ei ole köyhiä ja/tai pihejä.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka lapsen/nuoren lahjatoiveen tietäessään päättää valita jonkun halvemman version. Ostaisi sitten mieluummin jotain muuta tai antaisi rahana, josta lapsi voisi itse säästää toivelahjaansa. Tai ostaisi toivelahjan vaikka kimpassa muiden kanssa. Siskontyttö toivoo joka vuosi joululahjaksi Vicoria's secret -kosmetiikkaa ja vaikka suihkugeeli+vartalovoide -lahjapakkaus maksaakin satasen, joka vuosi olen sellaisen hänelle ostanut. Prismasta saisin tottakai Nivean lahjapakkauksen paljon halvemmalla, mutta mulle on tärkeämpää toteuttaa toive kuin päästä mahdollisimman halvalla.
Maksoin autokoulun pojalle lukioaikana.
Kirppareilla ihan hemmetisti myynnissä mk:n käytettyjä laukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne laukut on halpoja. Ns. perus"koululaukku" maksaa noin 200 e. Miksi lukiolaisella ei olisi siihen varaa?
Ei todellakaan ole halpoja, jos maksavat 200 euroa.
Peruskoululaukku maksaa 50 euroa.Koska sä olet viimeksi ollut ostamassa teineille reppua? Reput, joissa tilat läppärille on helposti yli 100 euroa ja ei vielä puhuta mistään merkkituotteista?
Mitäs vikaa repussa on? Ei tarvi mitään läppäritiloja tai muitakaan tiloja vaan kaikki läppärit, kirjat ja muuta oheissälä menee kätevästi samassa tilassa.
Saa käytettynä varmaan vitosella.
Jatkoa edelliseen: Siis mitäs vikaa ns. normirepussa on?
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ne on niiiin rahvaanomaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei käytä Korseja tai jotein Vuittoneita. Olen opettanut sille muutaman jutun:
-kannattaa elämän fokus siirtää itsestä pois päin muihin ihmisiin. Lähimmäisen huomioiminen on tärkeää. Olemme syntyneet tänne palvelemaan muita ihmisiä ja auttamaan lähimmäistä. Ihminen joka keskittyy pelkästään itseensä voi huonosti.
-Annan joka vuosi hänelle 500e rahaa hyväntekeväisyyteen, hän saa valita kohteen. Hän ymmärtää että 500e pystyy muuttamaan jos ei maailmaa niin jonkun yksittäisen ihmisen maailman, esim. tukemalla ikäisensä tytön koulunkäyntiä.
-opetin hänelle jo pienenä Gandhin sanoman "jos ostat jotain mitä et todella tarvitse se on toiselta varastamista", meillä on vain yksi maapallo ja yhdet luonnonvarat, varastamme tulevilta sukupolvilta
-maailma on epävarma, laita ylimääräinen esim. nordnetin sijoitusinstrumentteihin.
-olisin erittäin surullinen jos tyttäreni ostaisi merkkilaukun ja laittaisi someen jotain belfieitä, tietysti tyttöni voi kapinoida ja tehdä niin mutta ei niin kauan kun hän asuu minun kattoni alla minä pystyn onneksi vielä vaikuttamaan asioihin, hän on erittäin fiksu ja tiedostava tyttö :)
Jos sun tyttäresi on tiedostava ja fiksu niin miksi yrität kontrolloida häntä ja määräillä tuolla tasolla? Olet kyllä erittäin kontrolloiva, jos ei saa someen laittaa haluamiaan kuvia eikä ostaa edes tietyn merkkistä laukkua.
Itse suosin merkkilaukkuja siksi, koska ne kestävät. Minulla on jo vuosia ollut samat klassikkolaukut käytössä ja koen tämän huomattavasti ekologisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin lapsityövoimalla teetetyt Zara laukut (muistanette varmaan, kuinka heidänkin työntekijät laittoivat vaatteisiin lappuja, joilla pyysivät apua heidän täysin epäinhimmillisiin työoloihin) kun taas moni merkkilaukku on teetetty ompelijoilla, jotka saavat työstään ihan oikeaa palkkaa. Mielenkiintoinen tuo sinun arvomaailmasi kyllä..
Minun ei ole tarvinnutkaan painostaa häntä millään lailla mutta jos täytyy niin keinoja on. On tärkeää että vanhemmat siirtävät nuoreen omia arvojaan. Arvotyhjiössä täyttyy arvot sitten jollain muulla. Itse olen ostanut kirpputorilta itselleni Marimekon satulakangaslaukun 10e ja kyllä se kestää sen minkä "laatulaukkukin made in china+upea logo". Niitä saa sen kolmekymmentä sen "laatulaukun" hinnalla.
Joillekin ihmisille status on tärkeää ja brändistä halutaan maksaa ja käytetään aikaa pohtimiseen mitä muut meistä ajattelevat.Ennemmin kannustaisin kehittämään niitä arvoja vaikka vapaaehtoistyössä vanhainkodilla. Todennäköisesti siitä olisi paljon suurempi apu kuin rahan syytäminen järjestöille mikä on lopulta aika laiska teko oman omatunnon korottamiseen.
