Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lukiolaistytöillä on varaa ostaa Michael Korsin laukkua koululaukuksi?

Vierailija
17.04.2018 |

Pari tyttöä hyppäsi samanlaiset laukut kädessä bussista. Eipä itsellä ollut varaa..

Kommentit (307)

Vierailija
61/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni ulkovaatteet maksavat jo taaperoikäisenä satoja euroja, ei yksi Korsin laukku lukiolaisena tunnu yhtään kummalliselta. Varmasti saa haluamansa laukun, jos hoitaa hyvin koulunsa.

T: Yh-äippä

Vierailija
62/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäpojan reppu makso sen 15e Prismasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö ei käytä Korseja tai jotein Vuittoneita. Olen opettanut sille muutaman jutun:

-kannattaa elämän fokus siirtää itsestä pois päin muihin ihmisiin. Lähimmäisen huomioiminen on tärkeää. Olemme syntyneet tänne palvelemaan muita ihmisiä ja auttamaan lähimmäistä. Ihminen joka keskittyy pelkästään itseensä voi huonosti.

-Annan joka vuosi hänelle 500e rahaa hyväntekeväisyyteen, hän saa valita kohteen. Hän ymmärtää että 500e pystyy muuttamaan jos ei maailmaa niin jonkun yksittäisen ihmisen maailman, esim. tukemalla ikäisensä tytön koulunkäyntiä.

-opetin hänelle jo pienenä Gandhin sanoman "jos ostat jotain mitä et todella tarvitse se on toiselta varastamista", meillä on vain yksi maapallo ja yhdet luonnonvarat, varastamme tulevilta sukupolvilta

-maailma on epävarma, laita ylimääräinen esim. nordnetin sijoitusinstrumentteihin.

-olisin erittäin surullinen jos tyttäreni ostaisi merkkilaukun ja laittaisi someen jotain belfieitä, tietysti tyttöni voi kapinoida ja tehdä niin mutta ei niin kauan kun hän asuu minun kattoni alla minä pystyn onneksi vielä vaikuttamaan asioihin, hän on erittäin fiksu ja tiedostava tyttö :)

Jos sun tyttäresi on tiedostava ja fiksu niin miksi yrität kontrolloida häntä ja määräillä tuolla tasolla? Olet kyllä erittäin kontrolloiva, jos ei saa someen laittaa haluamiaan kuvia eikä ostaa edes tietyn merkkistä laukkua. 

Itse suosin merkkilaukkuja siksi, koska ne kestävät. Minulla on jo vuosia ollut samat klassikkolaukut käytössä ja koen tämän huomattavasti ekologisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin lapsityövoimalla teetetyt Zara laukut (muistanette varmaan, kuinka heidänkin työntekijät laittoivat vaatteisiin lappuja, joilla pyysivät apua heidän täysin epäinhimmillisiin työoloihin) kun taas moni merkkilaukku on teetetty ompelijoilla, jotka saavat työstään ihan oikeaa palkkaa. Mielenkiintoinen tuo sinun arvomaailmasi kyllä..

Vierailija
64/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ostaa vielä Korseja?

Itsellä on sekä Luis VUottonin laukkuja, Chanelia, Guccia että Korsia ja kaikki käytössä:D

Vierailija
65/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on ihan normaalia omistaa uusin iPhone ja Macbook, istuskella kahviloissa ja käyttää Canada Goosen takkeja vailla huolta huomisesta.

Olisi ihan kivaa olla tällainen nuori ilman rahamurheita.

t: kateellinen keski-ikäinen lähihoitaja

66/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lukiolaisilla tai nuoremmilla on varaa 800 euron kännyköihin?

Tätä minäkin ihmettelen paljon enemmän. Nuorilla kun ne kännykät eivät edes kestä vuottakaan.

Korsseja saa parilla sadalla, kun tilaa ulkomailta tai ostaa hulluilta päiviltä. Saattavat olla myös äidin vanhoja, tai lainassa, tai lahjaksi saatuja.

