Miten lukiolaistytöillä on varaa ostaa Michael Korsin laukkua koululaukuksi?
Pari tyttöä hyppäsi samanlaiset laukut kädessä bussista. Eipä itsellä ollut varaa..
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lukiolainen 15 vuotta sitten enkä asu enää Suomessa, mutta tuntuu hullulta, että vain muutama ketjussa mainitsee mitään lukiolaisten palkoista. Itse tein lukiolaisena parhaimmillaan kolmea työtä ja ostin rahoilla mitä huvitti.
15 vuotta sitten olikin töitä. Nyt ei ole oikein ammattiin valmistuneillekaan eli läheskään kaikilla lukiolaisilla ei ole työpaikkaa.
Ei kaikki niitä työpaikkoja halua tai tarvitsekaan.
Mutta ne jotka haluavat, voisivat kokeilla oman paikkakunnan Facebook-sivuilla ilmoitusta: tehdään pikkutöitä 5 euroa tunti. Ihan varmasti löytyy muutama perhe jotka tarvitsevat apua lastenhoitoon, siivoukseen, puutarhanhoitoon jne.
En suosittele. Noihin vastaa aina kaikki pervot. Kuten lukiolaisten asunnonhakuilmoituksiinkin. Äiti onneksi jo osasi varoittaa näistä kun hakin ekaa kämppääni... sanoi, että pervot ukot tulee soittamaan. Omalleni hoidan opiskelukämpän vuokrauksen itse juuri tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Olleet Kampissa antamassa pillua rahasta
Kas siinä paha missä mainitaan... :D Nää on ihan IRL ilmiökin. -87
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kävi Turkissa viime kesänä, lentokoneessa ei näkynyt suomalaisilla merkkilaukkuja.
Kuulemma paluulennolla monille oli ilmestyneet "Korsit" ja "Vuittonit" olalle. Vaikkei Analyassa mitään luksusmerkkiputiikkeja edes ole. Tai Turkin rannikolla yleensäkään. Toki täytyy olla pokkaa tuoda noita laittomia piraattituotteita EU-maihin koska niistä voi tulla monen tonnin sakot jos tulli huomaa. Sillä sakkorahalla saisi jo peräti monta aitoa.
Niin jos tuot niitä laukkuja montakymmentä. Yhdestä omassa käytössä olevasta laukusta ei mitään sakkoja tule.
Vierailija kirjoitti:
Olin lukiolainen 15 vuotta sitten enkä asu enää Suomessa, mutta tuntuu hullulta, että vain muutama ketjussa mainitsee mitään lukiolaisten palkoista. Itse tein lukiolaisena parhaimmillaan kolmea työtä ja ostin rahoilla mitä huvitti.
Mikäli nykyisin aikoo hoitaa lukion kunnialla, eikä helpoimmilla mahdollisilla valinnoilla, sen ohella ei töihin ennätä. Omalla tyttärellä menee noin 2,5 tuntia illassa tavoitteellišeen urheiluharrastukseen ja 2-3 tuntia läksyihin. Viikonloput kuluu pelimatkoihin ja jossain välissä pitäisi ehtiä olemaan kaverien kanssa ja lukea kirjallisuutta koulua varten. Elämä on täynnä valintoja. Me vanhemmat maksamme kaiken ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli nykyisin aikoo hoitaa lukion kunnialla, eikä helpoimmilla mahdollisilla valinnoilla, sen ohella ei töihin ennätä. Omalla tyttärellä menee noin 2,5 tuntia illassa tavoitteellišeen urheiluharrastukseen ja 2-3 tuntia läksyihin. Viikonloput kuluu pelimatkoihin ja jossain välissä pitäisi ehtiä olemaan kaverien kanssa ja lukea kirjallisuutta koulua varten. Elämä on täynnä valintoja. Me vanhemmat maksamme kaiken ilomielin.
Pointti oli se, ettei laukkuja automaattisesti osta muut, vanhemmat tai setämiehet. Osa ottaa vastuun omasta kulutuksestaan jo nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta sitten olikin töitä. Nyt ei ole oikein ammattiin valmistuneillekaan eli läheskään kaikilla lukiolaisilla ei ole työpaikkaa.