Kiitos viestistä, teemme paljon vapaaehtoistyötä ja sen lisäksi lahjoitamme. Emme koskaan lahjoita ylikansallisille toimijoilla esm.Punainen risti vaan lahjoitukset menee pienemmille nyrkkipajoille joissa tiedän että apu menee varmasti perille. Teemme monenlaista hyväntekeväisyyttä ja todella tämä tuo meille suurta iloa elämään :D
Silti hyvä hintalaatuduhde kirjoitti:
Korsit on sentään aitoa nahkaa. Maksavat 250e keskimäärin.
Vuittonit jotka maksaa 1000e keskimäärin, eivät ole edes aitoa nahkaa vaan canvasta joka on muovipintaista kangasta. Niiden laukkujen simppelit kahvat tai olkaremmit ovat ainoastaan aitoa valjasnahkaa. Ei muu.
Ei voi olla totta. Vuittonit, aidot sellaiset, eivät todellakaan ole mitään muovipinnoitteista canvasta, vaan todellakin aitoa nahkaa. Tsiisus...
heh joku Kotssin hompsu-kassi ja akat kateellisia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ne on niiiin rahvaanomaisia!
niin ja miikaeli korssi on siiiiis niiin ihana mies
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat ei ole köyhiä ja/tai pihejä.
Ja kaikki ei niinku välitä opettaa rahan arvoa lapsilleen.. tsiisus kuinka tyhmää se ois niinku isi maksaa ja ku isi kuolee isin perintö maksaa. niii tsiisus ootte viisaita hei.
Itselläkin on noita n. 400e hintaisia MK- laukkuja, olen kyllä reippaasti vanhempi. Tuskinpa lukiolaiset niitä itse ostavat vaan vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Oon nähnyt ekaluokkalaisen jolla on iPhone ja Canada Goosen takki, siis lähes 1600 euron kamat. Nykyään kaikki on näköjään mahdollista.
Sama täällä. Joillakin voi vielä oma iPad.
Yleensä nää on tyttöjä. Pojilla on varmaan ihan omat jutut :)
Vierailija kirjoitti:
Silti hyvä hintalaatuduhde kirjoitti:
Korsit on sentään aitoa nahkaa. Maksavat 250e keskimäärin.
Vuittonit jotka maksaa 1000e keskimäärin, eivät ole edes aitoa nahkaa vaan canvasta joka on muovipintaista kangasta. Niiden laukkujen simppelit kahvat tai olkaremmit ovat ainoastaan aitoa valjasnahkaa. Ei muu.
Ei voi olla totta. Vuittonit, aidot sellaiset, eivät todellakaan ole mitään muovipinnoitteista canvasta, vaan todellakin aitoa nahkaa. Tsiisus...
Ainakin Suomessa suosituin ja isoista laukuista edullisin malli, eli Neverfull on canvasta, nahkaa siinä on vain hihnoissa. Useimmat LV laukut toki ovat nahkaa.
Voi että kaduttaa kun ostin Rhodokselta vahingossa Korsin feikkilaukun, kun en edes tiennyt mitä ”MK” meinaa ja luulin että on vaan merkitön perus laukku. Toki olin kuullut Michael Kors merkistä mutta ei tullut siinä ennen ostoa mieleen. Saiskohan sen MK killuttimen jotenkin irti tuosta laukusta. 🤔 laukku on muuten kiva ja kaunis, valkoinen pienehkö olkalaukku. Maksoin siitä kympin.
Luultavasti monet ovat ostaneet ihan omilla rahoillaan jotka on kesätöistä tai muualta. Jos asuu kotona ei tarvitse elättää itseään ja nuorena arvostaa monesti materiaa enemmän kun vanhemmiten ja siihen panostaa mielellään. Jos tilillä on 500 loppukuuksi ja laukku maksaa esim 200 en itse sitä nyt 22 vuotiaana työssäkäyvänä yksineläjänä ostaisi, sillä en tiedä mitä loppukuussa tapahtuu jos tulee vaikka yllättävä meno tai muuten vaan kiva syödä kunnon ruokaa. Jos taas asuisin vielä kotona niin ostaisin varmasti sillä ruoka tulee pöytään varmasti.
Feikit tuotteet ovat nykyisin erehdyttävän samannäköisiä kuin aidot, mutta hintaa on vain murto-osa. Onko 200 € muka halpa hinta laukusta? Minusta ei, mutta minä olenkin pula-ajan kakara, jolle ei olisi tullut mieleenkään vaatia kalliita laukkuja ym. vanhemmilta.
Kummasti noiden sokeri setien ostamia laukkuja näkyy olevan torissa ja huuto.netissä myynnissä. Onko kyseessä rahan kierrättäminen, päättynyt suhde, vai puhdas kerskakulutus? Olipa syy mikä tahansa, niin näkee harjoitettavan aitojen ''luxus'' merkkien jälleenmyyntiä...
Pari vuotta sitten ostin kasiluokkalaiselle. Eikä se nyt niin kallis ollut 150 euroa muistaakseni. Piti noin vuoden ja sitten alkoikin käyttämään erilaisia kierrätyskasseja ja ompeli itse. Sillä tiellä yhä.