Itse ihmetteln lukiolaisia, joille vanhemmat ostavat tuhansien eurojen mopoauton, vaikka nuori on ihan just saamassa kortin anyway. Eikö voi odottaa edes sitä vuotta, että saa sen oikean auton...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
67/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MK:t ja Guessit sun muut on ihan halpaa kauraa verrattuna vaikkapa Saint Laurentiin tai Chaneliin. Pikkuhiljaa myös Louis Vuittonista on tullut massamainen halpismerkki. Aiemmin LV:n Neverfullit oli koululaukuissa sama kuin Kånkenit on repuissa. Kun jostakin tuotteesta tulee ”kaikkien juttu”, se menettää hohtonsa.

Ja tämän sanon siis espoolaisena peruskoulun opettajana joka päivittäin tätä todistaa.

Vierailija
68/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuloistani n. 4-7% nuorikkoni tyytyväisenä pitämiseen. Riippuu vähän vuodenajasta. Kesäisin jätski on halpaa ja talvisin enemmän hyviä ravintoloita.

Vierailija
69/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuori on säästänyt isovanhempien ja kummien antamat joulu- ja synttärilahjarahat vuosien ajan.

Olen huomannut joillakin rahan polttavan taskussa ja se törsätään heti ja joku taas säästää vähäiset rahat ja menee vaikka konserttiin ja maksaa lipusta 150€.

Ja sitten jotkut ap. kaltaiset ihmettelevät, miten joillakin on varaa.

Ja ehkä tuo tyttö on saanut laukun kummiltaan tai vaikka tädiltään, joka on kyllästynyt laukkuun.

Vuosien? Eikö pari sataa saa kerättyä yksiltä synttäreiltä?

Meillä teinit ovat ihan itsenäisesti säästäneet vuosia, enkä edes ole ajantasalla heidän tilisaldostaan, toisin kun olivat pieniä. Ostavat rahoillaan vaatteita, laukkuja ja muuta ja ostosten jälkeenkin jää tilille rahaa.

Eikö tuo ole jo törsäämistä, jos tilillä on 200€ niin se laitetaan heti menemään.

Ne synttärirahat on vain yksi tulonlähde. Sen lisäksi tulee joululahjaa, kuukausirahaa, palkkaa töistä. Ehkä jopa osinkoja.

Voisit ehkä ottaa selvää lastesi varoista ja opettaa sijoittamaan ylimääräisen.

Vierailija
70/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiolainen 15 vuotta sitten enkä asu enää Suomessa, mutta tuntuu hullulta, että vain muutama ketjussa mainitsee mitään lukiolaisten palkoista. Itse tein lukiolaisena parhaimmillaan kolmea työtä ja ostin rahoilla mitä huvitti.

Vierailija
71/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lukiolainen 15 vuotta sitten enkä asu enää Suomessa, mutta tuntuu hullulta, että vain muutama ketjussa mainitsee mitään lukiolaisten palkoista. Itse tein lukiolaisena parhaimmillaan kolmea työtä ja ostin rahoilla mitä huvitti.

15 vuotta sitten olikin töitä. Nyt ei ole oikein ammattiin valmistuneillekaan eli läheskään kaikilla lukiolaisilla ei ole työpaikkaa.

Vierailija
72/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten olikin töitä. Nyt ei ole oikein ammattiin valmistuneillekaan eli läheskään kaikilla lukiolaisilla ei ole työpaikkaa.

En jaksa uskoa. Itse tein lomilla töitä tehtaissa jotka saivat minusta rahaa kunnalta, siivosin vanhusten koteja, hoidin lapsia, vedin lastenkerhoja, siivosin toimistoja (usein öisin), pesin mattoja, myin joulukuusia.