Ei kaikki niitä työpaikkoja halua tai tarvitsekaan.
Mutta ne jotka haluavat, voisivat kokeilla oman paikkakunnan Facebook-sivuilla ilmoitusta: tehdään pikkutöitä 5 euroa tunti. Ihan varmasti löytyy muutama perhe jotka tarvitsevat apua lastenhoitoon, siivoukseen, puutarhanhoitoon jne.
En suosittele. Noihin vastaa aina kaikki pervot. Kuten lukiolaisten asunnonhakuilmoituksiinkin. Äiti onneksi jo osasi varoittaa näistä kun hakin ekaa kämppääni... sanoi, että pervot ukot tulee soittamaan. Omalleni hoidan opiskelukämpän vuokrauksen itse juuri tuosta syystä.
Joo kyllä. Ihan jokainen ilmoitukseen vastaava on pervo. Ei kannata edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, ettei laukkuja automaattisesti osta muut, vanhemmat tai setämiehet. Osa ottaa vastuun omasta kulutuksestaan jo nuorempana.
Pointti oli se, että harva vakavasti opintonsa ottava ennättää nykyisin töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapseni ulkovaatteet maksavat jo taaperoikäisenä satoja euroja, ei yksi Korsin laukku lukiolaisena tunnu yhtään kummalliselta. Varmasti saa haluamansa laukun, jos hoitaa hyvin koulunsa.
T: Yh-äippä
Tämä!
iPhonejen ihmettelijöille taas toteaisin, että Applelläkin on nykyään niitä suorituskyvyltään huomattavasti huippumalleja heppoisempia laitteita, jotka saa puoleen hintaan. Näyttävät täysin samalta kuin huippumallit. Vanhemmat ostavat noita teineille sitten operaattorien luottokauppasopimuksilla, jotka ovat kuin osamaksuja ilman korkoa. Aika usein tehdään myös niin, että noin vuoden päästä se luottokauppasopimuksella ostettu iPhone myydään eteenpäin, ja siitä saadaan useita satasia. Hövelit vanhemmat antavat lapsen pitää rahat, ja avaavat uuden sopimuksen. Mutta oikeasti yleensä se teinin kännykkäliittymä maksaa lopulta vanhemmille enemmän kuin puhelimet, vaikka siellä olisi pari sopimusta maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei käytä Korseja tai jotein Vuittoneita. Olen opettanut sille muutaman jutun:
-kannattaa elämän fokus siirtää itsestä pois päin muihin ihmisiin. Lähimmäisen huomioiminen on tärkeää. Olemme syntyneet tänne palvelemaan muita ihmisiä ja auttamaan lähimmäistä. Ihminen joka keskittyy pelkästään itseensä voi huonosti.
-Annan joka vuosi hänelle 500e rahaa hyväntekeväisyyteen, hän saa valita kohteen. Hän ymmärtää että 500e pystyy muuttamaan jos ei maailmaa niin jonkun yksittäisen ihmisen maailman, esim. tukemalla ikäisensä tytön koulunkäyntiä.
-opetin hänelle jo pienenä Gandhin sanoman "jos ostat jotain mitä et todella tarvitse se on toiselta varastamista", meillä on vain yksi maapallo ja yhdet luonnonvarat, varastamme tulevilta sukupolvilta
-maailma on epävarma, laita ylimääräinen esim. nordnetin sijoitusinstrumentteihin.
-olisin erittäin surullinen jos tyttäreni ostaisi merkkilaukun ja laittaisi someen jotain belfieitä, tietysti tyttöni voi kapinoida ja tehdä niin mutta ei niin kauan kun hän asuu minun kattoni alla minä pystyn onneksi vielä vaikuttamaan asioihin, hän on erittäin fiksu ja tiedostava tyttö :)
Jos sun tyttäresi on tiedostava ja fiksu niin miksi yrität kontrolloida häntä ja määräillä tuolla tasolla? Olet kyllä erittäin kontrolloiva, jos ei saa someen laittaa haluamiaan kuvia eikä ostaa edes tietyn merkkistä laukkua.