Osa palkastani maksettiin suoraa käteen, osaan työnantaja sai kunnalta tuen tai verohelpotusta. Palkkani oli yhdelle työnantajalle mitätön eikä työt olisi soveltunut palkan puolesta kuin kotona asuvalle teinille.

Vierailija
73/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa betalar. Meijän lukiossa yhdelle ostettiin uusi mersu kun sai ajokortin.

Vierailija
74/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tilasi Ellokselta ja maksoi 150e alessa. On kestänyt kun on aitoa nahkaa. Äiti toki maksoi...

Vierailija
75/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki niitä työpaikkoja halua tai tarvitsekaan.

Mutta ne jotka haluavat, voisivat kokeilla oman paikkakunnan Facebook-sivuilla ilmoitusta: tehdään pikkutöitä 5 euroa tunti. Ihan varmasti löytyy muutama perhe jotka tarvitsevat apua lastenhoitoon, siivoukseen, puutarhanhoitoon jne.

Vierailija
76/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne jotka haluavat, voisivat kokeilla oman paikkakunnan Facebook-sivuilla ilmoitusta: tehdään pikkutöitä 5 euroa tunti. Ihan varmasti löytyy muutama perhe jotka tarvitsevat apua lastenhoitoon, siivoukseen, puutarhanhoitoon jne.

Palstalla on usein ollut kirjoituksia, joissa on valitettu tukiverkostojen puutetta. Kun on ehdotettu, että palkkaisi lastenhoitoapua alueen lukiolaisista, tällainen ehdotus järjestään tyrmätään. Ihmiset eivät halua antaa lapsiaan tuntemattomien, joilla ei ole koulutusta eikä mikään taho (esim MLL) valvo heidän työtään,  hoitoon. 

Vierailija
77/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on usein ollut kirjoituksia, joissa on valitettu tukiverkostojen puutetta. Kun on ehdotettu, että palkkaisi lastenhoitoapua alueen lukiolaisista, tällainen ehdotus järjestään tyrmätään. Ihmiset eivät halua antaa lapsiaan tuntemattomien, joilla ei ole koulutusta eikä mikään taho (esim MLL) valvo heidän työtään,  hoitoon. 

Kyse on yleensä pienistä lapsista. Vanhemmat voivat ottaa hoitajan kokeeksi ensin vaikka leikkimään lasten kanssa omalle pihalle, kun itse siivoavat sisällä. Luottamus kasvaa. Vanhempien lasten valvominen onkin sitten helpompaa.

Mutta joo, ei kannata edes kokeilla, ei.

Vierailija
78/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia, kuinka paljon jälkikasvulle annetaan rahaa ja miten se raha käytetään. Kyllä niitten lukiolaisten kuluja suurimmaksi osaksi kustantaa vanhemmat vielä.

Vierailija
79/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on yleensä pienistä lapsista. Vanhemmat voivat ottaa hoitajan kokeeksi ensin vaikka leikkimään lasten kanssa omalle pihalle, kun itse siivoavat sisällä. Luottamus kasvaa. Vanhempien lasten valvominen onkin sitten helpompaa.

Mutta joo, ei kannata edes kokeilla, ei.

Juuri tuollaista olenkin niissä ketjuissa ehdottanut, mutta ei käy. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta heidän lapsuudessaan oli aivan tavallista, että lastenhoitoapuna käytettiin just teni-ikäisiä. Meilläkin oli usein lapsenlikkana naapurustossa asuva tyttö, joka aloitti lapsenvahtikeikat jo 15-vuotiaana. 

Vierailija
80/307 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisenahan sitä juuri on varaa, ainakin jos asuu hyvintoimeentulevien vanhempiensa nurkissa. Asuminen ja ruoka ilmaista, säästöt ja lahjarahat voi käyttää "turhuuksiin". Ei ole vielä vastuuta omasta taloudesta eikä tarvitse miettiä, mitä tarpeellisempaa sillä rahalla saisi.