Itse suosin merkkilaukkuja siksi, koska ne kestävät. Minulla on jo vuosia ollut samat klassikkolaukut käytössä ja koen tämän huomattavasti ekologisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin lapsityövoimalla teetetyt Zara laukut (muistanette varmaan, kuinka heidänkin työntekijät laittoivat vaatteisiin lappuja, joilla pyysivät apua heidän täysin epäinhimmillisiin työoloihin) kun taas moni merkkilaukku on teetetty ompelijoilla, jotka saavat työstään ihan oikeaa palkkaa. Mielenkiintoinen tuo sinun arvomaailmasi kyllä..
Minun ei ole tarvinnutkaan painostaa häntä millään lailla mutta jos täytyy niin keinoja on. On tärkeää että vanhemmat siirtävät nuoreen omia arvojaan. Arvotyhjiössä täyttyy arvot sitten jollain muulla. Itse olen ostanut kirpputorilta itselleni Marimekon satulakangaslaukun 10e ja kyllä se kestää sen minkä "laatulaukkukin made in china+upea logo". Niitä saa sen kolmekymmentä sen "laatulaukun" hinnalla.
Joillekin ihmisille status on tärkeää ja brändistä halutaan maksaa ja käytetään aikaa pohtimiseen mitä muut meistä ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että harva vakavasti opintonsa ottava ennättää nykyisin töitä tekemään.
Kyllä ennättää, jos ei harrasta tavoitteellisesti. Kaikkea ei ehdi. Niitä elämän valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei käytä Korseja tai jotein Vuittoneita. Olen opettanut sille muutaman jutun:
-kannattaa elämän fokus siirtää itsestä pois päin muihin ihmisiin. Lähimmäisen huomioiminen on tärkeää. Olemme syntyneet tänne palvelemaan muita ihmisiä ja auttamaan lähimmäistä. Ihminen joka keskittyy pelkästään itseensä voi huonosti.
-Annan joka vuosi hänelle 500e rahaa hyväntekeväisyyteen, hän saa valita kohteen. Hän ymmärtää että 500e pystyy muuttamaan jos ei maailmaa niin jonkun yksittäisen ihmisen maailman, esim. tukemalla ikäisensä tytön koulunkäyntiä.
-opetin hänelle jo pienenä Gandhin sanoman "jos ostat jotain mitä et todella tarvitse se on toiselta varastamista", meillä on vain yksi maapallo ja yhdet luonnonvarat, varastamme tulevilta sukupolvilta
-maailma on epävarma, laita ylimääräinen esim. nordnetin sijoitusinstrumentteihin.
-olisin erittäin surullinen jos tyttäreni ostaisi merkkilaukun ja laittaisi someen jotain belfieitä, tietysti tyttöni voi kapinoida ja tehdä niin mutta ei niin kauan kun hän asuu minun kattoni alla minä pystyn onneksi vielä vaikuttamaan asioihin, hän on erittäin fiksu ja tiedostava tyttö :)
Jos sun tyttäresi on tiedostava ja fiksu niin miksi yrität kontrolloida häntä ja määräillä tuolla tasolla? Olet kyllä erittäin kontrolloiva, jos ei saa someen laittaa haluamiaan kuvia eikä ostaa edes tietyn merkkistä laukkua.
Itse suosin merkkilaukkuja siksi, koska ne kestävät. Minulla on jo vuosia ollut samat klassikkolaukut käytössä ja koen tämän huomattavasti ekologisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin lapsityövoimalla teetetyt Zara laukut (muistanette varmaan, kuinka heidänkin työntekijät laittoivat vaatteisiin lappuja, joilla pyysivät apua heidän täysin epäinhimmillisiin työoloihin) kun taas moni merkkilaukku on teetetty ompelijoilla, jotka saavat työstään ihan oikeaa palkkaa. Mielenkiintoinen tuo sinun arvomaailmasi kyllä..
Minun ei ole tarvinnutkaan painostaa häntä millään lailla mutta jos täytyy niin keinoja on. On tärkeää että vanhemmat siirtävät nuoreen omia arvojaan. Arvotyhjiössä täyttyy arvot sitten jollain muulla. Itse olen ostanut kirpputorilta itselleni Marimekon satulakangaslaukun 10e ja kyllä se kestää sen minkä "laatulaukkukin made in china+upea logo". Niitä saa sen kolmekymmentä sen "laatulaukun" hinnalla.
Joillekin ihmisille status on tärkeää ja brändistä halutaan maksaa ja käytetään aikaa pohtimiseen mitä muut meistä ajattelevat.
Ennemmin kannustaisin kehittämään niitä arvoja vaikka vapaaehtoistyössä vanhainkodilla. Todennäköisesti siitä olisi paljon suurempi apu kuin rahan syytäminen järjestöille mikä on lopulta aika laiska teko oman omatunnon korottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne laukut on halpoja. Ns. perus"koululaukku" maksaa noin 200 e. Miksi lukiolaisella ei olisi siihen varaa?
Ei todellakaan ole halpoja, jos maksavat 200 euroa.
Peruskoululaukku maksaa 50 euroa.Koska sä olet viimeksi ollut ostamassa teineille reppua? Reput, joissa tilat läppärille on helposti yli 100 euroa ja ei vielä puhuta mistään merkkituotteista?
Höpsis. Itse ostin yläkouluikäiselle juuri 50€ repun enkä ymmärrä, miksei hän voisi kuljettaa siinä samassa repussa läppäriä. Itse kuljetan ihan tavallisessa repussa läppäriä ja hyvin onnistuu. Myös IT-alalla toimiva mieheni kuljettaa parin tonnin työläppäri päivittäin kodin ja työpäikan väliä ihan tavallisessa repussa.
Oletko koskaan ajatellut, että kaikki, minkä annetaan ymmärtää olevan pakollista, ei sitä oikeasti ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetat tyttärellesi täysin väärän tavan ja käsityksen rahasta. Älä valita sitten jos 20v pyytää synttärilahjaksi uutta Amg Mersua
Kaikki kilvan hakemassa, että eihän se ole edes kallis! Löytyy toki kalliimpiakin laukkuja, mutta kyllä useampi satanen ylittää sen, mitä laukusta on järkeä maksaa. Mainituista lasten haalareista tai puhelimista on edes jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan mun lasten menot suurilta osin vielä lukioiässäkin.
Minulla oli siinä määrin reilut vanhemmat että sain lapsilisät aina omalle pankkitilille ja molemmat kannustivat koulunkäyntiin ja opiskeluun johtuen ehkä osin siitäkin että he olivat ammatiltaan opettajia. Muutin pois kotoa vanhempien luota noin 20-vuotiaana intin jälkeen ja lähdettyäni opiskelemaan toiselle yliopistopaikkakunnalle. Asuimme vanhempieni ja veljeni kanssa kaksikerroksessa rivitalossa, jossa oli kivasti tilaa (125 neliötä, 5 h + k +s).
Vierailija kirjoitti:
Pari tyttöä hyppäsi samanlaiset laukut kädessä bussista. Eipä itsellä ollut varaa..
Jos tällaista oikeasti miettii, niin se myös varmaan osaltaan selittää miksei ole varaa.
Mun tietääkseni Korsit alkaa olla jo out. Sama juttu Vuittoneissa. 2010 ne olivat haluttuja ja hypetettyjä, 2015 niitä näkyi jo Pihtiputaan pissiksillä, pariin vuoteen en ole enää nähnyt vuittoneita kuin niiden alkuperäisellä käyttäjäryhmällä, vähän vanhemmilla hyvin toimeentulevilla naisilla jotka eivät ole muodista riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni Korsit alkaa olla jo out. Sama juttu Vuittoneissa. 2010 ne olivat haluttuja ja hypetettyjä, 2015 niitä näkyi jo Pihtiputaan pissiksillä, pariin vuoteen en ole enää nähnyt vuittoneita kuin niiden alkuperäisellä käyttäjäryhmällä, vähän vanhemmilla hyvin toimeentulevilla naisilla jotka eivät ole muodista riippuvaisia.
Ne on out, jos trendejä seuraa, mutta erittäin toimivia ja kestäviä käyttölaukkuja, jos se ei haittaa.
Piti juuri kommentoida samaa.
Laukun taitaa saada halvemmalla kuin Molon toppahaalarin! Niitä kuitenkin näkee varsin monella lapsella, myös omallani.